miercuri, 9 septembrie 2015

MANIFESTARE FOLCLORICĂ DE TRADIŢIE A *ŢĂRII CODRULUI*


Titlul lucrării "Târgul fetelor" de la Asuaj - sărbătoare folclorică tradiţională a Ţării Codrului*, realizată de prof. Emil Domuţa, pare că vrea să ne conducă strict spre a cunoaşte de aproape acest eveniment dar în cărticica sa (12 pag.) sunt concentrate multe alte elemente referitoare la trecutul istoric al aşezării menţionată mai sus, denumirile pe care le-a avut de-a lungul timpului comuna Asuaju de Sus cu satul ei aparţinător Asuaju de Jos. Şi cum că autorul afirmă*Dintre toate manifestările populare obişnuite de multă vreme în satele zonei Codrului precum hramul bisericilor, ieşitul la ţarină, cununa seceratului, mersurile la târgurile săptămânale de la Ariniş, Hodod ,Cehu Silvaniei ori participarea până odinioară la *danţul duminical* sărbătoarea anuală de la Asuaj s-a impus întotdeauna prin unicitate,vechime şi masivitatea participării localnicilor*
Şi cum că Emil Domuţa fiind ani buni director la unele obiective de frunte pe plan judeţean şi chiar naţional: Ansamblul Folcloric Naţional Transilvania; Direcţia Judeţeană pentru Cultură Culte şi Patrimoniu Maramureş, şi-a însuşit unele mărturii, la fel si de la cei mai în vârstă săteni sau de la cetăţenii care acum sunt trecuţi în nefiinţă, punându-ne în temă că până înainte de primul război mondial un *Târg al fetelor * se ţinea la Asuaju de Sus de sărbătoarea creştină a *Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel*.Pe atunci i se mai spunea şi *Târgul Cireşelor* ori*Târgul Cepsălor*.....După primul război mondial sărbătoarea s-a strămutat spre toamna şi are loc anual în 14 septembrie*A ajuns să i se mai spună şi *Târgul Cepelor* şi această schimbare trebuie pusă în legătură cu anotimpul toamna când se vindeau roadele recoltelor,*regina* fiind ceapa ori cu ieşirea din limbajul uzual al termenului de *cepsă*,pentru podoabe. Într-o asemenea rânduială podoabele pentru gătarea părului*cepsele* aveau un rol central pe lângă împletitul cozilor şi aranjatul artistic al cocului (conciul).*Într-un aspect cu totul intersant legat de acest eveniment, autorul redă portul tinerilor cum că *Orice fată purta întotdeauna capul descoperit şi nu purta năframă decât în noaptea nunţii când se lua jos cununa de mireasă şi naşa o dăruia cu o primă năframă înflorată*.Legat de faptul că fetele se pregăteau îndelung pentru a lua parte la târg şi spre a fi pe placul băieţilor, Emil Domuţa redă în text versurile populare :*Adă doamne târguţu’/Ca sa-mi vie drăguţu’/Să mă preamble –ntre şetre/ să le fac ciudă la fete/Să mă preamble prin sat /să le-arăt ce mi-o luat*În partea a doua a lucrării autorul face o paralelă între acest târg şi *Târgul de fete de pe muntele Găina* şi alte asemenea târguri desfăşurate odinioară în Transilvania, care au fost manifestări folclorice legate de sărbătoarea *Naşterea lui Ioan Botezătorul*(Sănzâienele) care este denumită şi Drăgaica. Sigur, iar după cum spune şi autorul,între târgurile fetelor de la Asuaju de Sus şi cel de pe muntele Găina există asemănări izbitoare care nu pot fi explicate prin simplă coincidenţă. În final prof.Emil Domuţa mai include aspectul că la *Târgul de la Asuaj se organizează în fiecare an un grandios *Festival Interjudeţean al Folclorului Codrenesc * la care se strâng artişti profesionişti sau amatori care prezintă un pogram artistic pe măsura talentului lor. În fond, autorul vrea să arate cum că complexitatea traditional-artistică culturală şi comercială prin produsele expuse la vânzare la acest eveniment este redată şi prin versurile extrase din poezia *Târgul Cepelor de la Asuaj *scrisă de subsemnatul :*Prin amplasare dimensiune şi statul/acest târg este ca învierea/dragoste fără început/atuul descântecelor visătorilor/pentru judecata din urmă/mărturie cercetătorilor(…)/Se perfecţionează graiul /dacă se confundă acest târg cu raiul*
                                                                    
                                                                                          Vasile Dan Marchiş

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu