miercuri, 14 august 2024

Recenzie - Volumul DOR DE INFINIT de IONELA FLOOD

                    Sau disperarea cuvintelor de dor ce nu dor

 Volumul DOR DE INFINIT, al distinsei poete IONELA FLOOD, apărut la ediția TRANSILVANIAN EDIȚION, Londra – 2024 și care are ca subtitlu: „ Cu recunoștiință vieții” este, înainte de toate, un demers poetic, ca o provocare estetică, ce se alătură celorlalte apariții editoriale de până acum și despre am scris o cronică laudativă dar bine meritată.

   Poeta trăiește la în UK, mai precis la Londra, din anul 2001, unde patronează Societatea „ROMÂNCA”, în calitate de președinte – fondator. De numele ei se leagă nu doar activități culturale, pentru românii de petutindeni dar și activități caritabile sau sociale, cu un mare impact, dacă aș spune doar faptul că este membră fondatoare a Studioului de radio, pentru românii din diaspora: „RADIO TV UNIREA” și a revistei omonime, cu sediul în Austria, la Wienerneustadt. A excelat nu doar pe plan social, cultural, profesional ci și ca ambasadoare a tradițiilor, culturii și spiritului românesc. Un suflet sensibil și delicat face din fiecare poem o sărbătoare, chiar dacă te provoacă la a doua lectură, pentru a descoperii înțelesurile ascunse sau încifrate ale cuvintelor care izvorăsc din „dor”, precum firul anonim de apă plecat de sub geana muntelui pentru a boteza și a fi botezat. Izvorul ajuns în lumea largă va gusta și din nectarul iubirii, bucuriei, împlinirii dar și din veninul dezamăgirii sau a prăbușirii în infinit. Elocvent este motto-ul cărții:

„Dacă eu sunt dorul tău de România,

Tu ești dorul meu de infinit.

Te aștept în amurgul fierbinte,

Să ne amintim de zei și copilărie.

Dacă tu ești dorul meu de vindecare,

Eu sunt dorul tău de a fi.”

  Nimic mai cinematografic decât imaginile din poemul „Aspirație”, în care regăsim până și notele muzicale ale unui vals nepieritor:

„Pe un cer înalt și adânc,

Dansul nostru vibrează profund.

Pe un cer senin desenăm un firav destin,

Diafan, frumos și nebun.”

 Indiferent de distanțe și obstacole, călătoria prin „sine” continuă, ocrotită de tăcerea iubirii:

„Iubirea ta se înveșmântează cu tăcere,

Sorbită prin fiecare por al firii

Și te sărut pe suflet,

În timp ce tandru iți șoptesc,

Că sunt cu tine și că te iubesc.”

  Este evident că poemul nu se putea intitula decât: „Tăcere”, pentru iubirea finală e o prelungă, infinită așteptare tăcută.

  Depărtatea de ființa iubită o determină pe poeta Ionela Flood, să scrie o epistolă emoționantă:

„Să-mi scrii iubite de iubirea eternă, proaspătă, albastră,

Cu strălucirea ei să soarbă cascadele, destinele, năpasta.

Să-mi scrii iubite despre noi,

Dac-ai zărit un drum spre tine

Și-o șansă ca să ningă iar în noi.

Să-mi scrii iubite!

  Dorința devine imperativă și de nerefuzat iar fericitul îndrăgostit va fi pus în delicata ipostază a celui ce nu poate găsi nici un motiv de refuz. De aici se bifurcă starea duală a îndrăgostitului care nu are altă cale de ieșire decât cea a asumării sentimentelor, pentru a-i scrie despre ei chiar în lipsa lor. Nu e o starea de așteptare și nici un motiv de reproș întârzierea dar împlinirea vine doar atunci când împricinatul își va așterne gândurile și sentimentele pe hârtie.

   Ca un corolar estetic de punere în pagină a poemelor, acestea sunt însoțite reproduceri din vasta operă a pictoriței, Ionela Flood. Demn de remarcat faptul că domnia sa mânuiește la fel de bine și pensula iar șevaletul devine „arena” în care se confruntă fantezia și culorile, oniricul și tușa neretușată a realității, fanteziile și fantasmele impenetrabilei lumi a subcoștientului, metafizica vorbirii unei limbi ancestrale și realități paralele, justapuse sau suprapuse. Lucrările de pictură au stârnit interesul nu doar a consumatorilor de artă ci și a celor care fac critică de specialitate, ajungându-se la un numitor comun, acela că talentul Ionelei Flood este evident și revelator. Multitudinea de aptitudini, preocupări și talente face din ea o persoană admirabilă, plină de viață, debordând de inteligență nativă și profesionalism rasat (să amintim că este posesoarea unui doctorat în economie). Are rara determinare ideatică de-a uni cele două arte și de a face un melanj atrăgător prin poezia picturii și prin imagistica poeziei. Două arte complementare ce te duce cu gândul la poveștile ilustrate dar la un nivel intelectual cu îngustă deschidere spre înțelegere dacă îți lipsește inițierea. Poeta apare în rol de vestală și decide, într-un mod abscons, dacă poți sau nu pătrunde tainele înțelegerii totale. Deține adevărul și-l relevă doar celor ce găsesc cheia de deschidere a porții înțelepciunii. Aceste afirmații nu au nimic din gratuitatea unei treceri în revistă ci este un fel de a pune în gardă cititorul neavizat, pentru că „mulți privesc dar prea puțin văd”. Cu ochii minții, asemeni lui Horus, poți vedea în străfundul sufletului, unde vei întâlni și imagini ce te-au subjugat sau te-au ridicat la nivelul unei înțelegeri depline.

   Un argument în plus pentru poemul citat mai sus, dublat de tabloul în acril, intitulat: „Macii” sunt o interfață elocventă a iubirii profunde, necondiționate.

  Frumos și înălțător este poemul „Regăsire” dublat de pictura „Muntele” pare a fi un testament poetic, cu sens unic, în care simbolismul piscurilor este o trimitere directă la dorința de-a ajunge în punctul din care poți vedea orizonturile la care ai aspirat. Lumini și umbre într-un destin modelat de dăruire și pasiune. În viața fiecăruia exită un „munte” și ca o provocare și ca o încercare dar mai mult ca o dorință de împlinire, o aspirație și o limită ce ți-o impui nu doar să-ți dovedești că poți, că ești în stare ci și vă vezi că dezamăgirile și neîmplinirile se reduc la unități infinitezimale, așa că pașii tăi pot căpăta altă dimensiune, mult mai mari decât te așteptai și treci cu bucurie și peste prăpăstii, ba mai mult, treci cu ușurință de pe un pisc pe altul. Aici intervine introspecția profundă, ca o regăsire de sine, ca prelungirea unui dor asumat.

„M-am dăruit și mie,

C-un tandru gest de împrumut.

De-atunci îmi oglindesc privirea

Într-un miracol infinit

Și-am luat-o de la-nceput.”

   Da, viața ca o perpetuă taină, se aliniază cu cel mai profund Univers și ascultă de o singură voce, cea a inimii. Cale de întoarcere există doar în poveștile siropoase. Iubirea profundă și adevărată e asemeni infinitului. Cu cât te depărtezi de ființa iubită, cu atât te apropii de sinele tău, de taina găsirii drumului spre înaltul pisc al desăvârșirii.

„E liniște acum în adâncul din mine,

Lumina difuză a retrăirii pătrunde,

Comori scufundate înfloresc în neant.”

  O definiție estetică a tainei în chiar poemul intitulat „Taina” pune cititorul în fața unei dileme existențiale dar fără a oferi o soluție salvatoare. Mereu și mereu poemul devine o incantație oferită, fără rezerve, plăcerii de-a dărui, pentru că prin însăși natura sa autoarea are o poftă nestăvilită de a da, de a dărui fără rezerve. În mod sigur ecoul se va întoarce cu brațele încărcate de lauri și flori.

  Ca o „ființă divină” ce este (după cum frumos spune C. Dulcan), autoarea posedă și limbajul încifrat al vibrațiilor, pentru înțelegerea vieții pământene, aliniindu-și gândurile, sentimentele și emoțiile cu cele ale Universului infinit.

   Deoarece Viața este un dar al Universului infinit, poemele doamnei Ionela Flood, aduc un plus de valoare existenței pământene, exprimându-și crezul și sentimentele cu eleganța caracteristică unei aristrocate.

  Prezentele rânduri se doresc un omagiu feminității, talentului și dăruirii. Felicitări înnobilate de prețuire!

 

A consemnat

Prof. Olimpia Mureșan

UZPR, MM

 

 

  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu