Medaliat cu aur
internaţional la filosofie, fără să fi studiat materia la şcoală!!
Dan Cristian Vulpe (18 ani), elev în clasa a XI-a la
Colegiul Naţional „Silvania“ din Zalău (Sălaj), a reuşit, luna aceasta, să obţină
medalia de aur la Olimpiada Internaţională de Filosofie, de la Vilnius, în
Lituania, fără a studia filosofia la şcoală sau măcar cu un profesor.
Dan Cristian Vulpe (18 ani) foloseşte cu uşurinţă în
vorbirea curentă termeni precum „epistemologie“ sau „idiosincratic“ şi îi place
să aibă argumente pentru ceea ce spune, deoarece unul dintre crezurile sale în
viaţă spune că „este corect să formăm opinii doar pentru ce avem suficiente
probe“. Tânărul a obţinut, în urmă cu aproape două săptămâni, medalia de aur la
cea de-a XXII-a ediţie a Olimpiadei Internaţionale de Filosofie, desfăşurată în
perioada 15-18 mai la Vilnius, în Lituania.
În competiţia celor mai buni elevi din lume la această
disciplină – au participat concurenţi din 41 de ţări –, Dan Cristian nu a
plecat cu prima şansă. Pe de-o parte, se calificase pentru Vilnius de pe locul
al II-lea la Olimpiada Naţională de Filosofie, iar pe de altă parte, el nu
studiase la şcoală ori cu un profesor nici măcar o oră la această disciplină –
filosofia se învaţă în sistemul românesc de învăţământ abia în clasa a XII-a.
De aceea, el recunoaşte că rezultatul obţinut chiar l-a
surprins. „Înainte de Olimpiadă, nu prea mi-am manifestat public interesul
pentru filosofie. Era o chestiune privată. Şi eu am fost surprins de rezultat,
că am ajuns până acolo“, mărturiseşte Dan Cristian Vulpe.
Aplecarea lui pentru filosofie s-a născut după orele de
cultură civică de la şcoală, pe când era în clasa a VI-a. „Îmi amintesc, de
pildă, faptul că la cultura civică aveam dezbateri şi teme de gândire asupra
unor concepte precum libertate sau egalitate. Am făcut cunoştinţă pentru prima
dată, în urma unor investigări private lacunare, însă efervescente, cu figuri
precum John Locke sau Baruch Spinoza“, îşi aminteşte băiatul.
Mărturiseşte că, la momentul acela, nu avea o înţelegere
adecvată sau temeinică a puţinelor lucruri pe care le citise, însă întâlnirea
aceasta a reprezentat un moment de reflecţie personală şi o premisă spre ceea
ce a urmat.
„Ulterior, am avut o preocupare, tot aşa, într-o măsură
minoră, cu filosofia antică greacă. Poate părea o chestiune sofisticată, însă a
fost un progres realmente natural şi motivat doar de interese de cunoaştere. Nu
am avut un mentor care să mă îndrume procedural, demersul meu a fost unul
lăuntric, de amorul artei, un proiect privat şi individual“, explică Dan
Cristian.
Studiu serios, de
vara trecută
Preocuparea sa pentru studiul serios al filosofiei a
început, însă, vara trecută, în vacanţa dintre clasa a X-a şi a XI-a, când s-a
pus pe citit, în special cărţi de istoria filosofiei, dar şi articole de
specialitate găsite pe internet.
„Interesul meu creştea odată ce reuşeam să pătrund şi să
investighez tot mai mult. Se autoalimenta. Un aspect important al pregătirii
mele a fost achiziţia unor concepte care m-au ghidat ulterior în descoperirea
unor surse importante de informaţii“, spune adolescentul.
Aşa a reuşit să
acumuleze date despre diferite enciclopedii, manuale sau, în general, articole
academice. „Am avut materialul necesar pentru a aprofunda ceea ce m-a interesat
în mod deosebit. Am ajuns să studiez chestiuni de actualitate“, explică el.
Filosofia l-a ajutat să gândească logic, pe bază de
argumente, procedeu valabil, în cazul lui Cristian, chiar şi în cele mai
complexe probleme existenţiale. „Nu există suficiente dovezi pentru a sprijini
existenţa fenomenelor supranaturale şi a unor entităţi ce depăşesc sfera
aceasta. Este o chestiune de etica opiniilor: este corect să formăm opinii doar
pentru ce avem suficiente probe. Cred că este o sfidare intelectuală să crezi
în afirmaţii miraculoase în absenţa unei reflexii şi consideraţii circumspecte.
Iar formarea opiniilor pe baza unor resorturi emoţionale tribale şi pe o
gândire deziderativă nu este o metodă fiabilă“, spune adolescentul.
Cât de importante
sunt argumentele
De altfel, conceptul potrivit căruia argumentele trebuie să
stea la baza oricărei opinii a fost, în linii mari, şi tema cu care a câştigat
medalia de aur la Vilnius. „Au fost date patru subiecte la alegere. Eu am ales
subiectul numărul 3, un subiect de epistemologie, adică de teoria cunoaşterii –
exact ceea ce mă interesează pe mine cel mai mult. Se referea la analiza
tripartită a lui Platon, citat de Edmund Gettier“, spune Dan Cristian Vulpe.
Lucrarea lui, redactată în limba engleză, s-a întins pe
şapte pagini şi i-a convins pe profesorii evaluatori, dincolo de cele câteva
mici greşeli de exprimare, că este cel mai bun elev din lume la filosofie,
alături de alţi trei participanţi din Germania, Finlanda şi din Lituania, care
au obţinut acelaşi punctaj şi au primit şi ei medalia de aur. „Am pornit de la
ceea ce spunea Platon, şi anume: «Cunoaşterea este opinia adevărată întemeiată
pe argumente»“, spune el.
Lucrarea lui Dan Cristian Vulpe se găseşte în forma sa
originală pe www.ipo2014.lt, site-ul oficial al competiţiei. Sursa Adevarul
C.L.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu