de Gheorghe Pârja
Mulți dintre ocupanții fotoliului de ministru al
turismului au tras cu urechea, suficient de înfundată, că România ar putea
câștiga mult din turism. Așa o fi! Ni se dă, fără încetare, exemplul Spaniei,
care s-ar fi redresat, după vremi de cumpănă, prin această activitate
atractivă. Care presupune, pentru cel care o ia la drum, destindere, cunoaștere
prin cultură și natură. Și alte capricii ale pelerinului. Turistul pe banii
lui, firesc, are pretenții. Pe unde trece să fie așteptat cu suflet deschis, cu
masa întinsă și cu pat confortabil. De multă vreme se caută să se pună în
ecuație dorința călătorilor cu rezonanța locului românesc. Care are mistere,
miracole și frumuseți.
Mulţi oameni, din țară și din alte colțuri ale
lumii, sunt de acord că țara noastră este privilegiată în privința peisajului,
a diversității lui. Biserici, mănăstiri, priveliști cuceritoare, felii de
ospitalitate și omenie. Suntem o țară a pensiunilor, locuri grijulii cu cei
care le trec pragul. Dar pandemia a lovit și aici. Iar turismul, ca afacere
națională, este departe de a fi o împlinire. Deoarece se gândește comod, fără
mare pricepere, uneori suprarealist. Un fost ministru al turismului și-a făcut
un titlu de mândrie, pentru a atrage turiști, plantând pe litoral palmieri.
Experimentul miciurinist a eșuat, ba mi s-a părut atunci chiar caraghios. Cu
toată schimbarea climei, palmierii nu au prins rădăcini.
Țara trebuie cunoscută în toată plenitudinea ei și
depinde cum îi faci publicitate pe culoar turistic. Cu ani în urmă a fost
invitată Nadia Comăneci, într-un grup de fete și băieți, cărora le explica
devenirea ei ca mare campioană. Plat și neconcludent pentru a atrage turiști
străini în România. Ilie Năstase invita turiștii în Carpați, unde pot călări
zebre, iar Hagi spunea ritos: veniți în țara în care se pot culege pești din
copaci! Așa erau clipurile acelea. Cât ai vrea să modernizezi publicitatea,
suprarealismul textelor rostite de cei trei mari sportivi a fost aiuritor,
pentru scopul țintit. Le-am revăzut recent, și am rămas cu același gust
dadaist. Curentul literar a fost inițiat de românul Tristan Tzara și desăvârșit
în Franța. Se caracteriza prin ridicarea hazardului la rang de principiu de
creație, prin negarea oricărei legături între gândire și expresie.
Dacă s-a mizat pe efectul feedback, conexiune
inversă, m-am situat pe partea îndoielii. Dacă spaniolii mi-ar spune: veniți în
țara în care veți vedea elefanți, imediat mi-aș lua bilet pentru Africa. Adică
turistul nu poate fi prostit. În Spania mă interesează Muzeul Prado, nu fantoma
elefanților. Revenind pe meleagurile noastre, m-am bucurat când un sondaj a
plasat celebra sculptură a lui Brâncuși – „Coloana infinitului” – printre cele
mai valoroase opere de artă ale secolului trecut. Ea se află în România, la
Târgu Jiu. Cu părere de rău, spun că unii care doresc să facă publicitate
turismului o fac cu stângăcie. Fără vigoare. De pomină a fost episodul
participării României la Târgul de turism de la New York, din acest an, unde
reprezentanții țării noastre s-au pozat în fața standului care consta în câteva
fotografii printate, agățate pe niște perdele negre. Umor negru și trist. Și nu
e singular exemplul.
Unii au comentat mai aspru situația penibilă, apoi
s-a lăsat tăcerea. E nevoie de pricepere, curaj și viziune pentru a atrage
turiști. Sunt stânjenit, uneori, și de felul în care este prezentat
Maramureșul. Clișee, mai multe consoane decât vocale. Despre asta, cu alt
prilej! Vin străinii și ne fac cunoscută România în lume. Documentaristul
britanic Charlie Ottley, realizatorul cunoscutelor reportaje Wild Carpathia,
este un exemplu. Am văzut documentarul „Dunărea sălbatică,” despre Deltă, ca
spațiu unic în Europa. Da, convingător și chemător să vezi. Declara la o
emisiune că este supărat pe autoritățile române că nu sunt capabile să facă mai
mult pentru a atrage turiști străini. Guvernul face foarte puțin, în această
privință, spune Charlie. Seria de documentare Wild Carpathia, difuzate în 110
țări, a făcut mai multă publicitate României decât multe guverne la un loc.
Realizatorul și-a cumpărat o casă la Șirnea, județul
Brașov, după ce a colindat lumea. M-am gândit să-l invit în Maramureș pentru un
documentar, stil Ottley. Cum ziceam, publicitatea noastră lasă de dorit. Cu
turismul lăudat de noi, nu ajungem departe. Cum a fost episodul de la New York.
Care mi-a adus aminte de un poet boem din Sighetul Marmației, pe când eram
elev. Scria aspirantul: „Câini sărind din creangă în creangă/ Au început fetei
să-i spună/Prunele din carpen, dragă/Sună, sună, sună, sună.” Curat
suprarealism! Da, sună, dar nu se aude unde trebuie când este vorba de turismul
românesc. Cel puțin, așa mi se pare mie. Vedeți prețurile din ultimele zile.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu