Lesne de înțeles că o comunitate (popor, națiune) are două mari componente: componenta fizică sau trupul (indivizii alcătuitori) și cea spirituală sau specificul respectivei comunități (totalitatea relațiilor interumane prin care fiecare grupare se aseamănă în plan general uman cu celelalte și, în același timp, se deosebește de ele în plan cultural-identitar).
De unde
concluzia: Tot ceea ce constituie esențial, iar prin aceasta definitoriu pentru
individ (lăcomia sau, dimpotrivă, generozitatea, necinstea sau onestitatea,
cruzimea sau mila, perfidia sau sinceritatea etc.), la nivel de comunitate
devine atât de nesemnificativ, încât specificul acesteia nu poate fi perceput
de un străin doar din gândirea și comportamentul mai mult sau mai puțin
schimbătoare ale câtorva membri, fie ei chiar și exponențiali prin jocurile
politice. Ba mai mult, este cumplit de nedrept ca o pădure să fie redusă la nivelul
uscăturilor din ea și ca sensul existențial al unui popor să fie apreciat după
spusele și faptele unor nevrednici cu funcții politice. Bunăoară, așa ca
pretinșii cârmuitori ai României postdecembriste, cu toții agramați, aproape
toți tâlhari și trădători și, până în clipa de față, doar unii dintre ei penali
cu acte în regulă.
Da, căci absorbite
în modul comunitar de-a fi și, deci, subordonate rostului istoric al fiecărei
comunități distincte, excesele într-un sens sau altul ale membrilor acesteia nu
fac decât să întărească media comportamentală, respectiv fluxul moral-spiritual
al tradițiilor, culturii și științei, toate aceste produse purtând pecetea
specificului național și contribuind într-o măsură mai mare sau mai mică la
afirmarea lui, iar cele referențiale intrând totodată în cultura universală și
îmbogățind-o.
De pildă, și astfel
revenim la oile noastre, îndelunga răbdare a unui om cu frică de Dumnezeu este
pe bună dreptate considerată una dintre cele șapte virtuți colaterale (eu le-aș
spune fundamental-uzuale), alături de smerenie, milostenie, curățenie,
cumpătare, blândețe și hărnicie. Atâta doar că la nivel social, îndelunga
răbdare dobândește chipul neeroic al resemnării celor mulți, care, prin
neimplicare, nu numai că aduc un mare deserviciu țării și diminuează
substanțial zestrea lăsată generațiilor următoare, dar caută să-și justifice
perspectivismul contraproductiv prin jalnice spuse mioritice de felul următor:
„Ce ți-e scris în frunte ți-e pus”, „Numai mai rău să nu fie”, „Să nu-i dea
Dumnezeu omului cât poate să ducă (să rabde)”...
Cum Dumnezeu le-a
dat românilor cu ambele mâini, dar nu le bagă și în traistă, iată motivul
pentru care ei au ajuns faimoși în Uniunea Europeană și mai departe în lume
prin neghioaba răbdare ce-o au de-atâția ani cu leprele cățărate la putere. Și,
aidoma struțului care-și bagă capul în nisip când este la ananghie, grosul
românilor postdecembriști își vâră capetele plecate între umerii gârboviți de
poveri și umilințe, făcându-și caraghioasa socoteală că astfel nu vor mai auzi îndemnul
la deșteptare din imnul național. Păi de pomană se zice că nu există surd mai
mare ca ăla care nu vrea să audă?!
Sighetu
Marmației,
George PETROVAI
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu