Scandalul este cu adevărat uriaș! A dispărut una dintre cele mai importante probe ale prezenței noastre pe aceste meleaguri. Coiful de la Coțofenești, datat cu 500 de ani înainte de Hristos. Mai vechi decît toate artefactele și bijuteriile multor state europene cu pretenții. Este vorba despre o capodoperă identitară pentru istoria poporului nostru. Gînditorul de la Hamangia, Coiful de la Coțofenești, chiar mai important decît Gînditorul și Cloșca cu puii de aur. E ca și cum alte țări ar fi rămas fără tezaur, Egiptul, fără pergamente sau fără sarcofagele din perioada Tutankamon, Franța – fără coroana lui Carol cel Mare sau sceptrul lui Napoleon.
Pentru noi, Coiful de la Coțofenești este și mai
important și mai valoros. Unii încearcă să-l evalueze. Cît ar costa aurul la un
bijutier sau piesa de tezaur la o licitație? Cine ar scoate la vînzare o
asemenea piesă de tezaur care atestă prezența traco-geților în spațiul
carpato-danubiano-pontic? În Evul Mediu, pentru asemenea obiecte s-au purtat
războaie. Noi ne reducem pierderea la o rățoială televizată și la căutarea
oarbă a unui vinovat? Cine să fie, cine să fie? Kelemen Hunor care l-a numit pe
Ernest Oberlander-Târnoveanu la Muzeul Național de Istorie? Ludovic Orban sau
Florin Vasilică Cîțu că au lăsat piesele de tezaur să se plimbe prin toată lumea?
România a dus coiful de la Coțofenești și brățările dacice și în China pentru
ca noi să puteam vedea soldații de teracotă la noi acasă. În copie perfectă,
dar nu în original. Am purtat exponatele din tezaur în original prin toate
capitalele mari ale Europei, încercînd să ne lăudăm cu ce avem mai prețios și
mai frumos. Și am scăpat, transportînd originalele în condiții cînd onorabile,
cînd vai de capul lor.
În primăvara lui 2019, am avut norocul să particip
la deschiderea „Expoziției cu broderii de tradiție bizantină din România” la
Muzeul Luvru. A fost prima expoziție românească în marele muzeu al Europei, un
mare vis neîmplinit al lui Nicolae Iorga. Piesele au fost transportate cu un
avion militar și s-au bucurat de o protecție aș zice militarizată.
De ce nu s-a întîmplat același lucru cu expoziția
din Olanda? Că nu era în cadrul unui Sezon România-Olanda? Că era vorba de alt
guvern și de un alt ministru al Culturii? Vrînd-nevrînd, trebuie să ne întrebăm
cum a ajuns o capodoperă arheologică însoțită de piese importante din tezaurul
României într-un muzeu dintr-un orășel olandez, fie el și specializat în
arheologie? Nimeni nu-ți aduce Da Vinci la Tecuci sau un El Greco la Titu. Nici
Împăratul Japoniei nu vine la o nuntă la Găești, oricît ar insista o curteană
de la palat, o ministresă a Culturii sau un prim director-consilier de pripas.
Numai la proști lucrurile își pierd proporțiile și măsura lor firească și se
încurcă în înțelegeri mărunte.
Ca să nu-l tot gîdile la neuronul stîng, și așa cam
obosit, Marcel Ciolacu I (înseamnă prima domnie!) a adoptat Ordonanțe de guvern
prin care a modificat Legea Patrimoniului nr. 182/2000, lăsînd astfel multe
călătorii ale pieselor de tezaur și la semnătura ministrului Culturii. Pentru
expoziția din Olanda era necesară și o hotărîre de guvern, dar aceasta n-a
existat. Dar nu a protestat nimeni. Era ministrul liberalilor, frații lor de
Coaliție. Adică la semnătura super-pavoazatei Raluca Turcan (PNL), iar acum a
învățătoarei de la Brad, Natalia Intotero (din PSD), deși amîndouă au avut mai
puține întîlniri și mai multe coliziuni cu domeniul cultural. Nici înaintea
lor, în anii din urmă, Ministerul Culturii n-a fost condus de luminății ale
spiritualității românești. Să revedem lista miniștrilor din ultimii ani. După
„gînditorul” maghiar Kelemen Hunor a venit Puiu Hașotti (avocat liberal și
descurcăreț din Constanța), Csila Hegedus (?), Ioan Vulpescu, Vlad
Alexandrescu, Corina Șuteu (mămica Poneiului cu zvastică de la New York),
urmată de prietenul de pescuit al lui Marcel Ciolacu, anodinul și anonimul
Lucian Romașcanu de la Cancan. Cu Raluca Turcan și cu Natalia Intotero nivelul
cultural al ministrului a coborît la cel al primului-ministru Marcel Ciolacu și
a fost abandonat definitiv.
Ce să vrea Raluca Turcan de la Coiful de la
Coțofenești și de la brățările dacice?? Înțelegeri culturale, talk-show-uri,
călătorii, diurne, conferințe de presă, recepții, fotografii pe Facebook și iar
de la capăt. Cum să se lupte ea și Intotero pentru recuperarea capodoperelor
dispărute din România și apărute la vînzare în cataloagele caselor de
licitație?
Mai ieri, academicianul Eugen Mihăescu scria în
Cotidianul despre un El Greco din Tezaurul României, scos la licitație la New
York:
„Coincidență: Pe 5 februarie 2025, casa de licitații
Christie’s din New York pune în vânzare capodopera ”Sfântul Sebastian”, semnată
de El Greco.
Atașez fișa lotului ca să vedeți că această lucrare
face parte din Colecția Coroanei României din care au dispărut 42 de tablouri.
Soarta acestui tezaur nu a fost lămurită nici până
astăzi”.
Cum să încerce Natalia Intotero și cum să lupte
pentru recuperarea acestui tablou cînd nu suntem siguri că ea a depășit faza
„melc-melc/codobelc!”
Vă imaginați că Natalia Intotero ar putea încerca să
recupereze cele două tablouri de El Greco arestate în Franța după succesiunea
lui Michel de Bourbon-Parma? Este vorba de lucrările lui El Greco (1541-1614),
cunoscute sub numele de „Isus pe Drumul Crucii” și „Sfânta Familie cu Maria
Magdalena”, precum și de „Portretul lui Gluck” de Jean Baptiste Greuze
(1725-1805), lucrări achiziționate de Regele Carol I al României de la
diplomatul german Felix Bamberg (1820-1893).
Cînd a aflat de situația acestor capodopere
aparținînd Coroanei României, Raluca Turcan s-a făcut că nu înțelege și a
încercat să împingă în anonimat demersurile statului român.
Starea culturii române și a patrimoniului nostru
este dată de nivelul cultural și intelectual al lumii politice.
Iar pe la genunchiul broaștei nu se cîntă decît
„melc-melc/codobelc”!
Autor:
Cornel Nistorescu
Sursa:
https://www.cotidianul.ro/furtul-din-olanda-si-disparitiile-din-romania/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu