În ultimii ani a crescut decalajul economic dintre România şi ţările Europei centrale şi de est. Nu este de ajuns că România nu mai poate recupera diferenţa economică cu ţările occidentale, dar pierde şi în faţa ţărilor vecine. Polonia stătea, în 2015, cel mai bine, cu o creștere de peste 7 ori. Polonia a devenit din 2015, lider absolut, desprinzându-se de pluton fără drept de apel. PIB-ul Poloniei a ajuns să însemne, în 2015, 89% din PIB-ul cumulat în același an al Cehiei, Ungariei, României și Bulgariei, față de 49% în 1990. Polonia a devenit locomotiva zonei. State mult mai mici decât România, precum Cehia, au avut și au în continuare un PIB la același nivel cu al nostru. În 2015, PIB-ul României reprezenta 37,3% din cel al Poloniei, comparativ cu 59,1% în 1990. Decalajul dintre cele două PIB-uri s-a accentuat. În plus, PIB-ul României a fost depășit de cel al Cehiei. România, a doua țară a regiunii din punctul de vedere al teritoriului şi al populaţiei, a căzut de pe locul al 2-lea pe locul al 3-lea. În termeni reali, PIB-ul României se distanţează tot mai mult de cel al Poloniei, raportat la anul de referinţă 1990. Polonia a câștigat cursa declanşată după 1990, în timp ce România se află pe un loc 3 apropiat de locul 2, dar la mare distanţă faţă de câştigător. După Brexit, Franţa a recunoscut Polonia ca pol de dezvoltare economică din Europa, în timp ce România se zabate în subdezvoltare şi crize politicie inutile sau induse de afară.
La capitolul infrastructură, România a pierdut startul cu ţările vecine. Ungaria are deja 2500 kilometri de autostradă şi deja înţeapă graniţa României la Borş şi Nădlac cu autostrăzi în timp ce România a rămas la nivelul drumurilor naţionale pe frontieră. Serbia a devenit o reţea de autostrăzi performante cu ajutorul Chinei, iar România nu e lăsată să facă o singură autostradă care să lege Transilvania de Muntenia, pentru că deranjează gândacii sau minţile înfierbântate ale funcţionărimii corupte de la Bruxelles? Dacă mergi cu maşina în vacanţă în Grecia vei putea observa, de la an la an, cum Bulgaria are noi autostrăzi moderne care străbat munţii cu tunele impresionante. România e lăsată se pare intenţionat în urmă la capitolul infrastructură rutieră şi de cale ferată. La 1921 se mergea mai repede cu trenul de la Cluj-Napoca la Bucureşti decât astăzi. România a fost devalizată de resurse naturale şi economia a încăput pe mâini străine. Nu sunt bani de alocaţii pentru copii, dar se şterg datorii de miliarde de euro la bănci internaţionale, care au amanetat economia noastră. An de an creşte decalajul dintre România şi ţările Europei centrale şi de est. Bulgaria a devenit un Eldorado economic respectat la Bruxelles cu un pas în Schengen şi fără MCV. Cine este de vină? În primul rînd, clasa politică, în parte subordonată serviciilor secrete, care fac jocurile multinaţionalelor şi marilor puteri cu interese egoiste şi corupţia internă. România pare intenţionat lăsată în subdezvoltare pentru viitoare planuri geostrategice, care să ducă la o posibilă dezmembrare teritorială motivată de incapacitatea românilor de a-şi gestiona treburile interne? Azi, în loc să facem autostrăzi, spitale, şcoli, trenuri de mare viteză, ne afundăm într-o criză politică anticipată, doar pentru interesele unor găşti lacome de putere din cadrul unor partide manevrate de alţii în subsidiar?Fără politicieni patrioţi, vizionari şi incoruptibili nu se poate dezvolta România. Proiectul de ţară acum este zavistia şi birocratizarea administraţiei care a blocat orice iniţiativă bună de dezvoltare. Să fie oare intenţionată?
Ionuţ Ţene
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu