Ioan
Dragoș scrie de când am învățat eu să citesc, de prin
1973, poate chiar înainte, dar eu nu știu. Poezia și dragostea de viață au fost
și sunt lucruri sfinte pentru Domnia Sa.
Iată câteva gânduri scrise de mari critici literari
care „l-au citit”, admirat și respectat
pe Ioan Dragoș:
„...versurile sunt ale unui nostalgic şi delicat
poet, capabil de inefabilă reflecţie lirică.” scria Nicolae Manolescu în revista
„România Literară” în anul 1988.
Și în volumul
„Acte adiţionale la foaia de observaţie”, Editura „Singur”, Târgovişte, 2017,
se găsesc nenumărate versuri care confirmă diagnosticul pus de reputatul critic
literar:
„cine
mănâncă să nu-l osândească
pe
cel ce nu mănâncă
cine
nu mănâncă să nu-l osândească
pe
cel ce mănâncă...
fericit
cel ce iubeşte şi a pierdut cheia
scrie
pe stâlpi de fum.”
(Eprubeta gânditoare, pag. 9),
sau
„pe unii viaţa îi ţine întotdeauna/deasupra/noi stăm în casă şi răsfoim/cu
leonid palide manuscrise” (Tălpi lipicioase prin hăţişurile libertăţii, pag. 13).
Ioan Dragoş este un postmodern ca structură, formă,
expresie şi mesaj (cuprindem textul poemului între ghilimele, lipsa
punctuaţiei, aşezarea titlului poemului, în unele volume, la sfârşitul
textului, etc.).
Suficient de
livresc, se fereşte cât trebuie de calofilie. Exemplific:
„pe
urmă se face linişte/se face tăcere/aşa ajungi la pagina
şaizecişitrei/marioneta mea/vin-o de te joacă-n perdea”
(Fluxul şi refluxul seminţelor de
busuioc şi de cimbru, pag. 39-40).
Îmi aduc aminte, cu mult drag, cum regretatul poet
Ion Burnar „șeful nedeclarat al culturii maramureșene într-un deceniu și ceva,
spunea cu mândrie că „Ioan Dragoș este cel mai bun poet dintre juriști și cel
mai bun jurist dintre poeți” având în vedere faptul că a ajuns să fie
secretarul Consiliului Județean Maramureș și un omenos de-a lungul vieții de
până acum, dar și membru al Uniunii Scriitorilor din România, filiala Maramureș.
Critica literară a mai remarcat la Ioan Dragoş
expresia pregnantă, versul izbitor, faptul că uneori cuvintele îi sunt conduse
spre asocieri ingenioase de o sigură acurateţe, precum şi constatarea că poetul
parcă discută continuu cu un interlocutor, cu sine, cu lumea despre viaţă şi
moarte, despre morală şi desfrâu, se destăinuie, raţionează, dă soluţii,
creează stări sufleteşti:
„apa
te oglindeşte tremurat/învăţăm amărăciunea portului/când i-au plecat toate
corăbiile” (Amărăciunea poetului, pag. 44);
Sau
„în
nouăsprezece noiembrie am cules/traista ciobanului şi coada şoricelului/în jur
plante ofilite îngheţate/m-au lovit peste degete/am adunat aracii din
grădină/cârlionţii din gând/se întindeau către ei/pe două rânduri...”
(Cărarea tăioasă din dimineaţa nimănui,
pag. 61).
Demersurile pentru acest volum excepțional le-am
făcut eu vorbind cu Ștefan Doru Dăncuș din Ieud, trăitor la Târgoviște și având
editura „Singur” motiv pentru care am
recitit cartea de vreo trei ori și aflu sensuri noi anumitor idei poetice
spuse.
Reveritor la Ioan Dragoș și personalitatea lui,
apelez la arhiva on-line:
Curriculum
vitae
Poet, publicist. Licenţiat al Facultăţii de Drept
economic – administrativ, Sibiu (1980). Masterat în administraţia publică la
Institutul Naţional de Administraţie şi Universitatea „Babeş – Bolyai” Cluj
Napoca (2005). Debut absolut în Revista „Semnal” a Liceului „Gh. Şincai” Baia
Mare, 1970. Apariţii în „Luceafărul”, „Luceafărul de dimineaţă”, „Convorbiri
literare”, „Ramuri”, „Vatra veche”, „România literară”, „Familia”, „Nord
literar”, „Flacăra”, „Mărturii maramureşene”, „Moldova literară”, „Porţile
Nordului”, „Viaţa românească”, „Steaua”, „Orizont”, ş.a.
Volume:„Povara uimirii”, 1986; „Scrisori”,
1987;„Cavalerul triunghiului”, 1997; „Acestea sunt amănuntele”, 1998;
„Prăpastia dintre timpurile verbului”, 2003; „Ulise în bucătărie”, 2006;
„Sezonul de presiune”, 2008; „Foaia de observaţie”, 2010; „Poeme de serviciu”,
2011; „Studiu de oportunitate”, 2012; „Fişa postului”, 2013, „Acte adiţionale
la foaia de observaţie”, 2017.
Prezent în antologiile: „Dor de lumină”, 1997; „Un
sfert de veac de poezie”, 1998; „Într-o lacrimă trăieşte poetul”, 1998; „Prima
verba”, 1999, „Clauza poeziei celei mai favorizate în lirica maramureşeană şi
basarabeană”, 2010, etc.
Referințe
critice
***
„… poetul caută expresia pregnantă, versul izbitor,
folosind întru acestea imaginaţia (în materia metaforelor şi comparaţiilor) şi
speculaţia (în semantica asocierilor lexicale)”. (Laurenţiu Ulici – România literară, nr. 36/1986)
„…multă fantezie la Ioan Dragoş …/ Cochetând cu
textualizarea, este în fond un remarcabil imagist într-o sensibilitate
preponderent depresivă”. (Petru Poantă –
Tribuna, nr. 47/1987)
„… Ioan Dragoş scrie în spirit clasicizant, provoacă
metafora largă, protocolară…/… cuvintele îi sunt conduse spre asocieri
ingenioase de o sigură acurateţe”. (Valentin
Taşcu – Steaua, nr. 2/1988)
„Intenţia poetului de a expune o fişă clinică a
realului, în manierea unui delir abstract, se pare că reuşeşte să se impună, cu
atât mai mult cu cât detaliile poetice se amestecă aici într-o viziune
caleidoscopică demnă de reţinut…/ Metafizic cu precădere, autorul reuşeşte,
printr-un minimum de respiraţie, un maximum de expresivitate artistică.” (Cristina Cîrstea – Convorbiri literare,
nr. 2 (50)/2000)
„Poetul parcă discută continuu cu un interlocutor,
cu sine şi cu lumea, despre viaţă şi moarte, despre morală şi desfrâu, se
destăinuie, raţionează, dă soluţii, creează stări sufleteşti folosind adesea
cuvinte de duh sau sintagme uşor de urmărit, atunci când descoperi cheia lor de
lectură” (Ion M. Mihai – Nord Literar
nr. 5/2004)”.
„Ioan Dragoș și-a construit un spațiu al poemului,
ceea ce înseamnă asumarea unui teritoriu privat, ceea ce înseamnă inteligență
lirică. Fluviul care trece prin fața ferestrei lui este liniștit dar trădează
spusa înțeleaptă: apele liniștite sunt adânci. Poezia lui Ioan Dragoș îți dă și
un confort intelectual când ne facem vecini de adiere cu Kobo Abe sau Ezra
Pound” (Gheorghe Pârja - Graiul Maramureșului/11 septembrie 2010)
Ioan Dragoș este o voce pregnantă a Nordului Poetic
și-l așteptăm cu un nou volum de poezii într-un viitor cât mai apropiat.
Gelu Dragoș, U.Z.P.R.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu