Nu e un secret, se știe: sondajele de opinie, dar mai cu seamă cele politice, se bucură de cea mai puțină credibilitate. Dincolo de calcule savante, stau realități: sondatorul, fie el de bună credință…ceea ce în mare măsură știm că nu e, fiind atașat unuia sau altuia dintre partide, face sondajul. Era unul din zonă ce-ți făcea sondajul din fotoliu de terasă, cum voia el, cum îl așteptai tu, cu mici inspirații din sondajele reale ale momentului, ca să pară credibil. Revenim, sondatorul îl dă apoi celui care i l-a comandat și plătit, având grijă să vadă ceea ce voia să vadă.
Din acel moment sondajul aparține celui ce l-a
plătit. Care îl dă publicității în forma pe care și-o dorește, care îi
convine, care îl coafează. Cu speranța că va manipula opinia publică. Așa se
face că un partid mic pretinde c-ar avea 20%. Așa se face că altul speră c-ar
avea atât. Așa se face că deși s-ar mânca, unele partide s-au sondat împreună,
să pară mai musculoase. Așa se face că având la mână cifrele coafate, liderii
de partide “altfel vorbesc” cu viitorii candidați la parlamentare. Și din nou
nu e nici un secret, așa cum nu e nici cifra de 5.000 de euro mită pentru un
post la Stat și cea de 7-8000 Euro pentru un funcționar public. Sau de j’ de
mii de euro pentru o parohie. Ei, în cazul politicienilor ce vor să stea sub
aripa Legii în Parlament, cifra crește. Exponențial, pe măsura șanselor. Se
ajunge la 80.000-150.000 de euro. Iar sondajele nu fac decât să folosească
așa-zisul sondaj și opinia publică în folosul partidului.
Dar să ne uităm pe unul din cele recente. Nu
contează al cui. “Secretarul general adjunct al NATO, Mircea Geoană, conduce în
clasamentul încrederii, cu o cotă de 37%, urmat de Emil Boc, Victor Ponta,
Marcel Ciolacu și Nicolae Ciucă, conform unui sondaj realizat de INSCOP la
comanda News.ro. Topul notorietății este deschis de Victor Ponta, de care au
auzit 96,4% dintre cei chestionați, iar pe locul al doilea este Diana Șoșoacă
(95%).” Se poate ceva mai manipulator de atâta? „Topul notorietății este condus
de Victor Ponta – 96,4%, urmat de Diana Șoșoacă – 95%, Marcel Ciolacu – 94,2%,
Emil Boc – 90,9%, Mircea Geoană – 89,1%. Pe următoarele locuri sunt: Dacian
Cioloș – 84,5%, George Simion – 82,8%, Nicolae Ciucă – 82,6%, Mihai Tudose –
54,8% și Cătălin Drulă – 46,7%.” Practic, ni se bagă sub nas noncandidați,
nesemnificativi, antipatii clare, ca niște marote, de care să ne speriem, ca
să-i alegem pe cei de mai jos, adevărații salvatori ai neamului.
Dar să nu omitem faptul că și aici, pe plan local,
s-au făcut sondaje. Unele au fost folosite elegant de liderii de partide pentru
a-i îndepărta pe candidați eterni, care nu mai beneficiază de sprijinul
liderului partidului, vezi cazul orășelului ce se voia cartier/sector de
municipiu. Altele au ajutat candidați să se umfle mult în pene, ca să pară
mari, ca-n fabula lui Jean de la Fontaine/ Gheorghe Asachi. „Broasca mică cât
un ou/A văzut păscând un bou/Și mirându-se prea tare/De-o făptură atât de
mare/Cugeta c-ar fi noroc/Ș-a familiei laudă, dacă/Ar putea să se prefacă/Din
mic, mare dobitoc./Deci d-ambiție s-aprinde,/Mereu s-umflă, se întinde(…)”. Și
ce face candidatul? Se umflă, caută susținători (evident financiar, apoi
electoral), apoi se uită la contracandidați, care-cât ar da să stea/să plece
din campanie.
Prin urmare, cu fabula drept pavăză, sugerăm că cei
care se umflă o fac degeaba. Votul e aici, la voi cei ce citiți, la noi cei
simpli. Nu e la #followers/urmăritori, nu e în cutia poștală, nu e la cică
formatorii de opinie, din care unii sunt puerili de stârnesc râsul. Nu stă nici
în filmulețele obraznice sau simpatice făcute împotriva unuia sau a altuia
dintre candidați. Și nici în pilda de la slujba de duminică. Pur și simplu, pe
măsură ce mediile de propagare sunt mai multe, se disipează cumva efectul de
manipulare asupra maselor, în ciuda așteptărilor. Vă ținem totuși pumnii. Fie
ca cel mai bun și mai virtuos să câștige.
Autor:
Alexandru Ruja
Sursa: Graiul Maramureșului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu