Politica este o activitate specific umană, prin care se creează autoritatea necesară reglementării şi dirijării raporturilor dintre indivizi şi colectivităţi umane. Este o activitate atât de proprie omului, încât Aristotel definea omul prin zoon politikon. Tendinţa aceasta de instaurare şi menţinere a echilibrului social prin exerciţiul autorităţii dobândită în lupta politică, a dus la apariţia statului.
Statul este organismul
complex care centralizează puterea, subordonează voinţele individuale şi de
grup autorităţii sale concentrată în formulări de natură juridică, cu caracter
obligatoriu, şi care caută să netezească asperităţile sociale prin pârghii
adecvate, în vederea menţinerii ordinei şi siguranţei publice. Dar dacă anticii
erau convinşi că rolul statului este de-a răspândi binele, funcţiile acestuia
au suferit transformări esenţiale în decursul istoriei, astfel că, în plină
Renaştere, Niccolo Machiavelli afirma că statul nu este moral, că el este
instrumentul impunerii prin forţă a unor interese politice şi că în virtutea
acestor interese, „scopul
scuză mijloacele”!
Chiar dacă pentru Hegel statul
avea o esenţă divină, niciun stat n-a fost scutit în decursul existenţei sale
de frământări şi tensiuni interne, lucru care a grăbit ieşirea unora dintre ele
de pe scena istoriei, mai înainte ca operaţiunea să fi fost finalizată de
atacurile necruţătoare ale duşmanilor externi. Asemenea neajunsuri în modul de
funcţionare al organismului puterii i-au determinat pe teoreticieni să critice
vehement mecanismele sale de acţionare, iar pe deţinătorii puterii să introducă
elemente noi, în vederea întăririi şi perpetuării regimului politic. Scopul
luptei politice fiind dobândirea puterii şi apoi menţinerea un timp cât mai
îndelungat la cârma statului, istoria consemnează puţine exemple de deţinători
ai puterii care să-şi fi dat demisia în perioada de echilibru a guvernării lor.
După cum istoria unui stat, chiar a unui stat cu existenţă multiseculară, se
poate lăuda cu extrem de puţine chipuri de conducători înţelepţi şi eficienţi,
altfel spus cu adevărat iluştri şi vrednici de cinstire…
Punctul de vedere comun,
preluat de doctrinele utopice şi socialiste, este acela că regimul politic cel
mai avansat se cheamă cel care creează şi legitimează şanse egale de trai şi
afirmare pentru toţi cetăţenii. Un astfel de regim şi-a adjudecat numele de democraţie (puterea poporului), căci
într-un asemenea cadru politic puterea poporului este la ea acasă. Numai că tot
din acest punct, fundamentul teoretic şi modalităţile practice de realizare a
acestui deziderat se orientează în două direcţii diametral opuse: pe de o parte
specificul comunisto-bolşevic, care, călăuzit de ideologia marxistă, apelează
la forţă pentru a-i face pe cetăţeni „fericiţi” într-o manieră egalitarist-nivelatoare, de
cealaltă parte democraţia occidentală (cică articulată pe parlament, vot
universal şi separaţia puterilor în stat), ce aşază la temelia praxis-ului său
libera iniţiativă a individului, împreună cu întregul arsenal de libertăţi
constituționale (libertatea cuvântului, a credinţei, întrunirilor etc.),
libertăți care au fost mai mult sau mai puțin formale și propagandistice din
totdeauna, iar acuma sunt realmente înjosite de sinistra îmbinare dintre
„corectitudinea politică” și barbaria neomarxistă.
Democraţia a fost cu
adevărat forma cea mai evoluată de guvernământ în Grecia antică, perioada de
maximă înflorire spiritual-materială având loc în timpul înţeleptului
conducător Pericle. În ciuda acestei evidenţe, Platon – adept al unei guvernări
realizată de filosofi -, aprecia democraţia drept o formă degenerată de
guvernământ. Poate că de aceea marele gânditor român Petre Tuţea spunea că, în
ceea ce priveşte democraţia, apelează la opiniile a doi filosofi antici – Platon şi Aristotel, şi la un filosof
modern – Bergson. Părerea lui Platon despre democraţie deja am amintit-o. În
ceea ce-l priveşte pe Aristotel, el opina că democraţia este regimul politic în
care fiecare face ce vrea. Iar Bergson afirma că democraţia este singurul regim
politic compatibil cu libertatea şi demnitatea individului, numai că are un
viciu incurabil: nu posedă un criteriu viabil pentru selecţia valorilor de
conducere!
Dacă Benjamin Constant
despărţea ireconciliabil libertatea de egalitate, deoarece pentru el libertatea
înseamna democraţie (democraţia burgheză era/este reprezentativă şi nu directă
ca cea antică), astfel că recomanda pluripartidismul, Alexis de Tocqueville
încearca o sinteză între libertate şi egalitate.
Cu toate că regimurile democratice oferă avantaje
incontestabil-discutabile în trudnica ascensiune spre civilizaţie, progres şi
bunăstare, aceasta nu înseamnă că societăţile unde ea este cultivată de secole
(Apusul Europei, SUA, Canada etc.) sunt absolvite de convulsii şi nemulţumiri.
Însuşi bătrâna canalie W.Churchill recunoştea că democraţia este un regim
politic exasperant de imperfect, dar, adăuga tot el, altul mai bun nu cunoaşte.
În toate statele democratice există corupţie şi abuzuri, imoralitate şi dureri sociale, mase uriaşe de zdrenţăroşi şi flămânzi, ce se mişcă într-un spaţiu şi un timp doar al lor, altul decât cel al pletorei de potentaţi, care mor sufocaţi de lux, ori se sinucid din plictiseală faţa de ceea ce-i lumesc şi din necredinţă în ceea ce-i divin. La fel cum, în toate statele zis democratice, votul universal asigură victoria cantităţii în dauna calităţii, căci nicăieri parlamentarii nu sunt reprezentativi în totalitatea lor, iar în relaţiile dintre state nicicând nu vor prima principiile democratice ale respectului, reciprocităţii şi neintervenţiei brutale, ci cele ale forţei dictate de interesele guvernamentale şi ale coorporaţiilor. Şi atâta timp cât interesele particulare ale cetăţenilor unui stat, cu veleităţi democratice, sunt bine apărate, cine va fi dispus să ia aminte la gemetele sutelor de milioane de oropsiţi, implacabil striviţi sub greutatea demo(no)cratică a bocancilor străini?! Să ne amintim atrocităţile declanşate în Estul Europei de politica „democratică” a cuplului Churchill-Roosvelt în timpul celui de-al doilea război mondial, apoi în lunga perioadă a războiului rece, iar mai aproape de zilele noastre, de politica „bombardată” în Iugoslavia, Afganistan, Irak, Egipt, Libia, Cecenia, mai nou în Siria și Ucraina. Mă rog, care dintre „democrații” zilelor noastre se sinchisesc de faptul că în fiecare oră mor de foame peste 500 de pământeni și că atâția semeni de-ai noștri au murit cu zile nu din cauza coronavirusului, ci fiindcă, în urma unei criminale decizii globaliste, spitalele erau închise pentru neinfectați. Asta da democrație, ca o mână de globaliști, putrezi de bogați și complet dezumanizați din pricina goanei turbate după tot mai multă putere planetară, să țină în ascultare idioată și realmente să-și bată joc de opt miliarde de pământeni !...
Iată că, din totdeauna, la scară mondială,
democraţia (internă) a câtorva state puternice şi bogate este o veritabilă
dictatură pentru statele mai mici şi mai sărace, o dictatură ce merge de la
forme voalate de impunere (reevaluări
politice, sancţiuni economice, presiuni diplomatice etc.), până la metode
făţişe de amestec şi dictat: căderi de
guverne şi intervenţii armate. Dar totul va fi justificat de organismele
mondiale (acestea supravieţuiesc prin
bunăvoinţa „democratică” a păpușarilor planetari, a se citi „cu banii celor
puternici”, bunăoară așa ca mizerabila Organizație Mondială a Sănătății), şi
statul pedepsit va fi de îndată pus la stâlpul infamiei mondiale, după o
exemplară (!) perioadă de embargou şi sancţiuni economice, care vor subţia până
la inexistenţă rezervele şi aşa fragile ale acestuia. Prin urmare, se distinge frica drept una din componentele
sistemului „democratic” impus şi dirijat de secăturile globaliste, în ticăloasă
cârdășie cu trusturile farmaceutice și guvernele obediente! Da, ăsta-i întotdeauna
cazul și necazul celor care depind de bunăvoinţa şi capriciile demo(no)craților
atotputernici din Vest sau din Est…
Cum se explică atunci resentimentele cu care este
privită dictatura existentă într-un perimetru naţional? Prin aceea că
supralicitează poziţia unui individ şi a acoliţilor săi în dauna majorităţii,
deci prin aceea că dictatura violează ideea de echilibru social cu modalitatea imperativă şi arbitrară în care
este refuzat dialogul social şi este promovat monologul poruncitor-inflexibil,
indiferent de consecinţele aberante ale acestui procedeu sterilizant şi
strivitor. Dar chiar dacă ilustrul gânditor Petre P. Negulescu ne spune în
tratatul Destinul omenirii (Fundația
pentru Literatură și Artă „Regele Carol II”, București, 1939) că „toată lumea
răspunde față de dictatori, care nu răspund față de nimeni”, totuşi trebuie să
facem distincţie între dictatura benefică şi cea malefică. De pildă, este de
părere Petre Tuţea, dictatura lui Franco a fost benefică. Însăşi fosta
secretară generală a Partidului Comunist Spaniol, Dolores Ibarruri, a
recunoscut că, la fuga ei precipitată în Moscova, fieful bolşevismului mondial,
Spania era o ruină, pentru ca la întoarcere, după căderea lui Franco, să
găsească o grădină! Negreşit că autoritarismul lui Franco a fost binevenit, el
modernizând Spania, în pofida opoziţiei bolșevice mondiale…Tot aşa, Salazar în
Portugalia şi Mussolini în Italia au fost dictatori benefici pentru ţările lor
şi absolut necesari pentru perioada de început, măcar prin aceea că s-au opus
din răsputeri influenţelor tot mai insidioase ale bolşevismului.
Și ca lucrurile să fie clare la acest capitol
pentru toată lumea, iată subtila diferență dintre tiranie și anarhie : „Tirania
este anarhia canaliei de sus, iar anarhia este tirania canaliei de jos”…
Faptul că democraţia are vicii de fond se explică
prin imperfecţiunea, chiar prin stângăcia realizărilor umane: este o formă de
comunitate acceptabilă, mai bună şi mai profitabilă decât altele, dar e departe
de a mulţumi întreaga suflare! Un regim este perfect suportabil atunci când cea
mai mare parte dintre cetăţeni îşi văd de rosturile lor, întrucât - prin grija regimului - li s-au edificat aceste
rosturi. Iar dacă el (regimul) contribuie la întărirea clasei de mijloc şi la
propăşirea reală a grosului cetăţenilor, are toate şansele să fie considerat de
aceștia un regim bun şi util.
Doar în faţa lui Dumnezeu oamenii sunt deopotrivă
egali şi liberi. Adică, ceea ce pe Pământ are un caracter antinomic (necesitatea
şi libertatea, prosperitatea şi egalitatea), în vecinătatea divinului se
armonizează şi devine realitate. Explicaţia acestui mister ni se desluşeşte din
învăţăturile Mântuitorului Iisus: El este Cel care aşază la rădăcina relaţiilor
dintre oameni iubirea sinceră, totală; El este Cel ce-i caută pe păcătoşi,
deoarece „cei bolnavi au nevoie de doftor, nu cei sănătoşi”; El ne sfătuiește să respingem bogăţiile
exterioare pe care „le fură
hoţii şi le mănâncă moliile” şi ne îndeamnă la o necontenită îmbogăţire lăuntrică,
singura modalitate de-a urca în transcendenţă ca egali în faţa
Atotputernicului.
Prin urmare, adevărata democraţie (a se citi „pace
și armonie”) trebuie s-o instaurăm mai întâi în noi prin credinţă, smerenie şi
iubire, respectiv „să dăm Cezarului ce-i al Cezarului şi lui Dumnezeu ce-i al
lui Dumnezeu”. De-abia pe
urmă se poate tinde la o apreciabilă democraţie naţională şi planetară, căci
atunci în mod sigur va opera înțelegerea (la unii chiar iubirea sinceră față de
semeni), deopotrivă cu respectul/supunerea demnă față de imperfectele legi
umane.
Ce-ar
însemna respectarea întru totul a Decalogului? În plan imediat, falimentul
justiţiei terestre, datorită impreciziei şi ipocriziei de care dă dovadă;
într-un plan superior instaurarea autenticei democraţii, aşa cum în momentul de
faţă este doar îndelung râvnită. De-abia homo
religiosus va întemeia adevărata democraţie!...
George PETROVAI
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu