Acum, când scriu aceste rânduri, cred că fenomenul despre care vorbesc s-a accentuat în ultimul an, tocmai din cauza măsurilor revoluționare propuse de aceiași pedagogi de școală nouă, măsuri prin care s-a renunțat, de exemplu, la teză, s-a trecut de la semestre la module, fragmentându-se astfel structura anului școlar, și s-a introdus, alături de Săptămâna Școala altfel, Săptămâna Verde. Chiar și succint, cred că e necesar să le comentez.
Astfel, ca dascăl cu peste trei decenii de
activitate la catedră, pe baza propriilor observații, sunt încredințat că teza
era extrem de utilă în procesul de învățare, întrucât ea reprezenta un stimul
foarte puternic pentru elevi în creșterea motivației învățării, iar prin
eliminarea ei a fost eliminată și sursa motivațională. Fără putință de tăgadă,
cu excepțiile de rigoare, consecința acestei măsuri se oglindește în creșterea
relaxării elevului.
Mai mult, tot pe baza propriilor observații, sunt la
fel de încredințat că fragmentarea anului școlar în cele 5 module, dincolo de a
genera o creștere a atenției la ore și a motivației învățării, a accentuat
fenomenul relaxării în rândul liceenilor, întrucât prima săptămână a fiecărui
modul era/ este una de acomodare cu procesul instructiv-educativ, deci mai
relaxantă, la fel ca ultima săptămână a modulului, când elevul se gândea/ se
gândește la viitoarea vacanță.
Pragmatic vorbind, dacă ne gândim la raportul
continuitate/ discontinuitate în orice activitate umană, nu se poate admite,
iar viața a dovedit-o și o dovedește continuu, că eficiența acesteia crește
direct proporțional cu cea a fragmentării ei. Dimpotrivă, lucrurile stau tocmai
pe dos!
Prin urmare, dacă elevul are 4 vacanțe pe parcursul
anului școlar, comparativ cu 2 vacanțe cum avea până de curând, randamentul
învățării nu are cum să crească. Pe de altă parte, la un simplu calcul
aritmetic, dacă ținem seama că 6 săptămâni elevii sunt în vacanțele dintre
module, exceptând firește vacanța mare, la care adăugăm 2 săptămâni de
microvacanță rezultată din zilele libere stabilite de guvern, cu ocazia
diferitelor sărbători laice ori religioase, plus încă cele 10 săptămâni de la
începutul și sfârșitul celor 5 module, rezultă 18 săptămâni de… relaxare! Și
asta, o repet, fără vacanța mare!
Iar anul școlar are 36 de săptămâni! Mă întreb cu ce
mai rămâne elevul după ce a parcurs anul școlar? Poate cu… amintiri frumoase! E
veselie mare în școala românească! (va urma)
prof.
Ioan ȚIPLEA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu