Întâmpinarea Domnului (Duminica a 17-a după Rusalii, a Cananeencei) Luca 2, 22-40
În vremea aceea au adus părinții pe Iisus Pruncul la
Ierusalim ca să-L pună înaintea Domnului, precum este scris în Legea Domnului,
ca „orice întâi-născut de parte bărbătească să fie închinat Domnului”, și ca să
dea jertfă, precum s-a zis în Legea Domnului, „o pereche de turturele sau doi
pui de porumbel”. Și, iată, era un om în Ierusalim, cu numele Simeon; și omul
acesta era drept și temător de Dumnezeu, așteptând mângâierea lui Israel, iar
Duhul Sfânt era asupra sa. Lui i se vestise de către Duhul Sfânt că nu va vedea
moartea până ce nu va vedea pe Hristosul Domnului. Și, din îndemnul Duhului, a
venit la templu; iar când părinții au adus înăuntru pe Pruncul Iisus, ca să facă
pentru El după obiceiul Legii, Simeon L-a primit în brațele sale și a
binecuvântat pe Dumnezeu și a zis: Acum liberează pe robul Tău, Stăpâne, după
cuvântul Tău, în pace, că au văzut ochii mei mântuirea Ta, pe care ai gătit-o
înaintea feței tuturor popoarelor, lumină spre descoperirea neamurilor și slavă
poporului Tău Israel. Iar Iosif și Mama pruncului se mirau de ceea ce se vorbea
despre Prunc. Și i-a binecuvântat Simeon și a zis către Maria, Mama Lui: Iată,
Acesta este pus spre căderea și spre ridicarea multora din Israel și ca un semn
care va stârni împotriviri, iar prin sufletul tău va trece sabie, ca să se
descopere gândurile din multe inimi. Și era și Ana prorocița, fiica lui Fanuel,
din seminția lui Așer, ajunsă la adânci bătrâneți și care trăise cu bărbatul ei
șapte ani de la fecioria sa; ea era văduvă, în vârstă de optzeci și patru de
ani, și nu se depărta de templu, slujind noaptea și ziua, în post și în
rugăciuni. Și venind și ea în acel ceas, lăuda pe Dumnezeu și vorbea despre
Prunc tuturor celor ce așteptau mântuirea în Ierusalim. După ce au săvârșit
toate, s-au întors în Galileea, în cetatea lor, Nazaret. Iar Copilul creștea și
Se întărea cu duhul, umplându-Se de înțelepciune, și harul lui Dumnezeu era
asupra Lui.
În această ultimă duminică din perioada Octoihului,
Biserica dreptslăvitoare ne pune în față, pe lângă pericopa evanghelică
duminicală, și un eveniment din viața Mântuitorului Hristos, și anume
prezentarea, aducerea Lui la Templu, conform prescripțiilor iudaice (Luca 2,
22). Ne aflăm la 40 de zile după momentul nașterii după trup a Fiului lui
Dumnezeu, iar imnograful prin troparele celor două sărbători leagă foarte
frumos aceste praznice închinate Mântuitorului Hristos: „Naşterea Ta,
Hristoase, Dumnezeul nostru, răsărit-a lumii lumina cunoştinţei; că întru dânsa
cei ce slujeau stelelor de la Stea s-au învăţat să se închine Ţie, Soarelui
dreptăţii şi să Te cunoască pe Tine, Răsăritul Cel de sus, Doamne, Slavă Ţie!”
(Troparul Nașterii Domnului) și „… a răsărit Soarele dreptăţii, Hristos Dumnezeul
nostru, luminând pe cei dintru întuneric…” (Troparul Întâmpinării Domnului).
Răsărit, lumină, soare. Aceste cuvinte care anunță
orizontul unui nou început, cel al mântuirii neamului omenesc care implică în
mod tainic și o trecere de la întuneric, de la lipsa de ființă, ne-ființă,
chiar neștiință, la lumină, ființă, viață, la adevărata înțelegere. În jurnalul
său de călătorie, pelerina Paula nota în secolul al IV-lea: „Slăvit să fii,
Betleeme, Casa Pâinii unde s-a născut Pâinea care S-a coborât din cer”. Dacă
găsim o apropiere semantică și duhovnicească între locul nașterii Mântuitorului
Hristos și Pâinea Vieții, momentul prezentării la templu a Mântuitorului
Hristos este asemănat de Sfântul Preot Mărturisitor Dumitru Stăniloae cu
momentul Proscomidiei: „De aceea, deși El nu e încă văzut în această perioadă
redată la Proscomidie, totuși lucrează și acum în lume, și lucrarea Lui e
simțită de preot care reprezintă cercul restrâns al familiei Sale, a dreptului
Simeon, care-L vede și ca născut, dar și ca Cel care va primi răstignirea, sau
al prorociței Ana, care-L vede ca Mântuitor”.
Prorocii
și viața Mântuitorului
Gândul lui Dumnezeu a fost dintotdeauna unul de pace
și aducător de pace. Profeții din perioada Vechiului Testament au insistat mult
asupra acestui gând al Domnului față de oameni: „Pentru că numai Eu știu gândul
ce-l am pentru voi, zice Domnul, gând bun, nu rău, ca să vă dau viitorul și
nădejdea” (Ieremia 29, 11). Iar acest gând al Domnului a fost descoperit
oamenilor prin intermediul prorocilor: „Domnul nu face nimic fără să fi
descoperit taina Sa prorocilor, slujitorii Lui” (Amos 3, 7). Profeții au vorbit
despre Hristos Domnul ca fiind cel care va aduce pacea – „Și El Însuși va fi
pacea noastră!” (Miheia 5, 4) – sau după cuvântul prorocului Isaia: „Căci Prunc
s-a născut nouă, un Fiu s-a dat nouă, a Cărui stăpânire e pe umărul Lui şi se
cheamă numele Lui: Înger de mare sfat, Sfetnic minunat, Dumnezeu tare,
biruitor, Domn al păcii, Părinte al veacului ce va să fie” (Isaia 9, 5). Pacea
a fost și trebuie să fie până la finalul veacurilor sensul mergerii timpului și
a noastră către Dumnezeu.
Întrupându-se pentru noi, oamenii, „Cel fără de ani”
a fost primit cu cântare de laudă de către îngeri: „Slavă întru cei de sus lui
Dumnezeu și pe pământ pace, întru oameni bunăvoire” (Luca 2, 14). Iar Sfântul
Ioan Damaschin tâlcuia nașterea Domnului ca fiind semnul bunătății,
înțelepciunii, dreptății și puterii dumnezeiești. Dacă sărbătoarea Nașterii
Domnului este numită în tradiția și rânduiala bisericească ca fiind sărbătoarea
păcii, cu atât mai mult astăzi, când Domnul este primit, de către dreptul
Simeon, în brațe, la templu, vedem o pace și o nouă relație între oameni și
Dumnezeu în casa Domnului.
Cel
ce ai primit în brațe pe Izbăvitorul sufletelor noastre
Origen, tâlcuind cântarea dreptului Simeon, spunea
următoarele: „La fel și tu, dacă vrei să-L ții pe Iisus, să-L ții în brațele
tale și să meriți să ieși din temnița păcatului, străduiește-te din răsputeri
să te lași călăuzit de Duh și să vii la Templul Domnului, adică la Biserică”.
Imnul de laudă adus lui Dumnezeu, dar care poate fi înțeles și ca un oftat ne
arată dezideratul fiecărui om – lauda pe care trebuie să o dăm Domnului, iar El
este împlinirea așteptării noastre. Fericitul Augustin amintea un lucru foarte
frumos: „Pe Cuvântul-copil pe care Îl vedea Simeon Îl purta mama.
Cuvântul-Dumnezeu, de care își dădea seama Simeon, stăpânea lumea”. De aceea,
dreptul Simeon insistă asupra acestui cuvânt: acum. Adică, acum a văzut cu
propriii ochi și a ținut în brațe împlinirea făgăduinței divine a lui Dumnezeu
că va trimite Răscumpărător (Ieremia 50, 34 – „Dar Răscumpărătorul lor este
puternic şi numele Lui este Domnul Savaot. Acesta va apăra pricina lor, ca să
liniştească ţara şi să facă pe locuitorii Babilonului să tremure”). Însuși
numele dreptului Simeon înseamnă „Dumnezeu a auzit”.
Vârsta înaintată a dreptului Simeon și a prorociței
Ana ne trimite cu gândul la faptul că vechile obiceiuri, ritualuri și
prescrieri iudaice și-au împlinit rostul. Ele au fost, după cum spunea Sfântul
Apostol Pavel, „umbra bunătăților viitoare” (Evrei 10, 1), a împlinirii și a
unei noi viețuiri care nu are legătură etnică, ci una duhovnicească, o
închinare în duh și adevăr (Ioan 4, 24). Locul unde se întâlnesc cele două –
cele vechi și cele noi – este Templul și, prin extensie, pentru noi, cei de
astăzi, Biserica lui Dumnezeu. Noi venim în casa lui Dumnezeu pentru a lăsa în
urmă păcatul, vechea viețuire, cea întru întuneric. Și de aici, în casa lui
Dumnezeu și în cămara tainică a sufletului nostru, începe pocăința despre care
au vorbit Sfântul Ioan Botezătorul și Însuși Hristos Domnul la începutul
activității Sale publice: „Pocăiți-vă, căci s-a apropiat Împărăția lui
Dumnezeu” (Matei 4, 17). Nu întâmplător în prima duminică din Triod vom avea
expus, iarăși și iarăși, modelul de pocăință al vameșului care se ruga în
templu.
Un detaliu semnificativ în toată pericopa
evanghelică ni-l oferă prorocița Ana, care vorbea despre Prunc „celor ce
așteptau mântuirea” (Luca 2, 38). Vedem pe de o parte că nu toată lumea aștepta
mântuirea, iar pe de altă parte, cei care o așteptau au primit vestea cea bună
despre Pruncul Hristos. Înțelegem de aici și noi, cei de astăzi, că așteptarea
rodește doar întru răbdare și nădejde.
Ce reținem din acest moment din viața Mântuitorului
Hristos? Că El este, așa cum spunem în cadrul Sfintei Liturghii – „plinirea
Legii și a prorocilor”. Că și noi, copii fiind, am fost aduși la biserică la 8
zile și la 40 zile, urmând pildei Mântuitorului Hristos, Care a fost adus la
templu pentru a fi sfințit, adică închinat, dăruit lui Dumnezeu. Că și noi, la
rândul nostru, ca părinți trupești și duhovnicești – nași de botez, cununie,
trebuie să ne străduim să-i dăruim pe copiii noștri lui Dumnezeu, Dăruitorul
vieții și Bisericii. „Noi să alergăm la casa Pruncului! Să nu ni se potolească
dorul chiar dacă împărați, popoare și tirani ne-ar tăia drumul! Așa, vom
depărta din calea noastră toate greutățile”, ne învață Sfântul Ioan Gură de
Aur. Și noi, la rândul nostru, să ne dăruim viața lui Dumnezeu, să-i formăm pe
copiii noștri în biserica Mântuitorului Hristos, spre slava Lui și mântuirea
noastră. Amin!
Autor: † Nectarie, Episcopul Ortodox Român al
Irlandei și Islandei – 02 Feb 2025
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu