duminică, 1 iunie 2014

DIN CICLUL "DOAR ÎN ROMÂNIA ESTE POSIBIL"!

Medaliat cu aur internaţional la filosofie, fără să fi studiat materia la şcoală!!
Dan Cristian Vulpe (18 ani), elev în clasa a XI-a la Colegiul Naţional „Silvania“ din Zalău (Sălaj), a reuşit, luna aceasta, să obţină medalia de aur la Olimpiada Internaţională de Filosofie, de la Vilnius, în Lituania, fără a studia filosofia la şcoală sau măcar cu un profesor.
Dan Cristian Vulpe (18 ani) foloseşte cu uşurinţă în vorbirea curentă termeni precum „epistemologie“ sau „idiosincratic“ şi îi place să aibă argumente pentru ceea ce spune, deoarece unul dintre crezurile sale în viaţă spune că „este corect să formăm opinii doar pentru ce avem suficiente probe“. Tânărul a obţinut, în urmă cu aproape două săptămâni, medalia de aur la cea de-a XXII-a ediţie a Olimpiadei Internaţionale de Filosofie, desfăşurată în perioada 15-18 mai la Vilnius, în Lituania.
În competiţia celor mai buni elevi din lume la această disciplină – au participat concurenţi din 41 de ţări –, Dan Cristian nu a plecat cu prima şansă. Pe de-o parte, se calificase pentru Vilnius de pe locul al II-lea la Olimpiada Naţională de Filosofie, iar pe de altă parte, el nu studiase la şcoală ori cu un profesor nici măcar o oră la această disciplină – filosofia se învaţă în sistemul românesc de învăţământ abia în clasa a XII-a.
De aceea, el recunoaşte că rezultatul obţinut chiar l-a surprins. „Înainte de Olimpiadă, nu prea mi-am manifestat public interesul pentru filosofie. Era o chestiune privată. Şi eu am fost surprins de rezultat, că am ajuns până acolo“, mărturiseşte Dan Cristian Vulpe.
Aplecarea lui pentru filosofie s-a născut după orele de cultură civică de la şcoală, pe când era în clasa a VI-a. „Îmi amintesc, de pildă, faptul că la cultura civică aveam dezbateri şi teme de gândire asupra unor concepte precum libertate sau egalitate. Am făcut cunoştinţă pentru prima dată, în urma unor investigări private lacunare, însă efervescente, cu figuri precum John Locke sau Baruch Spinoza“, îşi aminteşte băiatul.
Mărturiseşte că, la momentul acela, nu avea o înţelegere adecvată sau temeinică a puţinelor lucruri pe care le citise, însă întâlnirea aceasta a reprezentat un moment de reflecţie personală şi o premisă spre ceea ce a urmat.
„Ulterior, am avut o preocupare, tot aşa, într-o măsură minoră, cu filosofia antică greacă. Poate părea o chestiune sofisticată, însă a fost un progres realmente natural şi motivat doar de interese de cunoaştere. Nu am avut un mentor care să mă îndrume procedural, demersul meu a fost unul lăuntric, de amorul artei, un proiect privat şi individual“, explică Dan Cristian.
Studiu serios, de vara trecută
Preocuparea sa pentru studiul serios al filosofiei a început, însă, vara trecută, în vacanţa dintre clasa a X-a şi a XI-a, când s-a pus pe citit, în special cărţi de istoria filosofiei, dar şi articole de specialitate găsite pe internet.
„Interesul meu creştea odată ce reuşeam să pătrund şi să investighez tot mai mult. Se autoalimenta. Un aspect important al pregătirii mele a fost achiziţia unor concepte care m-au ghidat ulterior în descoperirea unor surse importante de informaţii“, spune adolescentul.
 Aşa a reuşit să acumuleze date despre diferite enciclopedii, manuale sau, în general, articole academice. „Am avut materialul necesar pentru a aprofunda ceea ce m-a interesat în mod deosebit. Am ajuns să studiez chestiuni de actualitate“, explică el.
Filosofia l-a ajutat să gândească logic, pe bază de argumente, procedeu valabil, în cazul lui Cristian, chiar şi în cele mai complexe probleme existenţiale. „Nu există suficiente dovezi pentru a sprijini existenţa fenomenelor supranaturale şi a unor entităţi ce depăşesc sfera aceasta. Este o chestiune de etica opiniilor: este corect să formăm opinii doar pentru ce avem suficiente probe. Cred că este o sfidare intelectuală să crezi în afirmaţii miraculoase în absenţa unei reflexii şi consideraţii circumspecte. Iar formarea opiniilor pe baza unor resorturi emoţionale tribale şi pe o gândire deziderativă nu este o metodă fiabilă“, spune adolescentul.
Cât de importante sunt argumentele
De altfel, conceptul potrivit căruia argumentele trebuie să stea la baza oricărei opinii a fost, în linii mari, şi tema cu care a câştigat medalia de aur la Vilnius. „Au fost date patru subiecte la alegere. Eu am ales subiectul numărul 3, un subiect de epistemologie, adică de teoria cunoaşterii – exact ceea ce mă interesează pe mine cel mai mult. Se referea la analiza tripartită a lui Platon, citat de Edmund Gettier“, spune Dan Cristian Vulpe.
Lucrarea lui, redactată în limba engleză, s-a întins pe şapte pagini şi i-a convins pe profesorii evaluatori, dincolo de cele câteva mici greşeli de exprimare, că este cel mai bun elev din lume la filosofie, alături de alţi trei participanţi din Germania, Finlanda şi din Lituania, care au obţinut acelaşi punctaj şi au primit şi ei medalia de aur. „Am pornit de la ceea ce spunea Platon, şi anume: «Cunoaşterea este opinia adevărată întemeiată pe argumente»“, spune el.
Lucrarea lui Dan Cristian Vulpe se găseşte în forma sa originală pe www.ipo2014.lt, site-ul oficial al competiţiei. Sursa Adevarul


                                                                                                   C.L.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu