Activitatea desfăşurată a avut la bază direcţiile de acţiune
şi obiectivele fundamentale stabilite prin „Programul de Guvernare”, „Planul de
Acțiuni al Jandarmeriei Române în anul
2018” şi „Planul de acţiuni al Inspectoratului Judeţean de Jandarmi „Pintea
Viteazul” Maramureş pentru anul
2018”
Pentru punerea în aplicare a prevederilor acestor documente
programatice, la nivelul Inspectoratului de Jandarmi Judeţean Maramureş s-a
acţionat cu precădere pentru realizarea celor patru mari obiective generale
asumate: asigurarea eficienței
misiunilor de ordine și siguranță publică executate de structurile
Jandarmeriei Române, creşterea performanţei structurilor operative în
îndeplinirea misiunilor, eficientizarea activității
de prevenire a incidentelor de securitate, respectiv eficientizarea
managementului structurilor de suport și
dezvoltarea capacității administrative și operaționale.
1 . CREŞTEREA
PERFORMANŢEI STRUCTURILOR OPERATIVE ÎN ÎNDEPLINIREA MISIUNILOR
1.1. Ordine şi
siguranţă publică
Asigurarea şi restabilirea ordinii publice
În perioada supusă evaluării, structurile operative şi-au
direcţionat efortul pentru asigurarea climatului de ordine şi siguranţă
publică, prevenirea criminalităţii stradale, vizând creşterea performanţei
structurilor operative în îndeplinirea misiunilor de ordine şi siguranţă
publică.
Priorităţile care au stat la baza executării misiunilor
specifice au fost întrebuinţarea judicioasă a structurilor de ordine publică şi
asigurarea capabilităţilor de intervenţie a structurilor specializate la
evenimentele semnalate, atât prin SNUAU 112 cât şi prin alte mijloace.
Activitatea desfăşurată de către structurile de ordine
publică ale inspectoratului s-a materializat în executarea a 5.915 misiuni specifice cu un efectiv total
de 22. 513 jandarmi.
Pentru asigurarea unui climat de normalitate cu ocazia
desfăşurării unor manifestări şi adunări cu public numeros, în perioada de
referinţă au fost executate 580 misiuni de asigurare a ordinii publice, cu 55
misiuni mai mult decât în 2017. Din totalul acestora, un număr de 153
manifestări au fost avizate în comisiile de avizare a manifestărilor publice,
reprezentând 26,37 %.
În îndeplinirea misiunilor specifice am fost sprijiniți de către colegii din cadrul Grupării de
Jandarmi Mobile Cluj Napoca pentru 6 misiuni de asigurare a ordinii publice și au preluat integral un număr de 25 misiuni
în zona de competență.
Cooperarea foarte bună existentă la nivel judeţean între
instituţiile cu atribuţii în domeniu, şedinţele de cooperare/colaborare
organizate şi desfăşurate la sediul inspectoratului cu toţi actorii implicaţi
în gestionarea evenimentelor, au asigurat premizele desfăşurării în condiţii
normale a acestora.
Asigurarea unei reacţii imediate şi oportune în situaţii
deosebite a constituit o prioritate a structurilor de ordine publică din cadrul
inspectoratului, în acest sens fiind executate 94 acţiuni de restabilire a
ordinii publice, constând în 14 de intervenţii pentru aplanarea unor conflicte,
65 intervenţii la alte solicitări şi 15 intervenţii de salvare-evacuare a unor
persoane care au suferit accidente ori s-au aflat în dificultate în zonele montane.
Pe timpul executării acestor misiuni, jandarmii au aplicat
47 sancţiuni contravenţionale, din care 15 avertismente scrise şi 32 amenzi, în
valoare totală de 14.610 lei.
Participarea la menţinerea ordinii publice.
În ceea ce privește
executarea activităţilor de menţinere a ordinii şi siguranţei publice,
structurile inspectoratului au participat, la executarea a 3940 misiuni de
menţinere a ordinii publice cu un total de 13.431 jandarmi.
Posturile de jandarmi montane au executat 1.394 misiuni
specifice de menţinere a ordinii publice însumând 1.346 patrule de jandarmi în
staţiunile montane Borşa, Şuior–Mogoşa, Cavnic şi Valea Vaserului, cu un total
de 3.321 jandarmi, desfăşurând activităţi de informare şi îndrumare a
turiştilor, de prevenire a producerii accidentelor pe traseele turistice
adiacente şi în zona locurilor de agrement, dar şi 15 participări la acţiuni de
salvare, ocazie cu care au fost evacuate/salvate 54 persoane care au suferit
accidente ori s-au aflat în dificultate în zonele montane.
Pentru creşterea siguranţei în zona instituţiilor de
învăţământ preuniversitar, au fost desfăşurate 66 de acţiuni în colaborare cu
reprezentanţii acestora, cu un efectiv de 151 jandarmi.
Pe timpul executării misiunilor de menţinere a ordinii
publice au fost constatate 270 fapte de natură penală (din care 23 constatate
de către jandarmi), săvârşite de 285 făptuitori (din care 21 autori identificați
de către jandarmi), fiind aplicate 1.700 sancţiuni contravenţionale, din care
1.178 amenzi în valoare totală de 326.588 lei şi ridicate bunuri în vederea
confiscării în valoare de 1.051 lei.
Prevenirea şi combaterea faptelor antisociale
Aspectele importante ce au vizat această linie de muncă au
fost cele referitoare la coordonarea activităţii de întocmire a actelor de
constatare pentru faptele de natură penală, gestionarea activităţii de
înregistrare, urmărire şi îndeplinire a procedurilor pe linie de constatare a
contravenţiilor, cameră de corpuri delicte şi executare a mandatelor de
aducere, precum şi executarea activităţilor preventiv-educative şi de informare
în instituţiile de învăţământ sau cu ocazia desfăşurării unor competiţii
sportive.
În conformitate cu prevederile Codului de procedură penală,
personalul inspectoratului şi-a adus contribuţia la prevenirea şi combaterea
infracţionalităţii în zona de competenţă, prin constatarea şi întocmirea
actelor de constatare pentru 25 fapte de natură penală în 2018 (57 în anul
2017) săvârşite de 23 făptuitori (58 în anul 2017).
Urmare a intensificării activităților pentru prevenirea şi combaterea faptelor antisociale în
domeniul silvic, au fost organizate, coordonate și/sau
desfășurate un număr de 145 astfel de
acțiuni, pe parcursul cărora au fost
constatate 3 fapte de natură penală și
un număr de 37 de contravenții sancționate cu amenzi în valoare totală de 59.000
lei.
În ceea ce priveşte finalitatea şi executarea sancţiunilor
contravenţionale cu amendă, au fost achitate amenzi contravenţionale în valoare
de 1.650 lei, ceea ce reprezintă 0,1% din totalul amenzilor contravenţionale
aplicate, restul fiind trimise în debit organelor de executare silită.
Organizarea şi funcţionarea camerei de corpuri delicte s-a
realizat cu respectarea prevederilor legale, în perioada evaluată fiind
introduse un număr de 27 bunuri, provenite din constatarea unor fapte de natură
contravenţională, toate fie intrând în proprietatea statului, fie distruse cu
respectarea normelor legale în vigoare.
În cursul anului s-au primit spre executare un număr de 775
mandate de aducere, în 24 de localităţi toate îndeplinite conform prevederilor
legale, inspectoratul neînregistrând sancţiuni judiciare pentru neexecutare.
În ceea ce priveşte activităţile preventiv-educative,
acestea s-au desfăşurat prin participarea la un număr de 93 activităţi
preventiv-educative şi de informare în 90 locaţii, la care au participat peste
3.500 de persoane în instituţiile de învăţământ preuniversitar, cu ocazia
desfăşurării unor competiţii sportive sau în cooperare cu organele
administraţiei publice locale, ocazie cu care au fost abordate teme privind
violenţa şi cauzele care generează comportamente violente în rândul tinerilor,
prevenirea şi combaterea violenţei cu ocazia competiţiilor şi jocurilor
sportive.
Pe linia activității
organelor de cercetare penală speciale, în urma delegării Parchetului Militar
de pe lângă Tribunalul Militar Cluj la nivelul inspectoratului, au fost
efectuate cercetări penale sub aspectul săvârșirii
infracțiunilor de abuz în serviciu, șantaj și
tulburare de posesie.
Acțiuni speciale și antiteroriste.
Pe această linie s-au organizat, coordonat şi
condus 6 misiuni specifice cu 101 jandarmi în cooperare cu structurile
teritoriale ale D.I.I.C.O.T., B.C.C.O. și
I.P.T.F. Sighetu Marmaţiei.
Având în vedere
specificul fenomenului radicalizării, pentru prevenirea şi descurajarea actelor
teroriste menite a produce evenimente cu puternic impact social, mediatic şi
psihologic, s-au organizat și executat
120 acţiuni specifice, 47 rezerve de intervenţie antiteroristă integrate în
misiunile de asigurare a ordinii publice și
27 patrulări în zona Aeroportului Internaţional Maramureş.
1.2. Paza şi protecţia obiectivelor, bunurilor şi valorilor
În perioada supusă evaluării, activitatea de pază a fost
direcționată pentru coordonarea și îmbunătățirea
misiunilor permanente și temporare, în
scopul asigurării securității
obiectivelor și a cetățenilor precum și
pentru asigurarea climatului de normalitate civică necesar desfășurării în siguranță a activităților
instituțiilor fundamentale ale statului
la nivel local.
O prioritate a inspectoratului pe linia executării acestui
tip de misiuni a fost reprezentată de concentrarea eforturilor în vederea
înfiinţării unui Dispecerat de Monitorizare, Recepţie şi Evaluare a Alarmelor,
în cadrul Biroului Pază şi Protecţie Instituţională, pentru îmbunătăţirea
modului de organizare şi executare a misiunii de pază, precum şi pentru o
acoperire cât mai bună a zonelor de interes operativ. Operaționalizarea dispeceratului va fi urmată de
conectarea etapizată a obiectivelor asigurate cu pază din competență, reprezentând un prim pas în vederea
implementării conceptului de supraveghere și
intervenție.
Pentru punerea în aplicare a prevederilor legale și eficientizarea misiunilor s-a acţionat cu
precădere pentru dezvoltarea şi consolidarea relaţiilor de cooperare şi
colaborare cu beneficiarii misiunilor de pază concomitent cu adoptarea cadrului
acţional specific pentru identificarea, diminuarea și eliminarea riscurilor şi vulnerabilităţilor la adresa
obiectivelor din competenţă şi a transporturilor speciale, de bunuri şi valori.
Inspectoratul de Jandarmi Judeţean Maramureş, a asigurat
paza unui număr de 19 obiective, din care: 18 obiective fără plată şi 1
obiectiv cu plată, cu un efectiv mediu zilnic de 45 jandarmi.
În perioada de referinţă s-a asigurat paza şi protecţia a 52
transporturi de produse cu caracter special cu 104 jandarmi în beneficiul
propriu și al 6 beneficiari de pază cu
care Inspectoratul a avut încheiate contracte de prestări servicii (S.C.
Restart S.R.L. Baia Mare, S.C. Austin Powder S.R.L. Miercurea Ciuc, S.C.
Isoplus Special S.R.L. Făgăraş, S.C. Walter BLS Baia Mare, S.C. Conrep S.A. Vișeu de Sus, Direcţia Poliţiei Locale Baia
Mare), 75 transporturi de bunuri şi valori cu 153 jandarmi în beneficiul
propriu și al Trezoreriei Baia Mare şi
s-a participat la asigurarea protecţiei a 441 transporturi de corespondenţă
clasificată cu o medie de 4 jandarmi zilnic, în cooperare cu compartimentul de
specialitate din cadrul Direcţiei Judeţene de Informaţii Maramureş.
1.3. Cercetare şi documentare
Prin asigurarea suportului informaţional de către structura
noastră, ca prim rezultat al valorificării activităţii desfăşurate, s-a reuşit
cunoaşterea din timp a tuturor situaţiilor care ar putea crea premisele unor
acte de natură a aduce atingere ordinii şi siguranţei publice şi care ar fi
condus la surprinderea forţelor de ordine, din punct de vedere al planificării
misiunilor.
1.4. Management operaţional
Documentele operative şi de suport existente la nivelul
inspectoratului sunt adaptate la particularităţile zonei de responsabilitate,
asigurând în timp operativ şi organizat, realizarea capacităţii operaţionale a
structurilor din organică.
Viabilitatea şi
eficienţa documentelor operative şi de suport întocmite precum şi modul de
punere în aplicare a acestora a fost verificată periodic, cu ocazia executării
exerciţii de alertare, a antrenamentelor de mobilizare, a exerciţiilor interne
pe linie de misiuni şi de protecţie civilă, pe timpul executării misiunilor
specifice în zona de competenţă şi nu în ultimul rând cu ocazia executării
exercițiului combinat ”MURUS 18”.
Cu ocazia antrenamentelor privind realizarea capacităţii
operative a structurilor inspectoratului au fost organizarea şi desfăşurate
exerciţii de conducere fără acţiune în teren, care au avut ca scop antrenarea
personalului grupei operative care se constituie la nivelul unităţii în
situaţii deosebite, precum şi a comandanţilor în executarea activităţilor
pentru pregătirea şi desfăşurarea acţiunilor specifice pe de o parte şi pe de
altă parte omogenizarea acţiunilor personalului subunităţilor pentru rezolvarea
unor situaţii operative.
În ceea ce privește
monitorizarea misiunilor și
evenimentelor, permanent s-a realizat centralizarea şi evaluarea informaţiilor
primite care au vizat evoluția
situaţiei operative din zona de competenţă, estimând influenţa acestora asupra
modului de executare a misiunilor, precum și
asigurarea timpului de reacție necesar
pentru soluționarea aspectelor de
interes operative nou apărute.
Cooperarea interinstituţională
Între inspectorat şi structurile sistemului de apărare,
ordine publică şi securitate naţională, alte instituţii şi autorităţi ale
administraţiei publice locale, reprezentanţi ai societăţii civile sunt
dezvoltate relaţii de cooperare/colaborare/acţiune/intervenţie, pe probleme de
specialitate, conform actelor normative în vigoare, pe domenii de interes
public clar determinate şi în limitele legii. Colaborarea cu aceste structuri
presupune atât schimbul de informaţii, precum şi susţinerea în executarea unor
activităţi specifice în comun.
Pe segmentul de ordine publică au fost planificate şi
executate 479 acţiuni comune, faţă de 769 acţiuni executate în 2017, rezultând
o scădere cu 290 acțiuni. Pe timpul
executării misiunilor în cooperare/colaborare au fost aplicate 106 sancţiuni
contravenţionale, din care 37 avertismente scrise şi 69 amenzi, în valoare
totală de 67.300 lei şi ridicate bunuri în vederea confiscării în valoare de
515 lei.
Cooperarea interinstituțională
în domeniul executării misiunilor de pază s-a concretizat prin actualizarea
documentelor specifice ca urmare a modificărilor nou apărute, precum și prin desfășurarea
unui număr de 10 exerciții de intervenție în cooperare cu structurile cosemnatare și a 5 acțiuni
comune cu Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier.
Pe linia situaţiilor de urgenţă, în perioada analizată
inspectoratul a participat la 2 exerciţii comune de pregătire, cu un efectiv de
15 de jandarmi şi la un număr de 10 misiuni de intervenţie, cu un efectiv de 24
de jandarmi.
2 . EFICIENTIZAREA
MANAGEMENTULUI STRUCTURILOR DE SUPORT ȘI DEZVOLTAREA CAPACITĂȚII
ADMINISTRATIVE ȘI OPERAȚIONALE
2.1. Resurse umane
Evoluţia proiecţiei structurale
În ceea ce priveşte evoluţia proiecţiei structurale la
nivelul inspectoratului,în anul 2018 cea mai importantă modificare
organizatorică a fost reorganizarea Biroului Pază şi Protecţie Instituţională,
în cadrul căruia au fost înfiinţate compartimentul Pază şi Protecţie
Instituţională şi compartimentul Dispecerat de Monitorizare, Recepţie şi
Evaluare a Alarmelor.
Gradul de încadrare
cu personal
La data de 31.12.2018 statul de organizare al
inspectoratului, are un număr de 386 de indicatori repartizaţi pe corpuri
astfel: 43 ofiţeri; 3 maiştri militari; 332 subofiţeri şi 8 personal
contractual.
Încadrarea cu personal a inspectoratului se prezintă astfel:
36 ofiţeri; 2 maiştri militari; 316nsubofiţeri şi 8 personal contractual, total
încadrare 362 indicatori.
Pe categorii de
personal la data de 31.12.2018, inspectoratul are vacante 24 posturi, astfel: 7
posturi de ofiţer, un post de maistru militar şi 16 posturi de subofiţer.
În ceea ce priveşte structurile de misiuni situaţia
numărului de indicatori prevăzuţi şi încadraţi în statul de organizare se
prezintă astfel:
- ordine publică, 183 posturi, încadrate în proporţie de
92,34 %.
- pază, 127 posturi, încadrate în proporţie de 93,7 %.
Dinamica de personal
În ceea ce priveşte dinamica de personal la nivelul inspectoratului
în anul 2018, am avut 9 cazuri de pierderi de personal și 27 cazuri de personal nou încadrat în unitate.
Recrutarea şi încadrarea personalului
Activitatea de recrutare, încadrare şi promovare personal ,
la nivelul unităţii s-a axat pe asigurarea personalului corespunzător în
vederea ocupării funcţiilor vacante din cadrul unităţii şi recrutarea
candidaţilor pentru instituţiile de învăţământ ale M.A.I.
În perioada analizată s-a desfăşurat un număr de 72
activităţi de selecţie în vederea ocupării a 72 posturi vacante şi 4 comisii de
concurs în vederea ocupării a 3 posturi de conducere şi a unui post de
execuţie. Recrutarea şi selecţionarea candidaţilor, pentru instituţiile de
învăţământ ale Ministerului Afacerilor Interne în anul 2018, a avut în vederea
desfăşurarea în ritm susţinut a activităţilor de orientare a tinerilor spre
instituţiile militare de învăţământ ale Ministerul Afacerilor. Astfel, prin
activitățile desfăşurate în anul 2018,
am reușit să creştem numărul
candidaţilor recrutaţi şi admişi la instituţiile de învăţământ în comparaţie cu
anul 2017.
Starea şi practica disciplinară
Ca urmare a măsurilor întreprinse la nivelul inspectoratului
pe linie de disciplină nu am avut personal implicat în evenimente grave care să
ducă la încălcarea onoarei şi demnităţii militare şi implicit crearea unei
imagini negative instituţiei.
Pentru obţinerea de rezultate bune şi foarte bune în
îndeplinirea misiunilor şi desfăşurarea activităţilor la nivelul
inspectoratului au fost recompensate un număr de 131 cadre militare.
Pregătirea personalului
Obiectivul specific urmărit a fost „creşterea performanţei
în activitatea de formare profesională şi documentare”. Pentru punerea în
aplicare a acestui obiectiv s-a avut în vedere asigurarea participării personalului
atât la programele și activitățile organizate la nivelul inspectoratului
cât și la cursurile organizate pentru
dezvoltarea carierei militare.
Astfel, în anul 2018 la cursurile şi stagiile de pregătire,
organizate în instituţiile de învăţământ specializate din unitatea noastră au
participat un număr de 130 cadre militare.
Tutela profesională s-a organizat şi desfăşurat conform
programelor întocmite având ca scop integrarea socio-profesională a cadrelor
militare, precum şi integrarea în activitatea practică a elevilor şi
studenţilor care au efectuat stagiul de practică în unitatea noastră.
Securitatea şi sănătatea în muncă.
În vederea îndeplinirii obiectivelor stabilite, la nivelul
inspectoratului au fost planificate şi desfăşurate activităţi în domeniul
securităţii şi sănătăţii în muncă, având ca scop prevenirea şi combaterea
factorilor de risc inerenţi specifici activităţilor şi misiunilor
inspectoratului, îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi menţinerea stării de
sănătate a personalului.
2.2. Logistică.
În anul 2018 s-a urmărit realizarea unui sistem logistic
adaptat conceptual, structural şi acţional cu dimensiunile, configuraţia şi
misiunile structurilor operative care să asigure o capacitate adecvată de
gestionare a resurselor necesare îndeplinirii misiunilor. În acest sens pentru
asigurarea logistică a activităţilor în anul 2018 au fost efectuate achiziţii
în valoare de 59,64 % din necesarul de fonduri conform planurilor
tehnico-materiale întocmite, 99,48% din totalul acestora fiind efectuate prin
intermediul SEAP.
Pe linie auto, activitatea a urmărit creşterea capacităţii
de intervenţie a structurilor, și a
gradului de înzestrare a unităţii şi menţinerea în stare de operativitate a
tehnicii auto din dotare. Astfel, au fost introduse în înzestrare 5
autovehicule, iar 12 autovehicule urmează procedurile legale privind, scoatere din funcţiune şi casare
directă.
Pe linie de A.G.Ch, s-a urmărit asigurarea condiţiilor
pentru executarea şedinţelor de pregătire şi tragere atât pentru structurile
proprii, cât şi pentru alte structuri M.A.I.
Pe linie de administrare patrimoniu imobiliar și protecția
mediului, activitatea s-a concentrat pe asigurarea unui climat optim de muncă
şi menţinerea construcţiilor cu instalaţiile aferente, la parametri funcţionali
proiectaţi. În acest sens în perioada evaluată au fost achiziționate bunuri materiale necesare desfășurări în regie proprie a lucrărilor de
intervenţie şi reparaţii asupra construcţiilor aflate în administrare.
Pe linia protecţiei mediului şi PSI, au fost îndeplinite
măsurile prevăzute în Programul de conformare pe linia protecţiei mediului şi
minimizarea impactului negativ asupra mediului. În anul 2018, unitatea nu s-a
înregistrat cu accidente ecologice sau evenimente pe linia prevenirii şi
stingerii incendiilor.
Pe linie de intendență,
în limita fondurilor alocate, au fost asigurate prin achiziţii, materialele
specifice pentru structurile operative, aprovizionarea şi distribuirea
echipamentului sau acordarea drepturilor de echipare ale personalului. De asemenea
a fost asigurată hrănirea personalului inspectoratului și a animalelor de serviciu, conform normelor legale.
2.3. Comunicaţii
şi tehnologia informaţiei
Pe linie de comunicaţii s-a reușit completarea dotării cu mijloace de legătură, precum și modernizarea şi completarea sistemului de
radiocomunicaţii digitale de ultimă generaţie. Modernizarea centrului de
comunicaţii mobil şi asigurarea întregii game de servicii de comunicaţii pe
timpul misiunilor inspectoratului a fost unul din obiectivele prioritare atinse
în anul 2018.
Pe linie de tehnologia informaţiei eforturile au fost direcționate pentru întreţinerea şi menţinerea în
stare bună de funcţionare a tuturor sistemelor de calcul precum şi a
perifericelor aferente acestora, pentru modernizarea şi înnoirea dotării
unităţii cu tehnică însă principalele obiective au fost eficientizarea
sistemului informaţional şi utilizarea acestuia pentru debirocratizarea şi
creşterea fluxului documentelor la nivelul inspectoratului respectiv
eficientizarea şi asigurarea interoperabilităţii şi securităţii structurii
IT&C prin adaptarea conceptuală, structurală şi acţională cu dimensiunile
şi atribuţiile specifice.
2.4. Asigurare
financiară
Întreaga activitate financiar – contabilă pentru perioada
evaluată a fost destinată să asigure sprijinul cu resurse financiare a
activităţilor inspectoratului, în scopul realizării obiectivelor, respectiv
paza unor obiective şi bunuri, asigurarea şi restabilirea ordinii publice. În
anul 2018 au fost deschise la Cap A 61.03.02 credite bugetare în sumă de
24.469,97 mii lei reprezentând 100 % din total alocaţii bugetare aprobate.
Din total sume alocate pentru anul 2018, suma de 114,87 mii
lei a fost alocată pentru buna desfăşurare a referendumului naţional pentru
revizuirea Constituţiei. Comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2017,
creditele bugetare deschise la Capitolul A 61.03.02 în anul 2018 au fost mai
mari cu 21,46 %. Creditele bugetare deschise în acest an au fost cheltuite
integral conform destinaţiei aprobate.
2.5. Asigurarea
juridică și asigurarea psihologică
Activitatea juridică și
cea psihologică în cadrul inspectoratului s-au desfășurat în conformitate cu actele normative care reglementează
activitatea în aceste domenii de muncă, nu au fost întâmpinate disfuncționalități
în activitate.
2.6. Activitatea de control şi control managerial intern.
Activitatea proprie de control: În scopul cunoaşterii şi
evaluării situaţiei reale din subunităţi, a stadiului îndeplinirii unor
activităţi, identificării cauzelor şi modalităţilor de manifestare a
disfuncţionalităţilor, a abaterilor disciplinare şi evenimentelor negative sau
pentru stabilirea corectitudinii executării atribuţiilor de serviciu de către
personalul din subordine, în perioada analizată au fost executate 10 controale
tematice şi peste 330 controale ierarhice în dispozitivele de misiuni. De
asemenea, au fost executate, 4 controale pe linia respectării regulilor de
prevenire şi stingere a incendiilor şi 4 controale la locurile de muncă cu
potenţial impact negativ asupra mediului, 21 controale pe linia protecţiei
informaţiilor clasificate şi 23 controale pe linie de securitate şi sănătate în
muncă și prevenirea și stingerea incendiilor.
Pe linia controlului managerial intern: La nivelul
inspectoratului este constituită şi îşi desfăşoară activitatea comisia de
monitorizare, structură care asigură monitorizarea, coordonarea şi îndrumarea
metodologică a implementării şi/sau dezvoltării sistemului de control
intern/managerial al unităţii. În anul 2018 la nivelul inspectoratului s-a
urmărit implementarea programului de dezvoltare a sistemului de control
intern/managerial și monitorizarea
stadiului realizării obiectivelor şi activităţilor cuprinse în acesta.
2.8. Secretariat
şi prevenirea incidentelor de securitate
În anul 2018 s-a urmărit gestionarea eficientă a activităților de primire și transmitere a documentelor fie ele clasificate sau
neclasificate, menţinerea unui mediu sigur de protecţie a informaţiilor
clasificate gestionate, precum şi consolidarea culturii de securitate a
personalului în vederea prevenirii incidentelor de securitate. Astfel, în
perioada analizată nu ne-am înregistrat cu incidente pe această linie.
2.9. Relaţii cu
publicul
Pe linie de relaţii cu publicul, la nivelul inspectoratului,
pe parcursul anului 2018, au fost înregistrate, conform Legii 544/2001 privind
liberul acces la informaţiile de interes public, un număr de 5 solicitări care
au fost soluţionate, oferindu-se răspunsurile în termenele legale. De asemenea,
au fost înregistrate un număr de 61 de petiţii. Toate cererile şi petiţiile
adresate instituţiei au fost soluţionate în timp util. Totodată, au fost
primiţi în audienţă de către comanda unităţii un număr de 13 cetăţeni, conform programului stabilit.
În ceea ce priveşte imaginea publică, în perioada supusă
evaluării, au fost emise presei un număr de 174 de buletine informative şi au
fost organizate 9 conferinţe de presă la care au participat reprezentanţi din
mass-media locală, au apărut în presa scrisă şi online un număr de 2.355 articole, au fost 2.065 de
apariţii radio şi 1.931 prezenţe la posturi de televiziune locală. Au fost
acordate 61 interviuri atât de către cadrele instituţiei atât reprezentanţilor
presei locale cât şi celor din presa centrală.
Pe lângă misiunile executate şi rezultatele obţinute, un alt
obiectiv principal al relaţiilor publice a fost mediatizarea unor activităţi
organizate şi desfăşurate la nivel local, fiind încheiate în acest sens 39
parteneriate, proiecte, campanii sau alte acţiuni comune, activităţi dintre
care amintim următoarele:
1. Campania I.G.J.R.,, Consolidarea capacităţilor
Jandarmeriei Române. ”
2. ,,Un gând bun alături de jandarmii maramureşeni.”
3. ,,Jandarmii pentru viaţă.”
4. ,,Cupa Jandarmeriei ediţia 2018.”
5. ,,Speranţă pentru Alexandru / Un nou început pentru
Ştefan.”
6. ,,Rezerviştii la raport.”
7. ,,Porţi deschise la Jandarmeria Maramureş.”
8. ,,Proiect educaţional, Şcoala Altfel.”
9. ,,Proiect,10 zile regal automobilistic în Maramureş.”
10. ,,Campania de împădurii de primăvară.”
11. ,,Promovarea profesiei de jandarm.”
12. ,,Proiect educaţional caritabil Dăruind vei dobândi.”
13. ,,Proiectul Orăşelul Copiilor.”
14. ,,Campania Săptămâna prevenirii criminalităţii.”
15. ,, M.A.I.-aproape de copii. ”
16. „Vacanţă în siguranţă/ prioritatea jandarmilor
maramureşeni.”
17. ,,O viaţă cât un centenar.”
18. ,,Creşterea siguranţei în şcoli.”
19. ,,Campania Sunt un om responsabil.”
20. ,, M.A.I. aproape de veteranii maramureşeni.”
21. Campania de
donare sânge, intitulată „Jandarmeria în
dreptul inimii.”
22. Campania ,,50 de
ani de la înfiinţarea Jandarmeriei
Maramureş.”
23. ,,Cupa Centenar la Şah.”
24. Aducerea în
atenţia cetăţenilor a valorilor spirituale şi religioase a poporului român, cu
privire la sărbătorile religioase ale Crăciunului prin susţinerea unor concerte
de colinde de către „Corala Militară Pintea Viteazul” a Jandarmeriei Maramureş.
3 . PRIORITĂȚILE
ANULUI 2019
Principiile lecțiilor
învățate precum și dezvoltarea controlului intern managerial, instrumente care
să garanteze un standard la nivel european al instituției noastre, sunt fundamentale pentru determinarea și realizarea priorităților anului 2019. De asemenea, trebuie avute în vedere
realizările pe linia asigurării resursei umane raportat la concepția conducerii Jandarmeriei Române cu privire
la structurarea muncii, a atribuțiilor și sarcinilor personalului, reformarea
procesului de pregătire profesională și
în continuare identificarea unor soluții
ingenioase în asigurarea resurselor.
3.1. Asigurarea
performanţei activităţilor operative
Pentru asigurarea performanţei activităţilor operative, vom
avea ca prioritate creşterea gradului de siguranţă a cetăţeanului, prin
stăpânirea situației operative din zona
de responsabilitate, dezvoltarea schimbului de date și informații
interinstituțional, sprijinul instituțiilor statului care au nevoie de siguranță și
protecție în realizarea atribuțiilor precum și
prezența cu ocazia desfăşurării de
acţiuni cu public numeros, în zonele cu potențial
de risc sau criminogen dar și în stațiunile turistice în zona montană și alte locuri unde putem desfășura activități
preventive.
3.2. Asigurarea performanţei activităţilor de suport
Realizările
anului 2018 pe linia asigurării cu resursă umană vor trebui coroborate în anul
următor cu valorificarea activități de
recrutare a candidaților pentru instituțiile de învățământ
și activitățile ce vor viza asigurarea calității
gradului de pregătire profesională.
Totodată, în ceea ce privește
asigurarea resurselor materiale și
financiare trebuie asigurat și pe
viitor un management eficient al acestora în vederea asigurării logistice a
activităţilor şi misiunilor inspectoratului.
3.3. Protejarea și
îmbunătățirea imaginii instituției și
a Jandarmeriei Române
Protejarea și
îmbunătățirea imaginii instituției și
a Jandarmeriei Române ca element fundamental în realizarea atribuțiilor va reieși
din activități organizate în paralel cu
toate demersurile efectuate pentru asigurarea performanţei și calității
activităţilor operative precum și de
suport.
CONCLUZII
Anul 2018 a fost un an cu evoluţii complexe și chiar surprinzătoare la nivel social,
marcat de o dezbinare tot mai evidentă între diferite segmente ale societății și
interese divergente ce și-au făcut
apariția în cadrul unor activități ce au presupus adunări mai mari de
persoane.
Perspectiva anului 2019 va adăuga la aceste aspecte și cele aferente asigurării Președinției
României la Consiliul Uniunii Europene și
a unui an electoral, cu provocări noi și
multiple la adresa climatului de siguranță
și ordine publică.
Realizarea priorităților
instituționale va avea în vedere toate
aceste elemente iar pentru aceasta dialogul, cooperarea și colaborarea interinstituțională,
coroborate cu acţiunea fermă şi profesionistă vor fi esențiale pentru menţinerea stării de normalitate
la nivelul judeţului și dezvoltarea
gradului de siguranță a cetățeanului.
Petru Marcel
FLORIŞTEANU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu