Preafericirea Sa a pus în balanță masa intimă de Paști
a evreilor cu Cina cea de Taină din Joia Mare. La Cina „de taină” sau
„mistică”, Mântuitorul instituie un Nou legământ cu umanitatea: se aduce pe
Sine jertfă pentru păcatul și păcatele
lumii, „pentru păcatul neascultării protopărinților
Adam și Eva din care derivă toate
păcatele oamenilor – neascultarea de Dumnezeu.
„Hristos Domnul este cel în care Paștele iudaic se împlinește
și se depășește. Este o anumită
asemănare și în același timp o schimbare radicală. Niciun evreu,
niciodată nu și-a putut închipui că
pâinea pe care o binecuvintează devine trupul lui sau vinul din cupa pe care o
binecuvânta la sfârșitul mesei de Paște devine sângele lui. Aceasta este noutatea
radicală”, a spus Patriarhul României.
„Nu se mai serbează pomenirea eliberării poporului evreu din
robia Egiptului, ci se serbează Paștele
cel Nou, eliberarea oamenilor din robia păcatului, a iadului și a morții.
Nu se mai serbează trecerea prin Marea Roșie,
ci trecerea prin jertfa de sânge a lui Hristos. Și
nu se mai invocă venirea lui Mesia pentru că El a venit”, a subliniat Părintele
Patriarh.
„Paștele cel Nou nu
este ceva, este Cineva. Este Hristos Însuși”,
a insistat Patriarhul Daniel, amintind cuvintele Sfântului Apostol Pavel: „Paștele nostru Hristos s-a jertfit pentru noi”.
„Deci Hristos este conținutul
mistic, tainic al Sfintelor Paști”, a
evidențiat Patriarhul României.
Părintele Patriarh a spus că instituirea Sfintei Euharistii
sau Cina cea de Taină arată „iubirea deplină până la sfârșit a lui Hristos”.
„Cina cea de Taină este iubirea smerită și milostivă mai tare decât păcatul, mai tare
decât ura și violența celor care L-au răstignit pe Hristos, mai
tare decât orice putere lumească, este iubirea Lui smerită și în același
timp atotputernică”.
„Această iubire jertfelnică se dăruiește ucenicilor atunci când Hristos îi împărtășește
cu Trupul și Sângele Lui”, a indicat
Patriarhul. De ce face aceasta? „Pentru ca El să devină viața vieții
lor”.
„Deci noi ne împărtășim
cu Ceva, cu Trupul și Sângele Domnului,
dar rămânem în Cineva. În persoana Lui suntem cuprinși și El devine interior
nouă. Nu mai este un vizavi, ci viața
vieții noastre”, a concluzionat
Preafericirea Sa.
Patriarhul României a oficiat joi, 25 aprilie 2019, împreună
cu membrii Sfântului Sinod, Vecernia unită cu Liturghia Sfântului Vasile cel
Mare în cadrul căreia a avut loc sfințirea
Marelui Mir.
În acest context, Preafericirea Sa a vorbit în Catedrala
Patriarhală și despre însemnătatea şi
întrebuinţarea Sfântului şi Marelui Mir „temelia şi izvorul sfinţirii vieţii
Bisericii”.
C.L.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu