În urmă cu mai bine de un deceniu, când scriitorul,
omul politic, academicianul Nicolae Dabija, din Chișinău, a fost în curtea mea
părintească din Desești, unde i s-a decernat Marele Premiu Nichita Stănescu,
mi-a lăsat în dar un dosar cu texte despre viața politică, religioasă și
culturală din Basarabia. Unele dintre ele au fost, apoi, publicate în presa de
pe cele două maluri ale Prutului. Mi-au rămas aproape, cu multe întrebări,
despre o realitate mai puțin cunoscută pe la noi. Regretatul meu prieten
povestește despre o crudă blasfemie ce se întâmplă în Mitropolia Moldovei, care
ține de Moscova. Unii dintre preoții acestei mitropolii cred că dacă Dumnezeu
nu ar exista, atunci Putin există la sigur. S-a lansat și o inițiativă
trăsnită. Aceea de a arbora, în fiecare biserică de pe cuprinsul Republicii
suverane Moldova, drapelul Federației Ruse.
Steagul Mitropoliei, alcătuit din drapelul de stat
al Federației Ruse, pe care este aplicată o icoană, pentru a le aminti
credincioșilor că Cel de Sus ar fi în proprietatea Moscovei. Am citit de mai
multe ori textul lui Dabija, și așa scrie omul care știa multe. Orice biserică
are în preajmă drapelul țării sale, adică se arată că ține cu Neamul. Numai
Biserica ortodoxă de peste Prut este ruptă în două. O parte, cea care ține de
Moscova, nu are nici un respect pentru tricolorul și simbolurile naționale ale
Republicii Moldova. Nicolae Dabija ne pune întrebarea: vă imaginați că acum
câteva sute de ani, Biserica lui Ștefan cel Mare și Sfânt ar fi trecut de
partea turcilor? Nicidecum, ne spune istoria. Că doar el a fost apărătorul
creștinătății.
De ce drapelul Federației Ruse a fost pus în fiecare
lăcaș de cult cu fața spre Kremlin, din Republica Moldova? Am întrebat eu. Mi
s-a spus că toate clădirile lăcașurilor de cult aparțin Moscovei. Pe acestea,
un fost premier moldovean, pe numele lui Vasile Tarlev, printr-o lovitură de
condei, cu o hotărâre de guvern, le-a dăruit Moscovei. Și cele ctitorite de
Alexandru cel Bun, Ștefan cel Mare, Petru Rareș, Vasile Lupu, dar și cele
ridicate prin osârdia unor credincioși. Scrie Dabija: „Biserica Rusă speculează
nevoia noastră de Dumnezeu și îl identifică pe Cel de Sus cu Rusia, căreia îi
spun Sfânta Rusie.”
Se întreabă autorul: de ce naționalitate este
Dumnezeu? O întrebare cu păcat, după educația mea creștină. Dar Patriarhul
Kiril sugerează că Cel de Sus e rus. ÎPS Vladimir al Moldovei îl crede. Ca și
ceilalți preoți ai lui. Așa, fiecare popor și-l revendică. Un grec spunea că
Dumnezeu e grec. Pentru că niște sfinți ai lor l-au auzit vorbind grecește. Un
evreu a spus că au fost martori care au asistat la discuțiile dintre patriarhii
lor și Savaot. Dacă ar fi citit mama acest text, în care Dumnezeu este disputat
de neamuri, s-ar fi tare întristat. Ea ne spunea că El este Unul pentru toți.
Dar Biserica Rusă, prin reprezentantul ei de la Tiraspol, a sfințit tancuri și
tunuri care au tras în basarabeni. Am fost martor, dimpreună cu colegul Vasile
Iluț, când o ghiulea de tun a nimerit podul de la Vadul lui Vodă de peste
Nistru.
Diavolul lucrează și el prin oameni. Uneori doarme
în biserică – zice Dabija – pentru a fi primul la slujbă. Evident, este o
metaforă a deznădejdii. Mai spune scriitorul de peste Prut, a cărui memorie
este vie: „Mitropolia Moldovei are și preoți vrednici, plini de evlavie, de
înțelepciune și deosebit patriotism. Pe mulți dintre ei îi cunosc. Dar Biserica
Moscovei, pripășită prin Basarabia, e plină cu draci. Ei stropesc cu agheasmă,
rostesc blasfemii la adresa Neamului nostru românesc, nu sunt pedepsiți, trag
clopotele, n-au frică de Cel de Sus, ci numai de Putin și Kiril.” Biserica
noastră e cea pentru care s-au jertfit Constantin Brâncoveanu, Ștefan cel Mare,
Ioan cel Nou, de la Cetatea Albă, Ioan Hozevitul de la Lipcani.
De ce a fost părăsită? De ce este judecată ca pe
Iisus înainte de răstignire? Neamul cel din veac așteaptă întoarcerea Acasă.
Ziceam că peste Prut există și Mitropolia Basarabiei, biserică ortodoxă, de
stil vechi, în cadrul Patriarhiei Române. După multe ezitări a fost
recunoscută, oficial, drept succesoare spirituală, canonică, istorică a
Mitropoliei Basarabiei, care a funcționat până în anul 1944. A intrat sub
ascultarea Sinodului Bisericii Ortodoxe Române. Am scris acest text și pentru
că la Sărbătoarea Zilei Naționale a României s-au auzit voci unioniste, evident
cu rosturi electorale. Eu cred că ștergerea hotarului de la Prut trebuie făcută
cu multă înțelepciune, ținând seama și de realitatea bisericii din Basarabia,
spusă, pe scurt, în acest text.
Dumnezeu nu este proprietatea vreunei biserici. El
este pentru cei care cred. Mă gândesc la miile de români, și de alte neamuri,
care au fost întemnițați mulți ani, au lăsat mărturie că numai credința în
Dumnezeu i-a ajutat să supraviețuiască tentativelor de exterminare. Iubirea
aproapelui și a lui Dumnezeu este forma sublimă de manifestare a credinței
creștine.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu