Tot ce stăpânește omul reprezintă o scânteie de viață și o clipă de timp.
Dacă
destinul nostru este efemer, nu ne rămâne decât să prețuim clipa, secunda ce se
scurge cu atâta repeziciune peste noi, muritorii; să prețuim picătura de frumos
ce ni se oferă în această antologie - un mănunchi de gânduri, sentimente,
emoții, trăiri și frământări intense, toate alcătuind un tot unitar, un regal
de frumusețe și sensibilitate - poezie, proză, eseu, poezie
populară, recenzii, cântec popular, interviuri, o ploaie de metafore și personificări,
oameni minunați și frumoși reuniți sub semnul logosului, între Eros și
Thanatos, între lumină și adevăr.
Cuvintele
coboară lin, domol, dar cu înfiorare și simțire, așa cum se revarsă apa de
izvor, la munte, în zilele răcoroase.
Tot
coboară cuvintele și ne înseninează viața și sufletul, uneori cu dor și
nostalgie, alteori cu bucurie și împlinire.
Se
cuvine să mulțumim din suflet celor trei coordonatori, maramureșeni inimoși,
Vasile Bele, Gelu Dragoș și Nelu Danci, pentru promovarea culturii și a frumosului
în lume, pentru aceste minunate mărturii spirituale ce vor dăinui
peste
timp, culese cu pasiune și dăruire, dar și cu infinită iubire.
Să
începem periplul nostru literar prin acest labirint al trăirilor lăuntrice.
Valeria
Bilț ne oferă imagini spectaculoase, încărcate de lirism și dăruire în poemul Muzica înainte de toate,
parafrazându-l pe simbolistul francez Paul Verlaine: „De la musique, avant tout
chose", un amalgam de bucurie și iubire, de dăruire: „să punem niște
muzică, să nu stăm așa cu aerul sec, să tresalte în inspirații bucuria".
În
Veac pandemic,
autoarea ne amintește de propoziția lui Cicero, „O, tempora, o, mores!",
împotriva lui Catiline, criticând atitudinile, tendințele actuale, amintindu-și
de momentul crucial în care mama sa își ia adio: „a rămas bun sau a
chemare", din celălalt tărâm lipsit de suferință.
Într-o
multitudine de metafore și personificări, Vasile Bele în Versuri. Eseu,
descrie
„tăcerea răstignită în altar, cea care-și face cuib într-un bob de
fericire", în haina de rouă „a veșniciei"; răstignirea Mântuitorului
este surprinsă magistral - natura este cea care participă la întregul ritual:
„crinii albi plângeau", „iarba și-a oprit verdele într-o lacrimă",
„vântul și-a plâns umbra", iar „norii și-au golit pasul", urmărind
„viața într-o desagă" cu vise și amintiri promise.
Erosul
este prezent în lirica poetică, o parte integrantă, o febră a sufletului, „în
fiecare suflare de vânt", în fiecare „clipă de zidire", în fiecare
bob de rouă, acolo unde „doar clipele de veșnicie au prins rădăcini".
Autorul
Vasile Bele vorbește despre simbolistica obiceiurilor de primăvară, despre
sărbătoarea Sângeorzului.
Casele,
gospodăriile sunt apărate cu ajutorul unor plante sau obiecte cu proprietăți
magice.
Așa
cum afirmă prof. univ. dr. Delia Suiogan, „stropirea cu apă constituie
procedeul cel mai uzual și mai răspândit".
Legenda
continuă despre Marele Mucenic Gheorghe, cel purtător de biruință și despre
minunile săvârșite de-a lungul vieții.
În
eseul O clipă de zâmbet,
Vasile Bele rememorează cu nostalgie anii tinereții, timpul care a fugit în
zbor (fugit irreparabile tempus), cei 29 de ani în Jandarmerie, cu misiuni
multe și riscante, dar, cu iubire de Dumnezeu, totul trece cu bine, chiar și cu
cele 29 de primăveri sau ierni care s-au pierdut în negura timpului .
Important
este că autorul, „un vulcan de energie pregătit să erupă", rămâne un
învingător, încrezător în zilele ce vor veni, dar, cu privirea spre cer, spre
Dumnezeu, este călăuzit de cultul dreptății și al adevărului.
Într-un
alt poem, Vasile Bele, „născut în visarea luminii", în cuvânt și
frumusețe, dorește să culeagă libertatea și zborul, precum curcubeul, fiind
zămislit din „cuvânt și zâmbet".
Ghiță
Blidar, interpret de muzică populară, consideră că are o datorie
morală
de a promova tezaurul impresionant al comunității, specificul nostru național;
Țara Codrului, în
toată splendoarea ei, rămâne un izvor nesecat de inspirație, dar și de istorie,
cu oameni credincioși, cu o istorie demnă de luat în seamă, cu codreni modești,
apărători ai spiritualității noastre românești.
Pr.
stavr. Radu Botiș în Aspecte
pedagogice și catehetice în lucrarea de mântuire a domnului Iisus Hristos,
vorbește despre persoana divino-umană a Mântuitorului Iisus Hristos, despre
naștere și copilărie, despre puterea învățăturii Mântuitorului, despre
Mântuitorul Iisus Hristos, despre Cuvântul lui Dumnezeu, despre pildele
Mântuitorului – pilda semănătorului, a
semințelor bune și a neghinei, despre lucrătorii viei, despre pilda celor zece
fecioare, pilda celui ce datora zece mii de talanți.
Cel
mai important lucru este să-l cunoaștem pe Dumnezeu, să-i cunoaștem
învățăturile.
Radu
Botiș este un slujitor al Bisericii, fiind cel ce ne oferă învățături, amintindu-ne
de „Didahiile" lui Antim Ivireanul.
Elena
Borcuti ne propune în Lumini
și umbre, o incursiune în natura feerică,
paradisiacă, o natură ce ne amintește de pastelurile lui Vasile Alecsandri:
Lumini și umbre își arată fața
Și ele vin și trec când nu le-aștepți
Ne-ntunecă și ne înseninează viața.
Autoarea
ascunde în versurile sale sacralitatea învierii, lumina infinită, sacră,
descrie florile câmpului, „poleite-n razele de soare", primăvara „din
muguri de april", acolo unde viața e „triumfătoare".
Poetul
Emil I. Bozga ne fascinează în poemele sale cu tema timpului ce se scurge în
„trenul vieții", de aceea trebuie să prețuim clipa (carpe diem).
Cu
aceeași emoție și sensibilitate, Emil I. Bozga descrie într-un poem-rădăcină,
Maramureșul purtat veșnic în suflet, cu „forță și mândrie", un adevărat
„hotar de haiducie", deoarece doar „În Maramureș este închinarea".
Continuăm
periplul literar cu volumul de versuri Focul din noi al doamnei Mihaela
CD, un volum ce îmbină trăiri, sentimente profunde, frumuseți inconfundabile
prin ceea ce ne transmite autoarea, sentimente alese față de cei dragi, dar și
dorul inegalabil de țară, de glie, dar și de copilărie.
Urmează
dialoguri, replici îngemănate (Vasile Bele / Mihaela CD), în care cei doi
condeieri culeg, „petale de iubire și dor", dar și culorile curcubeului,
„lacrimi din zâmbet de soare"- poeme descrise cu lirism și dăruire,
adunate în „culorile neșterse dintr-un pas de adiere".
Poetul
Ionescu Cioată ne transmite un mesaj al speranței, al îndemnului de a merge mai
departe:
Să știi să mergi
pe-al vieții drum,
Să știi să mergi călcând prin scrum,
deoarece speranța rămâne „un vis", un cânt, o strigare vie, tăcută, din
adânc, chiar dacă lumea în care trăim este tristă, „fără viitor", o lume
cu „văzduhul gol", ce și-a pierdut sacralitatea: „e-o
lume
tristă, îngerii în nămol".
O
poetă sensibilă este și Gabriella Costescu, o căutătoare a frumosului, dar și a
adevărului suprem, dincolo de cuvinte: „ca un cerb însetat caut apa
Vieții", într-un dialog permanent cu Divinitatea.
Citind
poeziile autoarei, m-am dus cu gândul la Psalmii arghezieni, numai că poeta nu
este ca un predicator în pustiu - vox clamantis in deserto, nu oscilează între
credință și tăgadă, ci îi mulțumește lui Dumnezeu că „i-a lărgit cărarea",
viziunea despre lume și viață, simte cu toată ființa că este ascultată.
Rătăcirile au prins nerătăcire: „Lumina pentru mine nu ai stins".
Poemul
Gabriellei Costescu este o poartă spre fericire, mântuire și lumină, o poartă
deschisă spre adevăr, „sub un munte de iubire".
Poeta
Alina Narcisa Cristian, așa cum afirmă profesorul
Gelu
Dragoș, ne amintește de poeziile lui Ion Pillat, de acel sentiment elegiac.
Descoperim
în poezie o alternanță a formelor verbale: de la perfectul compus („am tăcut în
povestea noastră"), la condițional optativ perfect („ar fi trebuit"),
sau la conjunctiv - „să vorbesc", în versuri profunde, emoționante,
descriind iubirea, dar și suferința: „să nu vorbești despre poezie, dacă nu ai
adunat suficiente lacrimi".
Poetul
popular Nelu Danci scrie cu inima, cu modestia țăranului mândru de harul divin,
cu mândria țăranului credincios.
În
poezia populară a lui Nelu Danci, stau mărturie amintirile din tinerețe -
„tinerețea ni s-a dus", iubirea, cei dragi, neamul românesc cu care acesta
se identifică, sau poeții care se îndreaptă spre cer:
Ne mor poeții cei mai buni,/
Cu-această mare pandemie,
(în memoria poetului Valer Popean).
Dialogurile
literare
inedite între Vasile Bele și Nelu Danci sunt pline de umor și ironie.
Profesorul
Gelu Dragoș realizează un interviu cu poetul și pictorul Ion Georgescu Muscel,
din care aflăm că acest artist plastic și-a expus lucrările în Canada, în
Ontario și practică arta din pasiune. Nimic nu se realizează în viață fără
pasiune!
Rapsodul
popular Vasile Boiciuc Rogneanu a fost sărbătorit prin publicarea unei cărți
dedicate lui cu o bogată anexă foto.
Așa
cum afirmă acest rapsod popular, „cântecul popular este cel care, prin
tinerețea lui, nu te lasă să îmbătrânești niciodată".
Ioan
Dragoș ne surprinde prin titlul volumului, Acte adiționale la foaia de observație, ce
cuprinde toate frământările lăuntrice prin care trece fiecare individ
de-a
lungul timpului, făcând referire la Homer și Ovidiu: mereu până la viața adevărată e o distanță,
pe care nici Homer n-o acoperă.
Mihai
Epli debutează cu volumul Lacunele luminii,
definind poezia „o literă profundă, un stih, ca o minune, iar viața - o „cafea
dulce-amară".
Erosul
este prezent în poezia lui Mihai Epli, deoarece iubita deschide poarta Raiului
și-l salvează; elementele terestre sunt în strânsă concordanță cu
cele
astrale, poetul oscilând între lumină și întuneric.
Elena
Fecioru Scânteioară a cunoscut în versurile sale suferința, lacrima, viața dură
pe care a dus-o:
Pașii-ncearcă să
străbată,
Drumul greu și plin
de zloată,
Dar se-mpiedică-n
durere,
În dor greu și dorul
geme.
Doar
„timpul sculptează-n chip" amarul, singurătatea „își strigă
deznădejdea", iar clipa este „ostoită-n jale". Poezia Elenei Fecioru
mă duce cu gândul la poezia lui Octavian Goga, „poetul pătimirii noastre",
o poezie născută din jale și suferință.
Lucrarea
Groșii Țibleșului -
locuri, oameni, fapte și tradiții, este semnată de
către doamna profesor Ioana Filip, cea care investighează zona Lăpușului, un
ținut încărcat de istorie, un adevărat simbol peste timp, un miracol dat de
Dumnezeu: „O lacrimă a cerului s-a transformat în cristale care s-au sfărâmat,
dând strălucire doar pentru cei vrednici s-o vadă".
Dumitru
Fânățeanu este numit de către Ion Cristofor „Poet al Nordului", un poet ce
descoperă frumosul în poezie, destinul efemer al omului pe pământ, relația cu
divinitatea, fascinat de „pădurea din satul
natal",
de acea lume de basm din orele sfinte, dar și de „Tricolorul Sfânt",
considerat un legământ al poetului cu trecutul din care-și trage seva, obârșia.
Sunt
și poezii dedicate minerilor, acelor ortaci, frați de sânge, ce acționează în
„străfunduri de-ntuneric", anilor ce s-au îndepărtat, fiorului iubirii:
„un foc nestins, măiastră legănare", timpului necruțător ce se risipește,
dar și destinului implacabil al omului:
Noi suntem călători
Spre țărmul viselor.
După
25 de ani de cântec, Maricica Mihoianu este răsplătită cu o carte-document
despre viața, dar și despre trăirile sale, un sfert de veac de cântec.
Interpreta cunoaște fiecare colț din sat, fiecare uliță, iar în privirea ei
înflorește mereu o primăvară verde sau o vară caldă și senină: „Pentru
Maricica, satul este un adevărat templu și un altar", iar cântecul e „viață,
aer, liniște și neliniște, e bucuria ce face necazul să fie uitare".
Profesorul
Gelu Dragoș face o recenzie de carte doamnei Mariana Moga, o prozatoare de
largă respirație, pentru care cuvintele sunt „o lume în miniatură,
o
cale spre libertate”, pentru care scrisul
este
„fericirea de a trăi", este o lume la care se raportează în permanență.
Proza
Marianei Moga descrie situații-limită ale personajelor, întrebări existențiale,
autoarea fiind convinsă că totul se desfășoară conform unui ritual, iar viața
este „școala în care descoperim fiecare lecție trăind-o".
Mariana
Cristina Popan, în volumul de versuri Condei stelar, ne impresionează
printr-o poezie existențială. Se autodefinește ca fiind „un condei de stele, de
floare, de ceruri", sau însăși slova românească:
Sunt slova românească,
Un suflet rătăcesc.
Coordonatorul
antologiei Satule, izvor de dor, este
Puiu Răducan. În această antologie regăsim poezii dedicate lumii satului
românesc, tradițiilor și rânduielilor străvechi:
Din sat plecăm amândoi,
Rămâne drumul înapoi, -
Cristina Bălășoiu.
Doina
Bonescu
personifică pomii:
„M-așteaptă pomii în grădină”, iar Al.
Florin Țene recunoaște că se identifică întotdeauna cu locurile natale: „De pe
plaiurile natale n-am plecat nicicând".
Satul
rămâne pentru toți un spațiu matrice, un izvor nesecat de frumusețe și
inspirație.
Urmează
un manuscris, Cartea vieții, ce
aparține ofițerului superior Mircea Spiridon (plecat la cele sfinte) - un
mănunchi de maxime, reflecții, cugetări de Nicolae Iorga, Kant, Pitagora,
Seneca, Tudor Vianu, etc, o serie de
proverbe arabe, românești, franceze, concluzionând cu o cugetare a lui
Leopardi: „Fericirea omului nu poate consta decât în adevăr".
Costel
Stancu ne surprinde plăcut cu o poezie modernă, de tip proză.
Descoperim
o viziune limpede, concretă și clară a poetului, poeme profunde, acolo unde
Thanatosul este atât de prezent:
Trezește-te, suflet al meu!
Nu simți cum unul din căderea celuilalt
renaștem?,
sau Viața și moartea-s două zaruri ce nu au
numere perechi.
Constanța
Tanți Triță ne-a dăruit un superb volum de versuri, tradus în limba franceză și
în limba engleză, un volum al luminii și al profunzimii, o poezie modernă, dar
și sensibilă:
În agonia singurătății
Nu mai răzbat decât fluturi.
In the agony of the loneliness
Only the butterflies go forward
Dans l'agonie de la solitude
Seuls les papillons se frayent un chemin.
Dumitru
Țimerman este un alt poet de factură modernă -
volumul
Lacul rememorării, cu o
lirică sinceră și pasională; pentru poet,
Cuvântul,
Lumina și Fericirea constituie un tot:
„Neștiute cuvinte
celebre adorm obosite-n fereastră", iar pomii „s-au îmbrăcat în
cămăși", primăvara.
Poetul
nu-și uită rădăcina nașterii, Maramureșul: „se preumblă străbunii mei îmbrăcați
în straie nepământești".
Secțiunea
„In memoriam" începe cu doamna Ligya Diaconescu, care, din păcate, s-a
grăbit să plece spre stele, fiind coordonator al revistei "Antologia
Scriitorilor Contemporani de Pretutindeni".
Cartea
în sine cuprinde o selecție de poezii și proză scrise de scriitori români din
țară și din străinătate.
Una
dintre cele mai importante teme abordate în antologie este istoria, dar și
sentimentul patriotic, promovarea valorilor etern-umane.
Ioan
Voicu a plecat spre ceruri, dar a lăsat în urmă balade triste, sensibile:
Mi-este greu, această viață
o suport de dimineață,
sau,
mă duc fără să vreau
pe același drum uitat de lume.
În Balada ultimei mele morți, Ioan
Voicu recunoaște că suntem trecători pe acest pământ:
„eu sunt iubire,
pulbere și stele".
Veronica
Crăciun Perșe a fost o solistă de muzică populară, aducând cu ea zestrea
folclorică din zona Beiușului; acum nu este decât „un suflet printre
stele", dar rămâne o ființă iubită și apreciată pentru frumusețea
portului, dar și pentru autenticitatea cântecului bihorean, pe care l-a slujit
cu credință până în ultima clipă de viață.
Îndrăgita
solistă rămâne un exemplu de cinste și corectitudine pentru urmași.
Prin
Veronica Perșe s-a făcut o punte între cele două județe-Maramureș și Bihorul
Veronicăi.
Nicolae
I. Petricec semnează în 2006 în „Informația zilei de Maramureș", editorialele Mă enervez, deci exist, Partidul fără nume, Trecutul din
preajma noastră, dar, acum, din păcate, continuă pe un alt
tărâm să scrie, convins că „mintea omenească se apără de amintiri, aruncându-le
sub preșul uitării. Amintirile continuă să existe, ne împiedicăm de ele în
propria noastră minte".
In
memoriam - Nicolae Vălăreanu Sârbu, Pe acoperișul unui veac, o exegeză a
profesorului Gelu Dragoș.
Pentru
poet, poezia rămâne o stare permanentă ce-i invadează ființa, iar frumosul nu
are sfârșit:
Știu numai drumul
metaforei,
genele care-i deschid ochii luminii,
iar nopțile sunt
învăluite de stele, doar anotimpurile
sunt
„zile de adumbrit trupul".
În
antologia poetică Daruri
divine, descoperim un parfum deosebit al
cuvintelor, o dezlănțuire de metafore, traduse de către Baki Ymeri în albaneză.
Antologia
de literatură contemporană este semnată de către trei maramureșeni, în care
sunt antologați 46 de scriitori, poeți, prozatori, oameni dedicați scrisului,
cuvântului, „un univers de culori și de miresme unice, impregnat în creațiile
de excepție ale autorilor, a dat naștere acestui buchet sublim, ce poartă
numele Universum", remarca editorul
și
coordonatorul acestei antologii, Johnny Ciatloș Deak.
O altă
antologie de creație literară și artistică este intitulată Cuvânt în lume, un
concept al Colegiului Național „Mihai Eminescu", Baia Mare, un proiect
literar demarat de către profesorii și elevii acestui Colegiu; chiar dacă
omenirea este sub semnul distanțării sociale, e timp pentru introspecție,
pentru suflet și creație.
Ecouri
literare - Daniela Vâlceanu / Vasile
Bele, la primirea Antologiei de texte:
Bate vânt din Maramureș
De la craii cei mai chipeși,
Cei pe care lumea-i știe
Dragoș Gelu, Nelu Danci
Vasile Bele, oameni buni
Și prieteni dragi.
Revista
„Steaua Dobrogei", o revistă bianuală de cultură, editată de Asociația
Scriitorilor din județul Tulcea, „Aegyssus", director și membru fondator,
poetul Mircea Marcel Petcu, reunește poeți și prozatori, uniți într-o frăție
literară, în inegalabila lume a logosului.
Revista
„Freamăt" a Cenaclului L.S.R.MM este o revistă maramureșeană, în care
metaforele dau anumită greutate poeziei, iar poezia dislocă timpul și spațiul.
Revista
„Amprentele sufletului" este o revistă de cultură și artă, extrem de
interesantă - conține poezie, eseuri, proză, critică literară, folclor, cântec
popular.
Sufletul
acestei reviste este un condeier de excepție, doamna Eugenia Enescu-Gavrilescu.
Mărturisesc
cu mândrie că și eu semnez în paginile acestei reviste, pe care am numit-o o
bijuterie literară, o revistă din suflet și pentru suflet, zămislită cu
pricepere și migală, cu pasiune și dăruire.
O altă
revistă de cultură, tradiție și atitudine civică - „Mărturii maramureșene",
fondată de către scriitorul Radu Botiș. Revista se remarcă printr-o tematică
bogată, abordată în articole de diverse facturi, tratând subiecte de interes
pentru cititori.
Vasile
Boiciuc-Rogneanu este un rapsod popular de pe valea Ronișoarei.
Cântecul
popular, așa cum afirmă cunoscutul rapsod, este cel care alină durerea
sufletului, este șoaptă, vers și poezie, luptă și biruință, o adevărată hrană
spirituală pentru omul sensibil: „Copiii mei sunt cântecele cu care urc pe
scenă", iar cântecul popular rămâne un refugiu pentru fiecare: „dacă ești
singur și-ți cauți un prieten, caută-l în cântecul popular".
100 de personalități maramureșene care au
făcut istorie, din care aflăm că Maramureșul „este un
tărâm al esențelor, în care fibra intimă a existenței se relevă plenar ca
într-o rezervație de străvechi".
Cartea
aceasta este o călătorie către noi înșine, o călătorie-destin.
Antologia
se încheie cu eseul lui Vasile Bele Mănăstirea Chiuzbaia - un colț de rai pământesc.
Aici,
în acest lăcaș sfânt „a fost leagănul copilăriei mele, aici unde necazurile nu
ajung", recunoaște Vasile Bele cu emoție și sensibilitate, locul unde ne
înălțăm rugăciunile către Dumnezeu, dar și către Măicuța Sfântă:
Am venit, Măicuță,
Să te mai vedem,
Să-ți spunem necazul,
Care-l mai avem ...
La
Chiuzbaia, „undeva între cer și pământ, în fiecare zi clopotul vestește zorii
zilei și-n dangătul său binecuvântează ascultătorul ce-și face, creștinește,
cruce".
Se
cuvine să înălțăm și noi o rugăciune către cer pentru această revărsare de frumos
din această antologie, în semn de mulțumire și binecuvântare, pentru puterea
tămăduitoare a Cuvântului ce ne unește și ne va uni mereu.
Aș
dori să închei acest periplu literar într-o notă lirică, cu un poem (versurile
îmi aparțin), intitulat Lângă
tine, poezie:
Lângă tine, poezie
Lângă tine, poezie,
îngenunchez
ca într-o rugăciune,
ca într-o catedrală.
Doar lângă tine
am găsit frumosul
din fiecare slovă
și l-am împrăștiat
în cele patru zări:
la răsărit
am sădit
sămânța cuvântului,
la apus
am adunat
roua fiecărui cuvânt
și am brodat
Universul
doar cu slovele tale,
poezie!
Lângă tine, poezie,
nemurirea este
îngemănată
cu slova de foc!
Prof. Violeta Bobocea,
Liga Scriitorilor Români - Buzău
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu