luni, 12 august 2024

Întâlnire de gradul zero cu scriitoarea Rodica Mureșan


Cu un titlu aparent pesimist, „Scrisori către nimeni şi nicăieri”, Editura Napoca Star Cluj Napoca, volumul Rodicăi Mureşan este de fapt o mărturisire sinceră în mai multe forme de exprimare: poem în proză, cugetări şi poezie propriu-zisă.

În prefaţă, Ovidiu Vasile defineşte scrierile din această carte ca o „încercare de recuperare a zestrei etice a acestui neam şi o transpunere a ei în epoca în care trăia ceea ce nu e puţin... raportat la faptul că ne aflăm într-un postmodernism suficient de agresiv”, iar Alin Cucuruzan crede că „Scrisorile Rodicăi Mureşan par nişte tentacule ale vieţii, care, cuprinzându-te, te invită să o trăieşti”.

Chiar primul prozopoem (care este şi pe coperta IV) spune tranşant ceea ce, dacă suntem sinceri, simţim fiecare dintre noi: „... Fiecare lucru întâmplat, fiecare persoană care a făcut parte din viaţa mea, indiferent câtă vreme... toate şi-au avut rostul lor. Şi toate s-au întâmplat exact atunci, la momentul potrivit, nici mai devreme şi nici mai târziu. Poate acela a fost cel mai bun lucru la momentul respectiv, o lecţie din care trebuia să învăţ ceva.” (De ce? pag. 8).

Rodica Mureșan este femeia-scriitor care „vinde tinerețea” pe tarabă, are puterea de a „trăi în reverie” , să se „risipească în vise”, să pășească pe „scara uitării”, când se „plimbă și meditează”, să se gândească la „ideea de speranță”, să „cugete”, să aibă „nostalgii de toamnă”, să „se îmbrace în rochia de bal, cea verde cu pietre de culoarea zultanitului”, să aibă „amăgiri”, să primească de la „Dumnezeu semne subtile”, să „creadă în frumusețea lucrurilor mărunte, în ploaia caldă de vară, care năvălește peste tălpile desculțe ale celor care mai cunosc jocul copilăriei”, să creadă „în oamenii care au curajul să spună  te iubesc”, să „reinventeze păsări Phoenix”, să „se elibereze de balastul din trecut și să păstreze doar ceea ce merită”, să iubească „vorbele sincere care vin din suflet”, să se regăsească deoarece „doar în singurătate ne putem întoarce la noi, la esența noastră, la ceea ce suntem cu adevărat”, să-i fie dor de mamă, fiind la rândul ei mamă, să regrete „plecarea verii, învăluită parcă de nostalgia unei iubiri trecute”, să aibă „gânduri desuete”, să-și doreasca ca „sufletele să aibă culoare” („al ei ar avea culoarea răsăritului”), să creadă că „rețeta fericirii și a tinereții este să uiți durerile provocate de alții și să ierți din toată inima pe toți cei care te-au făcut să suferi”, să aibă „crez propriu”, să sărbătorească ca odinioară Nașterea Pruncului, cu „Leru-i Doamne, Leru-i Ler/ Se-aud cântece din cer!”, să-și iubească copilul Raul, iar Rodica Mureșan este foarte sinceră și tranșantă: „Ca orice mamă l-am certat, l-am pedepsit, n-am căzut la înțelegere întotdeauna, dar drumul a fost mereu al nostru, al amândurora. Curgându-mi lacrimile am înțeles că oricare ar fi drumul nu am voie să-l las de mână, așa trebuie să trecem prin viață”. Autoarea Rodica Mureșan este convinsă că „Din momentul în care ne naștem timpul începe să ne ia din viață înapoi” iar pentru a trăi cu adevărat trebuie să punem în practică aforismul „Viața este arta de a desena fără a folosi radiera sau ale unelte de șters”. În fapt „Scrisori către nimeni” este un decalog al autoarei, pe care cu generiozitate îl transmite cititorilor săi.Unele pasaje par nişte sentinţe:

„Nu întotdeauna ce dai este egal cu ce primeşti, important a fost drumul petrecut împreună, că ai iubit, chiar dacă nu la fel...” (Azi trăiesc în reverie, mă risipesc în vise...”, pag. 10), sau: „Pe scara uitării păşim cu toţii într-o zi purtând pe lemnul crucii, amintirile...” (Scara uitării, pag.11).

Unele sintagme sunt locuri comune, sau foarte aproape de locul comun, dar contextul în care sunt aşezate le conferă valoare, expresivitate literară.

Pesimismul despre care vorbeam la început se regăseşte în multe texte. De exemplu: „ne minţim că ne e bine, că iubim, apoi ne trezim cu golul mai mare şi mai adânc. Dacă nu vibrează inima în nebunia tic-tac-ului ei, nu avem nimic. Plimbăm pe străzi nişte siluete de mult moarte sau sortite morţii.” (Mă plimb şi meditez... pag. 14).

                                                                *

În capitolul „Gânduri”, scrieri situate la graniţa dintre cugetări şi haiku-uri am întâlnit următorul text, de-a dreptul sublim:

„Haideţi, cumpăraţi! Vând nişte raze de soare. Le-am găsit rătăcite pe un cer de toamnă, le-am strâns şi le vând la preţ de second hand.” (pag. 52).

Alte câteva gânduri ale scriitoarei Rodica Mureșan sunt necesare pentru viziunea de ansamblu al acestui capitol:

„Când spun limba română spun primul cuvânt, cel mai frumos: mama, spun Luduș, acolo unde m-am născut, spun valea în care m-am scăldat prima dată, aleea în care mi-am petrecut copilăria, spun școala unde am învățat să fiu mândră de apartenență, spun cimitirul din deal de la Sarafim unde sunt îngropate rădăcinile mele, spun Cluj pentru că aici trăiesc, spun carul cu boi, spun Eminescu și Coșbuc, spun Enescu și Ciprian Porumbescu, spun Brâncuși, spun Grigorescu, Aman și Luchian și mai presus de orice spun că îmi iubesc țara și neamul și că limba mea, limba română e cea mai frumoasă dintre toate limbile de pe pământ!”(pag. 50).

„Doamne, cum plânge vioara asta! E...dragoste?...e...despărțirea? speranța? Revederea? sau.. doar amintirea unei emoții trăite cândva...O emoție cum nu a fost alta...ultima imagine a singurei iubiri adevărate?!O, da! Este cântecul inimii! Altfel nu ar fi așa, nu ar suna așa...”( pag. 51-52).

„Pe-aici am mai trecut cândva...Nu-mi amintesc prea bine ziua, dar cunosc culorile apusului și zborul de păsări”(pag. 54).

„Nu am ales niciodată partea ușoară a vieții. Am ales întotdeauna ce am simțit, pentru că eu trăiesc din sentimente, din ceea ce simt, nu din oportunism, nu din falsitate, ci din lucruri simple, adevărate” (pag. 56).

„Universul îi dă celui înfrânt puterea de-a se ridica și a merge mai departe, celui uitat, îi dă mângâierea zilelor cu amintiri păstrate în cotloane de suflet. Fii recunoscător pentru fiecare clipă, prețuiește fiecare zi, umple-ți sufletul cu frumos și dăruiește apoi din prea plinul tău, lumii! Asta înseamnă adevărata iubire!” (pag. 57).

                                                                  *

 Capitolul 3 al volumului numit simplu „Poezie” ne propune un număr de 37 de poeme, temele și motivele fiind variate. De la dragostea pentru ființa care ne-a dat viață, la copilărie, la dorul de casa părintească, iubire, natură, anotimpurile, Dumnezeu, chiar și un poem dedicat regretatului poet „al iubirii” Constantin Triță, ș.a.

Versurile pline de romantism au un parfum aparte „marca Rodica Mureșan”, sunt limpezi ca apa de izvor, coerente, muzicale, și ne expun o poetă în plină maturitate creatoare, cu un caracter deschis, romantic, activ, fără devieri de la morala creștină.

O altă trăsătură ale poeziilor Rodicăi Mureșan e faptul că sunt scrise ca niște rugăciuni: „Tu, care ai mâini mai neprihănite ca ale mele,/ tu, care ești înțeleaptă ca nepăsarea,/ mai iscusită decât mine/ să-i alungi de pe frunte/ singurătatea ce-l apasă,/ rămâi lângă ei!/ mai credincioasă/ ca cele ce l-au iubit înaintea ta;” -„Tu...” (pag. 60).

Poeta Rodica Mureșan în poezia „Gânduri spre infinit” pune întrebări existențiale: „...De ce mor iubirile?/ De ce pleacă cocorii?/De ce își întind îngerii aripile și ne protejează?/ De ce nu știm ce-i iadul?/ E suferința sufletului?/ De ce nu știm ce-i raiul?/ E fericirea clipei?”(pag. 61).

Poezia „Povestea mea” este „Ars poetica” Rodicăi Mureșan și prin simplul fapt că aflăm principiile pe care s-a bazat și se bazează în această viață de muritori: „...Într-o lume mult prea grăbită/ și mult prea oarbă,/ alergând orbește spre nicăieri,/ am ales să rămân totuși/ cu sufletul nealterat de evenimente,/ strigând adevărul din mine,/ oricâte încercări mi-a oferit viața/ și oamenii din viața mea...” (pag. 72).

Pe ultima copertă a volumului „Scrisori către nimeni și nicăieri” Rodica Mureșan scrie, cu valoare de axiomă, aceste cuvinte: „Iar dacă voi uita vreodată să fiu om, Doamne, te rog să-mi aduci aminte!”. Cred că poezia „Învierea” ar putea fi continuarea spuselor ei: „Se-aude clopotul din turla-naltă/ Și sfântă, a bisericii din deal/ Ce este și a Domnului unealtă/ Și celor credincioși, un ideal.// Ne cheamă să ne punem în genunchi/ Iertare să ne dai, fiindcă pe Cruce/ noi te-am împuns cu sabia-n rărunchi/ Și-am râs apoi, cu mințile năuce” (pag. 85).

La final, vă propun o delicată rugăciune: „...din margine de vis/ mă rugam să-ţi aminteşti de mine/ Doamne,/să-ţi  aminteşti /că m-ai lăsat uitată într-un ungher!” („Adu-ţi aminte de mine, Doamne”, pag. 64).

                                                                 *

Volumul ”Scrisori către nimeni și nicăieri” este completat cu două interviuri ale Rodicăi Mureșan date Zenoviei Zamfir și Radio-ului „Pro Diaspora” plus două recenzii realizate de către ea la Helene Pflitche la romanul „Leapădă-te de ieri” și la Teo Laurian la volumul de versuri „Nebunul din capătul satului”, ceea ce dovedește o paletă largă de preocupări literare, unde mai punem la socoteală faptul că este co-fondatoare,  alături de Ovidiu Vasile și Alin Cucuruzan, al Taberei literar-cultural-muzicale „Sublim”  de la Cluj Napoca.

Am să închei cu motto-ul acestui volum, scris chiar de către autoare: „Când gândurile își lasă amprenta pe condei, el scrie cu cerneală înmuiată în lacrimi, cu tahicardi, cu degetele tremurând și aproape sângerânde... atunci și cerul e mai aproape de pământ...”. Felicitări, Rodica Mureșan!

                                                    Gelu Dragoș, U.Z.P.R.



 

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu