Cerem ministrului Culturii să-și precizeze public poziția cu privire la divulgarea pe internet, de către managerul Bibliotecii Naționale, a subiectului la care Emilia Șercan lucrează.
Cele patru organizații – ActiveWatch, Centrul pentru Jurnalism Independent, Asociația pentru Tehnologie și Internet (ApTI) și CeRe (Centrul de Resurse pentru participare publică) – au cerut de asemenea ministrului Culturii să organizeze de urgență un concurs pentru ocuparea postului de manager al BNaR: „Ministerul ar fi trebuit să organizeze un concurs de proiecte de management pentru ocuparea funcției de director, dar interimatul lui Adrian Cioroianu în fruntea Bibliotecii Naționale are deja 30 de luni fără concurs”.
***
Doamnă Ministru Raluca Turcan,
Redacția PressOne vă cere prin prezenta să vă
precizați public poziția oficială față de conduita managerului interimar al
Bibliotecii Naționale a României (BNaR), dl Adrian Cioroianu, care la 29
februarie 2024 a divulgat în mod repetat pe Facebook informații nedestinate
publicității despre activitatea profesională a colegei noastre, jurnalista de
investigație Emilia Șercan. Concret, este vorba de faptul că Emilia Șercan a
consultat la sala de lectură a BNaR teza de doctorat secretarului general
adjunct al NATO, Mircea Geoană.
Considerăm alarmant faptul că dl Adrian Cioroianu,
care este funcționar public și conduce o instituție aflată în serviciul
cetățenilor, și-a încălcat pe mai multe paliere mandatul de manager, nesocotind
atât prevederi ale Codului Penal, căruia îi este supus ca persoană fizică, cât
prevederi și ale Regulamentul general privind protecția datelor (RGPD), asumat
de BNaR, instituție cu statut de operator de date personale. În plus, dl Adrian
Cioroianu a încălcat mai multe norme statuate de Codul de etică și integritate
al personalului BNaR.
De 8 ani, jurnalismul pe care îl practicăm este în
primul rând în serviciul public al cititorilor, iar relația noastră cu voi
rămâne coloana vertebrală a tot ceea ce facem. Așa că ne-am dori să vă
cunoaștem mai bine, prin intermediul unui sondaj anonim, de maxim 5 minute.
***
Redacția PressOne a luat cunoștință de declarația pe
care, ca ministru al Culturii, ați dat-o astăzi, 1 martie 2024, la solicitarea
Hotnews.ro: „Sunt două perspective: una de legalitate și una de corectitudine
în relația cititor-director de instituție în speța aceasta. Din perspectiva
legalității, o să verific dacă există o problemă de încălcare a legii, iar din
perspectiva corectitudinii cred că această afirmație nu trebuia făcută în mod
public de domnul Cioroianu”.
Facem o necesară precizare: Emilia Șercan a
solicitat consultarea unei lucrări din patrimoniul BNaR urmând pas cu pas
procedurile interne ale instituției, care însă nu presupun interacțiunea
„cititor-directorul instituției”.
***
În aceste condiții, vă solicităm să vă precizați,
fără echivoc, poziția față de conduita d-lui Adrian Cioroianu în spațiul public
din următoarele motive:
I. Considerăm incalificabil faptul că dl Adrian
Cioroianu folosește informațiile la care are acces în virtutea funcției pe care
o deține – informații al căror regim este reglementat de legea penală, de cea
privind protecția datelor personale și de codul de integritate al BNaR – ca și
cum ar fi proprietarul acestor informații și ar avea dreptul să le facă publice
după cum hotărăște.
Vrem să putem investiga în profunzime evenimentele
care afectează viața de zi cu zi a românilor. Dacă e important și pentru tine,
ajută-ne să o ducem la capăt! Orice sumă contează.
II. Considerăm incalificabil faptul că, deși colega
noastră i-a atras atenția – printr-un comentariu public – că fapta de divulgare
de informații nepublice și nedestinate publicității intră sub incidența Codului
Penal, dl Adrian Cioroianu a continuat să pună în circulație în mod repetat
acele informații nedestinate publicității, inclusiv pe pagina sa personală de
Facebook.
III. Considerăm nu doar incalificabil, ci și
iresponsabil faptul că managerul interimar al BNaR a expus-o pe colega noastră,
Emilia Șercan, transformând-o în țintă a hărțuielilor, intimidărilor și
amenințărilor – în condițiile în care demersul acesteia este nu doar perfect
legal, ci și legitim din perspectiva meseriei de jurnalist: consultarea tezei
de doctorat a unei persoane publice care, la acest moment, deține funcția de
adjunct al secretarului general NATO și care este deja inclus în sondajele de
opinie privind alegerile prezidențiale din 2024.
În 2022, colega noastră a fost ținta mai multor
campanii de hărțuire, discreditare și compromitere legate de activitatea sa de
jurnalist: a primit mesaje de amenințare pe email-ul profesional, în prezent
investigate de procurori; a fost acuzată de un post de televiziune, într-o
acțiune de defăimare, că ar fi spion rus, instanța de apel pronunțând deja o
sentință în favoarea sa; și a fost ținta unei tentative de compromitere prin
publicarea pe internet, la doar 40 de minute după ce a părăsit secția de
Poliție, a unei probe predate organelor de anchetă și a unor fotografii
personale care i-au fost sustrase.
IV. Considerăm incalificabil, iresponsabil și
inacceptabil faptul că managerul interimar al BNaR a postat el însuși
comentarii explicit amenințătoare la adresa colegei noastre pe propria sa
pagină de Facebook. Două dintre acestea:
Adrian
Cioroianu: „Dap. O duamnă care vrea să facă scandal tocmai în ideea de a atrage
atenția și apoi a se lua de Geoană sau altul. Din punctul meu se vedere să se
ia de cine vrea, dar să nu amestece BNaR. O face, o primește.” (29 februarie,
ora 21:59).
Adrian
Cioroianu: „Chiar nu mă interesează treburile ei cu oamenii politici. Dar să nu
amestece BNaR, că o va lua.” (29 februarie, ora 22:31).
Faptul că, divulgând informații nepublice și
nedestinate publicității, managerul interimar al unei instituții publice a
statului român a discreditat și periclitat a priori un demers legitim într-un
stat de drept – verificarea CV-ului unei persoane publice, demers jurnalistic
făcut în serviciul public.
Faptul că, prin conduita sa, dl Adrian Cioroianu –
care reprezintă în spațiul public BNaR – a afectat grav imaginea și reputația
instituției în fața cetățenilor pe care aceasta îi servește. Publicul a
constatat, astfel, că datele personale pe care le furnizează instituției pot fi
făcute publice după bunul plac al celor care au acces la acestea.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu