Zis-a Domnul pilda aceasta: Doi oameni s-au suit la templu
ca să se roage: unul era fariseu și
celălalt vameș. Fariseul, stând drept,
așa se ruga în sine: Dumnezeule, Îți mulțumesc
că nu sunt ca ceilalți oameni,
răpitori, nedrepți, preadesfrânați, sau ca și
acest vameș. Postesc de două ori pe
săptămână, dau zeciuială din toate câte câștig.
Iar vameșul, departe stând, nu voia
nici ochii să-și ridice către cer, ci-și bătea pieptul, zicând: Dumnezeule,
milostiv fii mie, păcătosului! Zic vouă că acesta s-a coborât mai îndreptat la
casa sa decât acela. Fiindcă oricine se înalță
pe sine se va smeri, iar cel ce se smerește
pe sine se va înălța.
Poate una dintre cele mai profunde definiții pe care cultura teologică le-a dat
omului este următoarea: „omul – ființă
liturgică”. Sau ființă rugătoare. Dacă
ne raportăm la rugăciune ca la un fundament existențial al omului, putem spune, fără să greșim, că omul există cu adevărat în măsura în care se roagă.
Pilda din această zi, care ne introduce într-o perioadă specială a anului
bisericesc, caracterizată prin rugăciuni și
slujbe ample în Biserică, de o profunzime inegalabilă, respectiv perioada
Triodului, adică perioada de pregătire a comunității
bisericești pentru praznicul Învierii
Mântuitorului, însumând 10 săptămâni de rugăciuni stăruitoare de pocăință, ne pune în față doi oameni diferiți.
Fariseul și vameșul care vin astăzi în templu sunt diferiți ca vocație și structură umană. Dar ceva îi unește. Și
acest lucru este rugăciunea. Amândoi se roagă în templu. Chiar dacă unul se
roagă bine și celălalt mai puțin bine, amândoi sunt în rugăciune, arătând
prin aceasta că amândoi conștientizează
fundamentul existențial al omului care
rezidă în căutarea unui dialog, atât cât este posibil de sincer, cu Dumnezeu.
Faptul că noi, oamenii, suntem existențe
create și inteligibile implică, în mod
evident, realitatea rugăciunii ca experiență
de viață, fără de care existența noastră devine numai o iluzie a unor
căutări fără conținut și fără finalități.
Rugăciunea ca
judecată
Exegeza acestui fragment evanghelic are în centru smerenia.
Rugăciunea smerită este icoana omului smerit. Așa
cum este omul, așa îi va fi și rugăciunea lui. Rugăciunea smerită a vameșului, din ungherul întunecos al templului,
luminează cu supraplin de adevăr în comparație
cu rugăciunea ipocrită a fariseului. Ne-am fi așteptat
la un astfel de deznodământ în care bunul simț
al pocăinței și al smereniei (rugăciunea vameșului)
să prevaleze în fața unei nesimțiri ființiale
foarte agresive (rugăciunea fariseului). Și
totuși, ce putem învăța din cele două rugăciuni puse față în față?
Înțelegem că fiecare rugăciune este o
judecată. Un mod de a înțelege viața și
de a te raporta la viața ta, la a
celorlalți și la Creatorul tău.
Rugăciunea este judecata adâncului fiecăruia, în care fie
descoperi cine ești și cum ești,
fie te ascunzi într-o ipocrizie egoistă și
formală, declarându-ți o autosuficiență mândră și
păcătoasă. Greșeala fariseului nu este
aceea de a ține post de două ori pe
săptămână, de a da zeciuială sau de a se feri de păcate grave. El greșește
în altă parte. Greșeala lui constă în
faptul că pune faptele lui înaintea inimii lui. El crede că în performanțele lui stă adevărul vieții lui. Că este numai ceea ce face – mai
mult sau mai puțin bine -, nu și ceea ce simte, ceea ce iubește, ceea ce arată în relație cu ceilalți.
Fariseul credea că rugăciunea lui este superioară celuilalt prin faptele sale,
nu prin inima sa. Iar vameșul, deși nu știm
exact ce anume săvârșise, mai mult sau
mai puțin grav, dă, în schimb, dovadă
de o sensibilitate desăvârșită,
ajungând să înțeleagă în cuvintele
rugăciunii celuilalt adevărul despre viața
sa și despre nivelul său existențial.
Rugăciunea vădește
inima și
vindecă sufletul smerit
Vameșul din această
pildă se regăsește deplin în cuvintele
de ocară ale fariseului care își spune
sieși, cu autosuficiență: „Îți
mulțumesc că nu sunt ca ceilalți oameni, răpitori, nedrepți, adulteri, sau ca şi acest vameș”. Dacă fariseul se caracterizează pe sine
în propriile cuvinte de rugăciune, vameșul,
în schimb, îl lasă pe celălalt, pe fariseu, să îi facă deplina caracterizare.
Nu s-a grăbit el să spună nimic despre sine. Cu excepția unei recunoașteri
smerite și depline a faptului că este
păcătos. În fond, de ce ar trebui să spui ceva despre tine în fața Celui Care știe
tot adâncul tău? Astfel, pentru această acceptare a adevărului din viața sa, vameșul
s-a putut deschide complet milei lui Dumnezeu. Nu i-a reproșat fariseului din fața sa: „«Cine eşti tu de spui unele ca acestea despre mine? De
unde-mi știi viaţa? N-am crescut
împreună! N-am trăit la un loc, n-am fost unul lângă altul! Cine dă mărturie de
faptele tale bune? Pentru ce te lauzi singur? Pentru ce te cinstești singur?» Nici un cuvânt din acestea n-a
grăit vameșul, ci, plecându-şi capul
la pământ, s-a închinat şi a spus: «Dumnezeule, milostiv fii mie,
păcătosului!»” (Sfântul Ioan Gură de Aur, Despre pocăință, 2, PG 49, 289).
Vameșul din păcătos
a devenit drept, prin cuvintele rugăciunii, iar fariseul a devenit păcătos, tot
prin cuvinte de rugăciune, ce s-au arătat a fi, de fapt, cuvinte de judecată a
celuilalt. Cuvintele rugăciunii tale sunt icoana a ceea ce ești cu adevărat. Nimeni nu se poate preface
în rugăciune. Nu poți să Îl păcălești pe Dumnezeu în rugăciune. Rugăciunea și Altarul sunt singurele contexte în care
omul își arată deplin adevărul din el.
Adevărul pe care omul îl ascunde oamenilor, nu mai poate să îl ascundă în fața lui Dumnezeu, acolo unde inimile se vădesc
și sufletele dezgolite se vindecă.
Ruga vameșului
– rugăciunea inimii
Cadrele principale ale mesajului acestei pilde sunt
următoarele: străpungerea inimii și
smerenia, necesitatea rugăciunii stăruitoare și
fierbinți, imperativul de a nu-l judeca
pe aproapele. Pe aceste criterii se așază
efortul credincioșilor care încep acum
perioada Triodului. Biserica a recuperat din Pilda vameșului și a fariseului o
lecție umană deosebit de importantă, în
contextul în care suntem prea mult judecătorii celor de lângă noi. Deși vameșul
este cel care s-a coborât mai îndreptat la casa sa (Sfântul Ioan Gură de Aur
spune: „Fariseul, încrezându-se, a fost pogorât din înălţimea virtuţii lui;
vameşul, nepierzându-şi nădejdea, aşa s-a îndreptat, că a lăsat în urmă pe
fariseu”), învățăm totuși, din experiența Bisericii, ținând
cont de realitatea crudă a faptului că suntem cu prisosință și
în egală măsură atât vameși, cât și farisei, să prețuim câștigurile fiecăruia
și să ne luptăm cu eșecurile amândurora: „Să ne sârguim a urma
virtuțile fariseului și a râvni smerenia vameșului; urând necuviința greșelilor de la
amândoi, adică trufia și pierderea”
(Canonul Utreniei, Cântarea a 5-a). Cu alte cuvinte, avem de învățat de la amândoi. De la fariseu efortul de a
împlini legea. De la vameș, smerenia și pocăința.
Între cele două, mai mare este smerenia și
umilința decât dreptatea și corectitudinea. Dar amândouă sunt căi prin
care putem ajunge, în egală măsură, la rugăciune. Doar să fim sinceri cu noi înșine și
să înțelegem că suntem încă foarte jos.
Dacă mergem pe această cale a smereniei, rugăciunea noastră
dezgolită de judecăți se va apropia și mai mult de această rugăciune smerită a
vameșului – veritabilă rugăciune a
inimii: „Dumnezeule, milostiv fii mie, păcătosului!”
Pr. Asist. Dr. Alexandru Atanase Barna, 17 Februarie
2019
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu