joi, 29 mai 2025

Colțul specialistului - Ce ar trebui să ştim despre emoţii

               
  Profesor învățământ primar Dragoș Gelu

        Școala Gimnazială Mireșu Mare, Maramureș

                    

 


Motto-“Cine nu e capabil să-şi stăpânească emoţiile, sau, spus la modul mai cuprinzător, trăirile, îl vor stăpâni ele pe el”- Juliana Mallart

 


Emoţiile sunt trăiri subiective ce rezultă din acordul sau discrepanţa dintre trebuinţele sau expectanţele unei persoane şi realitate. Sunt stări interne caracterizate prin: reacţii fiziologice, gânduri specifice şi expresii comportamentale.

Emoţia este combinaţia mai multor modificări survenite la următoarele nivele:

Ø  subiectiv - trăirea emoţiei diferit de la o persoană la alta;

Ø  cognitiv – tipul emoţiei resimţite (fericire, teamă, furie, indignare, etc.) este dată de modul în care gândim despre situaţie. Felul în care interpretăm un eveniment determină ceea ce simţim (frică sau furie, bucurie sau tristeţe, etc.);

Ø  biologic / fiziologic – schimbări apărute în durata, ritmul şi amplitudinea respiraţiei, modificări în tabloul EEG, în tensiunea musculară, în compoziţia chimică a sângelui, precum şi la nivelul secreţiei salivare. Intensitatea trăirilor emoţionale pe care le trăim este dată de prezenţa acestor modificări;

Ø  comportamental

                        - mişcări grosiere ale corpului – pot fi îndreptate sau nu spre un scop precis;

                        - expresiile emoţionale – manifestări comportamentale ca gestul, mimica, expresia facială, tonul vocii, intensitatea vocii, coloritul epidermic, etc.;   

 Nivelul fiziologic determină intensitatea trăirii emoţionale, în timp ce nivelul cognitiv determină tipul şi calitatea emotiei.   

O emoţie este o stare afectivă pe care o experimentăm, o reacţie subiectivă faţă de mediu care este însoţită de schimbări organice (fiziologice și endocrine) ale unei origini înnăscute, influenţată de experienţă.

Emoţia este o trăire a unei persoane faţă de un eveniment important pentru aceasta şi apare ca urmare a modului în care  acel eveniment. este interpretat.  

Emoţiile indică stări interne personale, motivaţii, dorinţe, nevoi . Fiecare individ experimentează o emoţie intr-un mod particular, in funcţie de experienţele lor anterioare, de invăţătură, caracter şi situaţia specifică.                                                

Emoţiile sunt impulsuri ce te determină să acţionezi, planuri imediate de abordare a vieţii, planuri pe care le avem înnăscute. Emoţiile au o funcţie de adaptare a organismului nostru faţă de tot ceea ce ne inconjoară. Este o stare care vine asupra noastră deodată şi brusc, sub forma unor crize mai mult sau mai puţin violente şi mai mult sau mai puţin trecătoare.

Emoţiile sunt “furnizoare” de informaţii atât pentru persoana care le trăieşte cât şi pentru cei din jur, cu care aceasta interacţionează .

Există şase emoţii de bază, universale: mânia, dezgustul, tristeţea, bucuria, teama şi surpriza.

Abilităţile emoţionale înseamnă a înţelege, a exprima şi a regla emoţiile.

Înţelegerea emoţiilor constituie cheia dezvoltării competenţelor emoţionale. Ea presupune identificarea cauzei şi a consecinţelor exprimării unei emoţii, fiind strâns legată de recunoaşterea şi exprimarea acestora. O dată recunoscut, mesajul afectiv trebuie interpretat în mod corect. Înţelegerea emoţiilor presupune:

Ø  evaluarea iniţială a mesajului emoţional transmis de celălalt ;

Ø  interpretarea adecvată;

Ø  înţelegerea mesajului prin intermediul constrângerilor impuse de regulile contextului social.

Cercetările au arătat că, persoanele care au abilităţi emoţionale bine dezvoltate au mai multe şanse să fie mulţumite in viaţă, să fie eficiente in mai multe domenii, să îşi gestioneze stilul de gândire care stă la baza propriei productivităţi, să reuşească să comunice eficient cu ceilalţi, să stabilească şi să menţină relaţii adecvate. 

Copilăria şi adolescenţa sunt ferestre de oportunitate pentru a forma obiceiurile emoţionale esenţiale care ne vor domina întreaga existenţă.

               Cea de-a treia copilărie, sau perioada şcolară mică, denumită şi marea copilărie, este prima, într-o serie de perioade, care se caracterizează prin faptul că dezvoltarea psihică se face sub influenţa foarte puternică a vieţii şcolare. În acelaşi timp, aceasta este ultima perioadă a copilăriei, fapt ce o face să se caracterizeze prin descreşterea treptată a unor trăsături proprii copilăriei şi prin apariţia unei atitudini mai controlate şi mai mature faţa de lumea apropiată şi faţă de sarcinile de învăţare. Şcoala constituie o formă de acţiune educativ instituţionalizată.

              Vârsta şcolară mică cuprinde elevii din clasele I şi a IV-a care au vârsta între 6 / 7 – 10 / 11 ani. În jurul vârstei de 6 ani, momentul intrării în şcoală, copilul are în general dezvoltate premisele psihologice pentru începerea noii sale activităţi: învăţarea. Cele mai importante dintre aceste premise sunt: trecerea gândirii la stadiul operaţiilor concrete, când copilul este capabil să desfăşoare acţiuni nu numai cu obiectele, ci şi acţiuni intelectuale, gândirea devenind astfel operatorie; dezvoltarea limbajului este o condiţie pentru învăţare‚ dar şi pentru însuşirea unor noţiuni cum este cea de număr; evoluţia suficientă a sistemului nervos, necesară pentru învăţarea citirii; întărirea osaturii mâinilor şi a muşchilor corespunzători, care să facă posibilă asimilarea scrisului; o anumită dezvoltare a motivaţiei; un suficient echilibru afectiv şi, mai ales, dorinţa si plăcerea copilului de a merge la şcoală.                     

                 Perioada între intrarea în şcoală şi absolvirea primelor cinci clase se caracterizează prin adaptarea copilului la condiţiile şcolare, condiţii cu totul noi pentru el. Între 7 şi 8 ani, dezvoltarea psihică se găseşte într-un stadiu de echilibru, care favorizează activităţi de concentrare, prilejuind astfel situaţii adecvate pentru asimilarea şi completarea de cunoştinţe, copilul are momente de revenire cu funcţii importante în ordonarea şi stocarea noţiunilor sale. Destul de frecvent poate fi auzit spunând: ,,..aşteaptă puţin… nu înţeleg, mai spune o dată, cred că am să rezolv imediat….”. Astfel de exprimări pun în evidenţă atenţia sa în creştere faţă de fenomenul înţelegerii, care are o natură afectiv reflexivă. Copilul de 7 ani este atent , îi place să facă mici servicii cu condiţia să nu fie prea izolate şi să nu-l reţină prea mult timp de la activităţile ce nu-i fac în mod spontan plăcere, ceea ce îi denotă că sociabilitatea este, la aceeaşi vărstă, relativ complexă. Foarte sensibil, la aprecierile pripite copilul manifestă uneori accese de stări plângăcioase, fenomenul fiind vizibil şi în relaţiile de joc. Între 8 şi 9 ani, percepţia la distanţă se află în plin progres. De astfel, copilul se află într-o fază de expansiune şi de extrovertire. Îl caracterizează rapiditatea, o atitudine manifestant euforică . Toate acestea sunt o consecinţă a progresului înregistrat în dezvoltarea personalităţii şi a creşterii curiozităţii copilului faţă de tot ceea ce se petrece în jurul său. La 8 ani este veşnic grăbit, mănâncă în fugă, pleacă la şcoală cu ghiozdanul nerânduit şi cu şireturile la pantofi neglijent trase. La 9- 10 ani caracterul expansiv al conduitei se mai atenuează, copilul devine din nou mai meditativ, îi place să insiste asupra unor activităţi mai dificile, încearcă să-şi amelioreze rezultatele şcolare şi să-şi îmbogăţească cunoştinţele. E perioada optimă pentru stimularea preocupărilor şi chiar a capacităţilor aritmetice, mai ales prin faptul că micul şcolar lucrează atent şi   cu interes. Începe să simtă necesitatea planificării timpului şi a activităţilor pe care trebuie să le desfăşoare.

            De asemenea, creează satisfacție, optimism, siguranță, acționând asupra resorturilor psihologice profunde. Iată cum dezvoltarea afectivității implică organizarea intensă a sentimentelor și emoțiilor intelectuale. Acestea devin foarte active în mica școlaritate. Satisfacția rezolvării unor probleme grele sau a unei probleme mai puțin grele este diferită. Efectuarea unei teme sau a unei compuneri duce la sentimente de satisfacție diferite. Această varietate de sentimente presupune sentimente de certitudine, de îndoială, de uimire, dar mai ales de curiozitate intelectuală. Acestea din urmă fac din copilul școlar un mic cititor pasionat, dar este prezent și în activitatea practică, în atenția vie cu care el iscodește “pentru sine” tot ceea ce îl înconjoară, tot ce nu pricepe.

 

          BIBLIOGRAFIE:

 

  • Psihologia copilului, H. Rudolph Schaffer, Editura ASCR;
  • Psihologia şcolară, Nicolae Jurcau, Editura Polirom;
  • psihologia generală, Andrei Cosmovici, 1996, Editura Polirom;
  • Psihologia şcolară, Andrei Cosmovici, Luminiţa Mihaela Iacob, Editura Polirom, 1998;
  • Psihologia copilului, Mihaela Găișteanu;
  • Psihologia vârstelor, Grațiela Sion.


 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu