Poezia este „timpul” izvorât din spaţiul unui impuls
ritmic de existenţă .În acelaş moment este un loc al metaforei . Fiindcă ,în
aceste condiţii, metafora caracterizează gândirea poetică , fiind fundamentul
acesteia Câmpul magnetic creeat de metaforă are propietatea de a coordona
semnificaţiile . Astfel, prin metaforă se realizează inspiraţia poetică ca
expresie a gândirii . Poeţii de mare anvergură au intuiţia de a organiza
metaforele într-un sistem ,creeînd o profundă gândire poetică, cu un bogat fond
metaforic .Când abordăm universul unei opere poetice , scriem de fapt despre
forţa cu care poetul a ştiut să-şi construiască paleta sa de înţelesuri ,
subânţelesuri înglobate întrun sistem de semnificaţii, de specificitatea sa,
deci despre metafora sa . Esenţa filozofică, la unii poeţi profunzi, se află în
câmpul metaforic . Când poetul este el însuşi, adică în metaforă, se realizează
o apartenenţă intimă , de profunzime la Idee, într-un univers al 157
conştienţei şi inconştienţei . Metafora este de sorginte filozofică .Un tot
filozofic şi liric, inseparabil, se realizează .O impresie de atemporalitate se
realizează prin metaforă când realitatea imediată este aparent respinsă de
aceasta .Gândirea poetizantă este dată de metafora întâmplătoare, când nu se
constituie într-un sistem metaforic.În poezie metafora este o necesitate ,dar
şi semnul conştiinţei creatoare . Un ritm metaforic există la fiecare poet
autentic , specific fiecăruia .Şi Eminescu îşi are ritmul său metaforic, însă,
diferit de cel al lui Alecsandri, Blaga, Stănescu, Virgil Mazilescu . Universul
poeziei este creeat de sistemul metaforic .Prin poezia lui Eminescu , sau a lui
Blaga, a lui Nichita Stănescu , se creează impresia că se evidenţiază o
disjuncţie metaforică, adică o mobilitate a polilor în câmpul metaforic, o
glisare de sensuri .Prin metafore Lucian Blaga a recompus Spaţiul şi Timpul
.Blaga efectuează însă o dublă lucrare : el nu numai că pune în evidenţă
metafora ca o celulă poetică sensibilă ,ci şi ca o celulă sensibilizatoare ,
prin incantaţia de cuvinte. Însă nu abundenţa de metafore imprimă forţă unei
opere poetice , ci organizarea metaforelor, atâtea câte sunt, într-un spaţiu de
semnificaţii .Prin metafore se esenţializează o realitate , se realizează un o
glisare dintr-un spaţiu şi timp determinat , spre o zonă a tangenţei
imaginarului şi realului . Am putea spune că acest transport se duce spre mit ,
căci acesta are în sine raţionalul ca domeniu filozofic şi imaginarul ca
domeniu poetic .Astfel , prin această structură a metaforei ,poemul se încarcă
cu semnificaţii de memorie a existenţei , aşa cum orice mit este o
istorie(memorie) despre sine a umanităţii . Stilul unui poet trebuie dedus din
consecvenţa sa la sistemul de semnificaţii care, în final îl defineşte . Acest
fapt înseamnă păstrarea ritmului său iniţial . Din păcate , rareori judecăţile
de valoare făcute de criticii de poezie se fac din sistemul metaforic respectiv
asupra acelui sistem . Marea poezie este factorul inestimabil al viabilităţii
unei culturi, cum şi al maturităţii sale ,aceasta stă sub semnul ritmurilor
distincte, de existenţă iniţiate şi fundamentale . Poetul aparţine poeziei sale
în virtutea faptului că el şi-a contopit existenţa sa cu opera poetică .Chiar
dacă prin aceasta nu descoperim întocmai Omul, însă, descoperim şi înţelegem o
esenţialitate umană răsfrântă în destinul creatorului . Actul creţiei poetice
este o angajare la Infinit, iar poetul, conştient de lucrarea sa, nu va putea
niciodată să fie suspendat într-un punct imobil, ori în zona confortului
intelectual , adică în spaţiul trăirilor dobândite pe calea ideilor
recepţionate .Marea autenticitate eminesciană îşi are aici una dintre rădăcinile
sale . Opera poetică autentică este o intervenţie în Absolut , o sinfonie ce
vibrează în spaţiu şi timp definită la Spaţiu şi timp infinite, ea este, în
fiecare Timp al său, o structurare ce tangenţiază filozofia implicată, a
noţiunilor fundamentale ale existenţei. În măsura în care poetul răspunde în
existenţa sa despre existenţă ,avem clar ritmul interior al operei sale .
Acesta,adică ritmul, nu este cadenţare, ci o esenţă, un ritm ce exprimă o
intimitate spirituală cu poetul ,prin care cititorul este sensibilizat,
apropiindu-l de ceea ce rămâne inefabil, adică esenţă . Poetului poezia îi
devine o interiorizare şi o interioritate necesare. Dacă pentru Mazilescu,
poezia este un fel de expulzare a eului, pentru Stănescu ea este o adâncire a
sinelui .Dar,pentru amândoi sistemul gândirii poetice disimulează realitatea,
câtă vreme gândirea poetizantă a poeţilor din secolul XIX numeşte o
realitate.Dar nu se poate disimula o realitate mai înainte de a-i fi înţeles
esenţele , de a o fi trăit printr-o experienţă proprie .O profundă şi puternică
experienţă de viaţă naşte un sistem poetic. Nu întâmplător că Eminescu , O.Goga
, Nichita Stănescu , Virgil 158 Mazilescu, Radu Gyr, etc.care au trăit mari
experienţe de viaţă, au căutat un nou limbaj poetic . Sistemul de gândire
poetică se construieşte din semnificaţii care rămân mult timp printre noi , şi
apoi trec în ecou ,ca un sistem de citate.Ele sunt, şi devin şi ale noastre,
pentru că cuprind şi exprimă esenţa umană .Deoarece este revelat eternul uman
.O chemare lansată , o invitaţie disimulată, spre Întrebare, spre Nelinişte
este opera poetică.Aceasta trezeşte latenţe spirituale. Ea se identifică uneori
cu speranţa, deoarece este şi ea o tensiune spirituală spre viitor . Poetul
este locuitorul operei sale şi cel care încearcă o reaşezare de lumi .El este
propria sa poezie . Iar Poezia este Poetul .
Al.Florin Țene
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu