Într-o Europă pornită demult pe drumul ireversibil al modernizării şi
urbanizării, România deţine astăzi cea mai mare civilizaţie rurală autentică şi
vie. În acest context, Maramureşul Istoric, deşi periferic, e încă una dintre
zonele cele mai atractive, atât prin patrimoniul său natural, cât şi prin cel
material şi imaterial. Cu toate acestea, Ţara Maramureşului nu are o voce
suficient de puternică pentru a se face auzită în lume atât pe cât ar merita. E
nevoie de eforturi coordonate ale tuturor celor 36 de comune din această zonă,
care să se constituie într-o reţea în cadrul căreia conlucrarea să „bată”
spiritul concurenţial, pentru ca Ţara Maramureşului să scoată la iveală tot ce
are mai autentic, să se dezvolte economic, iar turiştii să îşi dorească să vină
aici.
Asociaţia Interculturală de Tradiţii, Asociaţia de Dezvoltare
Intercomunitară „Ţara Maramureşului”, Instituţia Prefectului – Judeţul
Maramureş şi Consiliul Judeţean Maramureş au iniţiat un „Parteneriat
interinstituţional pentru regenerarea patrimoniului cultural şi dezvoltare
economică în Ţara Maramureşului”. Joi, 14 aprilie 2016, la Primăria Municipiului
Sighetu Marmaţiei, a avut loc o primă întâlnire de lucru la care au participat:
prefectul Sebastian Mihai Lupuţ, Peter Hurley, preşedintele Asociaţiei
Interculturale de Tradiţii, Mihaela Vrabete, directorul executiv al Asociaţiei
de Dezvoltare Intercomunitară „Ţara Maramureşului”, primari şi alţi
reprezentanţi ai administraţiilor locale din cele 36 de comune ale Ţării
Maramureşului.
După o introducere a prefectului Sebastian Mihai Lupuţ, în care acesta
şi-a exprimat întreaga susţinere pentru această iniţiativă şi pentru
activitatea de promovare şi dezvoltare a zonei desfăşurată de cele două
asociaţii, afirmând că Instituţia Prefectului se va implica total în astfel de
proiecte benefice maramureşenilor, Peter Hurley a prezentat proiectul „Drumul
lung”, care se va desfăşura în Maramureşul Voievodal în perioada 15-21 august
2016. Nu doar un festival, ci o campanie publică de conştientizare, „Drumul
lung” este axat pe trei componente. Este vorba, în primul rând, despre
Festivalul Satelor, pentru care se doreşte implicarea tuturor celor 63 de sate
din Ţara Maramureşului, şi care va consta într-o serie de micro-evenimente
locale, organizate în modul cel mai firesc, fără microfoane, fără scenă şi fără
coregrafie, cu artişti ai satelor, bucate din partea locului şi alte produse
locale. A doua componentă o constituie Şcoala de vară „Moş Pupăză”, care va
avea loc la Valea
Stejarului (cu o extensie în Săpânţa), şi care îşi propune să
ducă mai departe memoria lui Petru Godja, supranumit Moş Pupăză, unul dintre
ultimii mari lideri ai ţăranilor maramureşeni, un meşter popular în lemn foarte
apreciat, care a plecat din această lume în ianuarie 2016. Şcoala de vară,
gândită după model irlandez, este un proiect pedagogic care îşi propune să
răspândească meşteşugurile şi muzica tradiţională. În sfârşit, a treia
componentă se intitulează „Sus pe Bradova” şi va consta în trei concerte
amplificate, susţinute într-unul dintre cele mai frumoase peisaje maramureşene,
într-un amfiteatru natural, în satul Bîrsana. La această oră, organizatorii
poartă negocieri cu: Subcarpaţi, Roots Revival, un experiment muzical
internaţional care îşi are rădăcinile chiar în Maramureş, şi interpretul de
origine maramureşeană Grigore Leşe. Festivalul se va încheia cu o mare serbare
câmpenească în Săpânţa, la care vor fi invitate toate satele. Participanţii la
atelierul de lucru au fost îmboldiţi să se implice în acest festival şi să
propună cel puţin câte un micro-eveniment pentru fiecare sat, astfel încât, în
luna august, întreaga Ţară a Maramureşului să se umple de turişti şi de un aer
de sărbătoare.
A fost prezentat
brandul Maraneaoş, sub umbrela căruia se doreşte organizarea fiecărui eveniment
din cadrul festivalului. Numele, provenind prin alăturarea a doi termeni care
amintesc de Maramureş şi de ideea de autenticitate, va fi inscripţionat pe
etichete, care vor putea fi aplicate pe ambalajele tuturor produselor
alimentare preparate aici şi care se
doresc a fi comercializate. De asemenea,
festivalul va fi promovat sub genericul Satele Unite ale Maramureşului, căruia
îi este alăturată o grafică amintind de drapelul Statelor Unite ale Americii,
însă folosindu-se semne preluate de pe zadia şi cămaşa tradiţională
maramureşeană. Fiecare sat care se implică în festival va avea steaua lui pe
drapelul Satelor Unite ale Maramureşului. Se doreşte, astfel, transmiterea unui
mesaj clar dinspre România rurală către România urbană: „Suntem aici, ţineţi
cont de noi, vizitaţi-ne şi cumpăraţi-ne produsele!”. Conceptele vizuale au
fost create de agenția de publicitate “Friends” din București.
Asociația Țara Maramureșului, prin Mihaela Vrabete, directorul
executiv, a adus în atenția tuturor parteneriatele pe care asociația le configurează cu scopul
regenerării și valorificării sustenabile și inovative a patrimoniului Țării
Maramureșului. Aceste parteneriate vizează abordarea unui set de măsuri și
acțiuni corelate privind instituționalizarea protejării și regenerării
patimoniului rural, precum și asumarea acestor valori de către comunitățile
locale. Parteneriatele urmăresc generarea unor rețele de acțiune și
conștientizare, la scara Țării Maramureșului, pentru a face mai puternică vocea
acestui ținut în regiune,în țară, în lume. Unul din parteneriate, cu
universități din Cluj și liceele și școlile din zonă, cu sprijinul calificat al
Muzeului Maramureșului și al Ordinului Arhitecților din Maramureș, urmărește
inventarerea obiectelor de patrimoniu rural: porțile maramureșene
(neînregistrate nicăieri ca monumente de arhitectură rurală!), locuințe
tradiționale, amenajări, acareturi, instalații tehnice, tezaurele umane vii,
port, tradiții etc..
Pe de altă parte, în
colaborare cu rețeaua de șoli și licee, se pregătește lansarea unui concurs
anual de colectare de către elevi a elementelor de specific și tradiție, pe
domenii. Acestea vor fi transmise apoi Muzeului Maramureșului în vederea
înregistrării potrivit legii. Asociația Țara Maramureșului, în strânsă colaborare
cu Muzeul Maramureșului lucrează la elaborarea unui dosar în sprijinul
susținerii Țării Maramureșului ca zonă de patrimoniu mixt cu valoare mondială,
pentru a fi înaintat către UNESCO.
Asociația pregătește trei proiecte pentru: dezvoltarea
rețelei de evenimente tradiționale pe tot cursul anului, în vederea menținerii
interesului turistic privind Țara Maramureșului, dezvoltarea unei rețele de
școli pentru transferul artelor și meșteșugurilor tradiționale care să asigure
servicii diversificate, în scopul atragerii unei varietăți de interese,
cursanți și artiști celebri, precum și o rețea transfrontalieră de muzee
interactive.
Nu în ultimul rând, Asociația Țara
Maramureșului lucrează, cu partenerii menționați și cu muzeele, GAL-urile și
Centrele de Informare Turistică, precum și cu alți parteneri, la pregătirea
unui pachet de proiecte integrate adresate susținerii valorilor Țării
Maramureșului și promovării acestora, dezvoltării sustenabile și inovative a
comunităților maramureșene. În cadrul acestor scenarii de dezvoltare,
Municipiul Sighetu Marmației, capitala Țării Maramureșului și al doilea
municipiu al județului, împreună cu nucleele urbane și asociațiile rurale
(GAL-urile) constituie forțe care vor structura, alături de partenerii
transfrontalieri, proiecte de tip rețea, care să susțină direcțiile strategice de dezvoltare a zonei.
De asemenea, vor fi organizate patru ateliere de lucru pe problema
valorificării inovative şi integrate a patrimoniului cultural şi natural în
Ţara Maramureşului şi, respectiv, patru ateliere de lucru privind configurarea
pachetelor turistice, a parteneriatelor pentru funcționarea acestora, precum și
posibilitățile de accesare a de finanţări în domeniile respective. Atelierele
de lucru vor avea loc în perioada 9-27 mai în patru comune din Ţara
Maramureşului, ele constituind următoarele întâlniri în scopul concretizării
direcţiilor de lucru deja schiţate.
Instituţia Prefectului – Judeţul Maramureş
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu