Al doilea Trianon. Ungaria şi
miza gazelor din Marea Neagră
Există două tăceri asurzitoare
ale Bucureştiului în politica externă. Una ţine de Chişinău (întoarcem capul de
la un episod care, păstrând proporţiile, ar fi fost echivalentul invalidării de
către Putin a victoriei lui Navalnîi în funcţia de primar al Moscovei), alta de
Budapesta.
Ultima tăcere are şi o teorie:
dacă vorbim public despre ce face/spune Budapesta facem jocul ei Ungurii atât
aşteaptă, adică să facem această greşeală, respectiv să reacţionăm, pentru că aşa
ei şi-ar atinge obiectivele provocărilor şi ar câştiga neîndoielnic
Teoria e uluitoare. Căci dacă faci doi paşi înapoi realizezi
urgent absurdul ei: ce să mai câştige Budapesta în plus dacă până acum a câştigat
tot? Umileşte România prin refuzul de a-i onora Ziua Naţională, premierul Orban
nu se întâlneşte cu oficialii de la Bucureşti, UDMR a deveni „filiala” FIDES în
România, gazul din Marea Neagră l-a rezervat deja, Dunărea este blocată,
deficitul comercial al României în raport cu Ungaria este aproape egal cu cel
al Chinei.
Ministrul maghiar de externe se erijează la Washington în apărătorul
Europei, Budapesta devine treptat hub-ul regional al României, Bucureştiul este
ţinut pe tuşă la OECD tocmai de vecinul cu care clamăm „prietenie perfectă”. Şi
multe altele.
Ce să mai câştige în plus dacă România ar reacţiona? În
realitate, această teză este măsura neputinţei noastre de azi: relaţia cu
Budapesta nu e o chestiune de adjective, ci o chestiune de proiecte. Proiect pe
care Ungaria îl are, iar România, nu.
Încremeniţi în propria neînţelegere, politicienii români dau
senzaţia că 1918 sau Trianon-ul încă nu s-au petrecut şi în minţile lor. Nimic
din potenţialul acelor evenimente (Centenarul, adică) nu vibrează în conştiinţele
lor. România este defensivă, tăcută şi irelevantă. Iar declaraţiile oficiale
sunt strict ca urmare a presiunii publice şi a întrebărilor intempestive.
Reactive, fără viziune, fără miză, fără consecinţe.
Suntem pe cale să consemnăm eşecul profund şi irepresibil al unei
clase de decidenţi care va rămâne în istorie ca generaţia politică care a ratat
Centenarul.
Dar să le luăm pe rând.
Ungaria sub semnul traumei. „Cea mai mare
nedreptate din istoria lumii”
Ungaria şi-a ales deja brand-ul de ţară în Centenarul unirii
românilor şi în perspectiva lui 2020. El este trauma. Suntem o naţiune
traumatizată de primul război mondial, de Trianon, şi voi toţi trebuie să înţelegeţi
asta. Iar trauma este a noastră, numai a noastră, unică şi irepetabilă. În
competiţia suferinţei din Centrul şi Estul Europei, Budapesta s-a declarat de
departe câştigătoare.
Noi suntem campionii suferinţei. Priviţi-ne rănile! Sunt încă
deschise, purulente, evidente. Şi dacă nu sunt, vom face totul ca să fie! Şi
pentru asta sunt expuse abundent, la Budapesta şi Bruxelles, pe străzi şi
bulevarde, în expoziţii şi muzee. E o suferinţă exhibată, ostentativă,
necenzurată. Rănile nu trebui vindecate, ci afişate, expuse. Nu se cere
sprijin, ci compătimire. Nu vrem să rezolvăm sau să depăşim trauma, vrem să o
accentuăm. Noi suntem în regiune imaginea „dreptului suferind”. Noi suntem un
Iov al Europei de Est...
Pasul firesc spre rezolvare nu există. Orice propunere ar fi o
jignire; un veritabil atentat la identitatea naţională a ungurilor aşa cum o văd
liderii politici de azi. Ei nu vor să se vindece, pentru că trauma e prea preţioasă.
Dacă trauma se rezolvă, printr-un miracol, ce mai rămâne după? O întrebare pe
care nimeni nu să o pună în mod serios....
Trauma sau sentimentul traumei este şi revendicativ. Iar în
numele traumei cerem dreptul la reacţie, la compătimire, la sprijin. Le-a
spus-o europenilor, cu subiect şi predicat, Janos Lazar, şeful de cabinet al
premierului ungar Viktor Orban şi al doilea om ca putere din Ungaria, într-un
discurs susţinut cu ocazia Zilei Coeziunii Naţionale, marcată – cum altfel? -
în aceeaşi zi cu comemorarea semnării Tratatului de la Trianon în 1920: „Este
timpul ca vecinii noştri şi liderii Europei să admită şi să-şi ajusteze
politicile în consecinţă: naţiunea ungara este victima Tratatului de la Trianon
şi nu iniţiatorul şi făptuitorul acestuia.
Este inacceptabil ca singurul lucru pe care liderii ţărilor
vecine îl pot spune este acela că e timpul ca ungurii să treacă peste vechile
lor doleanţe. Naţiunea ungara ar trebui sa primească, dacă nu reparaţii
materiale, cel puţin reparaţii morale pentru cea mai mare nedreptate din
istoria lumii". Aţi înţeles? „Cea mai mare nedreptate din istoria
lumii”.
Vladimir Putin este un ins modest, s-a limitat la un secol. Pentru
el, prăbuşirea URSS a fost „cea mai mare catastrofă geopolitică a secolului
XX”. Pentru unguri, Trianonul este, nici mai mult nici mai puţin, „cea mai mare
nedreptate din istoria lumii”.
Acesta este în realitate sunetul de fond sau decorul pe care
se derulează relaţiile bilaterale. Ungaria vrea să îşi ia în continuare revanşa
după Trianon. Fără să mai existe posibilitatea un război propriu-zis, Budapesta
vrea totuşi să mai lupte odată în primul război mondial.
Şi să îl câştige.
Relaţia România-Ungaria sub aspect etno-identitar
Gesticulaţia etno-identitară a Budapestei a fost abundentă şi nici
nu ştii de unde să începi. S-au construit instituţii de comemorare şi
gestionare a memoriei, prin decret guvernamental, cum este oficialul Institut de cercetare VERITAS, cu trei obiective, printre care cel mai important este Trianonul
şi consecinţele sale. O bună parte din iredenta maghiară aflată în afara graniţelor
este prezentă aici şi îşi face încălzirea pentru 2020.
În 2017 am consemnat refuzul obstinat, sfidător şi fără
precedent la nivel european de refuz al participării diplomaţilor maghiari la
Ziua Naţională a României. Nici ulterior nu a venit nicio confirmare că
lucrurile se pot schimba în bine, în ciuda gesturilor umilitoare la care au
recurs autorităţile de la Bucureşti. Plus ignorarea totală de către premierul
Viktor Orban a oficialilor români pe care nu îi întâlneşte.
Aproape concomitent, încep vizitele insistente ale
istoricilor maghiari – vizată a fost în special Academia Română – pentru a
redeschide un dialog pe chestiunea primului război mondial, consecinţe, evaluări
retrospective.
Unei instituţii cruciale din arsenalul românesc de politică
externă i-a venit o idee şi mai năstruşnică: o reuniune pe un vapor a mai
multor istorici din Europa care să se îmbarce la Budapesta şi să tot discute
despre consecinţele primului război până la Sulina. În final, ar fi debarcat cu
concluzii proaspete şi numai bune de servit în prag de Centenar.
Spre meritul ei, Academia Română a fost prudentă. Şi pe bună
dreptate. Ce are de discutat/clarificat România despre consecinţele primului război.
Ce nu e clar? Ce e „de discutat”? Simpla punere în discuţie a consecinţelor
are, evident, un obiectiv politic, nu academic.
În primul rând că statutul naţional Ungaria nu este Imperiul
Austro-ungar, nici măcar moştenitorul acestuia, entitatea care, după război, a
căzut, alături de alte imperii, la judecata istoriei, care de atunci încoace a
proclamat drept principiu politic suprem „principiul naţionalităţilor”, bazat
pe majorităţi naţionale, nu minorităţi imperiale. Aşa s-a născut statul naţional
Ungaria.
Oficialii sau oficioşii maghiar nu realizează astăzi în ce
schizofrenie se plasează unii dintre ei: pe de-o parte abhoră „pax americana” a
preşedintelui Woodrow Wilson şi Tratatul de la Trianon, pe de altă parte
Ungaria este condusă de un lider care este întruchiparea plenară a spiritului
Trianonului (pe care chiar îl excede uneori), respectiv ideea de stat naţional
bazat pe majorităţi etno-naţionale!
Dacă era ceva de discutat însă, ar fi fost, poate, maniera
de argumentare a delegaţiei maghiare conduse de Contele Appony, care, la Paris,
în 1920, a încercat să amâne cât mai mult semnarea tratatului de pace care ar
fi dus la recunoaşterea Unirii Transilvaniei cu România. Justificarea delegaţiei
maghiare este uluitoare şi ar fi interesant dacă istoricii maghiari de la
Budapesta, puşi astăzi pe conversaţii retrospective, dezbat această
chestiune.
Nu e nicio surpriză că în documentaţia
livrată de Contele Appony este negată continuitatea daco-romană, că istoria românilor
din Transilvania este distorsionată strict în conformitate cu teoriile lui
Roessler (românii au venit din Balcani în secolele XIV – XV) sau că aceştia au
fost „factor perturbator” al ordinii maghiare, fiind nevoie de eforturi pentru
civilizarea „păstorilor seminomazi”.
Ceea ce este şocant de-a dreptul este efortul încrâncenat de a
demonstra Europei şi Americii, adică „lumii civilizate”, „inferioritatea rasei
româneşti”. Nici mai mult nici mai puţin. Spicuim aproape la întâmplare: „Din
punct de vedere intelectual şi economic Transilvania este cu o sută de ani mai
avansată decât România, de aceea alipirea ei la România va avea o influenţă
nefastă asupra dezvoltării sale şi poate provoca tulburări cât se poate de
serioase”... Şi încă: „Superioritatea maghiarilor şi a saşilor în discuţie nu
se datorează nici protecţiei statului maghiar, nici unui sistem de opresiune
bazat pe violenţă.
Aceasta este o presupunere care este negată de datele
statistice care demonstrează faptul că inferioritatea rasei româneşti se
manifestă într-o manieră frapantă ori de câte ori le este lăsat spaţiu liber
pentru iniţiativa privată”.... „Înapoierea civilizaţiei şi dezvoltării
economice a românilor nu trebuie să surprindă pe nimeni, este o certitudine
faptul că trăind într-un stat, alături de alte popoare, românii nu reuşesc şi
nu au reuşit de multă vreme să egaleze acele popoare (…)“
Argumentaţia pură a unui imperiu care îi considera inferiori
din punct de vedere rasial pe supuşii săi. Dar despre asta, lumea academică
maghiară nostalgică după situaţia pre-Trianon şi în vizită la Bucureşti nu mai
doreşte să discute astăzi.
Relaţia România-Ungaria sub aspect geopolitic
Nu mai este cazul să reluăm aici argumentele despre colaborarea
consistentă şi primejdioasă dintre Budapesta şi Moscova. Ironia este în altă parte. Episodul recent cu declaraţiile la
unison ale oficialilor unguri despre gazul din Marea Neagră şi „sabotajul”
României a căpătat, dincolo de tonul ireverenţios, aspecte inimaginabile.
Postura în care este pusă România este uluitoare. În primul rând,
mesajul principal era transmis de la Washington (sincronizat cu cel de la
Bucureşti), ocazionat de o conferinţă mondială dedicată energiei la care
România nu avea niciun reprezentant.
În al doilea rând, este vorba despre reprezentantul unui
stat care este notoriul în regiune pentru trei lucruri:
a). Ungaria a sabotat proiectul european Nabucco, care urma
să aducă prin Turcia gaz natural din zona caspică şi Asia Centrală în Europa,
pentru a se evita dependenţa de gaz rusesc;
b). Viktor Orban
construieşte centrala nucleară Paks cu tehnologie şi credite ruseşti, după unele voci ar fi una dintre cele mai mari afaceri de corupţie,
în valoare de 10 miliarde dolari;
c). Budapesta în mod unilateral a oprit proiectul european
al conductei BRUA (Bulgaria, România, Ungaria, Austria) care urma să aducă gaz
în Austria. BRUA nu mai există din cauza Budapestei, nu a Bucureştiului.
Cu toate acestea, ajungem astăzi la o veritabilă şi ridicolă
inversare de roluri. Lucrurile sunt însă clare. Proiectul
Ungariei este de a deveni lider/hub regional, prin asta minimalizând şi scoţând de pe hartă România.
Oprirea gazului la Budapesta este consecinţa acestui proiect, la
fel şi viitoarea conectare la Turkis Stream sau prelungirea contractelor de gaz
cu ruşii. Budapesta joacă astăzi cartea euroatlantică – aşa cum ieri o juca pe
cea rusă – din oportunism, pentru a-şi maximiza poziţia în regiune şi a lăsa
România în minorat.
În ceasul al 12-lea Bucureştiul ar trebui să înţeleagă că dacă România a
avut faţă de Ungaria o politică asumată şi explicită de appeasement(de cedări, împăciuitoristă), Budapesta a avut faţă de România o
veritabilă politică de containment (îndiguire, blocaj).
Relaţia România-Ungaria sub aspect politic
Politic, Bucureştiul are faţă de Budapesta o atitudine
concesivă şi de evitare a punerii Budapestei în faţa consecinţelor faptelor
sale, considerând că, dacă îl va lăsa pe Viktor Orban să facă câte un exces,
acesta se va potoli, astâmpărându-şi setea de provocări.
Există un cuvânt în limba engleză cu profunde implicaţii pe arena
internaţională – appeasement. Nu există o traducere consacrată. Sensul cel mai
bun ar fi de politică împăciuitoristă, fiind vorba, în esenţă, despre tendinţa
spre compromis a unei părţi, chiar cu încălcarea unor principii asumate şi
consacrate, cu scopul evitării conflictului sau a războiului.
Exemplul clasic este politica guvernului britanic condus de
Neville Chamberlain, ilustrată prin Tratatul de la München din 1938. Politica
de concesii, împăciuitoristă, nu a prevenit în niciun caz războiul, deşi acest
obiectiv era justificarea concesiilor asumate. Dimpotrivă. Încurajat de această
cedare, pe care a perceput-o ca o slăbiciune, Hitler a trecut la ofensivă şi a
invadat Polonia. Cum a spus-o cinicul vulpoi Winston Churchill: „Un împăciuitorist
este cineva care hrăneşte un crocodil sperând că el va fi mâncat
ultimul”.
Aceasta a fost şi este politica Bucureştiului. România a
acceptat şi a înghiţit totul, hrănind în continuare crocodilul. Ungaria este
azi bazată pe 70% vot extrem (vot iliberal plus vot de extremă dreapta), cu o
singură pată salubră, respectiv liberală, în jurul Budapestei. Ungaria este astăzi
un regim iliberal, o construcţie care are la bază o sofisticată evoluţie
legislativă/constituţională care a modificat din temelii fundamentele societale
şi politice ale statului vecin afectând, după unele voci, stâlpii de rezistenţă
antitotalitară ai ungurilor.
În pofida acestei realităţi, clamează superioritate morală. Iar
România, paralizată, a făcut cedări de neconceput. Politic, UDMR-ul a ajuns
„filiala” FIDESZ în România, iar şantajul acestui partid are nu doar o
componentă de politică internă, ci una geopolitică. Cedările faţă de UDMR sunt
solicitate de către Budapesta inclusiv pentru „îmblânzirea” poziţiei la OECD.
România a ajuns cu mâinile legate. Budapesta sesizează situaţia imposibilă şi
nu se poate abţine să nu o persifleze.
În cadrul unei emisiuni difuzate pe 4 iunie de televiziunea
ungară ECHO TV vicepremierul maghiar Zsolt Semjén a făcut o serie de afirmaţii
uluitoare: „Noi trebuie să purtăm doliu după Trianon, trebuie să fim mândri că
am supravieţuit şi trebuie să prezentăm dreptatea istorică. Este important să
subliniem că niciun stat succesor nu are prea multe motive pentru a sărbători.
Neluând în considerare faptul că Adunarea Naţională de la Alba
Iulia nu a fost legitimă din punctul de vedere juridic, cea mai „tare”
chestiune o reprezintă România, deoarece în zilele noastre în conştiinţa naţională
a românilor nu Transilvania este problema principală, ci faptul că români care
trăiesc pe teritoriul Republicii Moldova, în Basarabia, pe teritoriul delimitat
de Prut, Nistru şi de Delta Dunării nu vor să se unească cu România.
Din cauza faptului că Republica Moldova nu a fost anexată de
România, această ţară a suferit prima mare înfrângere în istoria sa, ceea ce
românii nu pot accepta niciodată. A doua chestiune este posibila separare a
Munteniei de Moldova, ceea ce este o teamă permanentă în conştiinţa naţională a
românilor şi pentru politicienii români”. Sunt vorbele unui vice-premier al
unui stat cu care România are „o prietenie perfectă”.
Relaţia România-Ungaria sub aspect economic
În 2017, deficitul comercial al României în relaţia cu
Ungaria a fost de 2,7 miliarde de euro (cu China a fost aproape, de 3 miliarde
de euro!)
Ungaria se proclamă hubul regional al României, se
interconectează cu Vestul, face o politică regională (Balcanii de Vest) şi
chiar globală (a se vedea recentele investiţii MOL în Pakistan) cu mult dincolo
de dimensiunile ei. Budapesta joacă în „cele trei mări” şi îşi urmăreşte
interesele economice, în condiţiile în care proiectele economice convingătoare
ale României în acest format nu au apărut încă.
România este şantajată şi ţinută în şah la OECD, unde
Ungaria lucrează din greu să aşeze criterii politice ca precondiţii de aderare
(în condiţiile în care state ca Rusia sau Columbia, care au primit „road
map”-ul, nu au fost grevate de aşa ceva).
Obiectivul la OECD al Ungariei este de fapt geopolitic şi
geoeconomic, ca şi ca în cazul blocării Dunării, sugrumată la Budapesta ca să
nu poată fructifica potenţialul enorm de transport pe care îl are,
minimalizând, implicit, potenţialul Constanţei. Budapesta nu vrea o României
puternică, deci nu vrea o României în OESD. Şi dacă va fi să accepte, preţul va
fi enorm.
În plus, în ultima vreme a mai apărut o tendinţă care merită
consemnată aici. Economic, Ungaria „se vinde” în exterior ca având o piaţă de
12 milioane de consumatori, nu 10 milioane cât ar fi populaţia Ungariei.
Milioanele în plus vin din aşa numitul „ţinut secuiesc”, pe care Budapesta îl
prezintă ca făcând parte din zona ei economică, adică piaţă controlată de
firmele maghiare (de aici şi transformarea UDMR în „filială” FIDESZ).
Povestea gazelor din Marea Neagră este doar un episod în acest
tablou amplu. Gazul românesc (concesionat) se pregăteşte să ajungă la
Budapesta, şi până când diplomaţia românească va reuşi (cum?) să transforme BRU
în BRUA gazul va fi distribuit, gestionat şi repartizat de Ungaria. În condiţiile
în care gazul românesc din Marea Neagră va fi exploatat, miza României este să păstreze
o cantitate cât mai mare pentru propria dezvoltare.
Experţii vorbesc de trei direcţii:
a). racordare gospodăriilor la gaze (35% în România faţă de
95% în Ungaria), care se poate face inclusiv prin fonduri europene sau chiar
ajutoare de stat;
b). centrale electrice pe gaz (nu pe cărbune sau nu preponderent
pe cărbune); c). relansarea industriei petrochimice, care în România are o bază
de plecare extrem de favorabilă, vechile platforme – Oltchim, Borzeşti Oneşti,
Piteşti - având facilităţile necesare (curent, infrastructură de transport,
aprobări de funcţionare etc.).
Între timp însă, Ungaria sapă la propria groapă, şi la a
altora. Căci victimele colaterale ale comportamentului sfidător şi iresponsabil
al oficialilor maghiar pot să fie... Exxon Mobile şi OMV, companiile care au în
acest moment licenţele de explorare ale gazului din Marea Neagră şi care se grăbesc,
pe bună dreptate din punctul lor de vedere, să îl vândă.
Nu îi interesează cui, dar, în condiţiile în care România nu are
un plan pentru absorbţia gazului, acesta se va duce celui care l-a rezervat
deja, adică companiilor maghiare. Şi aici poate apărea defecţiune politică.
Prin sfidarea la adresa românilor, Budapesta oficială deschide o dezbatere
publică în România despre gazele de la Marea Neagră care până acum a fost
evitată. Adică politizează şi mai mult tema.
Şi se va ridica următoarea problemă: de ce România trebuie să
extragă acum, intempestiv, gazele de la Marea Neagră şi, în condiţiile în care
nu are cum să le exploateze, să le vândă unei Ungarii – cal troian al Rusiei
lui Putin - care umileşte, persiflează şi şantajează Bucureştiul? Nu e mai bine
să aştepte până când le va putea fructifica ea?....
Proverbiala aroganţa maghiară riscă să joace festa
Budapestei - cum a făcut de multe ori în istorie - şi de data aceasta.
Consensul tăcerii. Cui i-e frică de Viktor
Orban?
Nu există concluzii, doar întrebări fără răspuns. Tăcerea pe
chestiunea maghiară este, din păcate, unanimă azi în România, indiferent de
culoarea politică şi poziţie partidelor (la putere sau în opoziţie). Proiectul
Budapestei îl ştim. Nu îl cunoaştem pe cel românesc.
De unde şi o întrebare care le rezumă pe toate: Când vom
avea o poziţie coerentă a politicienilor şi a statului român pe această
chestiune în care subiectele să fie puse, calm şi eficient, pe agenda naţională,
europeană şi euroatlantică a Bucureştiului?
Chestiunea maghiară, neclarificată la timp, e o bombă cu
ceas.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu