Îndumnezeire de Mihaela CD
Dacă în poezia religioasă există
unde de misticism, atunci ne dăm seama de puterea de seducție a credinței.
Orice autor de poezie religioasă are în el implantată credința, cea care îl
poartă pe plaiurle întortocheate ale minții. Vrem, nu vrem, înscriem pe
intelectul nostru fericirea, căci mintea o caută permament întrebându-ne: ce
este ea, fericirea?! Din cele mai vechi timpuri omul a căutat acel Paradis
transcris în multe opere literare sau purtat pe valul miturilor. Ori imaginația
a dat aplomb creării. Așa cum Dumnezeu și-a imaginat o lume perfectă, creând-o
din El însuși.
Citind cartea de poezii ,,Îndumnezeire” scrisă de Mihaela CD,
apărută la Editura Globart Universum (Montreal, Canada, 2023), mi-am dat seama
că universul nostru interior este format din crezuri, purtate pe valurile
voinței, intrând în sfera cunoașterii de sine. Să ai credință puternică îți
trebuie și voință puternică de a intra în sfera revelației, de unde apar undele
Sacrului. Prin scris ne descărcăm de obsesii, uneori, pare ca o terapie asupra
sufletului. Cioran spunea că scrisul l-a scăpat de la sinucidere în căutările
sale nocturne. Se spune despre el că nu a căutat Absolutul. Ba, tocmai, l-a
căutat, dar negăsind-l a încetat să-l mai caute. De aceea valoarea unei opere
literare depinde de profunzimile căutării credinței. Trebuie să știi unde să
cauți, să-ți găsești calea dreaptă spre Dumnezeu. Ori gândirea este prima
treaptă pe care urci în căutarea cunoașterii de sine. Acolo trebuie să tai răul
pentru a ajunge pe scările îndumnezeirii.
De fapt, ce-i îndumnezeirea?
Cartea m-a atras ca un magnet de când am văzut coperta, deoarece de mic copil
am visat o lume perfectă, unde să predomine armonia spirituală, omul să fie de
acord cu Dumnezeu și cu el însuși. Îndumnezeirea este clipa katharis, când
sufletul omulul se unește cu Dumnezeu, într-o uniune mistică, trăind-și propriul
mit, adică depășește condiția umană prin revelație. De aceea întruparea lui Dumnezeu
în om înseamnă câștigarea Paradisului pierdut. Deci să ajungi la îndumnezeire
trebuie să treci prin mari experienșe spirituale. Iar expresia din Biblie ,,Mult
a suferit, multe i se vor ierta”
denotă că omul trebuie să sufere pentru a putea accede spre pacea
interioară, spre acea liniște sufletească, împlinită, câștigându-și eliberarea.
E acea senzație că timpul nu mai există, în noi fiind doar eternitatea.Astfel,
fiind sinceri cu noi înșine, reușim să ne câștigăm ceea ce înseamnă
beatitudine.
În poeziile Mihaelei CD predomină rugăciunea.
De copilă încearcă să intre în sfera credinței punându-și multe întrebări
despre viața de apoi. Pierderea ființelor dragi o determină să intre tot mai
mult în intelectul ei, căutându-și calea în viață. O căutarea asiduă, care o transpune în lumea ideilor religioase,
unde un simț sau ideea despre moarte o poartă pe plauirile meditației. Cum zice
Descartes: ,,Cuget, deci exist. Exist, deci Dumnezeu este”. Cugetarea
este una din valențele spiritului de a intra tot mai mult în profunzimea
ființei. Doar acolo devii una cu tine însuți și cu Dumnezeu. Gândirea mesianică
te poartă departe, deoarece intri în sfera perfecțiunii spirituale. Un Christ
întrupat în tine însuți..
Unul din laitmotivul ce predomină în lirica poetei este copilul din ea.Un
copil care nu știe ce înseamnă despărțirea de cei dragi, plecați într-o lume
mai bună. Dacă ,, Harul divin” l-a avut de copil, atunci ,,Plângea gingaș
o copilă/ Cu glasu-i mut și răgușit/ Sufletul îți rupea de milă/ Căci a pierdut
tot ce a iubit” sau ,,Nu am știut că viața are capăt,/ Eram copil și
nu-mi păsa deloc/ Nu-nțelegeam că Roata asta a vieții/ Ajunge pân la urmă la un
stop/ Nu îmi păsa de ce oare bătrânii/ Încăruțesc și-mbătrânesc și nu mai pot/
Credeam că asta doar lor li-se-ntâmplă,/ Eu nu-mi imaginam că ni se
va-ntâmpla la toți/ Naiv copil fiind, nu-mi dădeam seama/ Că viața este tocmai
ca un film,/ În care trebuie să-ți joci rolul,/ Aici și-acum, atât cât încă mai
ai timp” (,, Nu am știut”).
Odată cu trecerea anilor, sufletul
se călește datorită suferințelor. Adevărata suferință îți deschide două căi:
ori ajungi nebun, ori sfânt. Marile revelații spirituale au venit de pe urma
suferințelor. Așa cum în ideea creștină Hristos a fost crucificat pentru a
arăta lumii că mântuirea o poți câștiga doar suferind. De aceea suferința este
calea care îl apropie pe om de îndumnezeire.
Fiecare dintre noi are un Dumnezeu la care se roagă, depinde de capacitățile
fiecăruia de a intra în sfera credinței absolute. Dacă, să zicem, gândirea nu
accede spre intelectul pur, atunci rugăciuna nu mai are valoare, se pierde în
undele gândirii. Pe drumul spre Absolut, gândirea este cea care te poartă pe
plaiurile mirifice ale mântuirii. Iar poarta dintre om și Dumnezeu este crezul
în Adevăr, acea Sinceritate la care ajungi cu greu pentru că omul este stăpânit
de pasiuni și dorințe: ,,Că-n inimă purtăm cu toți la fel/ Același Dumnezeu
este-n fiecare/ El ne împarte mult, puțin, la fel/ Atât cât biruim pe-a vieții
cărare!” (,,Dumnezeul fiecăruia”).
Într-un ritm sacadat, versurile
poetei dau trezire simțurilor prin sensibiltate. Dacă rima predomină în poeziile
ei, atunci saltul de la versul iambic la cel troheu se face prin puterea
inspirației și imaginației. Așa cum primim în noi suflul muzei. Dacă în poezia ,,Dă-mi
trezirea simțurilor” se simte ritmul eminescian, atunci poeta caută cu
frenezie să redea ceea ce simte, ceea ce vede și ceea ce cunoaște, după cum
zice: ,,Dă-mi roua și valsul iubirii pe buzele moi/ Și plânsul ce-n raze de
dor pot să înmoi/ Dă-mi tot ce grăbit am trăit și vândut/ Și cântecul fericirii
ce undeva l-am pierdut/ Dă-mi frăgezia castă a
tinereții-n floare/ Și dans de nemurire a clipelor trecătoare/ Dă-mi tot viul
ce n-ai dat nimănui vreodată/ Și bucuria sinceră a revederii de-altădată/ Dă-mi
împliniri de vise ce-s încă nescrise/ Și alinturi în fermecătoare versuri
înscrise/ Dă-mi măreția îndurării și puritatea iertării/ Și mantie protectoare
de agonia depărtării”.
Destinul o poartă pe plairile
înflorite ale conștiinței, atfel își dă seama că nu totul este întâmplător, de
fapt nimic nu e, există Cineva care ne apară, ne ocrotește de vicisitudinule
vieții. Iar crezul în viață este dat de puterea credinței: ,,Să crezi că-n viață nu-i nimic întâmplător/(...)
Să crezi că ai o misiune chiar de ești muritor/ Și pentru fiecare zi trăită să
fii recunoscător” (,,Să crezi...”). Căci nu-i drept să ajungi în
labirinturile morții unde despărțirea de chipurile dragi o face să se întrebe ce-i
moartea. Când bulgării pământului se lasă peste coșciugul celui pus în groapă,
tresalți la auzirea glasului ființei ce-ți șoptește că flacăra vieții s-a stins
dar o să apară într-o altă dimensiune spirituală, acea a îndumnezeirii, unde
pulsul spiritului este dat de binele făcut în viață, cum susțin mulți filosofi
antici că moartea este o reamintire a vieții. Filmul vieții îți este pus în
față de adevăr. Atunci îți vezi,ți se derulează toată viața începând de la
naștere până la moarte. Iar ,,Binele de-odinioară” se regășește în acest
film al vieții, cum ne spune: ,, Fă, Doamne, din ghinion noroc/ Din lacrimă,
fă-mi o primăvară/ Scoate-mi, Sfinte, sufletul din foc/ Și adu-mi binele
de-odinioară!”.
Culturile mari întodeauna au avut
obsesia morții. Căutarea ei a dat naștere unor maeștri spirituali.
Creștinismul, prin Christos, a arătat lumii că moartea poate fi învinsă prin
credință, fiind izvorul mântuirii. Scriitorul latin Lactanțiu spunea că
Dumnezeu l-a alungat pe om din Paradis încojurându-l cu foc, iar ca să accezi
din nou spre cunoașterea Paradisului trebuie să fii purificat de Focul
Spiritual Imaterial. O cale lungă și grea care duce spre cunoașterea
Absolutului. De aceea calea spre mântuire duce prin infern și purgatoriu ajungând
în Paradis. Cum zice și Dante în ,,Divina Comedie”.
Credința puternică duce omul spre cele mai
grele suferințe spirituale, deoarece încearcă să ierte totul. La supărare spunem
vorbe nefolositoare spiritului, parcă îl ,,ucidem” în loc să-i dăm liniște. ,,Mărite
Doamne, iartă-mă,/ Că vorbe grele am spus la supărare,/ Nu m–am gândit atunci
că mă auzi/ Și o să-mi dai ascultare” (,,De-ar trebui la Tine să plec
azi”).
Crede cu ardoare în Rai. Este un alt laitmotiv în poeziile scrise de
Mihaela. ,,La gongul final” ajungem toți, unde toba sună în clepsiderele
timpului. Dacă omul nu crede în Adevăr este pierdut pentru totdeauna: ,,
Viața-și trăiește, crede doar în sine/ Și înlăuntrul său este un gol moral/ Se
minte singur că așa-i mai bine/ Afla-va însă adevărul la gogul final”.
Există ,,Păcatul din noi” fiindcă ,, Suntem făcuți din vise și răzlețiri/
Agale ne pierdem pașii prin vremi/ Trăim ori amânăm clipe și simțiri/ La tine,
Doamne, într-o zi ne chemi”. Chemarea este moartea ce sălășuiește în noi.
Prin moarte abandonăm carapacea răului lăsând loc binelui. Trupul moare
reîntorcându-se la origini, pământul își primește ,,copiii” înapoi. Lutul
devine simbolul facerii când Dumnezeu era în uniune cu Adam. Chipul omului era chipul
lui Dumnezeu bine modulat în Paradis. Dar neascultarea de Adevăr l-a dus în
lumea cunoașterii binelui și răului, păcătuind, intrând în sfera întunericului,
ajungând să se creadă un mic Dumnezeu!
Poeziile Mihaelei au un scop:
acela de a arăta lumii că noi suntem trecători pe acest pământ. Iubirea de
neam, de țară o străpunge până în infinitul ființei, fiind ca o boare ce
încearcă să iasă la lumină prin cunoașterea binelui suprem. Plecată de mult
timp în Canada, stabilită în Montreal, ca orice român samaritean, crezând
într-o viață mai bună nu-și uită originile. Crede cu ardoare că România va
deveni o țară paradisiacă! În poezia ,,Ne iartă, Doamne” vine ca o
profeție spunând: ,,Iartă, Doamne, toată dușmănia/ Și vorbele cu care te
mâhneam/ Fii Tu călăuza vieții și menirea/ Arată drumul bun acestui neam’’.
Crede într-o societate absolută, unde binele să triumfe asupra răului.
Omenirea este distrusă de păcate. ,,Lumea de azi” este în schimbare, iar
speranța poate scăpa omenirea de la autodistrugere! Vede cu ochii minții răul din societate, deoarece
suferința i-a deschis calea spre absolut. Absorbită de frumusețea credinței,
crede într-un Singur Dumnezeu.
Tresaltă la orice adiere a răului, nu-l lasă să pătrundă în suflet. Prin drumul
vieții își dă seama că iubirea salvează omenirea deoarece ,,Se plâng de
vremea ce-a trecut/ Fugind în goana fericirii.../ Uitând că timpu-i un tribut/
Pe care îl plătim muririi...” (,,Dansul ce leagănă iubirea”).
Schimbarea începe în noi înșine.
Dacă fiecare ființă ar pune pe primul plan Binele atunci Dumnezeu va prelungi șfârșitul,
iar iubirea de semeni să aducă bunăstare într-o societate. Cu cât respectăm
legile morale, cu atât tindem spre o societate perfectă pe care o visa Platon
în ,,Republica”. Iubirea poate schimba lumea: ,, Iubiți-vă, voi oameni și nu
vă prigoniți/ La ceas de grea-ncercare cu toții o să fiți/ Căci lumea-i
sărăcită în griji și în nevoi/ Întoarceți azi obrazul și fiți voi buni și noi”
(,,Iubiți-vă, voi oameni”).
Împărăția lui Dumnezeu va veni când un om va ajunge la rădăcinile
spiritului. Îndumnezeirea este saltul pe care îl faci dincolo de bine și de rău
prin cunoașterea propriului spirit, căci ,, Lasă-ne, Doamne, să ne pocăim/
Azi Ție-ți adresăm umila rugă/ De tot ce-am făcut rău să ne căim/ Și chiar de ce-am
făcut pe fugă” (,,Lasă-ne, Doamne”). Fuga este zborul spiritul spre
nemurire. Doar prin cunoașterea de sine Dumnezeu se va întrupa în noi, dând
lumii paradisul pământesc, pe care oamenii îl visează de mii de ani!
Vasile HATOS
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu