Dacă înţelegem prin corupţie ocolirea normei impersonale
prin relaţii personale, atunci societăţile guvernate de regimuri comuniste au
creat un teren vast pentru acest fenomen ca reacţie de autoapărare.
Comisia de la Bruxelles a publicat primul raport despre
corupţie care conţine un sinopsis al fenomenului în întreaga Uniune Europeană.
Raportul ne oferă implicit o hartă a corupţiei care confirmă multe lucruri
cunoscute şi care surprinde doar prin faptul că unele lucruri rămân
neschimbate. Se pot distinge trei linii de demarcaţie: nord-sud, protestantism-
catolicism/ ortodoxie şi democraţie liberală-postcomunism. Linia nord-sud este
evidentă, dar prin ea însăşi nu explică nimic. Cele mai corupte ţări sunt
Grecia, Italia, Portugalia, Spania, iar cele mai integre, Danemarca, Finlanda,
Suedia. Această cezură corespunde însă şi cu linia tradiţională care a separat
cândva biserica catolică de bisericile reformate ale Nordului.
Dacă istoric vorbind această ruptură a marcat profund
cultura şi moravurile societăţilor, astăzi biserica are o influenţă tot mai
scăzută. Fenomenul decreştinării este masiv în ţările nordice, dar cu toate
acestea se păstrează anumite legături formale care vorbesc implicit de un grad
ridicat de disciplină socială. În Finlanda, de exemplu, 76,4% din populaţie
face parte din biserica lutherană, fapt cu atât mai semnificativ cu cât
apartenenţa presupune plata unui impozit direct. Constrângerile religioase sunt
relativ slabe, dar ele par să fie privite cu gravitate, ca dovadă că se
înregistrează tot mai multe plecări din biserică din cauza unor dezacorduri de
principiu. Cu vreo doi ani în urmă, de exemplu, după o dezbatere televizată în
care un politician creştin-democrat afirmase că nu este bine ca un creştin să
aibă relaţii homosexuale, aproape 25.000 de persoane au părăsit Biserica
lutherană din Finlanda într-o singură săptămână, prin intermediul serviciului
Internet care ţine contabilitatea aderenţilor. Un alt fapt interesant este că
în rândul ţărilor baltice gradul cel mai scăzut de corupţie se înregistrează în
Estonia, ţară care spre deosebire de Letonia şi Lituania are o majoritate
lutherană.
În fine nu discutăm cu adevărat influenţa cultelor asupra
ordinii sociale, ci ne pregătim doar pentru a atrage atenţia asupra celei de-a
treia linii de demarcaţie: democraţie liberală - postcomunism. Linia aceasta
este cu atât mai evidentă tocmai în Estonia, ţară cu o tradiţie culturală
similară cu a Suediei şi Finlandei. Dacă în Finlanda corupţia este cotată la
20% şi în Suedia la 44%, în fosta republică sovietică Estonia atinge 64%.
Potrivit raportului Comisiei Europene, care se bazează de
fapt pe rapoartele periodice şi larg difuzate ale organizaţiei Transparency
Internaţional, toate ţările postcomuniste, fără excepţie, suferă de un nivel
foarte ridicat al corupţiei. Chiar dacă există fluctuaţii care ar putea fi puse
pe seama tradiţiei etatiste sau religioase, comunismul pare să fi făcut
ravagii. Să ne mai luăm o precauţie: nu este sigur că atunci când vorbesc
despre corupţie, italienii, spaniolii, irlandezii sau românii şi bulgarii
vorbesc întotdeauna despre exact acelaşi lucru. De aceea comparaţiile acestea
făcute pe o scală unică pot fi înşelătoare. Totuşi, dacă admitem că fenomenul
vizat se referă la gradul în care sunt respectate regulile explicite, atunci cu
siguranţă că regimul comunist a contribuit enorm la crearea unei lumi paralale
cu sistemul de norme oficiale.
Dacă înţelegem prin corupţie ocolirea normei impersonale
prin relaţii personale, atunci societăţile guvernate de regimuri comuniste au
creat un teren vast pentru acest fenomen ca reacţie de autoapărare. Caracterul
represiv al regimului comunist devenise suportabil în multe feluri prin
coruperea administraţiei şi a gardienilor ideologici. Literatura însăşi spera
să-i corupă pe cenzori şi de fapt nimic nu mai era posibil fără ca regula
oficială să nu fie, într-un fel sau altul, deturnată prin relaţii personale.
Corupţia a fost unul din mijloacele prin care societatea a reuşit în cele din
urmă să învingă sistemul comunist. Se ruşina cineva de pilele puse pentru a
ocoli repartiţiile oficiale şi de a obţine un post mai bun la oraş? Sau o locuinţă?
De tehnicile prin care erau obţinute alimentele sau alte bunuri mai
sofisticate? Prea puţini. Corupţia devenise o adevărată artă a vieţii.
E adevărat că în România norma abstractă nu a avut niciodată
prea multă trecere, dar comunismul a oferit acestei mentalităţi derogatorii
cele mai bune justificări. Lăsând deoparte că terenul social românesc este slab
şi lipsit de orice tradiţie a rigorii, inclusiv în materie religioasă, s-ar
putea ca un obstacol în calea combaterii corupţiei să fie tocmai faptul că încălcarea
cvasi-unanimă a normelor a creat un sistem de justificări personale complicat
şi pervers.
Autor Horaţiu Pepine,
DW-Bucureşti
Redactor Robert
Schwartz

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu