În prima săptămână a lunii martie, s-a emis un verdict surprinzător în cazul scandalului Roșia Montană, România câștigând procesul. Prin urmare, statul român nu va plăti nicio despăgubire, ci chiar va recupera de la Gabriel Resources 1,4 milioane dolari cheltuieli de judecată. Este, deci, momentul potrivit pentru a fi făcute o serie de clarificări cu privire la cazul Roșia Montană, vorbind în principal despre corupția din spatele afacerii și despre suspiciunile ce planează asupra unor figuri politice importante ale statului român.
Controverse cu privire
la exploatarea resurselor bogate din România
Pentru a înțelege mai bine această
problematică, putem să începem analiza de la o comparație cu Venezuela, țara
care are cea mai mare rezervă de petrol din lume. Venezuela se confruntă cu un
paradox interesant, fiind una dintre cele mai sărace state de pe continentul
american, deși are vaste resurse. Explicația este una simplă: Venezuela nu
poate să extragă o foarte mare cantitate din rezervele pe care le are, deoarece
îi lipsesc finanțarea, tehnologia, resursa umană și know how-ul. Statele mici,
care nu au ambiții, ajung, așadar, să delege statelor puternice, dezvoltate
capacitatea de a le extrage resursele. Acesta este motivul fundamental pentru
care o națiune rămâne săracă.
Analizând situația României, aceasta ar
fi trebuit să își dorească și să faciliteze exploatarea resurselor pe care le
are, acestea fiind una dintre căile cele mai simple și directe spre a crește
avuția națională. Linia de demarcație între națiunile sărace și fără
perspective sau planuri de viitor și cele care își înțeleg rostul pe lume, își
acceptă bogăția și își doresc să se dezvolte este reprezentată tocmai de
această capacitate de a exploata resursele existente fie pe cont propriu, fie
prin delegarea acestei sarcini unor companii puternice și eficiente.
Printr-o situație similară au trecut și
statele arabe care, atunci când au descoperit că există mari zăcăminte de
petrol în solurile lor, au optat din start pentru concesionarea dreptului de
exploatare unor companii străine. Dar această variantă nu a funcționat decât
pentru unul sau două decenii, ulterior statele arabe alegând să-și gestioneze
singure resursele. Acest lucru a generat o tendință de scumpire a prețului
țițeiului pe plan mondial, tendință care nu s-a diminuat nici până în ziua de
astăzi. Exercitându-și suveranitatea, statele care au țiței și gaze naturale
ajung să le exploateze în interesul lor și să le vândă la prețuri care
avantajează dezvoltarea acestor națiuni.
Din acest exemplu
referitor la experiența statelor arabe producătoare de țiței trebuie să
înțelegem că, pe lângă faptul că România ar fi fost datoare față de propriii ei
cetățeni și față de viitorul copiilor noștri să-și exploateze resursele de aur
și, în general, toate resursele de care dispune, această exploatare ar fi
trebuit să se facă în nume propriu. Având pe de-o parte resursa minerală
și, pe de altă parte, suficientă resursă inginerească, suficientă expunere
tehnologică de-a lungul a zeci sau sute de ani, România ar fi putut să-și
construiască propria industrie bazată pe exploatarea resurselor (și chiar a
reușit într-o oarecare măsură).
Guvernele României au
greșit fundamental atunci când și-au pus problema să concesioneze exploatarea
resurselor unor companii străine! România ar fi putut să finanțeze
singură o astfel de operațiune amplă, și iată de ce. Potrivit argumentelor
expuse cu alte ocazii (sau mai simplu, gândindu-ne ce ar fi însemnat ca în loc
de 170 de miliarde de euro, cât este azi datoria publică a țării, să fi avut
172 sau 173 de miliarde de euro), România ar fi putut obține finanțări
împrumutându-se, fiind vorba de câteva miliarde de dolari pentru construirea și
consolidarea unei astfel de industrii (în condițiile în care țara s-a
împrumutat până acum cu 150 de miliarde de euro). O a doua variantă ar fi fost
ca banii pentru exploatarea aurului din România să se fi obținut prin
subscripție publică la bursă. Astfel, avuția națională ar fi rămas statului
român.
România ar fi putut să gândească un plan
similar și în legătură cu rezervele sale de țiței și gaze naturale, oferind
locuri de muncă în plus românilor, cumpărând utilaje din România, folosind
specialiști români și așa mai departe. În acest domeniu, guvernanții au
preferat să concesioneze drepturile de exploatare către OMV Petrom, o companie
străină dintr-un stat care se dovedește ostil României și care ne păgubește
anual cu 10-20 de miliarde de euro prin ținerea în afara spațiului Schengen a
țării noastre. Ideea de a da unor companii străine dreptul și posibilitatea de
a-ți exploata propriile resurse nu face decât să îngroape și mai mult statele
care recurg la astfel de măsuri. Aceasta a fost calea sigură de menținere a
României în sărăcie, de alungare a corpului ingineresc din țară, de ținere pe
dobânzi mici a resurselor financiare ale românilor (care ar fi putut fi
investite în astfel de operațiuni, prin subscripție publică).
Scurt istoric al
potlogăriilor din jurul afacerii Roșia Montană
Statul român, națiune europeană și
civilizată, care se presupune că funcționa în baza unor reguli bine stabilite,
a selectat o companie străină-fantomă ca partener pentru compania sa, Minvest
Deva (care avea drept de exploatare la Roșia Montană). Ministrul Industriilor
din 1997, Călin Popescu-Tăriceanu, s-a gândit că ar fi bine să facă o asociere
între o companie a statului cu o firmă lipsită de experiență minieră, de
resursă umană bine instruită, de know how, de utilaje și de finanțare. Toate
aceste lucruri pe care pretindea că le va aduce această „firmă de apartament” a
lui Frank Timiș puteau foarte simplu să fie realizate pe cont propriu de
România. Populația a trecut cu vederea mult prea ușor acest incident și nimeni
nu s-a revoltat.
A venit momentul 1999, când Radu
Berceanu, noul Ministru al Industriilor, care a luat licența de exploatare a
Minvest Deva și a „făcut-o cadou” firmei rezultate din asocierea dintre Minvest
Deva și firma lui Frank Timiș: Euro Gold Corporation. În 2009, coaliția PDL-PSD
a decis majorarea capitalului social al Euro Gold Corporation. Statul român,
prin firma Minvest Deva, nu a participat la proces, motiv pentru care Gabriel
Resources a venit și a investit în afacere. Judecătorii de pe lângă Registrul
Comerțului au respins majorarea de capital, motiv pentru care guvernul din
timpul lui Băsescu a decis schimbarea legii minelor, schimbând legea
societăților comerciale pentru a permite acea majorare de capital măsluită.
Apoi, în al doilea mandat, Băsescu și Ponta au jonglat cu declarațiile publice,
generând majorarea, respectiv scăderea prețului acțiunilor pe bursa din
Toronto, în funcție de interesele asociaților.
Guvernul USL a semnat un memorandum cu
firma străină Gabriel Resources, prin care își lua niște angajamente că va face
tot ce trebuia să facă tot ce se poate din punct de vedere administrativ,
astfel încât Gabriel Resources să obțină licența de exploatare a aurului,
printr-un procedeu toxic (pentru mediu și vestigiile arheologice din zonă).
Lumea s-a revoltat împotriva procedeelor propuse, ce ar implicat folosirea unor
cianuri extrem de nocive. Demonstrațiile de stradă extrem de puternice au
împins PNL-ul să se opună exploatării de la Roșia Montană. Astfel, legea
promisă de Ponta canadienilor de la Gabriel Resources, ce le-ar fi oferit
autorizația de mediu necesară demarării procedeelor de exploatare cu cianuri, a
fost respinsă în Parlament. Guvernul Cioloș a decis ulterior să ceară
includerea în patrimoniul UNESCO a sitului de la Roșia Montană.
La finalul lunii ianuarie a anului 2024,
primul ministru în funcție a avut o ieșire publică neprovocată, în care a lăsat
să se înțeleagă că este foarte posibil ca România să piardă acest arbitraj,
anunțând plata unor despăgubiri de vreo 2 miliarde de dolari. După care,
Ministrul de Finanțe a venit și a plusat, spunând că există o probabilitate
destul de mare de a plăti despăgubiri de 6,7 miliarde de dolari. Suma aceasta
colosală a isterizat o țară întreagă, România având o datorie publică foarte
mare. A doua zi după s-a anunțat acest lucru, televiziunile și ziarele au spus
că: „Surse guvernamentale indică drept probabilă pierderea de către România
arbitrajului” (31 ianuarie). Pe 1 februarie, a început o apreciere bruscă a
acțiunilor Gabriel Resources, care, de la 0.45 de dolari per acțiune pe
acțiuni, a ajuns la 0,87 de dolari per acțiune.
Unii spun că Ciolacu a manipulat bursa
și că ar fi avut un câștig material din asta, alții spun că sumele
tranzacțiilor făcute atunci au fost undeva la câteva milioane și că nici gând
să fie manipularea bursei cu scop financiar. Într-adevăr, suma tranzacțiilor
făcute de pe 1 februarie până în ultima zi, până pe 7 martie, a fost undeva la
5 milioane de dolari. Oricine ar fi făcut o asemenea sumă utilizând procedee
ilegale este condamnabil. Procurorii din România ar trebui, prin Ministerul
Justiției, să ceară Ministerului Justiției din Canada acces la lista
tranzacțiilor respective și la persoanele care au făcut acele tranzacții pentru
a lămuri dacă se află sau nu apropiați de-ai lui Ciolacu sau Ciolacu însuși
printre cei care au făcut acest lucru. Ciolacu a greșit chiar dacă sumele
vehiculate nu au legătură cu el, pentru că un premier al unei țări din NATO și
din Uniunea Europeană nu are voie niciodată să își expună țara în asemenea hal,
spunând că știe el are informații asupra deciziei unor arbitri dintr-un
tribunal al Băncii Mondiale. Rămâne de văzut de ce a făcut Ciolacu acele
declarații.
Să mai subliniem un aspect interesant:
au fost 1 milion de acțiuni „shortate”, adică cineva a împrumutat 1 milion de
acțiuni fictiv, le-a vândut când prețul era mare, le-a vândut în lipsă, adică
le-a cumpărat din nou după căderea bursei canadiene la 0,05 dolari pe acțiune.
De obicei, aceste operațiuni de vânzare în lipsă, de operațiuni derivate, se
fac cu acoperire de 10:1. Deci dacă cineva a investit 100.000 de dolari, putea
să cumpere lejer 1 milion de acțiuni. Trebuie văzut cine este acel cineva care
a pariat că România va câștiga decizia arbitrară. Niciodată statul român nu a
încercat să ne lămurească aceste necunoscute și de aici suspiciunea va crește,
și va crește pentru că toată lumea vede că nimeni nu cercetează o suspiciune la
adresa lui Ciolacu.
Autor: Petrișor Peiu
Sursa: realitateafinanciară.net
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu