Vă mulțumesc pentru invitația de a conferenția în fața Dvs., aici, la Târgu Mureș! Subiectul pe care l-ați propus este mai fierbinte ca oricând și are implicații vaste.
Istoria
conflictelor actuale este cunoscută. În Ucraina, conflictul a devenit militar,
începând cu „operațiunea specială” prin care Rusia a trecut frontiera acestei
țări, în 24 februarie 2022. În Orientul Mijlociu, conflictul militar actual a
început cu atacul terorist al Hamas asupra Israelului, din 7 octombrie 2023.
Conflictul din Taiwan nu s-a transformat
în unul militar grație abținerii părților de la încălcarea acordurilor existente
dintre SUA și China.
Suntem datori însă să căutăm ieșirea din aceste
conflicte – unele antrenând deja masacre, distrugeri de vieți și bunuri și
crize pe scară mare. Pentru aceasta, este cazul să lămurim sursele de
informare. Mai ales că azi se speculează adesea fragmente, cu interese meschine,
și se ajunge doar la manipulări. De aceea, subliniez că numai abordarea
conflictelor cu date verificate și în cadrul întregului realităților din zilele
noastre dă rezultate. Date ce vin dinspre istorie, dar și din drept, economie,
geopolitică, uneori și din filosofie și teologie, sunt necesare. Considerarea
cercetărilor de vârf rămâne indispensabilă. Cunoașterea la fața locului, a
țărilor respective, este importantă.
Având acestea alături, am de la început două
observații. Prima este aceea că cele trei conflicte s-au produs pe fondul
circumstanțierii dreptului istoric. Expresia „drept istoric” o iau aici nu în
accepțiunea lui von Savigny, care avea în vedere sistemul juridic rezultat din
„conștiința istorică a poporului“, ci ca pachet de drepturi având ca suport
istoria relevantă a unui popor pe un teritoriu. Concurența „dreptului istoric“
nu este, așadar, cu „dreptul rațional“ sau „dreptul natural“, care se
studiază la Drept, ci cu deciziile luate
în anumite împrejurări. A doua observație este că fără a ține seama de dreptul
istoric, nu se rezolvă conflictele. Se rămâne la conflicte înghețate, la
compromisuri, dar nu se ajunge la pace durabilă. Invocarea acestui drept nu
deschide „cutia Pandorei”, cum se crede grăbit, aplicarea dreptului fiind act de
voință rațională.
Se pune întrebarea de unde plecăm pentru a aborda
conflictele menționate? Sunt de părere că nu este punct de plecare mai realist
decât cursul normalizării postbelice a relațiilor dintre națiuni. Îl rezum
strâns.
În 1948, grație eforturilor proprii și ca urmare a
hotărârii ONU, evreii și-au putut vedea împlinită aspirația de a avea propriul
stat pe pământul strămoșilor lor. Politica destinderii, lansată în anii
șaizeci, a atins ulterior o treaptă nouă odată cu relansarea relațiilor SUA-China,
de către Nixon-Mao Zedong-Ciu Enlai (1972), care a schimbat lumea. Convorbirile
Reagan-Gorbaciov (1985) au înlocuit confruntarea cu cooperarea. Înțelegerile Bush-Gorbaciov de la Malta
(1989) au consacrat noua geografie politică a Europei și au deschis calea
reunificării Germaniei. Negocierile Gorbaciov-Kohl au subordonat acordurilor
amplasarea armatelor în Europa. Puciul de la Moscova (1991) a dus la plecarea
lui Gorbaciov și la dezmembrarea Uniunii Sovietice. Noi și noi țări au aderat
la NATO și UE. Odată cu Vladimir Putin, Rusia a trecut la reconsolidarea
militară, pe fondul reluării controlului asupra propriilor resurse. Continuând
reformele de sub Deng Xiaoping (1978), China a urcat la rang de supraputere.
Israelul s-a afirmat ca mare forță a inovației.
Conflictele
menționate intervin pe fondul istoriei schițate. Ucraina s-a reconstituit ca
stat și a evoluat ca parte a URSS (1922), în meandrele sovietismului. În 1954,
Hrușciov a plasat Crimeea sub administrația ucraineană. În 1991, Ucraina și-a
proclamat independența, iar înțelegerile cu Rusia (1997) au consacrat-o. Țara a
rămas însă în convulsii. Acordurile de la Minsk (2015) nu au putut fi aplicate.
În privința Chinei, este destul să amintim că nici o
țară nu s-a schimbat atât de mult în câteva decenii și niciuna nu a schimbat
atât de mult lumea. La nivelul de acum zece ani, ocuparea forței de muncă de
dimensiuni incomparabile – 780 de milioane de lucrători în China, față de 448
milioane în India, 157 milioane în SUA, 111 milioane în Indonezia – conferea
Chinei perspective aparte. Munca bine calificată și organizată, nivelul înalt
al tehnologiei, deschiderea (the opening-up) spre lume, învățarea din cele mai
bune experiențe, contactele (în jur de 125 de milioane de turiști chinezi
vizitează anual alte țări) asigurau
propulsia Chinei. Ulterior, toți indicatorii au crescut. Proiectul
„rejuvenării națiunii chineze”, al președintelui Xi Jinping, este ca, în 2049,
China să preia întâietatea în domenii hotărâtoare, fără a intra în vreo
competiție strategică.
Israelul a afișat de la început o democrație
vibrantă. Într-un ocean de opoziții, țara a trebuit să poarte repetate războaie
pentru a supraviețui. Niciun soldat străin nu a participat la apărare. Israelul
și-a construit o economie dintre cele mai performante cu brațele și mintea
cetățenilor. Nicio altă țară nu s-a edificat într-un timp atât de scurt, la un
nivel de competitivitate atât de înalt. Israelul beneficiază de o premisă rară:
este deja printre puterile creativității culturale de astăzi.
Baza de pe care abordăm conflictele actuale nu poate
fi decât situația creată istoricește și, firește, dreptul internațional. Pentru
a înțelege însă dreptul internațional, trei observații se impun.
Prima observație este că reglementările
contează în istorie împreună cu
condițiile adoptării lor. A doua observație: dreptul internațional se
întemeiază pe dreptul istoric, dacă este să fie realist. De aceea, unele țări
europene au înscris în tratate bilaterale că recunoașterea definitivă a
realităților va surveni pe baza tratatelor finale, de încheiere a celui de Al
Doilea Război Mondial. A treia observație este că dreptul internațional este
eminamente dreptul consacrat de tratate .
În acest punct, să recunoaștem că, în Europa, suntem
confruntați, după Al Doilea Război Mondial și după „războiul rece”. cu o
situație juridică deloc simplă. Se invocă, desigur, Tratatul de pace de la
Paris (1947), care a stabilit despăgubiri și reparații teritoriale. Dar acesta
nu este un tratat de stabilire a conviețuirii după o conflagrație – el nici nu
a anulat, de pildă, mult discutatul pact Ribbentrop-Molotov. Se invocă Carta
ONU (1945), care a rămas în linia abordării westfalice, cu suveranitate
constând în inviolabilitatea frontierelor și neamestecul în treburile interne
și cu rafinarea ei datorată lui Kant. Dar Charta lasă țărilor să-și regleze
litigiile. La Helsinki (1975), s-a adoptat Actul final, care reafirmă
suveranitatea, dar documentul este declarație, și nu tratat. În scopul non
proliferării nucleare, la Budapesta (1994),
s-a semnat Memorandum-ul. Numai
că acesta, ne spun juriștii, „nu este
ratificat”. Merită amintită și opinia unui ilustru constituționalist european:
de la încheierea războiului, nimeni nu a avut mandat să negocieze teritorii.
Rezoluția nr. 181/1947 a ONU a prevăzut, pe locul
Palestinei, „stat arab și stat evreiesc și regim aparte pentru cetatea
Ierusalimului”. În 1948, s-a și proclamat statul Israel. A urmat un șir de
conflicte, dar și de acorduri. Acestea au culminat cu „Abraham Accords”,
realizate sub președintele Donald Trump. Securitatea statului Israel,
rezolvarea chestiunii palestiniene și pacea cu vecinii merg mână în mână.
Se știe că Taiwanul s-a separat printr-o dizidență
în 1949. Documentul Joint Communiqué (1972) a prevăzut, sub autoritatea lui Mao
Zedong și Richard Nixon, că „Taiwanul este provincie a Chinei”, că „toate
forțele și instalațiile militare ale SUA din Taiwan se retrag”, că „este o singură
China, iar Taiwanul este parte a Chinei”, că „Statele Unite își reafirmă
interesul pentru o rezolvare pacifică a chestiunii Taiwanului de către chinezii
înșiși”.
Nu pot fi explicate conflictele existente fără a lua
în seamă evoluția lumii. Fapt este că, între timp, se trăiește într-o
„societate mondială”, care a adus cu sine o rețea densă de interacțiuni, pe
care orice stat trebuie să și-o asume pentru a-și putea promova interesele. Lumea formată în 1990 – cu
globalizare comercială, extinderea democrației liberale, deschiderea
frontierelor, intensificarea schimburilor, o supraputere solitară – a intrat în
schimbare. Din 2010, și-a făcut loc o geometrie variabilă a supraputerilor (A.
Marga, Ordinea viitoare a lumii, 2017) și, din 2016, a început corectura
globalizării.
După criterii precise, avem de a face în ultimul
deceniu, la influențarea direcției lumii, cu supraputeri economice (SUA, China, UE), supraputeri
militare (SUA, Rusia, China), supraputeri politice (SUA, China, Rusia) și
supraputeri culturale (SUA, China, UE). În lume se afirmă și noi puteri
(Turcia, Polonia, India, Brazilia, Israel, Iran). Centrul economic al lumii s-a
mutat din Europa, la Pacific.
Deocamdată, armele nucleare țin pacea lumii, dar au intervenit perfecționări –
armele nucleare tactice, cele magnetice, biologice, arme secrete. Ele schimbă
raporturile de forțe.
Fiecare supraputere și putere și-a schimbat politica
internațională în raport cu cooperarea din deceniile anterioare. SUA au acuzat
China de politici comerciale neconvenabile și de instrumentarea secretă a
electronicii. Decizia „indiguirii” marii țări de la Răsărit și, de cealaltă
parte, retragerea de către aceasta a trilioane de dolari, din depozitele pe care le-a acumulat în SUA, au
stârnit nemulțumiri. A urmat acuzarea „virusului chinez”. Iar proiectul de
infrastructură, „Noul drum al mătăsii”, la care și-au anunțat participarea 149
de țări, nu este fără reacție. Rusia a fost acuzată de intervenția în alegerile
din alte țări și de refacerea
imperiului. China a acuzat SUA de „unilateralism” în decizii și de tentative de
a o „izola (containement)”. Rusia a
acuzat SUA de vasalizarea unor țări și de părăsirea înțelegerilor convenite.
SUA au criticat UE pentru import energetic din Rusia și comerț de amploare cu
China. Rusia și China și-au extins cooperarea.
Pe acest fundal, în SUA, supraputerea dominantă a
lumii, a ajuns la Casa Albă administrația Joe Biden (2020). Aceasta a axat
politica celei mai mari democrații din lume, în interior, pe „progresism”, iar,
în exterior, pe teza „luptei democrației cu autoritarismul”, a lui Karl Popper
(1945) . Este, desigur, opțiunea unei administrații – tezaurul democrației
principale a lumii de azi fiind, se știe, incomparabil mai complex. Cel care
cunoaște cultura Americii se și poate întreba: de ce nu o axare pe proiectul
trecerii de la democrație ca procedeu al alegerilor, la „democrația ca formă de
viață”, al jeffersonianului John Dewey? Mai ales că popperismului i s-a
reproșat, în America și Germania, că ignoră istoria națiunilor și duce la
opusul democrației.
În orice caz, rezultatul popperismului este azi „lumea scindată”. În contextul actual însăși
abordările ordinii lumii ajung la confruntare. Prima abordare cultivă maxima:
„Să aplicăm reglementările internaționale adoptate.” Statele Unite ale Americii
o reprezintă cel mai clar. Este o abordare indispensabilă, dar care suscită
reacții, reglementările fiind adoptate în condițiile unei anumite distribuiri a
puterii în lume. A doua abordare este condusă de maxima: „Să asigurăm
echilibrul supraputerilor.” Rusia este
avocatul ei principal. Lumea nu se lasă însă redusă la supraputeri,
încât statele mai mici nu o pot aplauda. A treia abordare are în față maxima:
„Armonia este mai aducătoare de avantaje decât conflictul.” China o promovează.
Abordarea este atrăgătoare, mai ales din punctul de vedere al țărilor care vor
să se întărească în competiția economică. Doar că armonia cere, la rândul ei,
reglementări. A patra abordare s-a organizat pe maxima „suntem oameni ca toți
ceilalți și avem dreptul să ne decidem soarta în concertul umanității.” India,
Turcia, Ungaria, Polonia, Brazilia sunt exemple de apărători ai acestei
abordări.
Ce ne spun însă abordările ordinii lumii elaborate
și mai recent, în contextul conflictelor de azi? Discut aici doar două dintre
ele.
Steven Walt (Harvard) ne spune că războiul în curs
din Ucraina are importanță, dar „nu constituie miezul istoriei de azi” (How
2022 Changed the World, în „Foreign Policy”, decembrie 2022). Ordinea lumii o
determină mai mult schimbarea climei, progresele în tehnologia digitală,
consolidarea Chinei. În urma chemării actualei administrații americane la
coalizarea democrațiilor, s-au făcut, desigur, pași în diplomație. Dar
rezultatele sunt ambigue, scrie Steven Walt. Pe de o parte, NATO, ca întreg,
s-a reactivat, dar, pe de altă parte, au fost distanțați aliați tradiționali,
precum Israelul, Arabia Saudită, India, care nu s-au alăturat în chestiunea
Ucrainei. Pe de o parte, administrația Biden a părăsit opțiunea politicii
americane de la Nixon încoace, deschizând conflict pe două fronturi, cu Rusia
și cu China, pe care și-a propus „să le învingă (defeat)”, dar, pe de altă
parte, nu este sigur că a luat în calcul implicațiile.
Preocupat să formuleze opțiunile țării sale, Balasz
Orban (Budapesta) spune că dezvoltarea țărilor este amenințată de „ordinea
neoliberală a lumii” (Orban’s goal is to make Hungary a regional middle power,
8 January, 2023). Ea conduce la
„de-conectare (disconnection)” în lume, care va însemna crearea de blocuri,
precum cele trăite în epoca „războiului rece”. Opțiunea este ca Ungaria să
rămână în afara diviziunii lumii în blocuri, căci încadrarea ar echivala cu a
deveni irelevant.
În clipa de față, se anunță trecerea la o nouă
ordine internațională din diferite direcții. Însă, câteva adevăruri se impun
recunoașterii: nu se poate conduce lumea dintr-un centru; nimeni nu poate
câștiga un război mondial în era armelor nucleare; tensiunile actuale agravează
problemele internaționale, oricum existente.
Nu se pot localiza și nici personaliza originile
conflictelor de o asemenea magnitudine. Teza mea este aceea că destrămarea
cooperărilor anterioare și deteriorarea relațiilor supraputerilor, a căror
geometrie variabilă conduce lumea, au creat teren celor trei conflicte.
Unii văd, totuși, originea în divergența dintre
liderii supraputerilor. Dacă este vorba de așa ceva, atunci aș spune că intră
în discuție divergența dintre Bill Clinton, preocupat de privatizarea economiei
din Rusia, și Vladimir Putin, inițiator al restaurării controlului național
asupra resurselor naturale. Intră și divergența dintre Barack Obama, pledant
pentru centralitatea drepturilor omului, și Hu Jintao, apărător al dreptului
Chinei de a-și elabora propria politică. Memoriile președinților și
monografiile americane ale celor menționați atestă asemenea divergențe, ce țin
de miezul istoriei contemporane.
Numai că asemenea divergențe nu duc automat la
conflicte. Astăzi, rădăcinile conflictului din Ucraina sunt identificate mai
profund de școlile de vârf în studiul
relațiilor internaționale, de la Chicago și Harvard, și de istorici și
geostrategi de referință din Franța și Germania. Cercetători specializați în
studii contemporane văd originea conflictului
în părăsirea promisiunii de neextindere militară de la sfârșitul „războiului
rece”. Se poate adăuga și lăsarea fără reglementare a situației minorităților.
Relativ la Orientul Mijlociu, chestiunea cheie este tensiunea care a rămas
între nevoia recunoașterii Israelului ca stat în frontiere sigure, înțelegerea
cu țările arabe și aplicarea rezoluțiilor privind cele două state. Cât privește Taiwanul, odată ce Pacificul a
devenit centrul economiei lumii, s-a încărcat cu mize mai mari ca altădată.
Conflictele sunt alimentate în plus de relansarea
terorismului și de resuscitarea nazismului.
Terorismul a înregistrat de asemenea schimbări. Pe
de o parte, la el recurg tot mai mult
descendenți de imigranți în Europa. Dar chiar și indigeni. Vedem tineri din
Franța, Anglia, sau din alte locuri, care se înrolează în rețele teroriste
pentru a ataca valorile din țările părinților lor. Pe de altă parte, terorismul
profită de foamea de forță de muncă din metropolele economiei globalizate.
Aceasta a făcut ca imigrația să fie privită mai mult economic, implicațiile de
securitate fiind minimalizate.
Cancelarul german observa recent că se înregistrează
din nou comportamente naziste. După ce presa din SUA, Germania, Franța, Israel
a semnalat ani la rând resuscitarea memoriei unor figuri naziste și formarea de
regimente sub însemnele nazismului în Răsărit. După ce violența a crescut, iar
pe scenă se forțează rescrierea istoriei și schimbarea deznodământului celui de
Al Doilea Război Mondial. Și după ce deschiderea arhivelor, la Moscova și
Vatican, dă o imagine nouă asupra ororilor celui de Al Doilea Război Mondial.
Sunt conflictele menționate în afara confruntării ideologiilor? Evident
că nu. În conflicte se aduc în discuție drepturile omului și democrația – care
sunt, firește, valorile de referință ale modernității zilelor noastre. Și este
normal să rămână, căci sunt condiția unei vieți ce merită trăită.
Numai că mai sunt de observat alte două fapte.
Primul este acela că drepturile omului și democrația nu se introduc din afara
unei țări și nu prin simplă propagandă.
Introducerea lor din afară a dus, cum ne spun analize americane și
germane, la cleptocrație și la
cultivarea de clici corupte. Al doilea fapt este acela că respectarea
drepturilor omului și viața democratică s-au întărit în perioade de cooperare internațională, nu
de scindare. Drepturile omului exclud monopolizarea, iar o democrație care
pretinde că este unică nu poate fi, logic, democratică.
Starea democrației în zilele noastre dă însă de
gândit (A. Marga, Soarta democrației, 2022). Poate nu mai proliferează ceea ce
constituționaliști americani au numit justificat „președinții africane” – acele
președinții în care cel ales, incapabil să conducă, se repede la sprijinul
serviciilor secrete și recrutează o clică spre a fi menținut în funcție. Dar
întrebarea privind măsura în care cetățenii sunt ascultați se acutizează. În
unele dintre noile democrații se confirmă avertismentul că, în situația în
care, după înlăturarea autoritarismului, o societate nu se democratizează
imediat, ea plătește cu subdezvoltarea instituțională.
S-a mai arătat, deja după cotitura istorică prin
care „socialismul răsăritean” a fost înlocuit cu democrația, că, din
nefericire, „mesianismul politic” nu a dispărut (Joseph Cardinal Ratzinger,
Wendezeit fur Europa, 2005). Iar promisiunile mesianice, de stânga sau de
dreapta, vor afecta democrația.
Azi, pentru mulți, este tentant să iasă în afara
constituției democratice. Ceea ce spunea Adolf Hitler, în 1930, în sala de
judecată: „Constituția prescrie numai terenul luptei, dar nu și scopul. …Din
momentul în care posedăm drepturi potrivit constituției, vom turna statul în
forma pe care noi o considerăm corectă” (Der Aufstieg der NSDAP, DTV, München,
1974, p. 332), inspiră, din nefericire, din nou. Trupeți ai nihilismului, ca
precondiție a „formei” lor de stat, se agită.
De multe ori, globalismul se invocă și când nu este
cazul. Numai că, din nefericire, cum am mai arătat, se face frecvent confuzia
între „globalitate”, care este caracteristica vieții în care depindem unii de
alții pe glob, „globalizare”, care este politica economică a reducerii
tarifelor vamale în direcția unei piețe extinse, și „globalism”, care este
ideologia după care decizia se cuvine să revină unui centru al lumii.
Dar fuga capitalurilor, semnalată de către Donald
Trump, a arătat că globalizarea are și laturi neconvenabile. Am putea adăuga –
și fuga forței de muncă. Chiar și fuga altor resurse. Ca efect, globalismul a
intrat în criză. El a continuat însă să marcheze politica internațională.
Conflictele nu se reduc la efecte ale globalismului, dar nu sunt străine de
acesta.
În ce constă ieșirea din conflictele de azi? Așa cum
arată lucrurile în Ucraina, este clar că din confruntarea militară nu iese vreo
soluție. Mai ales că propaganda de război întunecă adesea destule minți. Este,
de asemenea, clar, potrivit unor
generali lucizi, de diferite afilieri, că Ucraina nu are capacitatea
tehnico-militară și nici personalul pentru a câștiga un război cu Rusia. La urma urmelor, cum scria revista marinei
americane, armata rusă nu a ocupat Kievul pentru că a făcut cu totul alte
calcule. De altfel, în urmă cu peste un an, am și spus că nu va fi câștigător
clasic în acest război. Ceea ce se va obține va fi cel mult un conflict stătut,
Rusia preluând, între timp, după unii generali americani, încă câteva oblasturi
– probabil în Sud, spre Odessa. Iar o rezolvare doar prin război va pregăti alt
război. Așa cum am susținut în 14 septembrie 2022, la Alba Iulia, nu este
soluție durabilă la conflictul ucrainian fără luarea în seamă a dreptului
istoric prin negocieri și noi tratate cu vecinii și dobândirea de garanții din
partea SUA, Chinei, Germaniei.
În Orientul Mijlociu, superioritatea militară a
Israelului este netă. Dar tendințele demografice și relația cu lumea arabă din
jur fac să nu existe nici aici soluție militară care să fie durabilă. Dreptul istoric al evreilor de a avea propriul
stat în țara strămoșilor lor este categoric. Rămânerea însă în organizarea
actuală, cu Cisiordania și Gaza așa cum sunt, va genera tensiuni. Nu se
întrevede o soluție durabilă fără cele două state prevăzute deja în Rezoluția
din 1947, la care cele două părți au și convenit la un moment dat, ulterior.
Păstrarea și extinderea „Acordurilor Abraham” este parte a oricărei soluții.
Iar de garanția supraputerilor va fi
strictă nevoie multă vreme.
Nimeni nu va putea împiedica China să-și realizeze
aspirația reîntregirii. Președintele
Nixon știa aceasta foarte bine. Nu dă
rezultate nici aici soluția militară. Există însă o bază comună, de natura
abordării: ca să parafrazez un gânditor englez, pragmatismul – înțeles ca
soluție verificabilă prin consecințe favorabile fiecărei părți – a fost inițiat
de Confucius și conceptualizat de Peirce și John Dewey. SUA și China știu să
trateze un litigiu astfel încât să se ajungă la dreptate, iar cei implicați să
nu sufere. Conflictul lor ideologic nu mai este cel de odinioară, iar, astăzi,
cele două supraputeri înclină spre sporirea investițiilor în ambele direcții și
„relativa stabilitate” a relațiilor lor. „Izolarea” uneia și „decuplarea”, care
au otrăvit atmosfera în ultimii ani, sunt acum explicit respinse.
Deja Heidegger avertiza că „puțini sunt cei care
știu să deosebească între un lucru învățat undeva și unul gândit”. Iar trecerea
în multe locuri la „stupidocrație” (Cipolla) face ca cei care s-au opus
democratizării, când ea se impunea făcută, să ceară „corectitudine” celor care
vor azi curmarea abuzurilor și derapajelor. Oricum, în fața noii „corectitudini
politice” și a noilor propovăduitori ai urii, este de distins între valorile
modernității, încorporarea lor în
constituții, politizare și propagandă. Nu propaganda și folosirile politice
sunt reperele! Valorile modernității, din care ne revendicăm, ca cetățeni
maturi, sunt mai bine servite de adevăr
și de democratizare.
Cei care trăim astăzi suntem pe un teren care are nevoie
de o abordare a dezvoltării națiunilor axată pe suveranitate, de o nouă
arhitectură de securitate europeană și de securitate internațională. Nu rezultă
însă că simpla proclamare a suveranității ar fi suficientă. Suveranitatea poate
fi fructificată doar dacă se asumă într-un regim în care aleșii dau seama
cetățenilor, puterile statului rămân în echilibru și dispune de elaborări
economice și juridice ale viitorului.
Oricât ar da de lucru, dacă se vrea pace durabilă,
suveranitatea națională nu poate face abstracție de trei aspecte: Consiliul de
Securitate poate autoriza intervenții într-un stat în favoarea democratizării,
a drepturilor omului și a păcii; suveranitatea proprie are de inclus
securitatea vecinului; suveranitatea are de lămurit situația teritoriilor
răpite prin încălcarea suveranității. Cum știm, argumentele cele mai solide,
ale ascendenței istorice, demografiei și autodeterminării, au dus, după Primul
Război Mondial, la suveranități care au fost ulterior încălcate. Asemenea
încălcări revin, de data aceasta, ca subiecte pe agenda ieșirii din conflictele
menționate.
Integrarea europeană a creat, firește, un alt cadru
al vieții națiunilor. Dar este greu să crezi că în istorie vor lipsi dinamica
și situațiile noi! Există însă criterii istorice, demografice și de securitate,
care pot călăuzi în desișul situației.
Cum stau, așadar, perspectivele păcii astăzi? „Pacea
compromis” oprește un timp conflictul satisfăcând oportunități, dar jumătăți de
adevăr nu rezolvă mare lucru. Dinamica modernității face să nu ne fie
accesibilă „pacea eternă”. Abia „pacea durabilă” ar putea scoate lucrurile din
stagnarea și riscurile actuale.
Pacea, scria Kant, nu este o „stare naturală”, ci o
„stare instituită”. Habermas a adăugat că, în zilele noastre, instituirea nu
poate fi făcută fără organisme internaționale. Aș completa că instituirea mai
depinde și de aducerea la masa negocierilor a forțelor legitimate democratic și
a oamenilor capabili de soluții responsabile.
În fiecare dintre conflictele menționate dreptul istoric este soluția. În situația în care au fost aduse lucrurile în istoria recentă, abia cooperarea supraputerilor are capacitatea unei soluții de pace durabilă. Închei parafrazându-l pe eroul din romanul Ghepardul, al lui Lampedusa: Dacă dorim să fie bine, atunci trebuie să schimbăm mult din ceea ce este acum, de data aceasta de sus.
(Conferință susținută la Tg. Mureș, în 8 noiembrie 2023. Varianta
integrală va fi pe bloggul „andreimarga.eu”)
Autor:
Andrei Marga
Sursa:
http://www.andreimarga.eu


Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu