luni, 29 aprilie 2019

Liviu Borlan dirijează Corul îngerilor în lumina astrelor!


Liviu-Emil Borlan, profesor de armonie, contrapunct, forme muzicale și estetică la Liceul de Artă din Baia Mare, metodist la Consiliul Judeţean al Sindicatelor, instructor al Centrului Judeţean de Îndrumare a Creaţiei Populare Maramureş, dirijor, compozitor, s-a născut la 7 iulie 1936 în comuna Sanislău, judeţul Satu Mare, fiind unicul copil al soţilor Ana Borlan (născută Chereji), profesoară de muzică şi Emil-Alexandru Borlan, renumit avocat. Primii ani ai copilăriei i-a petrecut la Sanislău iar clasele I-IV le-a făcut la Beiuş. Era un copil precoce, cu visuri îndrăzneţe, ale căror aptitudini au fost puse în valoare de către părinţii lui (la trei ani şi jumătate studia pianul). A urmat clasele a VI, a VII-a la Şcoala din Sanislău, apoi a fost transferat pentru clasele a VIII-a – a XI-a la Satu Mare, fiind absolvent de liceu cu examenul de maturitate promovat cu 10 (zece) în anul 1954. După absolvirea liceului, la îndemnul familiei de a continua cariera juridică a tatălui său , a urmat cursurile Facultăţii de Drept a Universităţii Babeş – Bolyai Cluj Napoca, obţinând Diploma de stat în 1959. În perioada studenţiei a fost o prezenţă vie la concertele Filarmonicii clujene, la spectacolele de operă, la serile muzicale organizate de Casa de Cultură a Studenţilor, unde a devenit membru şi dirijor al unor formaţii muzicale. Întorcându-se la iubirea dintâi, a dat admitere la Conservatorul de Muzică (Academia de Muzică „Gheorghe Dima”), Facultatea de compoziţie, Dirijat şi Pedagogie. Examenul de diplomă l-a promovat în anul 1965, iar licenţa în compoziţie a obţinut-o la Conservatorul din Bucureşti, Catedra de muzică corală a doamnei prof. Irina Odăgescu Ţuţuianu.
 Între anii 1964-1966 a activat ca dirijor al Orchestrei de muzică uşoară a Casei de Cultură a Studenţilor din centrul universitar transilvan, ocupând şi postul de maestru co-repetitor la această instituţie. Din septembrie 1966 a venit la Baia Mare şi a ocupat diferite funcţii, printre care şi aceea de dirijor al Ansamblului de cântece şi dansuri „Maramureşul”. Concomitent a îndrumat şi condus diferite formaţii de amatori din judeţ, coruri, grupuri vocale, formaţii de muzică populară, muzică uşoară, solişti vocali, ansambluri de estradă. O bună colaborare o are cu formaţiile artistice de amatori din comunele Finteuşu Mare şi Satulung, sat Pribileşti. De altfel, căminul cultural din localitate, în semn de preţuire pentru ceea ce a făcut pe plan cultural pentru pribileni îi poartă numele. A realizat numeroase înregistrări la radio, televiziune, a organizat în sala Teatrului municipal excelente concerte-lecţii în colaborare cu Filarmonica de Stat din Satu Mare. Aceste spectacole l-a determinat pe Dorin Suru să consemneze: „Conducerea muzicală a spectacolului „Câtu-i Maramureşu” aparţine compozitorului Liviu Borlan, a cărui mână dirijorală se simte permanent, atentă şi sobră. De altfel, lui i se datorează punerea la punct a acestei orchestre populare, redusă ca număr, dar nu şi ca valoare”. Referitor la acest moment artistic de vârf, Liviu Borlan a spus: „Am încercat să aduc cât mai multe din perlele obiceiurilor strămoşeşti, să disting prea-frumosul de frumos şi să caut să le pun în lumină prin mijloacele tehnicii culte”.
Între anii 1979-1981, după plecarea în eternitate a maestrului Gheorghe Velea, Liviu Borlan a devenit îndrumător al coriştilor din Corala „Prietenii muzicii” din Baia Mare. Într-un ziar local se confesează: „Muzica corală, mă interesează în principal în calitate de compozitor sau prelucător de folclor şi numai în plan secundar în calitate de dirijor”. Din anul 1970, datorită activităţii sale prodigioase în domeniul creaţiei muzicale a devenit membru al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România. Muzicologul de valoare mondială Viorel Cosma îl include în lucrarea sa „Muzicieni din România” în rândul personalităţilor de seamă ale şcolii naţionale de compoziţie. Talentul, originalitatea stilului, profesionalismul şi dragostea pentru folclorul autentic, îl fac pe Liviu Borlan cel mai mare compozitor al Maramureşului din toate timpurile. 


În sprijinul meu vine şi ampla-i operă, pe care o puteţi citi mai jos:

FIŞĂ BIO-BIBLIOGRAFICĂ        

     Studiile muzicale le-a început cu Ana Borlan (pian), apoi cu Angela Perianu şi Philomena Oşanu (pian) la Conservatorul Popular din Baia Mare, continuându-le la Conservatorul Cluj Napoca (1959-1965), cu Sigismund Toduţă (compoziţie), Vasile Herman (teorie-solfegiu, forme muzicale), Cornel Ţăranu (armonie), Max Eisikovits (contrapunct), Wilhelm Demian (orchestraţie), Gheorghe Merişescu şi Romeo Ghircoiaşiu (istoria muzicii), Ioan R. Nicola şi Traian Mârza (folclor), Szabo Geza, Nina Paniova-Sebessi şi Aurel Mirişan (pian). A urmat Facultatea de ştiinţe juridice din Cluj Napoca (1954-1959), obţinând diploma de stat.
    
   Dirijor de orchestră la Casa de Cultură a Studenţilor din Cluj-Napoca (1964-1966) şi la Ansamblul „Maramureşul” din Baia Mare (1966-1972); profesor de armonie, contrapunct, forme muzicale şi estetică la Liceul de Muzică şi Arte Plastice din, Baia Mare (1972-1975); instructor principal la Centrul Judeţean de îndrumare a Creaţiei Populare Maramureş din Baia Mare (din 1975). A condus diferite coruri de amatori din Maramureş. A realizat înregistrări şi transmisii radiofonice şi de televiziune. A susţinut concerte-lecţii, conferinţe. A întreprins turnee artistice în Elveţia (1976) şi Franţa (1978). A publicat articole în revista „Cântarea României”.

     MUZICĂ SIMFONICĂ
     • Uvertura „Sătmar 1000” (1974);
     • Rapsodia someşeană (1975);
     • Concertul pentru pian şi orchestră „Romantism XX” (1976);
     • Concertino pentru violă şi coarde (1979);
     • Concertino pentru orchestră simfonică (1980);
     • Serenada pentru vioară şi orchestră de coarde (1982).
    
     MUZICĂ DE FANFARĂ
     • Rapsodie (1984);
     • 5 Dansuri din Oaş (1986).
    
     MUZICĂ DE CAMERĂ
     • Monosonata (1984), pentru vioară şi pian.
    

     MUZICĂ CORALĂ
     • Triptic coral maramureşean (1963), pentru cor mixt;
     • Slavă ţie Românie (1964), pentru cor mixt;
     • Până când o inimă mai bate (1966), pentru cor mixt;
     • Sânt miner (1967), pentru cor mixt;
     • Ad Pacem (1972), pentru cor mixt;
     • Un veac de cântece românesc (1973), pentru cor mixt;
     • Serenadă madrigal (1974), pentru cor mixt, versuri de Liviu Borlan;
     • Pământ al visurilor noastre (1974), pentru cor mixt;
     • Vom apăra (1974), pentru cor mixt;
     • Cântec de 1 Mai (1974), pentru cor mixt, versuri de Liviu Borlan;
     • Cântec pentru Vasile Lucaciu (1975), pentru cor mixt;
     • O, ţara mea (1975), pentru cor mixt; versuri de Alexandru Bălănescu;
     • Muncitorii de pădure (1976), pentru cor mixt, versuri populare;
     • De drag şi de dor (1977), pentru cor mixt, versuri de Liviu Borlan;
     • Moisei (1978), pentru cor mixt, versuri de Ion Brad;
     • Epopeea someşană (1979), pentru cor mixt, versuri de Liviu Borlan;
     • Bună seara la fereastră (1979), colind pentru cor mixt, versuri populare;
     • Până când o inimă mai bate (1980), pentru cor bărbătesc, versuri de Liviu Borlan;
     • Bată-te dorul, Gutâi (1980), pentru trei voci egale, versuri populare, în „Ecoul patriei”, Bucureşti, 1981;
     • Cântec nou de leagăn şi de pace (1980), pentru soprană şi cor de femei, versuri de Liviu Borlan;
     • Prin Maramureş pe urmele lui Bartak (1980), poem pentru solişti, cor mixt şi percuţie, versuri populare;
     • Demnitate (1980), poem pentru cor mixt, versuri de Sebastian Popescu;
     • Casa strămoşească (1981), pentru cor mixt, versuri de Sebastian Popescu;
     • Legământ (1981), pentru cor mixt, versuri de Sebastian Popescu;
     • Cămara zânelor (1981), pentru cor mixt, versuri de Ion Vădan;
     • În frunte cu partidul (1981), pentru cor bărbătesc, versuri de Sebastian Popescu;
     • Flori dalbe de pace (1982), pentru voci egale, versuri de Liviu Borlan;
     • Dorinţa (1982), pentru cor bărbătesc, versuri de Octavian Goga;
     • Cântec de nuntă din Vad (1982), prelucrare pentru trei voci egale, versuri populare, în Floare mândră din grădină, Bucureşti, 1982;
     • Un cântec pentru România (1982), pentru cor mixt, versuri de Sebastian Popescu;
     • Horea lui Ionaş (1982), pentru cor mixt, versuri de Gavrilă Bledea;
     • De greu găzd-ai adurmitu (1982), prelucrare pentru cor mixt, versuri populare;
     • Balada întemeietorilor de ţară (1983), pentru cor bărbătesc, versuri de Gheorghe Chivu;
     • Suita oltenească (1983), pentru cor mixt, versuri populare;
     • Flori de mină (1983), suită pentru cor bărbătesc, versuri populare şi de Ion Sugarin şi Liviu Borlan;
     • Maramureş de legendă (1983), pentru cor bărbătesc, versuri de Liviu Borlan;
     • Acum ori niciodată pace (1983), pentru cor mixt, versuri de Anghel Pop;
     • Judecata lui Pintea (1983), poem pentru cor mixt, versuri populare;
     • Cei cu inima română (1983), pentru cor mixt, versuri de Liviu Borlan;
     • Din iubire pentru ţară (1983), pentru cor mixt, versuri de Anghel Pop;
     • Triptic la Ţebea (1983), pentru tenor, recitator şi cor bărbătesc, versuri de Ioan Meiţoiu;
     • Suită oltenească (1984), pentru cor mixt, versuri populare;
     • Doina (1984), pentru cor mixt, versuri de Liviu Borlan;
     • Prin Ţara Loviştei (1985), pentru recitator, cor mixt şi instrumente de percuţie, versuri populare;
     • Plaiuri ardelene (1985), pentru cor de femei, versuri de Doina Mândraş;
     • Crezul suprem (1986), pentru cor bărbătesc, versuri de Vasile Gaftone;
     • Doina din Ardeal (1987), pentru cor mixt, versuri de Liviu Borlan;
     • Suita transilvană nr.1 (1986), prelucrare pentru solo de bariton şi cor mixt, versuri populare.
    
     CÂNTECE PENTRU COPII
     • Întâia zi de şcoală (1976);
     • Sâmbra copiilor (1978);
     • Masa tăcerii (1979);
     • Viaţa, pacea (1980);
     • Mâine, când vom fi mari (1984).
    
     MUZICĂ UŞOARĂ
     • Nu mai sunt copil (1963), pentru voce şi pian;
     • Un cântec rătăcit (1967), pentru voce şi pian;
     • Ceas târziu (1969), pentru voce şi pian.


                                                                             prof.  Gelu DRAGOŞ

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu