Duminica a 23-a după Rusalii (Vindecarea demonizatului din ținutul Gherghesenilor) Luca 8, 26-39
În vremea aceea a venit Iisus cu corabia în ținutul
Gherghesenilor, care este în fața Galileei. Și, ieșind pe uscat, L-a întâmpinat
un bărbat din cetate, care avea demon și care de multă vreme nu mai punea haină
pe el și în casă nu mai locuia, ci prin morminte. Văzându-L pe Iisus, a
strigat, a căzut înaintea Lui și cu glas mare a zis: Ce ai cu mine, Iisuse,
Fiul lui Dumnezeu Celui Preaînalt? Rogu-Te, nu mă chinui!, fiindcă poruncea
duhului necurat să iasă din om, pentru că de mulți ani îl stăpânea; și era
legat în lanțuri și în obezi, păzindu-l, dar el, sfărâmând legăturile, era dus
de demon în pustie. Și l-a întrebat Iisus, zicând: Care-ți este numele? Iar el
a zis: Legiune. Căci demoni mulți intraseră în el. Și-L rugau să nu le
poruncească să meargă în adânc. Și era acolo o turmă mare de porci, care
pășteau pe munte. Și L-au rugat să le îngăduie să intre în ei; iar El le-a
îngăduit. Și, ieșind demonii din om, au intrat în porci, iar turma s-a aruncat
de pe țărm în lac și s-a înecat.
Iar păzitorii, văzând ce s-a întâmplat, au fugit și
au vestit în cetate și prin sate. Atunci au ieșit locuitorii să vadă ce s-a
întâmplat și au venit la Iisus și au găsit pe omul din care ieșiseră demonii,
îmbrăcat și întreg la minte, șezând jos, la picioarele lui Iisus, și s-au
înfricoșat. Iar cei ce văzuseră le-au spus cum a fost izbăvit demonizatul. Și L-a
rugat pe El toată mulțimea din ținutul Gherghesenilor să plece de la ei, căci
erau cuprinși de frică mare. Atunci El, intrând în corabie, S-a întors înapoi.
Iar bărbatul din care ieșiseră demonii Îl ruga să rămână cu El. Iisus însă i-a
dat drumul, zicând: Întoarce-te la casa ta și spune cât bine ți-a făcut ție
Dumnezeu. Și el a plecat, vestind în toată cetatea cât bine i-a făcut Iisus.
Mântuitorul venise să vorbească lumii. Înainte de
sacrificarea Sa pe cruce, El dorea să îi facă pe oameni să conștientizeze
vocația lor, chemarea lor spre veșnicie. Învierile pe care le făcuse nu erau
simple minuni, ci doreau să arate că dincolo de moarte stă veșnicia, iar
chemarea omului este aceea de a fi etern. În fața lui Dumnezeu orice om este
creația lui iubită, iar El nu împarte oamenii în buni și ne-buni, în sănătoși
și bolnavi, în normali și demonici. Pe toți îi iubește la fel și pentru toți
are aceea bucurie sau durere văzând că omul se apropie sau se îndepărtează de
El.
Venise să caute oaia cea pierdută. Și nu o căuta
acolo unde credeau fariseii că o va căuta: la mesele bogate, în discuții
sterile teologice, făcând un fel de filosofie religioasă și promovându-și
ideile proprii. Nu, Hristos venise pentru om, nu pentru poziția lui sau
importanța lui. De fapt, așa face El de fiecare dată. Noi, din păcate, împărțim
oamenii în buni și răi (după criteriile noastre subiective), în demni și
nedemni să socializeze (ce termen sec) cu noi, în sănătoși și bolnavi, în
importanți sau neimportanți. Dumnezeu nu vede haine, nu vede funcții, El vede
doar suflete în dialog. În momentul în care vom reuși să vedem și noi chipuri
dialogale, atunci poate vom reuși să ne apreciem unii pe alții și să creăm
legături agapice.
Gadara și ținutul Gherghesenilor era locul unde
nimeni nu mai avea timp de Dumnezeu, căci totul se cuantifica prin comerțul cu
porci. Toți erau preocupați de acest comerț și fiecare avea în minte doar ideea
de a face bani. Nu se știe dacă era (poate că era) vreo sinagogă, dar nimeni nu
mai avea timp de ea. Nu aveau timp nici de suferința lor, a celor care așteptau
un ajutor de la semeni. Boala era izolată, iar comerțul era prioritar. Omul
suferind nu trebuia să îi încurce. Cei doi demonizați, bolnavii cei mai
vizibili, fuseseră alungați și legați în lanțuri prin morminte, departe de
oraș, căci le tulbura confortul lor economic. Mormintele erau săpate în stâncă
și arătau ca mici peșteri, iar cei doi erau legați acolo. Aș putea spune că era
dovada cea mai mare de nepăsare, ba chiar de ură între oameni. Cum să legi un
om, fie el cu o boală mai dificilă, de un perete de mormânt? Ce suflet putea să
aibă acea cetate care își lega cu lanțuri bolnavii în cimitire? Îmi pun
întrebarea: Nu cumva cei din cetate erau mai demonizați decât bieții oameni
legați în cimitir? Nu cumva erau mai mulți demoni acolo, în cetate, decât în
cimitir? Demonii din bieții oameni au intrat oare toți în porci sau au mers și
în cetate, căci era loc călduț și bun pentru ceea ce făceau ei? Unde erau mai
mulți demoni: la cei doi legați prin cimitir sau în cetate? De ce Hristos nu a
intrat în cetate? Pentru că nimeni nu Îi ceruse ajutorul.
Sunt multe întrebări și toate au un sens. Gadara era
plină de demoni. Strigătul mut după ajutor venea către Hristos doar de la cei
doi, din cimitir, care își doreau vindecarea. Dacă demonii din cimitir strigau
și făceau gălăgie, demonii din cetate erau eleganți, vorbeau frumos și își
vedeau de afaceri. Mi se pare o similitudine cu ceea ce avem astăzi în
societate. Mai concret, există un demonism al patimii, de care îți este milă și
te rogi pentru vindecarea celui cuprins de patimă, care își dorește vindecarea.
Există însă un demonism elegant, la cravată și costum, care vorbește elevat,
mai ales în mediul online sau în media. Pare stăpân pe sine și foarte
controlat, dar are același mesaj ca și cetățenii din Gadara: Îl rugau să plece
de la ei. Aceștia de astăzi nu Îl roagă să plece, dar creează acea atmosferă în
care omul se iluzionează cu ideea că nu mai are nevoie de Dumnezeu, că poate
face totul singur și că toate valorile se află în unica sa gândire, indiferent
cum e numită aceea. Și, din păcate, ignoranța lumii contemporane concretizează
această orientare: oamenii cred în această găselniță ideologică și se amăgesc
cu ideea că pământul și doar el te poate face fericit.
Hristos
vine în ajutorul omului care vrea să fie vindecat
Hristos ajunge în Gadara să întâlnească durerea
umană. Oricât de urâtă ar fi ea, oricât de distrugătoare este, când omul Îl
cheamă pe Dumnezeu, El vine. Atunci când toți se leapădă de tine în durerea ta,
atunci când tuturor le ești o povară, când ei te îndepărtează ca să nu le
afectezi modul lor de viață și confortul lor, să nu uiți că nu ești singur. În
creștinism nu există singurătate. Creștinul nu ar trebui să fie depresiv și să
sufere de solitudine, căci Dumnezeu este cu el. Chiar izolat pe un pat de
spital, chiar rămas singur într-un azil, nu ești singur. Dumnezeu stă cu tine,
la masa ta, în casa ta sau pe patul tău de suferință. El suferă cu tine,
vorbește cu tine când nimeni nu îți mai adresează nici un cuvânt.
Dumnezeu vine și este acolo unde poate nu bănuim.
Sau ar trebui să bănuim: în inima simplă care se roagă printre lacrimi. Poate
că nu Îl găsim în ceremoniile pline de pompă și este mai prezent în Liturghia
lacrimilor, a celor care suspină în rugăciune și se roagă suspinând. Dumnezeu
este în potir, nu știu dacă și în noi, cei de pe lângă potir. Poate numai dacă
inima noastră Îl cere și Îl caută. De aceea, Liturghia este o chemare a lui
Hristos. Suntem niște nenorociți din cimitirele vieții noastre, care strigăm
mut să vină și la „Gadara” noastră, căci nu mai putem. Și Dumnezeu vine cu
potirul Său, cu harul Său, cu iertarea Sa și cu îmbrățișarea Sa. Avem nevoie de
conștiința prezenței lui Dumnezeu în viața noastră, în propriile noastre
înlănțuiri, în „Gadara” noastră plină de durere, unde nimeni nu ne mai observă,
nimeni nu mai vine să ne întrebe dacă mai putem duce suferințele vieții?
Lumea mileniului al treilea nu este deloc ușoară. A
devenit o lume a oamenilor marcați de afacerile lor, de „porcii” lor, de starea
lor de confort material, de indiferență față de celălalt și mai ales față de
Dumnezeu. Dumnezeu nu este interesant pentru ei, pentru că nu aduce profit
material. Oamenii nu simt și nu văd că alături de ei suferă în dureri, în alte
„gadare”, în alte cimitire, cei care și ei au pierdut sensul vieții, doar că nu
L-au pierdut pe Dumnezeu. Acești oameni sunt mai aproape de Hristos decât cei
din cetate. Hristos vine pentru orice suflet care știe să strige, să Îl cheme
și să se roage. Dumnezeu vine acolo unde există o inimă care plânge, chiar dacă
este legată în lanțurile păcatului. Dumnezeu ne mântuiește nu pentru că suntem
sfinți, ci pentru că nu rămânem în păcat. Sfințenia este darul pe care El ni-l
dă la finalul luptei noastre cu păcatul. Mântuirea noastră stă în faptul că nu
ne-am lăsat, că pe sinusoida vieții nu am stat în păcat, ci ne-am ridicat din
înlănțuirea noastră și L-am strigat să vină. Omul mântuit este omul care nu a
pierdut speranța, care a așteptat toată viața în cimitirul durerilor, legat de
patimi, dar privirea lui a fost dincolo de Marea Galileii, în așteptarea lui
Hristos, ca să vină cu corabia și la noi. Și va veni cu siguranță.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu