duminică, 5 ianuarie 2014

Din volumul Iubiri discrete

Congresul necuvintelor

De congrese-avurăm parte

înainte cu toptanul –
iară azi, cu altă soarte,
congreseşte cam tot omul...

Deci, văzând c-aşa-i fasonul,
care  demos mi se cheamă
când din kratos vine tonul
spre democraţia-mamă,

necuvintele sunară
întrunirea în congres –
în doi timpi se adunară
şi aflară ce-i de dres,

când raportul fu citit
de alesul preşedinte:
“Vrem, le spuse el stârnit,
să nu fie ca-nainte.

Altă lume să durăm,
ce nelume să se cheme
- după chipul ce-l avem –
şi-unde omul fi-va vierme!”

Când elanul se mai stinse
şi ei toţi se aşezară,
mulţumiţi că se atinse
unanimul de-altă oară,

un sfrijit luă cuvântul
- neica nimeni în congres –
şi le spuse: “Sunt cu totul
uluit de-acest demers.

Ce vreţi voi? O altă lume
să rimeze-n necuvinte?
O avem cu vechiul nume
şi cu oameni fără minte!”

Făr-a fi aplaudat,
vorbitorul a pus punctul
şi la ţanc a demonstrat
că-s neoameni în tot locul...




Veni-va zi!

Când soarele s-a stins pe cer

pentru acei ce temniţa-nfundară,
părea că-n lumea asta pier
doar netovarăşi goi pe dinafară.

Şi braţul bolşevismului-narmat
păzea-nchisori secrete cât o ţară,
ca nici un plâns tăcut şi sugrumat
să nu se furişeze înafară.

După detenţii maraton
de ani şi ani cu zeghea-n spate,
doar firile oţel-beton
se mai nutreau cu libertate

şi-n grele clipe când la “neagra”,
şi timp şi spaţiu se poci,
doar inima în piept striga:
“Veni-va zi! Veni-va zi!”








Urări de noul an

Sfârşit e anul şi îmi pare

că ne-a tratat ca pe duşmani –
deşi ni-i datoria mare,
urez un sincer “La mulţi ani”!

N-avem motive să ne-ncredem
că-n noul an n-om fi sărmani –
cu toate astea-n legi prevedem
belşug în case pe mulţi ani.

Ne-am oploşit în Europa
cu cete de milogi ţigani
şi nu ne-a deranjat sincopa
cu romi pribegi şi fără bani.

Dar cum pe lume se plăteşte
tot răul scurs din bădărani,
românilor li se acreşte
cu descendenţa din romani...

Suntem ce-am fost, ba chiar mai mult:
popor statornic de ţărani,
ce îşi doresc ca mai demult
comori în suflet şi mulţi ani.

Atâta doar că-n aste vremuri
schimbară plac-ai noşti faliţi,
încât urez printre îndemnuri:
Voi iar ţărani şi-n bani să fiţi!









Destul!

Destul ne-am chinuit şi-am plâns

când cizmele la uşi băteau,
iar groaza nefiind de-ajuns,
ai nopţii oameni scotoceau
pe sub podele
şi saltele,
cu-n animalic zel nestins.

Şi-apoi în dube azvârleau
de-a valma trupuri şi boccele
şi prea puţin se sinchiseau
c-acei baloţi sunt ei sau ele,
când îi băteau
şi-i suduiau,
căci ei cei tari destinu-ntruchipau.

Destul mai plângem şi acum,
când ţara-ntreagă-i o ruină
şi visele ni-s toate scrum,
iar pomul vieţii din grădină
s-a pricăjit
şi ofilit
în greu miros de vraişte şi fum.

Destul! v-o zicem noi cei mulţi,
vouă ce mulgeţi astă ţară –
ne-am săturat de falşii culţi,
fardaţi cu şarm pe dinafară,
dar fără jenă
alogenă,
căci sunt ciocoi cu firi de şuţi.










Balada eurociobanului

S-au lenevit ciobanii noştri

şi oile s-au boierit,
de când prin legi îi obligară
să progreseze-n oierit.

La şcoli ciobanii fură daţi,
iar oile la reciclări,
ca să priceapă ce-i vital
în biodiversificări.

Şi ce de lucruri învăţară,
fără de care stâna-i seacă:
cum oilor să le vorbească
în limbi străine câte-oleacă!

Doar astfel ei pot să probeze
că sunt ciobani continentali,
când în discuţii cu străinii
îi vor întrece pe batali...

Cu diploma de specialist
în păstorit şi alte cele,
precum e boala-ntre români
la pungăşii şi la belele,

oierului i se acreşte
cu gubă, bâtă şi cu straiţă,
să cânte-n fluier, ori să facă
mereu aceeaşi transhumanţă,

ce-i imprimată mioritic
în românescul fel de-a fi –
o milenară împăcare
cu trebuinţa de-a muri...

Aşa că eurociobanul
- sătul de-atâta poezie –
se dovedeşte om pragmatic
când doar prezentul vrea să-l ştie.

La ce i-ar folosi trecutul
cu rătăciri şi ascunzişuri?!
Azi bani de ai, le ai pe toate
şi nu-ţi dai duhul prin desişuri...






Balada parlamentarului

M-aţi condamnat la Parlament

cu votul vostru-n băşcălie
şi vă simţiţi cam ofensaţi
de lozul din democraţie.

Nu-i cazul, zic, să fiţi frustraţi
şi firul să-l crăpaţi în patru –
suntem popor folclorizat,
unde isteţu-i musai hâtru.

Ce vă rămâne de făcut
de mă-ntrebaţi, vă spun îndată:
Mult haz să faceţi de necaz,
c-atunci îi lesne viaţa toată!...

N-am datorii la nimenea,
nici angajări primejdioase,
deci liber sunt şi-ndependent
să ling caimacul de pe oase.

De fapt, e cazul să o spun
cum că-n politică-i prostie
să te declari independent
când flerul la unire-mbie.

Cu-atât mai abitir în criză,
parlamentarul e dator
să-şi demonstreze sie însuşi
că-i demn de clanul zis popor.

Adept al cumpătării sunt
şi-oi fi întreaga mea viaţă –
să nu te-nfigi la caşcaval,
e ne-ncetata mea povaţă,

ci să ciupeşti doar puţintel
sub ochiul legii somnolente,
şi nimeni nu te va lua
la întrebări prea insistente!

Faţada bine machiată
fiind un vrednic emisar,
n-am teamă că-ntr-un nou mandat
n-oi fi un bun parlamentar.






Balada boschetarului

Cum fii suntem ai sorţii oarbe

şi voia noastră-i doar părere,
din faş-am fost menit stăpân
peste speranţele mizere.

Olatul nostru-i necuprins
prin parcuri, beciuri şi canale,
unde doar lipsa preamărim
ca demni supuşi ai vrerii sale.

Avem mândria s-aparţinem
unei fraterne obşti unite,
ca-n creştinismul de-nceputuri,
în care ferm erau ţintite

supreme-nfăptuiri umane,
precum iubirea slobodă, egală,
ori preafrumosul ajutor
dat neputinţei fără fală.

Aşa şi noi ne ducem traiul
cu contribuţii voluntare
în jeg, păduchi şi toate cele
ce-s părţi din vieţile amare...

Desigur, nu-s doar bucurii
în lumea asta prost făcută,
chiar dacă-n vis suim la cer
şi-o desluşim cât e de slută.

Fiind deci viaţa curviştină
cu fericirea omului,
nu strică dacă-i pedepsită
prin sila boschetarului.

Atâta doar că în binomul
format din om şi din viaţă,
pedeapsa omului revine
când se transformă în paiaţă.







Din volumul Testimonii lirice

    Festinul Morţii

       (Dialog supratemporal)


Festinul Morţii prelungit
în silă se preface-n urmă,
încât bolnavă de urât,
ea simte dorul cum o scurmă.

Vrea să se scape de povara
vieţilor înăbuşite,
ce mii de veacuri i-au hrănit
orgoliul sorţii ne-ngrădite.

Se-ntrezăreşte făr-astâmpăr
într-un trecut nemărginit,
trăgând cu coasa brazde late
prin viul din divin ţâşnit;

retează vieţi de sus şi jos,
căci ei de nimeni nici că-i pasă –
femei, bărbaţi, copii se sting
şi locul altora îl lasă.

Înfofolită-n neştiutul
cu iz  de haos şi nefire,
aleargă Moartea-n lung şi lat
mânând a răului oştire,

ca jalea să nu ostoiască
în astă lume-a suferinţii,
unde neviu-n viu se schimbă
prin legi ce-s peste rangul minţii.
*
Din ziua când fu răstignit
Acela care-avu ca vină
că oamenii i-a îndrăgit
mai mult ca viaţa Lui divină,

chiar Moartea se simţi lezată
- în nesimţirea-i infinită –
de-a rabinilor îndârjire.
“Ce crimă rece, calculată”,

îşi spuse ea cu indignare,
gândindu-se cu nostalgie
la Cela care-ntâia oară
făcut-a morţii să învie.

“Sunt terminată şi-s pe ducă
când vrerea mea e afectată:
ba morţi sustraşi şi înviaţi,
ba răstigniţi şi fără pată.

Te rog, de-aceea, bun Părinte,
să mă dezlegi de ce-s legată,
iar sarcinile mele ia-le
cu nemurirea deodată.

Nu munţi de vreme mă apasă,
ştiut fiind că-s peste timpuri,
căci tatăl meu se cheamă haos,
iar mama-i noaptea din adâncuri.

Mă obosesc peste măsură
aceşti tirani şi asasini,
ce teatru joacă-ntreaga viaţă
cu perfidie de haini.

Se laudă că-s democraţi
şi binele îl au ca ţintă,
dar sunt hapsâni şi inumani
şi se mândresc că ştiu să mintă.

E drept, o fac politicos
şi fără urmă de regrete,
cum numai nişte inşi şcoliţi
pun adevărul la perete.

Bolnav e omul şi din el
s-a molipsit toată suflarea,
încât pământu-i strâns ca-n cleşte
de plaga zisă poluarea.

Cum omu-i condamnat să piară
dintr-un exces de-nfumurare,
consider că mă pot retrage,
ca să sfârşeşti a Ta lucrare...”

Răspunse Tatăl de îndată:
“Nu ştii nici tu, nici nimeni altul
când va suna ceasul din urmă!
O ştiu doar Eu, căci Eu sunt Totul...

Nu-i cazul sfaturi să Îmi dai,
cum planul să Mi-l schimb din mers;
ce-am stabilit aşa rămâne
şi nu admit nici un demers.

Sunt Cel ce sunt din veac în veac
şi-aşa voi fi cât Eu voi vrea!
N-am zămislit ca să distrug,
ci doar să curăţ partea rea.

Iar tu să-ţi vezi de rostul tău
până-n minutul de pe urmă,
când va dispare tot ce-i rău
şi când puterea ţi se curmă...”




        Interpelare


Doamne,
de la aleşi am învăţat
cum poţi primi răspunsuri clare
doar prin interpelare.
E drept că ele nu ajută
o viaţă-atâta de coruptă
încât apare ca sucită,
dar orişicât avem dovada
că plugul şi-a pornit lucrarea
în minţi, deprinderi şi-obiceiuri,
să are democratic ţara
cu zelul din agricultură,
unde ţăranii reciclaţi
muncesc cu spor la-nfulecat
de când au document la mână
că sunt şomeri calificaţi.
*
Te-ntreb atunci ceresc Părinte,
cum l-ai făcut pe om de-i şui
şi unde este mintea lui
când rosturile şi le uită
împins de forţa egoismului?
C-o mână doar ai dăruit,
altfel cum naiba se explică
că omul pare-un zăpăcit:
ba şoricel flămând de taine
dosite-n scrinul vrerii Tale,
ba frunză smulsă de păcate
din pomul vieţii fără moarte,
ce de furtuni e-nvârtejită
şi-apoi în tină azvârlită...




   Crăiasa zăpezilor

      Mai alb ca neaua şi lumina

e al crăiesei trup divin,
înveşmântat în văluri dalbe
şi-n toate aducând a crin.

Miros de crini ea răspândeşte
la fiecare gest regal –
zeiţă e, dar şi femeie
cu părul lung şi-obrazul pal.

Stă singură-n al ei palat
durat din gheaţă şi din nea
şi un suspin i se strecoară
din pieptul palpitând abea...

De gheaţă fu până mai ieri,
când la hotarul dinspre sud
văzu sărind din floare-n floare
zeul Amor gingaş şi nud.

De-atunci îl vede şi-l tot vede
cum tumbe face-n văi şi lunci,
iar inima i-a prins a bate
mai altfel ca şi pân-atunci.

Un dor de soare o cuprinde,
dor de verdeaţă şi căldură,
de dragoste mistuitoare
cu-aromă dulce de-aventură,

încât scârbită ea se simte
de tron şi-a sa împărăţie;
ar vrea ca totu-n schimb să dea
numai iubita lui să fie.

Dar cum să schimbi ce ţi-i sortit
de Cel ce-n mâna Lui închide
destine şi atâtea morţi
ba exemplare, ba mai hâde?!

De-aceea stă îndurerată
gândindu-se că nemurirea
o fi ea bună-n linii mari,
dar are şi o parte rea:

Când nemuriţii nu au voie
să facă ce fac muritorii,
e semn că-n veşnicii e-o hibă
cu piesa şi cu toţi actorii!





 Părul tău

    Noptos

şi greu de-mbătător miros,
părul tău
- o, preafrumoaso -
e puntea aruncată
de oarba întâmplare
peste torenţii sorţii mele,
pe care se duc
şi se tot duc
speranţele iubirii nepereche,
strânsă ca-ntr-un cleşte
de dor şi disperare.



    Glasul clopotelor

                                                                În fiecare zi-i orgie

de voci iscate în aramă –
e-a clopotelor tânguire
după eternul ce pe om îl cheamă.

Şi glasul clopotelor Parce
peste oraş aleanul şi-l presară,
ca omului să-i dea de ştire
că viului sortit îi e să piară.

Apoi coloana vocilor unite
se-nalţă ajungând la cer,
ca-n sus să ducă doruri multe
şi-n jos s-aducă blândul ler.





    Noul an

        Din trupul timpului desprins

şi din al său avan capriciu,
intrat-a-n lume noul an
spre-al omului firesc supliciu.

N-avem motive să-l dorim
ori să-l cinstim ca pe-un amic –
aidoma-i cu fraţii lui
ce văd în om doar un nimic.

Dar ne-amăgim să tot sperăm
că noul an va fi altfel,
 când megaplanuri zămislim
şi când ne cramponăm de el.

Românii-n speţă au talent
să se-amăgească-n fel de fel
prin cincinale şi-anuale
durate c-un politic ţel.

Atâta doar că timpul râde
de-ale politicului mofturi,
văzând în ele nostimada
cu broasca şi-ale ei avânturi,

ce pusu-s-a să bea la apă
până cât leul va ajunge,
dar a crăpat mai înainte
ca brotăceii s-o alunge.


    Balada disperaţilor

     Ni se părea în comunism

că rău mai mare-i peste poate –
azi, după douăzeci de ani,
speranţele ni-s toate moarte.

Visam după Decembriadă
la lapte îndulcit cu miere
şi prea puţin ne sinchiseam
că bunăstarea-i doar părere

atâta timp cât suntem aşi
doar la consum şi la şutit.
“Nu pregetaţi”, ne îndemnau
aleşii ce ni i-am dorit:

“Luaţi – c-al vostru este totul –
să nu mai ştiţi ce e nevoia,
căci voi trudit-aţi zi şi noapte
înfulecând salam cu soia...”

Iar oamenii i-au ascultat,
şi-aşa dezastrul s-a pornit
în codrii, fabrici, ceapeuri,
până ce ţara-a sărăcit.

Atunci din hău au apărut
miliardari de mucava,
cu ifose de buni români
şi aere că-s cineva

în aste vremuri de restrişte
pentru sărmana noastră ţară,
când toţi străinii s-au unit
ca să ne facă de ocară,

că România-ar fi codaşă
în Europa unitară,
când patrioţii ştiu prea bine
c-om fi ce fost-am altăoară.

Tocmai de-aceea guvernanţii
- fideli în ţelul lor ratat
şi-ostili la ce-şi doresc şi alţii –
doar datorii au contractat.

Şi-acum când ţara stă să moară,
tot nevoiaşul e silit
prin legi, decrete şi-alte acte
să-şi dea obolul pricăjit

spre-a statului înzdrăvenire,
după ce alţii mii şi mii
continuă să-i sugă vlaga
cu lăcomie de harpii.

Nu-i greu să iei de la săraci
când şeful statului susţine
că legile-s de hoţi făcute
pentru fârtaţi şi al lor bine.

Cu-asemenea mentalităţi
şi practici vechi, fanariote,
ajuns-a România azi
fără pingele la ciubote.

La ce i-ar folosi de fapt
ţinuta mândră şi prosperă,
când ea ţinteşte să ajungă
o demnă ţară bananieră?






      Fatalismul românesc

        Nimic din ce-a fost altădată

motiv de stimă şi mândrie
nu-nseamnă astăzi la români
mai mult de-o jalnică trufie

pentru pretinşii patrioţi
cu sentimente ipocrite,
ce românismul şi-l clamează
când vreri de clan sunt urmărite.

Deşi-s în spirit cerşetori
şi braţele li-s cetluite
când vine vorba de popor
şi-a sale vise zdrenţuite,

ei se arată generoşi
în vorbe şi promisiuni,
ba şi-n pomeni electorale
cu izul greu de stricăciuni.

După ce-aleşii s-au văzut
cu sacii-n carul guvernării,
din spusa lor rămâne-n urmă
doar semnul tipic al mirării:

“Cum, Doamne”, -şi spun alegătorii,
“de ne-am lăsat din nou prostiţi,
când ştim prea bine că-s totuna
şi-n furtişaguri sunt uniţi?!

Decât cu-asemeni democraţi
ce promovează lichelismul,
mai bine fără de aleşi,
c-atunci reducem fatalismul...”





     Bătuta pe loc

        Nu-ncape nici o îndoială

că-n România-s transformări
de când românii s-au văzut
în NATO unşi ca plătitori
şi-n Europa manglitori:
Alta-i mâncarea şi maşina
- bogate-n euri şi dichisuri –
aşa cum ferm ni se impune
prin comisari şi în înscrisuri;
şi casele-s schimbate azi
de când românii voiajează –
copiii vor doar internet,
maşini de lux şi şcoală niet,
în vreme ce părinţii lor
ba trag în jug, ba divorţează...
Dar au rămas bătute-n cuie
năravurile-n gropi dosite,
cu cerşetori printre gunoaie
şi cu dezbateri prelungite
despre politici fel de fel,
încât bătuta tot pe loc
rămâne-al nostru vajnic ţel.






   Hora dezbinării

      Înţelepciunea românească

în ziceri este încrustată,
precum aceea-n care omul
constată că-i e capra moartă,

şi-atunci condus de bunătate
şi de-o iubire creştinească,
înalţă rugi ca şi vecinul
cu capra lui să păgubească.

Aşa fiind mentalitatea,
nu-i de mirare că românii
din ţară şi din diasporă
se au precum se au duşmanii.

Cum dezbinarea-i la tot pasul
şi consecinţa evidentă
chiar când ei pacea o doresc
şi a unirii horă cântă,

ca la recenta sărbătoare
din dulcii Iaşi şi din Focşani
unde românii se-njurară
aidoma unor ţigani,

nu ne rămâne decât ruga
de-a dobândi o altă karmă,
în care toţi să folosim
mintea românului din urmă.





    Schimbarea la faţă

      De când intrat-a-n Uniune

schimbatu-s-a la faţă România
cu mii de europlăcuţe
în coadă-i atârnate,
prin care
- ne-o demonstrează creditorii -
avem tot dreptul democratic
acordat cobailor
cu vechi state de serviciu
să ne spânzurăm
sau să ne schimbăm
până la deplina uitare
a ceea ce-i o profanare
pentru istoria neamului,
dar cu toţii să-nvăţăm
şi-n veci să nu uităm
c-a soarelui cărare
de la Apus răsare
deasupra ţestelor plecate,
ce sabia le taie

din palme cât ai bate.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu