19.12.2024 Conf. Univ. Dr. N. Grigorie Lăcrița
„Hai mai bine despre copilărie să povestim,
căci ea este veselă şi nevinovată
şi drept vorbind, acesta-i adevărul.” (Ion Creangă în Amintiri din copilărie)
Cuprins:
1. Precizări preliminare
2. Doborârea porcului în vederea înjunghierii
3. Înjunghierea porcului
4. Pârlirea porcului
5. Tranșarea porcului
6. Pomana porcului
7. Pregătirea porcului
8. Colindele cu steaua,
din seara de Ajun
9.
Amintiri, amintiri, amintiri
10.
Prezentările actuale de pe Internet
1.
Precizări preliminare
În
acest articol se prezintă obiceiul tăierii porcului de Crăciun în localitateaLăcrița,
în care m-am născut la 20 aprilie 1948.
După
ultima împărțire administrativ - teritorială a țării pe județe, care a avut loc
în anul 1968, fosta comună Lăcriţa a trecut, cu cele 4 sate ale sale (Lăcrița
Mică,cu denumirea anterioară de Bufna, Lăcrița Mare,cu denumirea anterioară de
Lăcrița, Golfin și Vlașca), în componenţa comunei Robăneşti, județul Dolj,
România.
Tăierea
porcului de Crăciun era un eveniment deosebit de important în fiecare familie,
în special pentru copii.
Conform
tradiției, porcul trebuia tăiat pe 20 decembrie, în ziua de Sfântul Ignat.
Dar
cum la doborârea, înjunghierea, tranșarea și curățarea mațelor (operațiune
strict necesară a se efectua imediat după tranșare) era necesară participarea a
cel puțin două familii, bărbați și femei, era practic imposibil ca toată lumea
să taie porcul în aceeași zi de Ignat.
2. Doborârea porcului în
vederea înjunghierii
„Nimeni nu-ți poate luaeducația, experiența și amintirile.” (Maica Tereza)
Pe tot timpul cât dura tăierea porcului, oamenii mari aveau la
dispoziție țuică fiartă.
Doborârea, trântirea, culcarea porcului la pământ și înjunghierea sa
era o problemă destul de grea și de complicată, în special la porcii de peste
150 de kg.
Doborârea porcului se făcea astfel.
De seara se lăsa porcul nemâncat pentru ca a doua
zi dimineața, ademenit cu mâncarea, să iese singur din coteț în curte.
Cum ajungea în curte, cu o frânghie se lega unul
din picioarele din spatele porcului, după care aceasta era petrecută pe sub
burta animalului.
Trăgând de frânghie, animalul cădea pe o parte.
Imediat trebuiau legate picioarele din spate,
uneori și cele din față, pentru ca, la un adică, porcul să nu se mai poată ridica
și fugi.
Pentru un porc, care era mare și puternic (unii porci fiind și de peste
200 de kg.), erau necesare 4 sau chiar 5 persoane (depindea și de forța fizică
a persoanelor respective) pentru punerea (trântirea, culcarea) acestuia la
pământ și înjunghierea sa.
Porcii, parcă simțind pericolul care îi aștepta, deveneau foarte
agitați și chiar periculoși: dând să scape, doborau și chiar mușcau oamenii
dacă nu erau atenți.
Au rămas de poveste, în sat și în localitățile învecinate, unele
întâmplări neplăcute de la tăierea unor porci care, aflați între viață și
moarte, devenind foarte agresivi și scăpând din încleștare: 1) au mușcat câte o
persoană; 2) au fugit cu cuțitul în gât; 3) au doborât și/sau au călcat una sau
mai multe persoane, accidentând-le, uneori, chiar grav etc.
Pentru doborârea (la pământ) mai ușoară a porcului, s-au încercat, de
unele persoane, și„tehnica îmbătării
porcului cu țuică”, prin punerea țuicii în hrana sa, dar rezultatele nu au
fost bune.
„Un beţiv la o petrecere se comportă întâi ca o
pisică, apoi ca o maimuţă şi la urmă ca un porc.” (N. Grigorie Lăcriţa) Seneca
a spus că „Beţia
este demenţă voluntară.” Diferența dintre „porcul-porc” și
„omul-porc” este că, pe „porcul-porc”, nu poți să-l aduci, prin beție, într-o
demență voluntară.
3. Înjunghierea porcului
„Sunt
și amintiri frumoase, care m-au și întristat.”[1]
Înjunghierea porcului se făcea prin înfigerea în gâtul porcului a unui
cuțit mare, de circa 20 de centimetrii, puternic (să nu flambeze, să nu se
îndoaie la smucituri în gâtul porcului, să nu se rupă) și foarte bine ascuțit.
Cei miloși, fie mici, fie mari, nu suportau să vadă cum este înjunghiat
porcul, fapt pentru care nu erau prezenți pe timpul acestei operațiuni.
Erau și bărbați care nu au înjunghiat un porc în viața lor.
Tată-l meu, care era renumit,atât prin forța fizică, dar și prin
tehnica înjunghierii porcilor, era chemat, în perioada tăierii porcilor de Crăciun,
la înjunghierea până a circa 20 – 25 de pori: mergea, înjunghia porcul la unul
și pleca la altul, uneori fiind și câte 6–8 persoane într-o zi, care îl
așteptau să le facă numai această operațiune.
Oamenii-măcelari care (1) erau puternici, (2) aveau experiență, (3) nu
erau sensibili la tăierea porcului și (4) știau unde este artera carotidă,
reușeau destul de repede și de ușor să înjunghie.
La ceilalți era mare chin, și pentru ei și pentru porc.
Bărbatul - măcelar se așeza el pe porc, la capătul
acestuia și înfigea cuțitul, circa 10 - 20 cm. (în funcție de mărimea
porcului), în gâtul acestuia, introducându-l cât mai adânc și făcând mișcări de
tăiere cât mai repede și mai mari într-o parte și în alta pentru a tăia
carotida și/sau jugulara.
Porcul era așezat, pe burtă, pe un pat de paie,
gros de până la 5 - 6 cm, dinainte pregătit scoţându-i în lateral picioarele.
4. Pârlirea porcului
„Amintirile ne duc cu gândul înapoi, visele ne duc înainte.”
După ce porcul era înjunghiat, urma pârlirea
cu foc de paie.
Cei care nu suportau să vadă înjunghierea porcului, veneau cu toții
după ce avea loc această operațiune.
Cum în unele ierni era și zăpada mare (unde sunt zăpezile de
altă-dată!?), dar și geruri mari, de până la minus 15 de grade Celsius (nu ca
acum când, de crăciun, se înregistrează și temperaturi de plus 15 grade
Celsius), la pârlirea cu foc de paie
focul ajungea și până la 2.5 metrii, ceea ce făcea cu toții se bucurau și de
căldură și de frumusețea acestei operațiuni.
Cu furcile se aruncau paie peste porc.
Și noi copii eram lăsați să participăm la această operațiune.
În cazul în care adia vântul, se ținea cont de
sensul vântului, porcul se așeza pe direcția vântului, focul era întreținut
astfel încât acesta să cuprindă cât mai uniform tot corpul porcului.
O foarte mare atenție se acorda în cursul pârlirii
ca pielea, adică șoricul, să nu se ardă.
Țăranii cu experiență cunoșteau faptul că
sensibilitatea pielii era în funcţie de rasa şi de mărimea porcului.
În timpul pârlirii se urmărea permanent și cu mare
atenție arderea uniformă a părului, respectiv nici să nu rămână porțiuni cu păr
incomplet ars, dar nici ca unele porțiuni să fie arse, să se scurgă grăsime
(untura) din acestea și să se aprindă de la foc.
În acest scop, 2 - 3 persoane făceau răzuirea
grosieră cu cuțitele, constatând dacă pârlirea s-a făcut corect și complet.
După pârlire grosieră urmacurățarea, raderea
pielii (a șoriciului) cu perii de iarbă și cu cuțitele.
În timp ce o persoană arunca cu grijă apă caldă
(spre fiartă) peste porc, două sau trei persoane frecau cu perii pielea și rădeau
cu partea ascuţită a cuţitelor pielea, dar cu atenţie pentru ca aceasta să nu
fie tăiată.
Porcul bine curățat se așeza pe un oblon, pe un panou de lemn, pe o ușă de la coșarea / grajdul
animalelor, care era bine curățită și spălată dinainte.
Cei care nu aveau nici așa-ceva, așezau porcul pe un strat (pat)
curat de paie.
După aceea se puneau pături peste porcul frumos curățat, spălat și
frecat cu sare și se lăsa așa la aburire circa 10 – 20 de minute.
Spre bucuria copiilor, și spre hazul tuturor, un copil mic era pus
călare pe porc.
De cum porcul era curățat, copii începeau să se bucure de câte o
bucată de șorici.
Acum, la țară, porcii se pârlesc cu flacăra de la butelie, dar
șoricul rezultat în urma acestei tehnologii nu se compară cu gustul, cu
adevărat excepțional, al șoriciului din pârlirea cu paie.
5. Tranșarea porcului
„Niciodată
nu am trăit bucuria Sărbători Crăciunului fără să-mi amintesc de frumoasele
obiceiuri din timpul copilăriei mele, precum tăierea porcului, mersul cu steaua, săniușul etc.”
După ce se luau păturile de pe porc, bărbatul care conducea tranșarea
face semnul crucii cu cuţitul pe capul porcului, zicând „Să-l mâncăm sănătoşi”, dacă era din familie, sau „Să-l mâncați sănătoşi”, dacă era din
afara familiei.
Exista și obiceiul „brezării”
copiilor: cu mici picători de sânge, se făcea semnul crucii pe frunte, pe bărbie, pe obrazul drept și apoi pe obrazul stâng,
pentru ca aceștia, în anul care vine, să fie apărați de
boli șiroșii în obraji.
În Lăcrița obiceiul era ca porcul să se desfacă
numai pe spate; în alte părți se desfăcea pe burtă.
Tranșarea nu se făcea de orice bărbat, ci numai de
cel cu abilități, care, în condiții favorabile sorții, ar fi putut ajunge un
bun chirurg.
Spre exemplu, cei cu abilități desfăceau
picioarele (ciolanele) și scoteau capul numai cu cuțitele.
Toate părțile anatomice erau foarte frumos
desfăcute de aceștia.
Ceilalți foloseau toporul, barda și ciocanul la
desfacerea picioarelor și a căpățânii,spărgând oasele (care se împrăștiau și
prin carne, generând probleme în curățarea acestora), iar multe părți anatomice
erau ciumpăvite.
Foarte mare atenție se acorda
scoaterii fierii deoarece, în cazul spargerii acesteia, necazurile erau mari.
Spre exemplu, dacă fierea se vărsa peste ficat
(organul atât de bun, de prețios), acesta se arunca din cauză că nu se mai putea
scoate amăreala din el.
Necazuri mari erau și dacă se găureau intestinele,
care puteau infesta carnea.
Uneori, când se tăia porcul, erau geruri năprasnice.
Pentru a reduce din suferința gerului:
1) bărbații și femeile își ungeau mâinile cu untură, de cum începeadin
tranșarea porcului;
2) bărbații beau țuică fiartă;
3) alături se menținea un foc de paie, la care se mai încălzeau
participanții, în special copiii, bucuroși și de jocul de a pune paie pe foc.
Cele mai mari suferințe le suportau femeile prin operațiunile de
curățare a mațelor, în curte
Curăţirea (golirea)mațelor (a intestinelor)trebuia
făcută imediat după ce se termina cu tranșarea porcului în curte.
Este ușor de înțeles cât de neplăcută era (și
este) operațiunea de golire a intestinelor care, în nici o situație, nu se
făcea într-o încăpere, ci numai afară, în curte, uneori pe geruri năpraznice.
Curăţirea intestinelor era una dintre operațiunile
cele mai importante deoarece, de modul în care acestea erau
curățatedepindeacalitatea preparatelor.
Afară, în frig, uneori pe un ger năprasnic,
femeile făceau următoarele operații de curăţire a intestinelor: golirea lor de
conţinut; întoarcem pe dos și spălarea cu apă cu oţet; frecarea cu sare, cu
sare de lămâie amestecată cu bicarbonat de sodiu; curățarea cu cuțite
corespunzătoare, întoarcerea iarăşi pe dos, repetând operațiile de spălare și
de curățare.
Țin minte că sfânta mea mamă era renumită pentru
meticulozitatea cu care curăța și spăla intestinele, până ce acestea deveneau
albe, frumoase, transparente, „curate ca
lacrima”.
Erau cunoscute și unele femei care nu erau
meticuloase în spălarea intestinelor, fapt pentru care membrii familiei noastre
evitam să mâncăm preparate din intestinele de porc de la respectivele familii,
inclusiv din cele puse pe colacii cu care împărțeau cu diferite ocazii.
În ceea ce mă privește, participând atât cu
bunicii, dar în special cu tatăl meu, la tăierea a circa 8 – 10 porci la
fiecare Crăciun, am ajuns să stăpânesc foarte bine întreaga operație de
tranșare completă a unui porc. Au fost și situații în care am tranșat singur,
exemplar, câte un porc întreg, operație pe care știu să o fac și acum foarte
bine.
6. Pomana porcului
„Sunt amintiri care sunt și vizibile ochilor și simțite cu inima.”
După tranșarea porcului și ducerea tuturor părților rezultate în casă,
urma „pomana porcului”, la care
participau cei care au muncit la tăierea acestuia.
Destul de multe femei, dar și unii bărbați, țineau Postul Crăciunului,
fapt pentru care nu mâncau din pomana porcului.
Aceștia erau oameni cu o credință puternică și cu o voință foarte mare.
Friptura se servea cu mămăligă (pâinea nu prea exista pe acele
timpuri), cu murături, la început cu țuică fiartă și apoi cu vin, fiert sau nu.
7. Pregătirea porcului
„Singura
comoara adevărată este în mintea noastră.
Amintirile sunt mai bune ca diamantele și nimeni nu poate să ți le ia.” (Rodman Philbrick)
În următoarele zile urmau pregătirile, atâtpentru masa de Crăciun, cât
și pentru ce a avea ce mânca, întreaga familie, tot anul din acesta.
Primii se pregăteau cârnaţi,numiți trandafiri și
caltaboşii(toba se pregătea mai târziu, să fie și afumată până la Anul nou).
Chiar și cei mai săraci oameni (și sărăcia era foarte mare în perioada
1950 - 1960), reușeau să crească un porc/purcel și să aibă pe masa de Crăciun cârnaţi,
caltaboşi, tobă, carne friptă, șuncă șijumări.
Sfânta mea mamă era printre foarte puținele
femei din sat care pregătea șicozonaci, tot în țăst,
care aveau în conținut nucă și rahat.
Cozonacul în țăst ieșeau pufoși și cu un gust
pe care nu l-am mai întâlnit toată viața la cozonacii pregătiți industrial.
La fel și pâinea pregătită în țăst: din grâul acela țărănesc, care nu
știa ce sunt pesticidele, isecticideleși celelalte tratament cu chimicale din
ziua de azi, avea un gust special, în special „azima oltenească”.
Pregătirea porcului se făcea în condiții grele, de ger, cu focul cu
paie în vatra casei, unde se încălzea / fierbea apa etc.
Femeile duceau tot greul în pregătirea porcului.
Cea mai mare parte din porc se pregătea pentru a avea ce mânca aproape
tot anul, în special în timpul muncilor agricole, când eforturile fizice erau
deosebit de mari.
Șunca se punea în albii de lemn (vase lunguieț făcut din
lemn cioplit) cu multă sare, iar după circa două săptămâni se dădeaucu
boia și se puneau la afumat.
Țăranii aveau o vorbă: peste șuncă se putea pune oricât de multă sare
și se putea ține oricât de mult deoarece aceasta nu-și lua mai multă sare peste
cât era necesar spre o bună conservare.
Afumareapreparatelor (supuse acestui proces) se făcea lent,
prin atârnarea lor în hornul casei, deasupra vetrei unde se făcea foc zilnic.
După ce cârnații, pentru care se folosea denumirea de „trandafiri”, erau pregătiți, aceștia se
puneau la afumat circa două săptămâni.
După ce cârnații-randafiri”
erau afumați, erau tăiați în bucăți lungi de circa 5 - 7 cm, se frigeau, cu
carnea aleasă spre conservare și se
puneau în găleți cu capac sau în oale de pământ, cu jumările rezultate din
prelucrarea grăsimii, peste care se turna untura fierbinte în care se
fripseseră.
Ciolanele, cu părți din căpățână, cu
oasele de la coastă și alte părți din porc se puneau la afumat.
Fiind afumate și vremea rece, produsele respective rezistau spre consum
și două - trei luni.
Cine a mâncat, vara,trandafiri
oltenești din găleată, cu ouă, proaspăt luate din cuibar, pregătite în
tigaia de fontă, cu untura aceea extraordinară de pe trandafiri, cu mămăligă, dar
în mod deosebit cu pâinea făcută la ţăst și cu brânză,din gospodăria proprie,
nu a putut uita toată viața gustul acestora.
Țăstul / ţestul era un fel de clopot din pământ care se așeza peste
vatra fierbinte (pe care se făcuse focul), gătindu-se astfel cele mai aromate
pâini, cei mai gustoși pui fripți și multe alte îmbietoare mâncăruri, care nu-și
au egal prin nici un altfel de preparare.
„În
trecut, gastronomiaera arta de a folosi hrana pentru a crea fericirea;
în prezent,gastronomia a ajuns mijlocul prin care se câştigă banii pe seama
sănătăţii populaţiei.”
Ultimul an în care am pregătit cârnați-trandafiri în casă, cât mai aproape de modul în care se făceau în timpul copilăriei mele, a fost de Crăciunul anului 2020, pe mai multe Site-uri fiind prezentată și rețeta și cum arată aceștia(a se vedea, spre exemplu: „Cârnați pregătiți în stil țărănesc, în casă la N. Grigorie Lăcrița”, pe https://ecreator.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=10278:carnati-pregatiti-in-stil-taranesc-in-casa-la-n-grigorie-lacrita&catid=22&Itemid=128 ; https://www.jurnalul-bucurestiului.ro/reteta-de-carnati-pregatiti-in-stil-taranescetc.
„Amintirile
noastre sunt singurul paradis din care nu putem fi izgoniţi.”
(Jean Paul Richter) și „Acum, la
bătrânețe, amintirile copilăriei sunt hrană spirituală pentru prezent!”
8. Colindele cu steaua, din seara de Ajun
„Fericirea trece, amintirile rămân.”
Cele
mai cunoscute obiceiuri de colindat ale copiilor colindători erau umblatul cu
Steaua în Ajun de Crăciun și cu sorcova, în ziua de Anul Nou.
Obiceiul
de a umbla cu steaua evoca momentul în care, la naşterea lui Iisus, pe cer s-a
ivit steaua care i-a călăuzit pe magi.
Cele
mai cunoscute cântece, care se cântau când se mergea cu steaua, erau„Steaua sus răsare”, „Trei păstori se întâlniră” și„O, ce veste minunată”.
Aceste
colinde erau fie transmise de la o generaţie la alta, prin viu grai, fie
erauînvățate din diferite cărți.
9. Amintiri, amintiri, amintiri
„Cel care nu-și amintește de propria
copilărie,
acela nu este un bun educator.” (Friedrich Nietzsche)
Fiecare Crăciun îmi trezește amintirile din
copilărie despre frumoasele obiceiuri de tăierea porcului, pe care nu le voi
putea uita toată viața.
La tinerețe am trăit cu visele, la bătrânețe cu
amintirile, sau, cu cât bătrânețea înaintează, cu atât trăim mai mult din
amintiri decât din vise.
La bătrânețe, amintirile plăcute sunt o formă de
întâlnire viața frumos trăită.
„Un om fără
amintiri este ca o cruce fără nume într-un cimitir.”
10. Prezentările actuale de pe Internet
„Prostia din
născare, leac în lume nu mai are; ea este o uricioasă boală,
ce nu se vindecă în şcoale, ba nici în spitale” (Ion
Creangă, în Păcală)
Pe Internet sunt numeroase Site-uri care prezintă
obiceiurile tăierii porcului de Crăciun, din diferite zone din țară.
Cei care au participat, efectiv și în mod real,
cel puțin la tăierea și la prepararea unui porc, în general, și cu atât mai
mult în contextul obiceiurilor și a tradițiilor de Crăciun, sesizează foarte
ușor faptul că unele prezentări de pe Internet aparțin unor persoane total
străine de realitățile practice.
Aceștia uită că „Cel ce
scrie fără de chibzuinţă, fără să cunoască realitatea, numai din a citi fără să
înţeleagă ce este adevărat și bine, pierde zadarnic o mare parte din viaţa sa.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu