de Gheorghe Pârja
Săptămâna trecută, am avut bucuria de a fi avut
oaspeți doi prieteni vechi, care ne-au trezit profunde amintiri intelectuale
despre episoade de viață care au marcat devenirea Maramureșului și României în
lume. Doamna Nadia Moșanu și-a legat numele de celebrele Cursuri de limbă,
cultură și civilizație românească, desfășurate vreme de un deceniu în
Maramureș, cu participanți din multe țări ale lumii. Au fost inițiate de
scriitorul Augustin Buzura. Și Viorel Moșanu, diplomat de carieră, ambasadorul
României în câteva țări, cu misiuni diplomatice în Asia, dar și la OSCE. După
un popas prietenesc la Baia Mare și la Cărbunari, la familia profesorilor
Ghita, am ajuns la Desești, la familia preotului Ioan Ardelean și în curtea
casei părintești. Apoi am ajuns la Breb. Cu un popas de ore bune la Sighetul
Marmației, la Memorialul durerii. Care ne-a răscolit memoria suferinței. Am
fost fericiți să-l avem ghid prin istoria recentă, adunată în acest edificiu al
memoriei, pe universitarul, poetul, omul cetății, Gheorghe Mihai Bârlea, cu
rosturi importante în devenirea Memorialului Sighet. Am retrăit cu intensitate
vremuri triste, pe care eu nu le-am trăit. Ca licean sighetean nu am știut câtă
suferință și demnitate ascundeau acele ziduri pe lângă care am trecut de sute
de ori. Acum, revelația a devenit relevantă. Rescriu spusele prietenului
Bârlea. Închisoarea din Sighet a fost construită în anul 1897, ca închisoare de
drept comun. După 1945, prin Sighet se făcea repatrierea foștilor prizonieri și
foștilor deportați din URSS. În 1948, a devenit loc de detenție pentru un grup
de studenți, elevi și țărani maramureșeni. Este cunoscut lotul Vișovan.
La începutul lunii mai 1950, au fost aduși, la
penitenciarul din Sighet, două sute de demnitari din întreaga țară – foști
miniștri, academicieni, economiști, militari, istorici, ziariști, politicieni –
unii dintre ei condamnați la pedepse grele, alții nici măcar judecați.
Majoritatea aveau peste 60 de ani. Apoi, la sfârșitul anului 1950, au fost
aduși la Sighet în jur de 50 de episcopi greco-catolici și romano-catolici.
Penitenciarul era considerat unitate de muncă specială, dar în realitate era un
loc de exterminare pentru elitele țării și în același timp un loc sigur de unde
nu se poate fugi, frontiera cu Uniunea Sovietică fiind situată la mai puțin de
doi kilometri.
Ținuți în condiții insalubre, subnutriți,
mulțumindu-se doar cu întunericul celulelor, deținuții nu aveau voie să
privească nici măcar printre zăbrelele ferestrelor. Peste care au fost puse
obloane. Umilința și batjocura făceau parte din programul de exterminare. Cei
care nu se supuneau erau pedepsiți să stea la carceră. La Sighet dintre cei
peste 200 de deținuți, 54 n-au mai ieșit în viață. În 1955, ca urmare a
Convenției de la Geneva și admiterea României comuniste în ONU, a avut loc o
grațiere. Parte dintre deținuții politici au fost eliberați, parte transferați
în alte locuri. Sinistra închisoare de la Sighet a redevenit de drept comun.
După alte două decenii, penitenciarul a fost desființat, clădirea fiind
folosită sporadic ca depozit. Până în 1993, când Ana Blandiana și Romulus Rusan
au înaintat Consiliului Europei proiectul Memorialului.
În fiecare celulă a clădirii, transformată în muzeu,
am revăzut, alături de prietenii mei, mărturii despre suferință și moarte.
Starea actuală a Memorialului este o probă de inteligență, viziune asupra
istoriei recente, printr-o muncă vastă de documentare și atragere de fonduri. A
devenit o lecție de istorie a suferinței, de felul cum convingerile omului pot
fi pedepsite cu lipsirea de libertate și cu moartea. Să mori pentru ideea de
libertate mi se pare o jertfă supremă. Rând pe rând, prietenul Bârlea a sporit
prin povești de viață tristețea evenimentelor. Am zăbovit și la corifeii Marii
Uniri de la 1918, Generația Marii Uniri, de la Alba Iulia, Chișinău și
Cernăuți, încarcerați aici, mulți dintre ei murind în detenție. Apoi alte
imagini și informații despre alegerile din 1946 și falsurile operate de noul
sistem, cu dirijare de la Moscova.
O mărturie cutremurătoare este celula în care a
murit marele om politic, Iuliu Maniu. Un episod mai puțin cunoscut este asaltul
comunist asupra Maramureșului. Este vorba despre grupul de activiști locali,
care au încercat să-l anexeze, cu sprijinul tacit al garnizoanei sovietice, la
Ucraina. Un marș al țăranilor din Borșa, conduși de celebrul primar Ștrifundă,
dar și din alte așezări maramureșene, a zădărnicit acest plan. Memorialul stă
mărturie despre distrugerea partidelor politice, despre represiunea asupra
bisericii, despre viața intelectualilor din închisoare, munca forțată,
colectivizare, rezistență și represiune, sovietizarea României, comunizarea Armatei,
Poliției și Justiției.
Un capitol aparte este dedicat Basarabiei, în acest
Gulag. Nadia și Viorel, cu origini basarabene, au retrăit acest trist moment al
istoriei. Pe trei nivele, se scriu file de istorie tristă: exterminarea
demnitarilor, distrugerea Academiei Române, represiunea împotriva literaturii,
deportarea în Bărăgan. Am trăit un sentiment ciudat. Deși i-am trecut pragul de
multe ori, mi s-a părut că am văzut Memorialul pentru prima dată. Semn că
memoria suferinței are tâlcurile ei. Și încă ceva: în ceasurile petrecute la
Memorial am văzut mulți tineri. E bine ca istoria să fie cunoscută. Și noi am
retrăit o lecție de istorie pe care nu am învățat-o la școală.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu