de Gheorghe Pârja
Mulți suntem preocupați de starea Uniunii Europene,
mai ales de viitorul ei. Cu cel de-al doilea mandat al lui Trump, liderii
europeni au reacționat la proiectele președintelui american. În noul context
politic ies la iveală fisuri despre care se vorbește mai puțin. Ba chiar se
recomandă să fie evitate discursurile critice. Cred că a spune ce gândești, cu
argumente, nu înseamnă că ai fi antieuropean. De aceea dau curs părerilor mele,
conturate din lecturile pe această temă. În mare parte nu este pusă în evidență
structura continentală, coerentă în plan economic, politic și cultural, ca
expresie a unei civilizații, ci Uniunea este tributară nucleului formator, al
pieței comune europene și a rămas, în mare parte, o Europă a negustorilor.
Am la îndemână și o părere românească. O faptă de
luat în seamă. Scriitorul Horia Bădescu, cu o serioasă activitate diplomatică,
spunea într-un articol convingător că: „E de domeniul evidenței faptul că nicio
construcție politică nu are sens fără conștiința apartenenței la ceva profund, la
ceva ce aparține fiecăruia și tuturor. Dacă vrea să supraviețuiască, Uniunea
Europeană este obligată să pună accentul pe matricea sa culturală.” Apoi, este
nevoie de încrederea în Om. Ce înseamnă astăzi pentru noi, europenii, acest
minunat cuvânt, care sună atât de mândru. Omul, pe care tragicii greci îl
socoteau cea mai mare minune a lumii!
Europa viitorului trebuie să fie a egalității de
rang și, din punct de vedere cultural, o Europă a integrării Estului în
Occident și a Occidentului în Est. Prietenul Horia Bădescu, pe când era
diplomat la Paris, a organizat Colocviul „Modelul spiritual și viitorul
Europei”, cu participarea reprezentanțelor culturale din 12 țări europene. Două
state nucleu ale civilizației occidentale, Germania și Marea Britanie, s-au eschivat
să ia parte la Colocviu. Asta spune ceva. Dezbaterea a fost interesantă, cei de
față au căutat să ofere soluții pentru armonizarea valorilor occidentale cu
cele estice, a nuanțelor care decurgeau din parcursuri istorice particulare, în
încercarea de a ieși din mitologia Occidentului.
Au fost de față personalități de primă mână,
scriitori, istorici, filosofi, politologi, care au subliniat că a impune ca
bază a Uniunii Europene doar setul de valori occidentale riscă să fragilizeze
tocmai construcția acesteia. Ajungem la teza americanului Samuel Huntington
despre ciocnirea civilizațiilor, a unei realități a conflictelor la care suntem
martori. Se vede că Uniunea Europeană este o construcție de mare răspundere.
De aceea cred că Europa este o lectură continuă. Nu trebuie să supere pe nimeni
dacă observăm atitudini cu directive venite de la Centru. Nu așa a fost
înțelegerea la aderare. Cineva nu se ține de cuvânt. Statele occidentale au
încercat, și deseori au reușit, să impună dictatorial, prin intermediul
Comisiei Europene, direcții și acțiuni inconvenabile statelor estice.
Au venit din partea celor încadrate în zona
catolico-protestantă, reunite în cadrul grupului de la Vișegrad, și mult mai
puțin din partea țărilor ortodoxe, precum România și Bulgaria. Față de care
politica Centrului, prudentă ori restrictivă, parcă ar urma schema americanului
cu ciocnirea civilizațiilor. Observăm că lideri din Occident, din păcate, au
considerat că favoarea făcută unor state estice de a fi acceptate în Uniunea
Europeană este suficientă pentru a obține obediența acestora, fără a înțelege
că acestea au valori pe care Vestul nu le are. Creatorii Uniunii Europene au
greșit când au exclus din setul de valori identitare cel mai puternic liant al
continentului, creștinismul și valorile sale, în favoarea libertinajului
obsesiv și a hedonismului dezlănțuit, crede Horia Bădescu.
Adeseori se dă prioritate răufăcătorilor, nu
victimelor. Occidentul a făcut din civilizația lui o pradă ușoară pentru un
Islam dogmatic, militant, războinic. Huntington o prevăzuse: „În Europa,
civilizația occidentală ar putea fi subminată de slăbirea componentei sale
centrale, creștinismul. Este posibil ca eroziunea creștinismului în rândul
occidentalilor să fie, în cel mai rău caz, o amenințare pe termen lung la
sănătatea civilizației occidentale.” Asta a început să se vadă prin curentele
ciudate, străine, venite peste bătrânul continent. Cartea lui Douglas Murray:
„Strania sinucidere a Europei – migrație, identitate, islam” (Editura Corint)
este un semnal de alarmă în acest sens.
Ne aducem aminte de asediul Vienei din anul 1683,
care punea capăt expansiunii turcilor în Europa, victorie ce n-ar fi izbutit
fără contribuția domnului român, Șerban Cantacuzino. Cultura occidentală este
contestată din interiorul societății occidentale, vine din partea migranților
din alte civilizații, care resping asimilarea și continuă să adere la valorile
lor. Vedem manifestațiile pe acest fond din Franța, ori Germania. Este de o
mare importanță pentru noi să nu ne lăsăm provocați, reacționând irațional și
isteric împotriva acestui adversar. Este bine să știm ce se întâmplă cu noi și
până unde poate merge exagerarea.
Meditați la această situație în spirit pro european,
cu referire la identitățile noastre. Că am aderat la Uniunea Europeană cu
promisiunea că vom avea unitate în diversitate. Sunt pentru Europa, de la
Bălcescu încoace. Dar nu pot fi indiferent la ce se întâmplă cu noi. Lectura
Europei continuă, sugerată și de diplomatul, scriitorul Horia Bădescu. Că valul
de schimbări ce vine din America atinge și Uniunea Europeană. Care nu va putea
rămâne în birocratism. Este nevoie de o regândire, o nouă lectură a Europei în
favoarea ei. Revoluția bunului simț, asumată de președintele Trump, are o
importanță practică majoră. Doi lideri europeni, președintele Macron și
cancelarul Scholz, au promis că vor face tot posibilul pentru ca Uniunea
Europeană să rămână unită și puternică. Da, o nouă lectură!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu