miercuri, 16 aprilie 2025

Ce e crucea...



Ce e crucea, ce e omul?
Credință, putere, izbăvire
În toate e adevărul
Ce se țese-n omenire.
Viața este trecătoare
Iubirea e ca o floare
Privește pe fiecare
Cum o crește așa o are.
Crucea este un mister
Ce te vindecă pe loc
O putere de la cer
Ce te mistuie cu foc.
Omule ce-aduni comori
Stai o clipă și privește
Crucea te-nvață să mori
Și viața cum se trăiește.
Ștefan Popa,
Cluj-Napoca, 16.04.2025

Johnny Ciatloş Deak: INTERVIU

 


           


1. Liliana Moldovan (L.M.): În acest an ați publicat, la editura Globart Universum antologia „Stelaris”, o carte în 3 volume despre care scriitorul Al. Florin Țene scria că „poate fi considerată un seismograf al valorilor literare contemporane românești actuale”. Câte „proiecte antologice” ați finalizat în cadrul editurii din Canada?

Johnny Ciatloş Deak (J.C.D.): 

Răspuns 1

Editura Globart Universum și-a propus să vină în  întâmpinarea scriitorilor  români din lumea întreagă și în acest  sens în anul 2020 am creat Programul  de promovare al scriitorilor și artiștilor români contemporani, de pretutindeni, program ce  cuprinde mai multe proiecte comune, care se desfășoară an de an  pe durata mai multor ani. 

Primul proiect a fost antologia Universum în 5 volume, care a reunit creațiile  literare a  peste 200 de autori  români de pe întreg globul, însumând  peste 2000  de pagini  editate,  antologia în 5 volume  Universum fiind lansată la GALA artelor ediția a 2-a  in anul 2021 si bucurându-se de un imens succes mediatic.

Al doilea proiect în cadrul programului  a fost cartea de interviuri  GENESIS-  ce însumează 40 de  interviuri inedite cu scriitori români de pretutindeni  lăsând   amprente scriitoricești în literatura  contemporană. Cartea de interviuri   Genesis a fost  lansată în  cadrul evenimentului SA IUBIM ÎN  ORICE  ANOTIMP  de la HANUL MOLDOVENESC în  mai 2022.

Al treilea proiect  s-a adresat de aceasta dată ARTIȘTILOR români de pretutindeni și se numește GLOBART  (de la glob și artă) ,  fiind  o antologie  de arta în imagini în care sunt cuprinși artiști români  de pe  mapamond. Este vorba de un album foarte elegant de artă care a fost și  un proiect delicat și costisitor dar foarte reușit.

Al 4 -lea proiect în cadrul acestui program  poartă numele de GALAXY -antologie de ecouri  literare, un proiect grandios  în 4 volume  ce aduce în lumina reflectoarelor creații literare ale autorilor români contemporani din întreaga lume.  Proiectul  adună în   cele  4 volume, 147 de autori  români  de pe mapamond,  însumând  peste 1500 de pagini  editate. Aceasta antologie  GALAXY in 4  volume  fiind lansată la GALA artelor ediția a 3-a  in anul 2022.

Al 5 -lea proiect în cadrul  programului poartă numele de ÎMPREUNĂ  – și este  vorba de o colecție  de 3 antologii cu următoarele titluri :  Împreună să dăruim iubirea prin vers – antologie  de versuri nemuritoare, Împreună  să ne păstrăm credința – antologie  de creații literare creștine, Împreună să facem  o lume mai bună – antologie de texte  literare. Aceste antologii ÎMPREUNĂ au fost lansate în cadrul Galei Artelor ediția a -4 a  în anul 2023

Al 6-lea proiect în cadrul acestui program  poartă numele de STELARIS, este vorba de o antologie de creații literare în 3 volume ce aduna într-un mănunchi stele ale literaturii române contemporane din întreaga lume. Aceste antologii STELARIS au fost lansate în cadrul Galei Artelor ediția a -5 a  în anul 2024.

2. L.M.: Când a început activitatea editurii Globart Universum și care a fost motivul înfințării ei? 

J.C.D.: 

Răspuns 2

Editura Globart Universum a fost înființată în  urmă cu aproximativ 9 ani,  ca un proiect de suflet, din pasiune și din dorința de a răspunde cerinței de editare, promovare și publicare a scriitorilor și artiștilor romani sau de alte naționalități din regiunea metropolitană Montreal.

Pornind de la sloganul  editurii  Globart Universum :”Spune lumii că exiști, spune lumii despre tine!”, editura noastră a creat o revistă de literatură artă și cultură în limba română ‘’Poezii pentru sufletul meu’’ aici în Canada și   a lansat   în urmă cu 5 ani  un program de suflet românesc, pentru promovarea scriitorilor români din lumea întreagă.

 

3. L.M.: De la activitatea de antologator, editor de carte și coordonator al unei edituri, ați schimbat registrul devenind proprietarul unui studio de televiziune și realizatorul emisiunii „Salut românesc din Montreal”. Ce provocări ați întâmpinat ca anteprenor și realizator al unei emisiuni care promovează valorile tradiționale românești în Canada?

 J.C.D.: 

Răspuns 3

Da, în urma cu câțiva ani am construit la Montreal  UNIVERSUM VIP STUDIOS unde am început cu o mână de oameni să realizăm emisiunea SALUT ROMÂNESC DIN MONTREAL pe care o transmitem pe platformele noastre digitale și pe canalul nostru de youtube. Provocări au fost multiple și încă mai sunt pentru că nu-i ușor să faci lucruri extraordinare fără  nicio finanțare, nicio subvenție, totul  numai din fonduri proprii. Pentru unii acest lucru pare o nebunie dar noi am dorit prin acest proiect să încurajăm  și să promovăm talentele din comunitate și să le facem cunoscute lumii întregi. Peste tot în lume trăiesc români iar în fiecare comunitate există diamante nedescoperite. Noi asta facem, le descoperim și le prezentăm publicului larg.

4. L.M.: Care este statulul editorului de carte, în Canada? Este dificilă înfințarea și susținerea activității unei edituri care promovează scriitorii români?

J.C.D.: 

Răspuns 4

În Canada, statutul editorului de carte este reglementat de diverse legi și politici culturale care sprijină industria editorială. Editorii pot fi înregistrați la organizații sau pot fi independenți nu sunt obligați să obțină o licență specifică pentru a opera, dar trebuie să respecte legile privind drepturile de autor (Copyright Act). Ca trend, piața editorială canadiană  se îndreaptă în mare parte,  tot mai mult spre regimul de self-publishing.

 Guvernul federal  nu oferă finanțare pentru reviste și publicații în limbile minorităților (deci nici pentru limba română), ei au programe diverse pentru cărți în engleză sau franceză (cele două limbi oficiale)   care ajută editorii să publice și să promoveze cărți canadiene, dar nu există niciun sprijin pentru cărțile  sau periodicele (revistele) în limba română.

Tocmai de aceea, fiind dificil din punct de vedere material, nimeni nu  vrea să publice cărți și reviste în limba română. Atât la nivel federal cât și la nivel provincial este practic inexistentă susținerea  activității de publicare în limba română.

5. L.M.: Institutul de statistică din România, stabilea, cu doi ani în urmă, că interesul românilor pentru lectură este de 30%. Care fi cifra ce reflectă apetitul canadienilor pentru lectură, frecventează bibliotecile ori îi vedeți prin librării?

J.C.D.: 

Răspuns 5

Canada are o rețea extinsă de biblioteci publice și un sector editorial activ, cu foarte multe librării, ceea ce dovedește un interes semnificativ pentru lectură în rândul canadienilor. De exemplu, Biblioteca Publică din Toronto este una dintre cele mai mari din lume, cu milioane de vizitatori anual.

Conform unui studiu realizat în 2016 de compania de cercetare de piață GfK, 11% dintre canadieni au declarat că nu citesc niciodată cărți, iar 36% dintre femei și 23% dintre bărbați din Canada au afirmat că citesc zilnic sau aproape zilnic. Când am venit în Canada am fost șocat să observ că oriunde mergeam în  avion,  metrou sau autobus toată lumea avea o carte în mână. Acum însă îi vedem pe toți cu telefoane în mână. 

 

6. L.M.: Despre românii stabiliți în Canada, ce ne puteți spune? Sunt la curent cu noile apariții editoriale din România? Participă cu interes la lansările de carte ale autorilor români stabiliți acolo?

J.C.D.: 

Răspuns 6

Pentru a vă răspunde la întrebare trebuie să specific mai întâi că aici distanțele sunt foarte mari iar comunitatea românilor stabiliți în Canada  este practic răspândită pe mii de kilometri. De aceea  nu suntem toți românii concentrați  într-o singură  comunitate ci în mai multe. Numai în zona metropolitană Montreal, sunt 17 biserici ortodoxe și  aproape tot atâtea asociații românești. Dorul de casă de tradiții și  de tot ce este românesc îi face pe aceștia să participe  la activități literar artistice, lansări de carte, spectacole culturale, vernisaje și expoziții.

 Datorită internetului în ziua de azi accesul la informație este practic nelimitat. De aceea românii din diaspora  sunt la curent cu tot ce se întâmplă  în România, inclusiv în lumea politică, dar și în lumea literară.

7. L.M.: Cu ce proiecte editoriale și culturale doriți să le stârniți interesul în 2025?

J.C.D.: 

Răspuns 6

Bineînțeles că ne propunem și în acest an, să continuăm cu același elan activitatea editorială și culturală. Acest an, 2015 vine însă și cu mari provocări din punct de vedere socio-politic și economic. Perioada aceasta tulbure, plină de nesiguranță și-ar putea pune amprenta și pe proiectele noastre și aici mă refer la toate activitățile culturale din comunitate, lansări, vernisaje, evenimente artistice, spectacole etc.

Din punct de vedere editorial, în  acest an avem în plan publicarea mai multor scriitori români inclusiv în lucrări individuale, (cărți de texte literare, poezii,  proză scurtă, romane, note de călătorie, critică literară) sau  în lucrări comune, de grup, cărți de interviuri și de asemenea în revistele noastre POEZII PENTRU SUFLETUL MEU.

 

Vă mulțumesc pentru onoarea și atenția acordată!

Cu  deosebit respect,

 

Johnny Ciatloş Deak

 


 

 

 

 

 

Tu, Doamne, încă stai cu noi la masă...

 



Tu, Doamne, încă stai cu noi la masă...
Cu noi – acei haini, ce te-am vândut,
Și ne sfințești cu vin și pâine-aleasă
Și ne tot ierți, frângându-ți Sfântul Trup...

Ne tot aduni la Cina Cea De Taină –
Trecându-ne prin veacuri, ne mângâi,
Când noi purtăm ca Iuda pe sub haină
Arginții și păcatul cel dintâi...

Și iar, și iar trădarea e aproape,
Și iarăși vor pe Cruce să te suie,
Iar noi, cei rătăciți, pierduți în noapte,
Ți-am pregătit și spini și aspre cuie...

Și tot mâncăm... păgâni, gustăm din viața
Cea veșnică, pe care-o dăruiești
Tot nouă – celor fără de speranță,
Smintiți de bezna grijilor lumești...

Tu, Sfinte, încă stai cu noi la masă,
Iar noi te-om vinde iar printr-un sărut...
Ne iartă, Doamne, firea păcătoasă
Și nu ne părăsi, chiar de-am căzut...

Autor: Diana Sava Daranuța 

Ce putem pune între realizările celor 200 de miliarde datorate acum?

 


Ilie Bolojan: „Am luat împrumuturi mari. Gândiți-vă că anul trecut am luat împrumut cam 1 miliard de euro săptămânal. (..) Și asta a însemnat că dobânzile la aceste credite vor crește an de an. Și indiferent ce guvern va fi, anul viitor, peste 2-3 ani de zile, nu va putea fugi de această realitate. (…) Noi avem două-trei posibilități: sau ne reducem cheltuielile, sau creștem taxe și impozite, care să compenseze deficitele de la buget, sau facem unele și altele.”

Să punem în perspectivă acest tablou. În 1944, România pierdea războiul coaliției europene contra Rusiei Sovietice și sfârșea ocupată de aceasta, cu încuviințarea ocultă a Statelor Unite și Angliei. Ocupantul instala un regim marionetă comunist, oficial numit „democrație populară”, care a făcut o prioritate din exterminarea fizică a naționaliștilor denunțați ca extremiști, a potențialilor opozanți democrați, a elitelor țărănești, culturale, bisericești.

Pe lângă suferințele reconstrucției de după războiul în care pierduse 800.000 de bărbați și femei, țării i-a fost impus un regim de extracție de tip colonial, prin care fabrici întregi sau produsele lor erau confiscate cu titlul de despăgubiri către URSS. Regimul internațional-comunist ducea o politică deschisă de depersonalizare la nivel național și religios.

Câteva schimbări geopolitice au întors neașteptat cursul istoric. În 1948, se înființează statul Israel, unde încep să emigreze în masă sute de mii de comuniști, care deținuseră poziții cheie în aparatul de propagandă și represiune, în Securitate, presă, ministere și conducerea de partid. Situația nu era diferită în alte țări comunizate în același timp, ca Polonia și Ungaria, ultima cunoscând chiar o revoltă eșuată în 56, considerată a fi avut aspecte antisemite. Părăsirea lagărului comunist era un privilegiu, pe care cei de etnie română nu îl aveau.

În 1956 moare Stalin, înlocuit de Nikita Hrușciov, care începe să se distanțeze de aspectele mai dure ale dictaturii lui. Acceptă retragerea armatei sovietice din România, care oficial „asigura securitatea” ca „eliberator de sub jugul fascist” și mare aliat. Operațiunea se încheie în 1958. Spre comparație, ultimii militari ruși au părăsit Ungaria în 1991 și Germania de Est în 1994. (În același an, Ungaria și alte țări estice intrau în Parteneriatul pentru Pace cu NATO și erau invitate să adere în 1997, în primul val de extindere.)

Tot după virajul lui Hrusciov, pe care Mao Tzedong l-a considerat o erezie, începe să apară o ruptură în blocul comunist, între China și URSS. Conflictul mocnit devine tot mai evident la începutul anilor 60, când consilierii sovietici sunt retrași de la Beijing și cele două țări își afirmă public viziuni diferite despre interpretarea marxismului și raporturile cu Vestul capitalist. (La acea dată, China maoistă era mai dură, iar sovieticii încercau o deschidere, rapid întreruptă.)

În 1964, comuniștii români lansau ceea ce s-a interpretat ca o „Declarație de Independență” față de controlul total al URSS. După două decenii, erau desființate închisorile politice și eliberați cei care supraviețuiseră torturilor, înfometării și muncii forțate. Gheorghiu Dej murea în condiții suspecte, după un cancer galopant și era înlocuit de tânărul ministru al Apărării, Nicolae Ceaușescu.

Între 1965 și 1980 a fost cea mai spectaculoasă dictatură de dezvoltare din istoria țării. Diplomatic, s-a folosit inteligent concurența de imagine între Est și Vest și conflictul intern sino-sovietic. Independența relativă față de Moscova a fost afirmată tranșant prin refuzul de a participa la coaliția armatelor comuniste, care au invadat Cehoslovacia pentru a răsturna un regim reformist în 1968.

Ceaușescu a importat tehnologie vestică, americană, franceză, britanică și a luat credite de la băncile occidentale pentru a ridica o întreagă industrie. Suma pentru care a intrat în impas la începutul anilor 80 era undeva la 10-12 miliarde de dolari. Sigur, nu mai sunt aceiași bani. O estimare ar fi că 100 de dolari de atunci ar fi echivalentă cu 375 de dolari din prezent. Deci cele zece miliarde ar valora cât 37,5 miliarde sau 45 de miliarde în estimarea maximală.

Datoria publică a țării se apropie acum de 200 de miliarde de euro. Dar, spre deosebire de atunci, au datorii și economii separate și cetățenii, și firmele, și orașele. Iar o parte din firme, active, resurse, terenuri, imobile, nu ne mai aparțin. Întrebările cheie sunt: ce s-a făcut din cele două seturi de credite și cu ce suferințe se vor returna ele?

Din creditele angajate de regimul care devenea treptat unul mai mult naționalist decât comunist, s-a făcut cea mai mare parte din infrastructura pe care o folosim și azi. A le enumera într-un paragraf, nici nu e cu putință: toate barajele de hidrocentrale, singura centrală nuclear-electrică, majoritatea blocurilor în care locuiesc orășenii (unele pentru care, ironic, se fac rate pe 30 de ani ca să fie răscumpărate cu ajutorul băncilor), sistemul de irigații, scoaterea din mlaștini a celui mai fertil pământ din țară (Insula Marea a Brăilei, acum deținută de un șeic arab), metroul, fabrici capabile să producă mai bine sau mai rău aproape orice produs imaginabil al epocii, cam toate aeroporturile, spitalele și școlile folosite în prezent, rețelele de termoficare și canalizare aferente noilor cartiere, a doua flotă comercială din lume, industrie de armament în primii patru exportatori de pe glob, majoritatea stațiunilor turistice folosite azi, Transfăgărășanul, un canal navigabil care scurta drumul de la Dunăre la Mare (altul decât cel la care săpaseră deținuții în anii 50), portul Constanța, majoritatea rețelei feroviare, investiții în dezvoltarea Africii și a țărilor petroliere….

Ce putem pune între realizările celor 200 de miliarde datorate acum? Un trai mult mai îndestulat pentru consumatorii supermarketurilor franco-germane, în care poți găsi orice capriciu. Termoizolarea blocurilor vechi și cam un oraș de vile noi. Un parc auto de mașini străine scumpe sau la mâna a treia. Câteva sute de kilometri noi de autostradă, asfaltarea celor vechi, cârpirea rețelei de încălzire, termopane, țoale de firmă sau chinezării. Tributul de miliarde pentru arme americane, dobânzi la bănci, ajutoare necunoscute către Ucraina. Un miliard de euro pentru sistemul Big Brother al SRI de ascultare a comunicațiilor, salarii și pensii speciale de lux pentru colaboraționiștii și gardienii noului regim. Sute de milioane de euro către televiziuni pentru propagandă partizană, isterie pandemică și agitație pro război.

Între 1981 și aprilie 1989, România a făcut ceva ce nicio țară din istoria consemnată n-a mai făcut: și-a achitat integral datoria externă. Unii spun că nu era necesar și că a fost o ambiție nebunească. Suferințele îndurate în acel deceniu de austeritate au fost crunte: cozi zilnice la alimentele insuficiente și periodic la benzină, rații instituite la ulei, zahăr, carburant, salam, local chiar și la pâine; curentul și încălzirea oprite câteva ore frecvent pentru economisire, sistarea aproape a tuturor importurilor materiale și culturale, cenzură și o propagandă delirantă în contrast cu traiul fiecăruia.

Asasinarea rituală a lui Ceaușescu în ziua de Crăciun a fost pusă de unii tocmai în seama îndrăznelii de a ieși din dependența perpetuă de cămătarii internaționali. La data respectivă, și poporul îl ura, considerând că mai rău de atât nu putea fi.

Nu se pune problema să returnăm în următorii zece ani toate cele 200 de miliarde, fără să mai luăm alte credite. Dar nici să ne imaginăm că nu le vom da înapoi. Cum va arăta acest deceniu, când economia mondială se îndreaptă spre o mare depresiune, ca în 1929? Și în condițiile în care unii conducători europeni ne văd capabili să ne înarmăm pentru un război, care să reușească ce n-a izbutit Ucraina. În 1989, România atinsese și cea mai mare populație din toată istoria ei, de 23 de milioane, avea o școală serioasă, care putea da specialiști, nu îmbătrânită și în curs de înlocuire. Dar, teoretic, a crescut PIB-ul și ne va fi mai ușor să returnăm creditele…

Preluare: Reacțiunea

Arhitectura lirică a iubirii în ’’NEUITATELE IUBIRI’’


NEUITATELE IUBIRI de MIRCEA DORIN ISTRATE

“Ce e pentru inima noastră o lume fără iubire? E ca o lanternă fără lumină” –

(Johann Wolfgang von Goethe)

În universul poeziei românești contemporane, puțini autori au reușit să păstreze cu aceeași noblețe și vigoare estetico-afectivă flacăra unei poezii de factură clasică, dar totodată profund umană, vie, emoționantă, cu rezonanțe ample în sufletul cititorului. Mircea Dorin Istrate, o adevărată somitate în peisajul literar românesc, revine în atenția cititorilor cu un nou volum antologic NEUITATELE IUBIRI, care adună în paginile sale o selecție lirică de o remarcabilă coerență tematică, muzicalitate și delicatețe stilistică.

Publicat în anul 2025 la editura Tipomur din Târgu Mureș  volumul antologic  NEUITATELE IUBIRI  vine să ne amintească de eleganța și puterea iubirii adevărate, dincolo de timp și spațiu. Acest volum nu este doar o culegere de poezii de dragoste, ci și un itinerariu afectiv, o cronică a iubirilor ce nu au fost îngropate în uitare, ci păstrate cu sfințenie în sanctuarul memoriei lirice.

Mircea Dorin Istrate este o personalitate marcantă a literaturii române contemporane, fiind recunoscut pentru lirica sa tradiționalistă, ancorată în valorile și trăirile autentice ale spațiului românesc, publicând zeci de cărți personale de autor, participând la nenumărate antologii și publicând în zeci de reviste, opera sa a fost cunoscută și apreciată de cele mai înalte foruri literare fiind recompensat cu numeroase diplome, premii, medalii și distincții literare.

Într-o epocă în care efemerul pare să fi contaminat inclusiv fibrele cele mai intime ale vieții afective, volumul NEUITATELE IUBIRI  al poetului Mircea Dorin Istrate se impune ca un gest de recuperare lirică a unui spațiu uitat, acela al iubirii trăite cu plenitudine, în taina sufletului și în răbdarea amintirii. Poezia acestui volum este o poezie a memoriei afective, a nostalgiei tandre și a conștiinței că timpul, oricât de necruțător ar fi, nu poate șterge urmele unei iubiri trăite cu adevărat. De la primele versuri și până la ultimele, cititorul este invitat să pătrundă într-un tărâm al trăirii plenare, unde iubirea nu este doar sentiment, ci destin, har, suferință și izbăvire deopotrivă. ‘’ Aşa mereu rămână în inimile noastre/Îmbietoarea vrajă din vremi ce încă-s vii,/Cu ea urca-vom tainic cărările spre astre/Să veşnicim în raiul, eternelor iubiri.’’( Măr văratic, Mircea Dorin Istrate)

Titlul, NEUITATELE IUBIRI are o rezonanță de ecou etern ce funcționează ca o cheie  ce deschide bolta întregii construcții poetice. Ne aflăm în fața unui altar al trăirilor esențiale, al momentelor care au fost poate aparent banale în ordinea lumii, dar cu valoare de eternitate în arhitectura interioară a eului liric, trimițând atât la fidelitatea sufletului care nu renunță la ceea ce a iubit cu adevărat, cât și la ideea de memorial poetic, în care iubirile se transfigurează în versuri și astfel își asigură nemurirea. Iubirile din acest volum nu sunt doar experiențe trecute, ci entități vii, care supraviețuiesc în memorie, în vers și în conștiință, purtându-și cu demnitate condiția de „neuitate”. Poetul devine astfel arhivarul sensibil al timpului afectiv, al clipelor care, deși au trecut, își păstrează puritatea și intensitatea prin actul artistic. ‘’Să vii iubită-n umbra nopţii,/Să ne iubim pe-ndestulat,/Afară-ţi lasă-n faţa porţii/ Ruşinea ludului păcat.’’  (În umbra nopții, Mircea Dorin Istrate)

Volumul  NEUITATELE IUBIRI  al poetului Mircea Dorin Istrate reprezintă o incursiune profundă în universul iubirii, al trecerii timpului și al amintirilor, teme fundamentale ce definesc condiția umană. Poezia sa, un tezaur de rimă și armonie, reflectă o sensibilitate aparte față de temele iubirii și ale timpului, explorând complexitatea sentimentelor umane și efemeritatea existenței.​ ‘’Când nopţi sub bolte înstelate/Ardeam în focuri de divin,/Şi-n jurăminte preacurate/Croiam speranţe şi destin’’(A fost cândva, odată, Mircea Dorin Istrate)

Un aspect definitoriu al acestei antologii îl constituie muzicalitatea absolut fascinantă  și  desăvârșită a poeziilor. Acest fapt tot mai rar întâlnit, este cu atât mai mult apreciat cu cât trăim într-o epocă în care poezia liberă domină. Distinsul poet Mircea Dorin Istrate alege, cu suverană încredere în meșteșugul poetic și în tradiție, forma clasică a poeziei cu rimă și ritm, redescoperind forța incantatorie a versului meticulos alcătuit, în care fiecare cuvânt pare să fi fost ales cu grijă, nu doar pentru sensul său, ci și pentru vibrația și sunetul pe care îl poartă. Această formă nu este aleasă întâmplător. Rima devine ecoul inimii, ritmul e respirația sentimentului, iar structura prozodică a poeziilor reflectă echilibrul interior al unei iubiri profunde, trăite în armonie. Poetul construiește, poem cu poem, un veritabil templu liric al iubirii, în care fiecare strofă este o coloană, fiecare metaforă e o frescă, fiecare tăcere e o rugă.Azi, citind scrisoarea din cel timp de miere/Vin spre tine vremuri în văpăi trăite,/Ţi se-ascund în minte, suflet în durere,/Că nimic acuma, nu-i ca mai ’nainte.’’(Uitatele scrisori, Mircea Dorin Istrate)

Distinsul poet Mircea Dorin Istrate abordează  tema iubirii cu o sinceritate dezarmantă, evidențiind atât frumusețea, cât și durerea pe care aceasta o poate aduce. Iubirea este prezentată ca o forță vitală, capabilă să ofere sens și profunzime vieții, dar și ca o sursă de melancolie atunci când devine doar o amintire. Această dualitate este esențială în înțelegerea poeziei sale, unde iubirea nu este idealizată, ci prezentată în toată complexitatea ei.​ ‘’Şoapte nerostite, plânset şi durere,/Nopţile-n păcate, ruguri de iubire,/Toate-au fost odată fagure de miere,/Taină-n gând să-mi steie, sfântă amintire.’’ (Toate-au fost odată,Mircea Dorin Istrate)

Trecerea timpului este o altă temă centrală în creația sa. Poetul meditează asupra efemerității vieții și asupra modului în care timpul modelează experiențele și amintirile noastre. Această reflecție asupra timpului este adesea însoțită de o nostalgie profundă, o dorință de a păstra vii momentele prețioase ale trecutului. În poeziile sale, timpul este un  companion nevăzut al iubirii, care ne însoțește discret, dar ireversibil. Timpul nu este, în poezia lui Mircea Dorin Istrate, doar un element contextual, ci o prezență care modelează, adâncește și uneori chiar purifică trăirea amoroasă. Poemele sunt, astfel, expresia unei duble tensiuni: între clipă și durată, între intensitatea momentului și reverberațiile sale în memorie. Din această tensiune se naște poezia, în forma ei pură și meditativă, căci iubirea adevărată, așa cum ne sugerează poetul, nu se măsoară doar în flăcările începutului, ci și în candelele aprinse ale rememorării. ’’Cărarea şerpuită şi toamna cu cocori/S-or tot lungi o vreme, noi, veşnic trecători/Ne-om rândui cu toţii în pururea uitare,/În ţintirim sub cruce,  acol’, pe Coasta Mare’’(Cărarea întomnată, Mircea Dorin Istrate)

Amintirile joacă, de asemenea, un rol crucial în poezia sa. Ele sunt prezentate ca punți între trecut și prezent, ca elemente care ne definesc identitatea și ne oferă continuitate. Prin rememorarea experiențelor trecute, poetul reușește să redea intensitatea emoțiilor trăite, subliniind importanța memoriei în păstrarea esenței umane.​ ‘’Nu pierdeţi clipa, ziua, noaptea, că nu se-ntoarc nicicând ’napoi,/Rămâne doar o amintire, ce veşnic o purtăm cu noi,/Să ne-nfioare clipa vieţii, când ne-amintim de ea ca-n vis,/Şi-n taina gândului ne facă, cuibar de dulce paradis.’’ (Mai rupe-o strună, lăutare, Mircea Dorin Istrate)

Stilul poetic al lui Mircea Dorin Istrate este caracterizat de o limbă bogată și expresivă, îmbinând armonios elemente tradiționale cu o abordare personală și introspectivă. Versurile sale sunt adesea încărcate de imagini sugestive și simboluri care amplifică impactul emoțional al poeziilor. Această combinație de profunzime tematică și măiestrie stilistică conferă poeziei sale o autenticitate și o rezonanță aparte.​ ‘’Iubiri mereu s-or naşte ca stele călătoare/Şi încă pe atâtea s-or sting-n neştiut,/Rămân pe cerul vieţii puţine lucitoare,/Să ardă cum îmi ars-au, atunci, la început.’’( Cândva, Mircea Dorin  Istrate)

Mircea Dorin Istrate nu este un poet al sentimentului facil, ci un cultivator al reflecției asupra iubirii ca mod de ființare în lume. În viziunea sa, iubirea nu este doar un accident al inimii, ci o axă verticală care structurează timpul existenței. Din această perspectivă, fiecare poezie din volum este activată afectiv de tăcerea clipelor de după acel timp. Limbajul său, de o simplitate atent rafinată, amintește de marile modele ale liricii românești, dar refuză patetismul, preferând sobrietatea unei sincerități transfigurate artistic.

În același timp, volumul de față propune o viziune profund umană asupra iubirii: iubirea ca destin, ca dor, ca absență, dar și ca promisiune. Nu lipsesc din versurile lui Mircea Dorin Istrate tristețea, regretul, pierderea, dar ele nu sunt tratate ca forme ale înfrângerii, ci mai degrabă ca etape ale unei maturizări sufletești. Poetul nu plânge iubirile pierdute, ci le omagiază, le reînvie în cuvânt, le dă un sens și le recunoaște rolul formator în construcția sinelui.’’ De-ai să-mi vii iubito, cum veneai odată/ Să-mi stârneşti dorinţe ca să mă-nfiori,/ Mincinoasa lume am lăsa-o baltă/Şi un câmp ne-am face, miruit cu flori.’’(Nu-i păcat, Mircea Dorin  Istrate)

Este de remarcat și discreția stilistică a poetului, care evită excesele retorice și preferă subtilitatea metaforei, muzicalitatea lină, aproape șoptită, a versului. Această reținere stilistică sporește forța emoțională a textului, făcându-l să rezoneze cu autenticitate. Iubirea, în acest volum, nu este un spectacol, ci o taină împărtășită, o intimitate oferită cu respect cititorului. ‘’Rămasă-mi eşti icoană mereu de închinat,/Ce-mi reînvii trecutul înfiorând simţirea,/Te-oi ţine-n gândul vieţii ferită de păcat,/Că-n lăcrimă sfinţit-ai de-apururi amintirea.’’(Chip frumos, Mircea Dorin  Istrate)

Iubirea, în poezia lui Mircea Dorin Istrate, nu este efemeră. Ea devine, odată trecută prin focul timpului, esență, poveste purificată, adevăr al inimii care nu se dizolvă în uitare. Autorul ne oferă o viziune romantică, dar nu iluzorie, asupra iubirii. Nu întâlnim aici doar idealizări diafane, ci și momente de melancolie, de dor, de tăcere grea, însă toate acestea nu sunt prezentate cu lamentație, ci cu nobila asumare a suferinței care înnobilează. Este vorba despre o iubire trăită deplin, uneori pierdută, alteori regăsită în vers, dar întotdeauna transfigurată în frumos. ‚’Eu te vreau, cum nu vrea nimeni să te aibă pe pământ,/Necinstită, mincinoasă, înnegrită-n al tău gând,/Tare inimă de piatră, rece suflet, fără milă,/Păcătoasă-n toate celea, rea, urâtă, o ruină./Iară eu, îndrăgostitul, să te fac cu-a mea iubire/Frumuseţe de poveste, bunătate, fericire,/Caldă ca o zi de vară, dulce ca o pară coaptă,/Gura, miere de cuvinte îndulcită-n caldă şoaptă.’’( Eu te vreau, Mircea Dorin  Istrate)

Lectura acestei cărți oferă o experiență magică și unică ce transcende planul estetic. Este o călătorie interioară, o oglindire în vers a propriei noastre memorii afective. Ne recunoaștem în versurile lui Mircea Dorin Istrate nu doar prin conținutul trăirilor, ci prin autenticitatea cu care ele sunt rostite. Poetul nu își propune să impresioneze, ci să comunice; el nu scrie ca să epateze, ci ca să mărturisească. Fiecare poezie este o confesiune stilizată, o filă de jurnal sufletesc, în care intimitatea este înnobilată prin cuvânt. ‘’Miresmele mă-ncântă-mbătătoare,/Iar vântu-aduce şoapte-n mângâiat,/Tu vii plutind iubito pe cărare /Să mă îmbii cu dulcele-ţi păcat.’’ (S-a înierbat cărarea, Mircea Dorin  Istrate)

Mircea Dorin Istrate se înscrie așadar, prin acest volum, în galeria poeților care nu abandonează esența lirismului, aceea de a transforma trăirea în artă, emoția în formă, tăcerea în vers. Este un poet al memoriei și al nobleței inimii, un cronicar al iubirii care a trecut prin timp, dar nu a dispărut, ci s-a sedimentat adânc în suflet, precum aurul în stâncă.‘’Şi-ai să-mi trimiţi în gând o sărutare,/Pe-o aripă de simţ dumnezeiesc,/Eu încă am să-ţi spun, ca la plecare,/Te voi iubi iubito, cât trăiesc.” ( Cărări cu amintiri, Mircea Dorin  Istrate)

Volumul NEUITATELE IUBIRI este, în fond, un testament poetic al unei iubiri durabile, o scriere care contrazice ideea că sentimentele sunt perisabile. Această carte vine ca un act de rezistență lirică în această lume care uită ușor, care consumă repede și iubește superficial, fiind în același timp  o reală  pledoarie pentru adâncime, pentru fidelitate, pentru rememorare. Este un volum care reînvață sufletul să simtă și cuvântul să rostească iubirea în formele ei cele mai pure. ’’ Vieţi la rând de fi-vom doi îndrăgostiţi/Ce se ard în chinul veşnicei iubiri,/Vom fi plini de doruri, patimi, şi dorinţi,/Doi amaní ai sortii, întru nemuriri.’’ (Neuitatele iubiri, Mircea Dorin  Istrate)

În paginile acestei antologii nu se simte doar măiestria extraordinara a unui poet consacrat, ci și demnitatea unei vieți trăite poetic. Cititorul nu va găsi doar rime și versuri frumos așezate, ci o lume întreagă, cu parfum de demult, cu amintiri vibrante, cu emoții vii jucăușe și nepieritoare. ‘’Când vei pleca în zorii zilei,/Îţi număr paşii care-i faci,/Tu-ai să mă laşi la mâna milei/Şi cu-a mea soartă să mă-mpaci.’’(În gând îți număr pașii care Mircea Dorin  Istrate)

Asemenea unui grădinar care își cultivă cu grijă florile inimii, Mircea Dorin Istrate ne oferă, prin această carte, buchetul cel mai rar, iubirile care nu au murit, ci s-au transformat în poezie. Prin NEUITATELE IUBIRI  Mircea Dorin Istrate își afirmă, o dată în plus, vocația incontestabilă de poet al inimii profunde, al sincerității delicate și al memoriei care sfințește, o voce inconfundabilă, o conștiință poetică echilibrată, profund ancorată în valorile tradiției și ale umanismului clasic, dar totodată deschisă către nuanțele subtilității afective specifice sensibilității moderne.

Prin rigoarea versului său, prin eleganța construcției stilistice și prin constanța tematică, Mircea Dorin Istrate a devenit, un reper al poeziei românești cu rimă și ritm în secolul XXI. Într-o epocă în care aceste elemente sunt adesea abandonate în favoarea unei lirici eliptice și eliberate de constrângeri formale, poetul rămâne fidel unei estetici a armoniei, a proporției și a muzicii interioare, amintind de marea poezie clasică, dar infuzând-o cu vibrația trăirii contemporane.’’Încetinească-mi pasul pe cărare/Să-l potrivesc cu-al tău din vremi trecute/Și-așa ne prindă clipa de visare/În desfătarea zilelor pierdute,/Și-a tainelor de nimenea știute’’ (Simt c-a trecut pe-aici… Mircea Dorin  Istrate)

 Desăvârșit poet al iubirii, al patriei, al sacrului și al memoriei, Mircea Dorin Istrate reușește să articuleze, prin fiecare volum al său, o etică a cuvântului, în care poezia nu este doar expresie, ci și mărturisire, nu doar ornament, ci revelație. Astfel, Mircea Dorin Istrate ocupă astăzi, fără echivoc, un loc de onoare în ierarhia poeților români contemporani, fiind recunoscut nu doar pentru valoarea operei sale, ci și pentru contribuția constantă la păstrarea unui ideal poetic clasic, înalt, uman și durabil. Este un poet care scrie pentru suflet și pentru adevărul cald și universal al iubirii, iar acest adevăr, în poezia sa, rămâne viu, prin cuvânt, prin ritm, prin frumusețea veșnică a simplității rafinate.

 Volumul antologic NEUITATELE IUBIRI, este o sinteză diamantină a creației sale  sentimental- erotice și vine să confirme nu doar o dimensiune tematică predilectă a autorului, ci și expertiza și maturitatea unei viziuni asupra lumii, asupra trecerii  vieții și asupra felului în care poezia poate salva ceea ce viața pierde. Este o antologie a sinelui afectiv, dar și un act de cultura profundă, un model ce exprimă cum poate fi poezia în același timp emoționantă,  nobilă, elevată și accesibilă, fără a face niciun compromis estetic. Cartea sa este un itinerar liric prin spațiul invizibil al sentimentelor care ne definesc, o carte care se citește cu rouă de lacrimă în colțul ochiului, cu sufletul deschis și cu inima pregătită să revină, măcar pentru o clipă, în locurile din noi unde iubirea nu a murit, ci a devenit cântec.

Adevărata poezie nu trece, ci rămâne, la fel ca iubirea autentică. NEUITATELE IUBIRI  este o astfel de poezie, o dovadă că versul mai poate emoționa, răscoli, vindeca. Și mai ales ne poate învăța că ceea ce iubim cu adevărat nu se pierde niciodată.  O dată  ce ai invitat  iubirea adevărată în inima ta ea va trăi acolo veșnic fără să plătească chirie…“Vino să trăiești în inima mea. N-o să-ți cer chirie” (Samuel Lover)

 

 Felicitări binemeritate autorului!

 

 

Mihaela CD

 

TWUC, LSR, WPAC