În lumea cititorilor puțini sunt cei care pot sesiza în cadrul unei lucrări literare, fie poezie, proză sau eseu, diferența dintre talentul autorului sau știința acestuia de a scrie frumos, inteligent, învățată la școală și universitate, dar fără talentul înnăscut.
De regulă, cititorii îi
consideră pe scriitorii cu știința scriiturii doar nişte autori de literatură
fără fiorul liric și acuratețea textului, dar îi tratează ca atare, ocolind
posibilitatea de a-i plasa în constelaţii literare mai avantajoase, estetic
vorbind. La rândul lor, scriitorii cu știința scriiturii învățată în
universități, fiind chiar universitari, nu insistă în această direcţie,
preferând de obicei să etaleze argumente de felul celor prezentate mai sus,
dominate de asumarea cunoscutului paradox al autonomiei. Ei susţin ideea că
ceea ce publică face parte din literatură şi în acelaşi timp este independent
faţă de aceasta, dar tratează întrucâtva superficial aspectele strict literare,
acordându-le maximă atenţie, în schimb, celor tematologice. Drept urmare,
latura literară a a operelor nu este aprofundată. Se întâmplă aşa şi
fiindcă lecturile cititorilor sunt în general restrânse la o arie
de texte anume, preferinţa pentru analizarea din interior a domeniului preferat
fiind evidentă. De altfel, este în mod obiectiv dificil să fii în acelaşi timp
un bun cunoscător al scrisului în universitate şi să ai o întinsă cultură
literară, dar fără talentul dat de Dumnezeu și din naștere. Socotiţi de către cititorii
avizați o categorie modestă sub raportul talentului (nu şi a celei
intelectuale), scriitorii cu talentul înăscut fac în mod vădit parte din tabăra
antielitiştilor, a celor convişi că literatura poate fi nu numai rodul unei
„naşteri”, dar şi cel al unei ingeniozităţi suficient de ascuţite. Ei
consideră, apoi, că literatura este o chestiune fără legătură cu credinţa
cvasireligioasă în frumos. Se observă numaidecât că acest mod de a vedea
lucrurile este împărtăşit de cititori cu numeroşi alţi oameni de azi. Un
argument în plus pentru convingerea că mentalitatea lor este suficient
de interesantă spre a face subiectul unei cărţi. Iată câteva dintre cele
mai importante elemente ale esteticii manieriste, scrise de universitarii
scriitori, aşa cum au fost sistematizate de Gustav René Hocke. Punctul de
plecare este conceptul, nu natura. Sunt căutate legităţi ale artificialului.
Este ţintită armonia contrariilor, orice devenind compatibil cu orice.
Activitatea artistică este intelectualizată. Se renunţă la principiul
verosimilităţii. Manierismul este o ars combinatoria, dar şi o artă a
derivărilor. În general, sentimentalismul este refuzat, mizându-se pe efecte
detectabile cerebral. În mod evident, aceste caracteristici apar şi în poezia
scrisă de profesori și universitari fără talentul înăscut, unde sunt imaginate
lumi coerente, dar neverosimile, relaţii de neconceput în literatura realist..
În operele acestora, se mizează pe tensiuni conceptuale.Procedeul combinărilor
este favorizat de logica ezistențialistă. Arta derivărilor se exprimă adesea
prin extrapolare, procedeu predilect al universitarilor și al profesorilor..
Personajele din operele lor acuză un schematism specific, fiind
structural inapte pentru relaţii amoroase interesante ca literatură.
Poezia lor este rece, fără sentimente, cu metafore absconse, ne înțelese.
Reluând discuţia, urmărim de
această dată mai puţin specificul estetic al operelor scrise de universitari şi
mai mult felul de-a vedea lucrurile al acestora, în ceea ce priveşte scrierea
şi lectura textelor lor preferate. De această dată, ne interesează în special
autorul manierist şi, prin extensie, omul manierist, în calitatea lui de
strămoş literar al scriierilor din care lipsește talentul înăscut. Riscurile
unei asemenea apropieri sunt evidente, cel puţin din punctul de vedere al
literaţilor. Dacă este admisibil să discutăm cu oarecare reverenţă despre
Dimitrie Cantemir, vede actul de-a face literatură într-un fel oarecum înrudit
cu acela al universitarilor de astăzi, mai mult chiar, încarnează un tip uman
ilustrat în zilele noastre inclusiv de către universitari.Cititorii avizați ar
putea, eventual, să admită că operele universitarilor reprezintă nişte forme
culturale degradate, caricaturale, lipsite de vreun interes major.
Observăm că universitarul, în
calitate de autor şi de cititor specializat, ar putea fi eventual declarat
înrudit cu ultima dintre aceste categorii sociale, cu menţiunea că asemănările
se limitează la sfera atitudinii faţă de cultura dominantă. Spre deosebire de
boemul tradiţional, universitarul român este, după cum am mai arătat, o
persoană aranjată din punct de vedere material, de regulă în urma unor profesii
legate de catedră. ’Manieristul’ va convinge prin arta sa când este vorba despre o
personalitate saturniană, tragică… ajunsă la eşec.Universitarul va eşua în arta
sa, atunci când tensiunea lui faţă cu eşecul nu e decât artificială. Va eşua de
asemenea când nu se va mulţumi doar să copieze ’manierisme’, ci va tinde să
imite forma exterioară a imaginii esenţiale demonice, proprie unor manierişti
cu adevărat creatori.
Niciodată o operă literară
scrisă de un talent înnăscut și educat nu va fi depășită de o opera scrisă de
un autor cu știința scriiturii. Însă există riscul ca autorul cu “știința
scriiturii” să se impună prin relațiile sale profesionale și sociale.Vezi
doamne! “ Sunt profesor universitar!“
Al.Florin Țene
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu