Pogorârea Sfântului
Duh (Cincizecimea sau Rusaliile) Ioan 7, 37-53; 8, 12
În ziua cea din urmă − ziua cea mare a sărbătorii −, Iisus a
stat între ei şi a strigat, zicând: Dacă însetează cineva, să vină la Mine şi
să bea. Cel ce crede în Mine, precum a zis Scriptura, râuri de apă vie vor
curge din lăuntrul său. Iar aceasta a zis-o despre Duhul pe Care aveau să-L
primească cei ce au crezut în El. Căci încă nu era dat Duhul, pentru că Iisus
încă nu fusese preaslăvit. Deci, mulţi din popor, auzind cuvintele acestea,
ziceau: Cu adevărat, Acesta este Prorocul. Iar alţii ziceau: Acesta este
Hristos. Iar alţii ziceau: Nu cumva din Galileea va să vină Hristos? N-a zis
oare Scriptura că Hristos va să vină din seminţia lui David şi din cetatea
Betleem, de unde era David? Şi s-a făcut dezbinare în mulţime pentru El. Şi
unii dintre ei voiau să-L prindă, dar nimeni n-a pus mâinile pe El. Deci
slugile au venit la arhierei şi la farisei, iar aceia le-au zis: De ce nu L-aţi
adus? Slugile au răspuns: Niciodată n-a vorbit un om aşa cum vorbeşte Acest Om.
Deci le-au răspuns fariseii: Nu cumva aţi fost şi voi
amăgiţi? Nu cumva a crezut în El cineva dintre căpetenii sau dintre farisei?
Dar mulţimea aceasta, care nu cunoaşte Legea, este blestemată!
A zis către ei Nicodim, cel ce venise mai înainte la El
noaptea, fiind unul dintre ei: Nu cumva Legea noastră judecă pe om, dacă nu-l
ascultă mai întâi şi nu ştie ce a făcut? Ei au răspuns şi i-au zis: Nu cumva şi
tu eşti din Galileea? Cercetează şi vezi că din Galileea nu s-a ridicat proroc.
Şi s-a dus fiecare la casa lui. Deci, iarăşi a vorbit Iisus, zicând: Eu sunt
Lumina lumii; cel ce Îmi urmează Mie nu va umbla în întuneric, ci va avea
lumina vieţii.
Odată cu Cincizecimea am intrat în cea de-a treia mare
sărbătoare împărătească de după Înviere dedicată Prea sfântului Duh, care mai
este numită în popor și „Rusaliile” sau
„Duminica mare”. Pentru a înțelege mai
bine semnificația acestei sărbători și istoricul ei, se impune să întreprindem o
scurtă cercetare a Sfintei Scripturi pentru a vedea ce a adus ea în plus creștinilor.
Înainte de toate, Cincizecimea sau Rusaliile este
sărbătoarea zilei de naștere a
Bisericii și, implicit, a creștinismului. Această sărbătoare este legată
de praznicul Cincizecimii iudaice, pentru că s-a născut în aceeași zi în care credincioșii iudei de pretutindeni veneau la
sanctuarul din Ierusalim ca să se închine și
să-I mulțumească Domnului pentru
recolta de păioase obținută în noul an.
Ca denumire, sărbătoarea Cincizecimii provine, așadar, din tradiția religioasă iudaică și
se mai numea „Sărbătoarea Săptămânilor” sau a „Rusaliilor”, fiind una dintre
cele trei mari sărbători ale pelerinajului la templul sfânt de la Ierusalim.
Legea sfântă prevedea ca la începutul secerișului
să se aducă la locașul sfânt un snop de
orz, legănat într-o parte și în alta,
ce putea să simbolizeze învierea și
consacrarea întregii recolte din acel an (Lev. 23, 10-11). A doua zi după sabat
(Lev. 23, 15-16), în ziua a cincizecea de la începutul secerișului, se aduceau în dar Domnului și două pâini din prima recoltă de grâu (Ieș. 23, 16; 34, 22).
Ca unul care era crescut și
educat în tradițiile religioase ale
poporului iudeu, Apostolul Pavel a intuit care era simbolul aducerii primelor
recolte la altar, încât a fost cel dintâi scriitor nou-testamentar care a
declarat că Hristos-Domnul, cu prilejul Învierii Sale, a devenit primul rod al
nemuririi, iar mai apoi, la a doua venire a Sa, toți cei ce sunt ai Lui vor fi, de asemenea, roade ale nemuririi
(I Cor. 15, 23), adică cele dintâi roade ale învierii tuturor. Prin extensie,
văzând continuitatea incontestabilă a celor două Testamente și faptul că sărbătorile principale ale
Vechiului Testament au fost transferate direct în Biserica creștină, adică Paștele,
Sărbătoarea Azimelor (Învierea) și
Sărbătoarea Săptămânilor (Ziua Cincizecimii), am putea spune că, pentru noi creștinii, trimiterea Duhului Sfânt în Biserică,
ce a avut loc tot în ziua Cincizecimii, adică a Cincizecea zi după Paști (Fapte 2, 1), se constituie în cea dintâi
mare roadă a Duhului în lume.
Începutul
„recoltării” sufletelor
Este de menționat
deosebirea radicală între cele două sărbători. Dacă la iudei Cincizecimea era o
sărbătoare a recoltei, celebrată cu tot fastul de rigoare la încheierea secerișului, Rusaliile la creștini marchează începutul recoltării
sufletelor pentru Împărăția lui
Dumnezeu, a celor care vor crede în Hristos ca Domn și Mântuitor. În esență,
această sărbătoare creștină poate
Însemna tot un fel de seceriș, dar de o
cu totul altă natură, un seceriș cu rod
mult mai bogat, ce va dura până la finele veacurilor, când Dumnezeu va strânge
toată recolta în hambarele Împărăției
Sale.
Termenul de „Rusalii” derivă de la cuvântul „rosa” (trandafir),
deoarece de fiecare dată sărbătoarea cade în perioada înfloririi trandafirilor.
Baza acestei sărbători o constituie unicul text din cartea Faptele Apostolilor
relatat amănunțit de Sfântul Luca (cap.
2, 1-13). Acesta începe prin a sublinia că s-a împlinit făgăduința lui Iisus, Care spusese mai înainte de a
fi preaslăvit de către Tatăl: „Multe am să vă grăiesc vouă, dar nu le puteți purta acum; iar când va veni acela, Duhul
adevărului, vă va învăța pe voi tot
adevărul” (In. 16, 12-13; Mc. 4, 33). Sfântul Luca ne încredințează că această făgăduință s-a împlinit întocmai: „Și când a sosit ziua Cincizecimii, erau adunați cu toții
împreună în același loc. Și deodată a venit din ceruri un vuiet mare,
ca un vâjâit de vânt puternic, și a
umplut toată casa unde ședeau ei. Și li s-au arătat împărțite niște
limbi ca de foc și s-au așezat câte una pe fiecare din ei. Și s-au umplut toți de Duh Sfânt și au
început să vorbească în alte limbi, după cum le dădea lor Duhul a grăi”. Se
arată că evenimentul a avut loc pe la ceasul al treilea din zi, adică orele 9
dimineața.
Erau cu toții adunați în același
loc, tot într-o zi de Duminică, pentru a se ruga împreună, ceea ce ne arată că
Duhul vine la noi doar atunci când suntem în comuniune de rugăciune, când ne
reculegem, când ne adunăm din prea multele și
deșartele împrăștieri ale lumii, când intrăm în sanctuarul sufletului ca să-I
pregătim casă Duhului. Numai prin rugăciune devenim accesibili Duhului Sfânt,
adică suntem conectați la lucrarea Lui.
Pe lângă cei 12 Apostoli veniseră și
ceilalți ucenici ai lui Iisus, până la
numărul de 120 (vers. 15) pentru a se ruga împreună în așteptarea făgăduinței
Domnului: „Veți lua putere când Se va
pogorî Duhul Sfânt peste voi, și Îmi veți fi martori în Ierusalim, în toată Iudeea,
în Samaria și până la marginile
pământului” (cap. 1, 8). De față erau și femeile credincioase, care-L asistaseră și petrecuseră pe Iisus până la groapă,
aflate și ele la rugăciune, dintre care
nu lipsea Sfânta Fecioară Maria, mama lui Iisus. Așadar, se aflau acolo adunați
oameni de toate vârstele, bărbați și femei. Așa
se justifică cuvintele lui Petru, ca răspuns pentru cei care-i acuzau că sunt
beți: „Oamenii aceștia nu sunt beți,
cum credeți voi, căci nu este decât al
treilea ceas din zi, ci se împlinește
ceea ce a fost spus prin prorocul Ioel: „În zilele de pe urmă, zice Dumnezeu,
voi turna din Duhul Meu peste orice făptură; fiii și fiicele voastre vor proroci, tinerii voștri vor avea vedenii și bătrânii voștri vor
visa vise. Chiar și peste robi și peste roabe voi turna în zilele acelea din
Duhul Meu și vor proroci” (cap. 2,
17-18, cf. Ioel 3, 1-2). Când zice „peste toată făptura” înseamnă tot neamul
omenesc, fără nici o excepție, fiindcă
darurile Duhului se revărsau peste oameni în trei moduri, după cum sunt descrise:
primul corespunde darului profetic în sens strict, iar al doilea și al treilea indică mijloacele prin care
Dumnezeu comunica frecvent revelațiile
Sale, în perioada Vechiului Testament, visurile (vezi cazul lui Iosif, Fac. 15,
2) și viziunile (Is. 6, 1; Iez. 1 și 10; Dan. 10, etc.). De acum, Duhul nu mai
face nici o diferențiere între oameni,
după cum o va spune și Sfântul Pavel:
„Nu mai este sclav, nici liber, căci toți
sunt una în Hristos” (Gal. 3, 28; Col. 3, 11). Duhul se dă deci din abundență, căci zice „voi turna” cum se toarnă apa și de aceea nu întâmplător în Evanghelia de
astăzi Hristos compară Duhul pe care-L va trimite cu apa cea vie: „Cine crede
în Mine, din inima lui vor curge râuri de apă vie” (In. 7, 38). Se știe bine că acolo unde lipsește apa, viața
nu poate exista, iar dacă nu este Duh Sfânt, nici viața spirituală nu se poate dezvolta spre viața cea veșnică.
Prezența și
lucrarea Duhului înainte de Întruparea Domnului
Să nu se creadă cumva că iudeilor le-ar fi fost cu totul
străină Persoana și lucrarea Duhului
Sfânt în lume, în general și în istoria
lor în mod cu totul aparte. Mai toate cărțile
Sfintei Scripturi ne vorbesc des despre lucrarea Duhului ca una care este
nedespărțită de cea a lui Dumnezeu
Tatăl. Definit cu termenul ebraic de „Ruah”, aflăm despre Duhul că a luat parte
activă la apariția vieții pe pământ, când se spune că plutea sau Se
mișca pe deasupra apelor pustii de viață (Fac.1, 2). Așadar, de la începuturi Acesta este împreună lucrător cu
Dumnezeu, fiindcă este numit „Duhul Său” și
a fost revelat ca și Creator de viață cu o permanentă lucrare de susținere și
multiplicare a acesteia. Fiind tot Dumnezeu, este și El veșnic și atotprezent, după cum declară cu emfază
psalmistul: „Unde mă voi duce departe de Duhul Tău” (Ps. 138, 7). Când Dumnezeu
a inițiat dialogul cu omul a făcut-o
tot prin Duhul. Scriptura ne spune că același
Duh îi inspira și îi determina pe profeți să vorbească despre Dumnezeu și în numele Lui. Ni se spune de Moise că
avea atât de mult Duh în el încât, din iconomie, Dumnezeu a luat din Duhul care
era peste acela și L-a pus și peste cei 70 de bătrâni aleși să-l ajute în lucrarea sa (Num. 11,
16-17). Iar, dovada concretă că au primit pe Duhul a fost că au început și ei să profețească,
adică să-L laude pe Domnul, după cum le dădea lor Duhul, nu neapărat să
vestească evenimente viitoare. Așa s-a
întâmplat și cu tânărul Saul. De îndată
ce a fost uns ca rege peste evrei, a venit Duhul lui Dumnezeu peste el și l-a transformat într-un alt om, încât
întâlnindu-se cu o ceată de proroci a început să prorocească împreună cu aceia,
adică să cânte în cinstea Domnului, lăudându-L (I Reg. 10, 5).
Duhul nu ia vieți,
ci dă viață
Lecturând cărțile
biblice, putem observa că în vechime Duhul se dădea doar anumitor persoane, atent
selectate de Dumnezeu, în vederea îndeplinirii unor misiuni speciale în
favoarea poporului din care făceau parte. S-ar putea spune că Duhul se dădea cu
multă economie, ca să nu zicem cu zgârcenie chiar, întrucât doar un număr mic
de oameni ce primeau autoritatea de a îndeplini anumite slujbe de conducere sau
profetice erau înzestrate cu Duhul. Astfel, Dumnezeu a luat o parte din Duhul
care era asupra lui Moise și l-a dat
celor 70, iar mai târziu a luat din Duhul care era asupra lui Ilie și l-a trimis peste Elisei. De ce? Aflăm tot
din Scripturi. Cei ce primeau pe Duhul nu rămâneau cu El pe termen lung, ci se
bucurau limitat de puterea și lucrarea
Lui, cât să își îndeplinească misiunea.
Unora le dădea puteri fizice ieșite din
comun, asemenea viteazului Samson, care L-a avut pe Duhul doar pentru un timp
limitat (Jud. 15, 14). Totodată, persoanele asupra cărora venea Duhul, cu excepția unor arhierei de vocație, nu-L puteau transmite și altora, fiindcă nu le aparținea efectiv. În acele timpuri, ca și acum, cel care nu se dovedea a fi vrednic
de Duhul Îl putea pierde. În cazul regelui Saul (I Reg. 16, 14) în locul Lui a
venit un duh rău, demonic. David era pe deplin conștient de primejdia pierderii Duhului și de aceea Îl implora pe Dumnezeu să nu ia Duhul Său cel Sfânt
de la el (Ps. 50, 12). Probabil că se referea, în primul rând, la Duhul pe care
L-a primit în momentul ungerii ca rege și
de aceea prin acele cuvinte Îi mai cerea Domnului să nu-i retragă nici mandatul
de domnie, așa cum făcuse cu
predecesorul său Saul. În orice caz, dintre lucrările Duhului Sfânt în lume se
remarcă de către psalmist că viața însăși nu poate continua fără El: „Tu trimiți Duhul Tău și
toate sunt create și înnoiești fața
pământului” (Ps. 103, 31). În nici un caz, deci, Duhul nu ia vieți, ci oferă viața și o susține.
Este important să înțelegem
bine textele biblice care ne vorbesc despre lucrarea Lui în lumea văzută. Am
auzit de multe ori în biserică fragmente din psalmi traduse eronat, cum ar fi
spre exemplu Psalmul 102, 17 în forma: „El (Dumnezeu) a cunoscut făptura
noastră și Şi-a adus aminte că țărână suntem. Omul ca iarba, zilele lui ca
floarea câmpului, că duh a trecut peste el (adică peste om) și nu mai este…” Este greșit să spui despre Duhul că ar avea și menirea de a omorî oameni. Psalmistul zice
cu totul altceva. El compară fragilitatea și
efemeritatea vieții omului cu o floare.
Cum însă în ebraica biblică termenul „Ruach” are două semnificații, „vânt” și
„duh”, ca de altfel și corespondentul
său în greacă „pnevma”, se pare că de aici a apărut confuzia în limba română.
Comparând viața omului cu o floare,
psalmistul zice: El cunoaște zidirea
noastră, El Își aduce aminte de făptura
noastră… viața omului este ca o floare,
că vânt trece peste ea și nu mai este și nu se mai cunoaște locul ei (al florii). Prin urmare, dacă este o eroare să
spui că vântul omoară oameni (fără numai de cazuri izolate de cicloane), cu
atât mai greșit este să spui că omoară
Duhul. Dimpotrivă, Duhul este numit „Vistier al bunătăților și Dătător de viață” (vezi rugăciunea „Împărate Ceresc”). A se
vedea și la profetul Iezechiel (36,
26-27; 37, 14). Este adevărat că omul moare de îndată ce i se retrage duhul,
după cum ne spune iarăși psalmistul,
care nu era străin de lucrarea Duhului pentru menținerea
și proliferarea vieții pe pământ când zice: „Retrage-vei Duhul
Tău și se vor sfârși și
în țărână se vor întoarce”, și iarăși:
„Trimite-vei Duhul Tău și se vor zidi și vei înnoi fața
pământului” (Ps. 103, 30). Deși în
Scriptură se vorbește despre un singur
Duh, lucrările Lui sunt diferite. Când se atingea de anumiți oameni le sporea mult puterile fizice
(Jud. 6, 34; 11, 29; 13, 25; 14, 6; 15, 14), le dădea capacitatea de a conduce
un popor (I Reg. 16, 13; II Reg. 23, 2) sau de a vesti evenimente viitoare, ca
în cazul profeților, iar când se atinge
de trupurile moarte, grație Duhului,
acelea învie (Iez. 37).
După cum spuneam, acele persoane erau doar atinse de Duhul,
dar nu știm dacă erau și purtătoare de Duh pe care să-L poată
transmite și altora, ca în cazul
Domnului Hristos. El Însuși ne spune că
Duhul Domnului este pe El (Lc. 4, 18), iar Ioan afirmă că „a văzut pe Duhul
coborându-Se din cer ca un porumbel și
a rămas asupra Lui” (In. 1, 32), și tot
Duhul L-a dus în pustie ca să fie ispitit. El trimite pe Duhul numai după Înălțarea la ceruri, fiindcă Fiul este egal cu
Tatăl, împreună Dătător de Duh, dar și
pentru a-i face pe toți să creadă și să înțeleagă
că El este puterea Tatălui (I Cor. 1, 24), zice Sfântul Chiril al Alexandriei.
Dacă urcarea lui Iisus la ceruri a fost una discretă,
venirea Duhului a fost percepută auditiv, aidoma zgomotului unui vânt puternic și vijelios și
vizual sub forma unor limbi ca de foc, care s-au așezat pe fiecare dintre cei prezenți.
Istoria mântuirii ne spune că Duhul lui Dumnezeu S-a manifestat în lume sub
felurite forme: vânt vijelios, ca într-o mare furtună sau „ca un foc urmat de
un susur blând și subțire” (a se vedea cazul profetului Ilie: III
Reg. 19, 12).
Ne reține atenția faptul că, la Rusalii, Duhul S-a
manifestat ca un foc însoțit de o mare
vijelie de vânt, după care apar niște
„limbi ca de foc”. Dificil este a înțelege
de ce Hristos, îndată după Înviere, L-a împărtășit
doar Apostolilor pe Duhul, nu și
femeilor, iar acum o face pentru a doua oară, dându-L și unora, și altora.
Prima dată L-a dat oare incomplet? Doar parțial?
Cum spuneam, deși Duhul este Unul
singur, darurile Lui pot fi felurite. Cu prima ocazie le-a dat acelora un dar
care să-i reconforteze sufletește, să-i
scoată din starea de șoc, de teamă și din anonimatul în care se aflau, dar în
primul rând să-i hirotonească pentru o misiune grea în care vor fi confruntați cu multiple obstacole și opoziții
de tot felul și pe toate planurile. A
doua oară le trimite pe Duhul mobilizator și
fervoarea misiunii ca să-i determine să procedeze neîntârziat la vestirea
mesajului Evangheliei. De aceea, sugestiv Duhul le apare în chipul unor limbi.
Se știe bine că dintotdeauna credința s-a născut, se naște încă și crește din ascultarea cuvântului. Ca și altădată profeții, Apostolii trebuiau să fie martori ai lui Hristos, adică să
dea mărturie verbală despre El. Iar limbile erau ca de foc fiindcă erau de la
Duhul și fiecare se cuvenea să
vorbească cu mult entuziasm, cu fervoare sfântă, dar mai ales cu convingere.
Înfățișarea
focului poate fi totodată și un
avertisment divin că Duhul poate să-i ardă cândva pe cei ce nu primesc mesajul
Evangheliei. Textul ne mai sugerează că Duhul Sfânt a venit ca un vânt
vijelios. Asemănarea nu este deloc întâmplătoare. Oricine știe cât de benefică este lucrarea vântului,
secondat de activitatea gâzelor, care la momentul oportun favorizează
polenizarea florilor și, implicit,
asigurarea imensității roadelor pe
pământ. Când acești factori lipsesc, nu
mai sunt șanse de roade. De aceea, în
spațiile închise, unde lipsesc curenții formați
de vânt, cum ar fi în sere, fermierii sunt obligați
să recurgă la serviciul unor bondari care să facă această lucrare. Pe plan
spiritual, când lipsește prezența Duhului, sufletele rămân și ele pustii de roade și mor în veșnicie.
Forța
extraordinară a iubirii divine
Când la Rusalii Duhul S-a manifestat ca un suflu năprasnic,
aceasta vrea să exprime și forța extraordinară a iubirii divine, care erupe
în lume, în Biserică și în suflete.
Prezența Duhului și, totodată, a iubirii divine din momentul
Rusaliilor a rămas constantă în Biserica lui Hristos. Ni se spune că toți cei prezenți,
bărbați și
femei, s-au umplut de Duhul Sfânt și au
început să vorbească în alte limbi, după cum, le da Duhul să vorbească” (vers.
4). De notat că Duhul le-a dat acest dar nu pentru ei înșiși și nici ca să impresioneze pe cineva, ci ca
să fie capabili să-L vestească pe Hristos tuturor iudeilor veniți din cele 16 neamuri ale pământului, pe
unde fuseseră disipați de vitregiile
istoriei și nu mai vorbeau limba
aramaică, iar aceia au putut înțelege
mesajul fiindcă Apostolii vorbeau în limba țării
lor. De aceea se și întrebau cu mirare:
„Oare nu sunt aceștia ce grăiesc toți galileeni? Și
cum auzim fiecare limba noastră în care ne-am născut?” (cap. 2, 7-8). Se subînțelege că s-au născut și trăiau în alte țări,
iar aici veniseră doar pentru marea sărbătoare a Cincizecimii, după cum îi
obliga legea lui Moise, dar ei nu mai înțelegeau
limba aramaică a iudeilor din țară. Așadar, Domnul în toate S-a ținut de cuvânt ca să se ducă mesajul „mai
întâi către oile cele pierdute ale casei lui Israel” (Mc. 10, 6; 15, 24), or se
pare că cele pierdute erau cele din afara Ţării Sfinte. De menționat că acest dar li s-a dat și altor creștini
din Biserica primară, cum a fost și
cazul lui Corneliu sutașul, dimpreună
cu toată familia lui (Fapte 10, 44-48), și
al altora. La alții, acest dar era
secondat și de cel al prorociei (Fapte
19, 5-6) și de alte harisme (I Cor. 12,
10, 30; 14, 5-6, 13-16 etc.). Erau niște
daruri cu totul speciale, care au ajutat la convertirea păgânilor și la răspândirea Evangheliei, dar, din
păcate, cu vremea, acele daruri s-au pierdut. Cu toate acestea, Duhul a rămas
prezent și lucrător în Biserică. Tot
ceea ce s-a făcut bun de la întemeierea ei și
până astăzi este lucrarea Lui. Grație
Duhului s-au făcut evanghelizarea lumii, convertirile individuale sau colective
și tot El a dat și dă curaj martirilor. Cu alte cuvinte, ceea ce este sufletul
pentru trup este Sfântul Duh pentru Biserică, zicea Fericitul Augustin.
Cu toate că revărsarea Duhului în lume, la momentul
Cincizecimii, s-a manifestat atât de spectaculos, terifiant am putea spune,
totuși lucrarea Sa în sufletul omului
este una foarte discretă. Dacă se spune că la Botezul lui Iisus „S-a pogorât în
chip de porumbel și a rămas asupra Lui”
(In. 1, 32) ar putea fi un avertisment pentru noi că Duhul Sfânt poate fi
pierdut temporar, ori chiar pentru totdeauna, dacă nu dorim și nu știm
să-L păstrăm, dar mai ales dacă nu facem nimic pentru a-L merita. În
simbolistica orientală, dar nu numai, porumbelul era chipul blândeții, al delicateții, al purității și al nevinovăției
și, mai ales, al atașamentului de durată. Porumbița mai este și
simbolul iubirii și al atașamentului Duhului și implicit al lui Dumnezeu față
de poporul Său, al atașamentului divin
față de sufletele oamenilor. Înțelegem, astfel, de ce Duhul Sfânt se mai
numește și
„Paracletul”, adică apărătorul, întrucât pledează în favoarea noastră și ne apără cauza înaintea tronului divin.
Când primim Duhul
Învățătura Bisericii
noastre este că Îl primim în momentul botezului în numele Preasfintei Treimi,
dar din Biblie rezultă că mai sunt și
alte căi. Din Fapte 2, 41 reiese că cei 3.000 au primit mai întâi credința, au primit Duhul și după aceea s-au botezat. Tot Sfântul Luca ne spune că, pe
când Petru vorbea despre Hristos în casa lui Corneliu, „S-a pogorât Duhul Sfânt
peste toți cei care ascultau cuvântul,
tot în chip văzut, ca la Cincizecime, deoarece cei care veniseră cu Petru au
rămas uimiți văzând că darul Duhului
Sfânt S-a revărsat peste neamuri, căci îi auzeau vorbind în limbi străine”.
Atunci Petru a zis: „Se poate opri apa ca să nu fie botezați aceștia,
care au primit Duhul Sfânt ca și noi”?
(Fapte 10, 44- 47).
Dacă Se comportă aidoma vântului, „care suflă unde voiește și
nu știi de unde vine și nici unde se duce” (In. 3, 8), înseamnă că
nu este condiționat de o anumită
lucrare, ci de disponibilitatea inimii noastre de a-L primi. Cel care L-a
primit și Îl are pe Duhul în inima lui
Îl are în același timp și pe Hristos, fiindcă sunt de nedespărțit. Semnul că cineva are pe Duhul în el este
acela că are roade ale credinței creștine: „iubirea, bucuria, pacea, răbdarea,
statornicia în credință, facerea de
bine, bunătatea, credința, blândețea, modestia, cumpătarea în toate (hrană,
băutură, îmbrăcăminte, viața simplă
etc.) și castitatea” (Gal. 5, 22-23).
Să priveghem, deci, permanent asupra integrității credinței
și faptelor noastre pentru a nu-L
întrista pe Duhul Sfânt (Efes. 4, 30), care poate locui ca într-un templu (I
Cor. 6, 19) în sufletul creștinului sau
îl poate părăsi dacă găsește în el ceva
necurat. Dacă El a venit de bunăvoie în sufletul omului și fără să-i violenteze voința,
ba mai mult, îi mai dă gratuit și niște daruri, odată venit, condiționează rămânerea Sa de colaborarea
credinciosului cu El. Se amăgesc acei creștini,
indiferent de locul pe care-l au în Biserică, dacă își închipuie că Duhul lui Dumnezeu va rămâne în ei chiar dacă
fac păcate grave și nu încearcă nici un
fel de pocăință.
Din clipa primirii Tainei Sfântului Botez sau a convertirii,
creștinii au primit în ei pe Duhul, Ce
este reînnoit și amplificat prin
fiecare Sfântă Taină, când are loc în sufletul omului o mică și nouă Cincizecime, deoarece Se coboară Duhul
în chip tainic asupra primitorului și
în acea clipă acela „este pecetluit”, după spusele Sfântului Pavel, „primind în
inimă arvuna Duhului” (II Cor. 1, 22; 5, 5) care-i oferă viața veșnică.
Duhul Care sălășluiește în om poate fi întristat (Efes. 4, 30).
Îl întristezi pe Duhul când îl întristezi pe aproapele, când îl nedreptățești
și când nu te preocupă deloc mântuirea
propriului suflet. Cel mai mult Îl întristăm, însă, când cădem în păcatul
cultului personalității, al
autosuficienței. După cum discret Se
pogoară în sufletul pregătit cât de cât să-L primească, la fel de discret și rapid se retrage, lăsând sufletul pustiu și copleșit
de tristețe că a pierdut garanția mântuirii.
Pr. Prof. Univ. Petre Semen – 16 Iun. 2019
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu