Suspendarea „Vizei Weiver” pentru români nu ar fi fost dispusă dacă nu ar fi existat suspiciuni cu privire la posibile ameninţări. Altfel, cum poate fi „tradus” faptul că „autoritățile americane declară că au hotărât suspendarea temporară ca o măsură menită să evalueze conformitatea României cu cerințele de securitate ale programului”?
Ce a determinat această nevoie de evaluare a
condiţiilor în care a fost acordată „Visa Weiver” pentru România?
De ce singurele ţări care, la intrarea în SUA, sunt
condiţionate de obţinerea vizei sunt
România, Bulgaria şi Cipru?
Întrebările nu sunt
întâmplătoare! Un motiv de
reflecţie rămâne şi declaraţia Ambasadei Statelor Unite din România,
transmisă alături de haștag-ul
#securingusborders, adică „asigurăm granițele SUA”: „toţi cei care solicită viză trebuie să își
demonstreze intenția de a respecta legile SUA. În cazul în care legile sunt
încălcate, vor exista sancțiuni grave, inclusiv interdicția permanentă de a
obține o viză americană în viitor”.
Atenţia la detalii nu trebuie să lipsească! Legea în
SUA obligă la responsabilitate Daniel Ioan Blaga, security analyst senior, benefciar al
tipului de viza B1/B2, cu valabilitate timp 10 ani, dar şi al unor
schimburi de experienţă în SUA, subliniază faptul că Legea în SUA nu se
negociază, respectarea condiţiilor legale, dar şi sinceritatea, fiind singurele
argumente pentru a fi admis pe teritoriul american. Ce se intâmplă, însă, cu
legea în România?
În aceste condiţii, deşi Ambasada SUA în România
atrage atenţia că „în cazul în care legile sunt încălcate, vor exista sancțiuni
grave, inclusiv interdicția permanentă de a obține o viză americană în viitor”,
pe ce s-a bazat premierul nostru în funcţie
când “a exprimat convingerea că această revizuire este o măsură strict tehnică,
parte a unui proces de reevaluare globală a riscurilor la adresa securității
SUA”? Potrivit aceluiaşi premier “această decizie nu este specifică României,
ci rezultă din noua politică de securitate a administrației Trump”!
Fără să cred în „Teoria conspiraţiilor” ce doreşte
să exprime premierul nostru când declară
că suspendarea „Visei Weiver” pentru România este un „proces de reevaluare
globală a riscurilor la adresă securității SUA?
Nu cumva România a devenit tot mai puţin vizibilă pe
„harta” statelor puternice? Potrivit „Open Sources”, în ianuarie 2025,
premierul în funcţie anunța că România a fost admisă în Programul Visa Waiver,
permițând cetățenilor români să călătorească în Statele Unite, fără viză,
începând cu sfârșitul lunii martie 2025. Cu toate acestea, în martie 2025,
autoritățile americane au decis să suspende temporar implementarea acestui
program pentru România.
Cât se poate vorbi în acest caz de o „sancţiune” său
de o apropiata criză diplomatică pentru România în relaţia cu SUA?
Cum vor
rezolvă autorităţile române această problemă?
„Gafa” diplomatică atribuită ministrului de externe
al României Emil Hurezeanu care şi-a permis să dezvăluie o posibilă solicitare
a unui oficial american cu privire la facilitarea plecării din ţară a fraţilor Tate aflaţi sub control judiciar
în România, obligă la o analiză
calitativă, inclusiv pentru analiza de Intelligence!
De ce Emil Hurezeanu va fi sacrificat? Potrivit
„Open Sources”, în ultimele zile, au apărut informații conform cărora Emil
Hurezeanu, ministrul Afacerilor Externe al României, ar putea fi înlocuit din
funcție, “nemulțumirea exprimată de liderii coaliției de guvernare, în special
din partea PSD și UDMR, fiind legată de
gestionarea relației cu Statele Unite și de suspendarea includerii României în
programul Visa Waiver”.
Numirea unui trimis special în SUA, o persoană
desemnată în comun de Președinție și Guvern, care să faciliteze dialogul până
la eventuala schimbare a ambasadorului României la Washington”, este
considerată o posibilă soluţie! Să fie, oare, Emil Hurezeanu viitorul trimis
special în SUA? Puţin probabil, dar cine va avea însă puterea să îl schimbe pe
ambasadorul României la Washington, numit de fostul preşedinte Klaus Iohanis
Werner?
Cât de întâmplătoare este numirea SIE a unui deputat
PNL, fratele ambasadorului român la Washington, în funcţia de președinte al
Comisiei parlamentare speciale pentru controlul activităţii SIE?
Cine va fi „persoana desemnată în comun de
Președinție și Guvern, care să faciliteze dialogul cu administraţia americană”,
în contextul „procesului de reevaluare globală a riscurilor la adresa
securității SUA”?
România mai este un partener strategic solid pentru
SUA? Realitatea în care trăim mă face să cred că da! România are nevoie de SUA
cât şi de relaţii excelente cu UE, Noua Ordine Mondială fiind deosebit de
importantă pentru „supravieţuirea” statelor mici în condiţiile războiului economic existent şi
a bătăliilor pentru resurse!
România este un aliat strategic al SUA, cu atât mai
mult cu cât a contribuit activ la securitatea NATO și învestind miliarde de
euro în achiziții militare americane. „În septembrie 2024, Statele Unite au
aprobat o potențială vânzare către România a 32 de avioane F-35, împreună cu
motoare și echipamente asociate, într-un acord evaluat la 7,2 miliarde de
dolari”. Să nu uităm că România, la solicitarea expresă a fostului preşedinte
american Joe Biden, a fost singura tara
care a „donat” Ucrainei, cu titlul
gratuit, sistemul de apărare „Patriot”!
Menținerea și aprofundarea Parteneriatului Strategic
dintre România și Statele Unite trebuie să rămână o prioritate pentru România,
aşa cum trebuie menţinută şi relaţia cu UE.
În acest context, cât de mult vă reuşi politica externă a României „să
asigurare stabilitatea, prosperitatea și securitatea pentru cetățenii români,
precum și în vecinătatea noastră și în afara ei”, potrivit declaraţiei
preşedintelui interimar Ilie Bolojan? România, încotro?
Autor: Prof. univ. dr. Nicolae Radu
Sursa: https://www.art-emis.ro/jurnalistica/de-ce-romania-dispare-de-pe-harta-statelor
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu