DUMINICA A 27-A DUPĂ RUSALII (TĂMĂDUIREA FEMEII GÂRBOVE) LUCA 13, 10-17
În vremea aceea Iisus învăța într-una din sinagogi
sâmbăta. Și, iată, era acolo o femeie care avea de optsprezece ani un duh de
neputință și care era gârbovă, încât nu putea să se ridice nicidecum. Iar
Iisus, văzând-o, a chemat-o și i-a zis: Femeie, ești dezlegată de neputința ta!
Și Și-a pus mâinile asupra ei, iar ea îndată s-a îndreptat și slăvea pe
Dumnezeu. Atunci, mai-marele sinagogii, mâniindu-se că Iisus a vindecat-o
sâmbăta, răspunzând, zicea mulțimii: Șase zile sunt în care trebuie să se
lucreze; deci veniți în aceste zile și vă vindecați, iar nu în ziua sâmbetei!
Domnul însă i-a răspuns și a zis: Fățarnicilor! Fiecare dintre voi nu dezleagă,
oare, sâmbăta boul sau asinul său de la iesle și nu îl duce să-l adape? Dar
aceasta, fiică a lui Avraam fiind, pe care a legat-o Satana, iată, de
optsprezece ani, nu se cuvenea, oare, să fie dezlegată de legătura aceasta în
ziua sâmbetei? Și, zicând El acestea, s-au rușinat toți cei ce erau împotriva
Lui, iar poporul întreg se bucura de toate faptele cele slăvite, săvârșite de
Dânsul.
Suntem cu Domnul Hristos într-o anonimă sinagogă, în
zi de sâmbătă. Aici apare o femeie care avea un duh de neputință de 18 ani și
care era gârbovă, neputându-se ridica nicicum.
Mari făuritori de limbă și de cultură, vechii greci
au numit omul, ființa umană anthropos. Sigur că „anthropos” înseamnă ființă
umană, viețuitor social, cum ar spune Aristotel, dar și ființă „care privește
în sus”. Omul este singura ființă bipedă care privește în sus. Femeia aceasta
era în gârbovia ei de 18 ani, spune Evanghelistul Luca, neputând să se ridice
ca să privească cerul, să-i sau să-și redea chipul știrbit din ea al lui
Dumnezeu. Ea era redusă, din acest punct de vedere, al verticalității, la
starea unui animal, de un demon care o chinuia de atâta amar de vreme. De
aceea, văzând-o, Domnul a chemat-o și i-a zis: „Femeie, ești dezlegată de
neputința ta. Și și-a pus mâinile asupra ei și îndată s-a îndreptat și slăvea
pe Dumnezeu” (versetele 12-13).
În fața unei asemenea fapte, a unei asemenea
desfășurări, mai presus de ordinea firească a lucrurilor, unii oameni nasc
sentimente favorabile de simpatie, de empatie, de bucurie, de fericire pentru
aproapele lor, pentru sora lor care era chinuită atât de cumplit, de atât timp,
nemaiputând să se orienteze către cer, adică spre Dumnezeu, „Tatăl nostru (cel
din) ceruri”. Sigur că Dumnezeu nu este numai în cer; este pretutindeni, dar
așa ne-a învățat Fiul Său să-L numim.
Domnul Hristos a fost, ai fi tentat să spui,
neelegant, deloc culant. Așa să fie? Da, dar asta doar pentru că trebuia să ia
atitudine tranșantă împotriva interpretării prea înguste, prea obtuze a
legaliștilor farisei, reprezentați aici de căpetenia sinagogii. „Este cineva
aici, dintre voi, Care este mai mare decât sâmbăta”, pare a spune. Este Domnul
sâmbetei, va pronunța El cu altă ocazie. Și dacă Eu, Creatorul cerului și al
pământului, sunt printre voi, mai țineți cont de o prescripție care a fost
valabilă doar pentru un timp? Când tot de la El știm, fără echivoc: „Nu omul a
fost făcut pentru sabat, ci sabatul pentru om”
(Mc 2, 27).
Mântuitorul îi răspunde acestui fariseu, care a
încins spiritele și care are aliați din sinagogă pe lângă el: „Fățarnicilor!
Fiecare dintre voi nu dezleagă, oare, sâmbăta boul sau asinul său de la iesle
și nu îl duce să-l adape? Dar aceasta, fiică a lui Avraam fiind, pe care a
legat-o Satana, iată, de optsprezece ani, nu se cuvenea, oare, să fie dezlegată
de legătura aceasta în ziua sâmbetei?”.
Părintele Arsenie Boca are unul dintre profundele
sale cuvinte ce se referă la pagubele directe pe care le poate aduce omul prins
în capcana dreptății cu orice preț: „În mintea strâmbă și lucrul drept se
strâmbă”. Așa se face că în mintea strâmbă a legalistului, a cazuistului, a
fariseului de astăzi, legea era deformată. Era cu totul distorsionată,
punându-se preț, mai mult, pe o prescripție legală decât pe valoarea unică a
existenței umane! Dacă boul sau asinul îl duci și-l adapi, în zi de sâmbătă, cu
cât mai mult se cuvenea ca această femeie, chip al lui Dumnezeu, fiică a lui
Avraam, să fie vindecată sâmbăta!
Permiteți o mică digresiune, extrasă din
înțelepciunea indiană, de limbă sanscrită; patru rostiri scurte, capitale,
despre omul care știe sau care nu știe: 1) omul care nu știe, dar care nu știe
că nu știe, este periculos. Evitați–l!
2) omul care nu știe, dar știe că nu știe, este
neputincios. Ajută-l, învață–l să știe. 3) omul care știe, dar nu știe că știe,
este adormit. Trezește–l! 4) omul care știe și știe că știe este înțelept.
Urmează–l! Unde s-ar încadra „bimbașa” sinagogii de azi? Mai degrabă în primul
aforism: cel care nu știe și nu-și dă seama că nu știe, învățându-i strâmb sau
deformat pe alții, așa cum s-a întâmplat de-a lungul timpului și se întâmplă
până astăzi la noi, în toate departamentele, nivelurile educaționale,
culturale, spirituale. Atât de mulți sunt oamenii din primele trei „districte”
și atât de puțini din cea de-a patra categorie: a înțelepților!
Să fim cu luare aminte cum ne poziționăm față de
aproapele nostru și pe cine urmăm cu adevărat. Căutăm modele. Întotdeauna
omenirea a căutat și va căuta modele. Dar modelul suprem, paradigma de
omenitate nu a putut fi niciodată găsită la nivelul uman, la scară umană. Orice
mare înțelept al lumii, fie din Antichitatea indiană, greacă, chineză sau
egipteană, până la cei din zilele noastre, nici unul, oricât de genial va fi
fost, nu a putut fi identificat ca model suprem pentru umanitate. Pentru că
prototipul absolut este deopotrivă dumnezeiesc și omenesc, adică teandric! Nici
sfinții măcar, ci Dumnezeu-Omul, Iisus Hristos.
Mai trebuie observat și altceva: faptul că Iisus
apare intempestiv în sinagogă; începe să învețe și de cum o vede pe femeie nu
mai așteaptă nici un ceas sau zi, ci o tămăduiește. Nu doar ca să-i critice pe
farisei (știind, oricum, ce va urma), ci pentru a ne dezvălui prețiozitatea
clipei. Orice lucru care se amână rămâne, de cele mai multe ori, neterminat.
Nu-l mai facem. Lasă că îl fac mâine! Or, în materie de credință și de
mântuire, lucrurile stau cu atât mai mult astfel. Pentru că, de fapt, ce este
al nostru? Trecutul: mort! Prezentul sau viitorul? Viitorul este în mâinile lui
Dumnezeu; doar prezentul este al nostru!
În Patericul egiptean apare figura unui bătrân care
se lupta cu gândul: Lasă astăzi, că te vei pocăi mâine! Iar el răspundea
gândurilor (logismos) care veneau perfid din partea celuilalt: „Nu! Astăzi mă
voi pocăi și mâine, fie voia lui Dumnezeu; facă El ce-o vrea cu mine. Astăzi le
voi face spre mântuirea mea. Iar dacă Dumnezeu vrea să mă mântuiască și mâine,
atunci cu atât mai mult și mâine voi lucra la mântuirea mea”.
Nu faceți, așadar, ceea ce prea mulți dintre noi
facem: să amânați. Sunt atâtea locuri în Noul Testament cu privire la oameni,
precum cei din Capernaum, care aduc pe prietenul lor slăbănog și care nu mai
puteau aștepta nici măcar preț de câteva minute ca Domnul Hristos să li-l
vindece, ci dau la o parte acoperișul, lăsându-l pe prietenul lor, cu pat cu
tot, în fața întâlnirii vieții sale: cea cu Doctorul sufletelor și al
trupurilor. Ai zice: nu puteau să mai aștepte un ceas, două, ca să se împrăștie
mulțimile? Nu! Nu mai puteau să aștepte, pentru că ardeau de dorul regăsirii
demnității originare a tovarășului lor.
Așa să fie și în viața noastră, să căutăm cu dor
permanent, de zi cu zi, mântuirea (J. Breck, Dorul de Dumnezeu), pe care facă
Bunul Dumnezeu, cu iubirea Sa preamilostivă, s-o aflăm și de care să ne bucurăm
în veci. (Pr. conf. dr. Alexandru-Corneliu Arion, Facultatea de Teologie
Ortodoxă și Științele Educației, Târgoviște)
Autor:
Pr. conf. dr. Alexandru-Corneliu Arion – 10 Decembrie 2023
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu