Aproape întotdeauna critica la adresa Bisericii e echivalentul fără rest al unui refuz al autocriticii.
Evident, nu mă refer aici la critica unor
reprezentanți vremelnici și nevrednici ai Bisericii, care nu se confundă cu
Biserica, cu toate că din pricina inculturii majorității detractorilor
Bisericii sunt deseori confundați cu ea. E firesc și cât se poate de creștinesc
să îi critici pe aceștia din urmă, atunci când e cazul. Mă refer, în schimb, la
ostilitatea manifestată față de învățătura, ritualurile și rânduielile
Bisericii. Dincolo de faptul că de cele mai multe ori acestea nu sunt cunoscute
și înțelese, cei care detestă Biserica o detestă pentru că nu le place să se
privească în oglindă și știu că acesta e un exercițiu pe care trebuie să îl
facă zi de zi orice credincios autentic. Nu vor în Biserică pentru că știu –
sau doar intuiesc – că dacă ar face un mic efort de a trece peste și pe lângă
preoții care livrează ocazional material presei de scandal s-ar putea să se
întâlnească cu ei înșiși și să-l găsească pe duhovnicul care o să mijlocească
această întâlnire.
Intransigența cu care îi tratează pe clerici e
direct proporțională cu îngăduința față de ei înșiși. Energia pe care o
investesc în demontarea științifică – dar cel mai adesea pseudoștiințifică – a
dogmelor și tradițiilor trădează doar o voință de a nu se vedea pe ei înșiși,
de a nu-și cunoaște și recunoaște degradarea pe care o vor nu doar tolerată, ci
și lăudată. Dincolo de corespondența dintre realități și cuvinte, motivațiile
profunde, cele care contează cu adevărat, sunt pervertite. Din acest motiv,
sunt ca acel personaj pocăit al lui Dostoievski, care pe patul de moarte
mărturisea că a mințit toată viața; “am mințit chiar și când am spus adevărul”;
sau mai ales atunci.
Sunt și excepții? Foarte puține. Li se reproșează
creștinilor că nu sunt creștini autentici. De parcă liber cugetători autentici
ar exista mulți pe lume asta. Câți din cei care critică Biserica își asumă pe
deplin și până la capăt consecințele ateismului (zic că nu cred în Dumnezeu
pentru că nu îl văd, după care te pun să te închini la drepturile omului, de
parcă pe alea le-a văzut cineva vreodată) și câți investesc cel puțin la fel de
multă energie în critica lucidă, curajoasă și necruțătoare a propriului mod de
viață și a bisericuțelor seculare din care fac parte? Ca să nu mai vorbesc de
faptul că pentru a nu deveni un demers absurd, steril și infantil, orice
critică necesită criterii; iar în condițiile în care acestea nu se nasc
niciodată din critica însăși, ci pot doar să fie furnizate prin revelație,
soluția necinstită la care recurg detractorii progresiști ai Bisericii e plagierea
Creștinismului, din care își împrumută criteriile, fără să menționeze sursele.
Să fim serioși. Cei mai mulți dintre așa-zișii liber
cugetători sunt doar niște sclavi triști pe care critica superficială a
religiei i-a “eliberat” de exercițiul neplăcut al introspecției autentice,
substituindu-se, în plus, altor critici și revolte care s-ar putea să îi și
coste ceva.
Autor:
Alexandru Racu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu