Cu recenta sa carte, Pacea astăzi (Editura Tribuna, Cluj-Napoca, 2024, 322 p.), Andrei Marga abordează pacea, ca parte a filosofiei istoriei. El profilează acest concept prin dezvoltarea adusă la zi a vederilor deja clasice ale lui Kant și Habermas, dar în cadrul filosofic al pragmatismului reflexiv. Pacea este gândită aici în contextul rezultat din două războaie din trecut, al doilea război mondial și „războiul rece”, cu cortegiul lor de consecințe. Această abordare a păcii intervine pe fondul războaielor în desfășurare, Ucraina și Gaza, încât actualitatea și importanța ei practică sunt evidente. Ea a atras atenția în dezbaterile naționale și internaționale. Redăm în cele ce urmează introducerea autorului la volum. (Reporter)
Se trăiesc iarăși timpuri de tensiuni duse la
extrem.
Din 2021 încoace, lumea a fost scindată din nou
politic și ideologic – de data aceasta pe o argumentație originată în filosofia
lui Karl R. Popper. Se postulează propagandistic că am fi în „trecerea
obligatorie de la autoritarism la democrație”, așa cum și altădată s-au
susținut, dogmatic, alte implacabile evoluții istorice (înaintarea irepresibilă
a unei valori, „trecerea necesară de la capitalism la socialism” etc.). Nevoia
unei corecturi a globalizării se folosește mai nou pentru a discrimina
parteneri economici și comerciali. S-a ajuns însă la „sancțiuni economice” și
de altă natură între marile puteri, apoi la segregări literare, artistice și
sportive. După ce unele țări reclamă „amenințări existențiale” la adresa lor,
se perorează în jurul convingerii că am fii deja în „războaie civilizaționale”.
Două războaie sunt în curs – în Ucraina și Orientul Mijlociu. Altul este
potențial, în jurul Taiwanului. Numeroase conflicte potențiale stau să
explodeze.
Un fapt, între multe altele, este nou: nicio țară,
cu excepția supraputerilor, nu se mai poate apăra singură. Acesta complică încă
o dată relațiile internaționale. Două amenințări sunt, de asemenea, noi. Prima
este aceea că, datorită mai strânsei conectări a țărilor lumii, mai repede
decât oricând un război poate deveni astăzi război mondial. A doua este aceea
că războiul mondial, din cauze variate, va fi unul nuclear – nu neapărat cu
cele mai perfecționate arme, dar unul nuclear.
Cunoscând mai exact decât alții ororile războaielor,
tot mai mulți istorici contemporaneiști de referință sunt preocupați de
restabilirea păcii. Personalități implicate în evoluția la vârf a „inteligenței
artificiale” atrag atenția asupra distrugerilor fără precedent ale războaielor
ce pot veni. De ce nu s-ar ocupa din nou filosofii de reflecția asupra păcii?
Fapt este că, pe de o parte, sub asaltul
epistemologiilor reduse la științele tari și sub impresia că analizele
limbajului, fie și extins la comunicare, pe scurt, sub presiunea unui nou
pozitivism tăinuit, filosofarea și-a redus preocupările cu care este, prin
natura ei, datoare, ca promotoare a rațiunii în viața oamenilor. Cel puțin la
noi, reducerea aceasta se datorează în cazul unora nu numai opțiunilor comode,
ci, mai curând, oportunismului și incapacității
de a fi la înălțimea misiunilor filosofiei. În definitiv, se poate observa că,
în destule locuri, unii spun că fac epistemologie, dar au rămas cel mult la
epigonism, adesea marginal, iar cei care pretind că scriu istoria filosofiei nu
au dat nicio monografie rezistentă, în vreme ce alții, care promit eseistică,
au rămas în orizonturi deja triviale. Vreo construcție filosofică nu a dat
niciunul dintre aceștia.
Oricum, se poate pune întrebarea: Câți filosofi sunt
văzuți cu argumentări în spațiul public? Câți au ceva de spus chiar din punctul
lor de vedere filosofic, fie el și limitat, în fața subdezvoltării, falsurilor,
nedreptăților? Câți ies azi din confortul stipendiilor și alocărilor de stat
(date, pare-se, mai mult ca să tacă!) spre necazurile oamenilor? Câți au
pregătirea de a exercita filosofia profesional, civic și etic conform marii ei
tradiții?
După experiențele istorice dramatice de care au fost
pline ultimele două secole, dar și după experiențele filosofiei înseși, un fapt
se impune: atunci când este veritabilă, filosofia este promovare a gândirii în
contextele realităților. Din capul locului, „gândirea” este ceva mai precis
decât „mintea (mind)”, în care unii o dizolvă, altceva decât „inteligența” sau
abilitatea asocierilor și combinațiilor, nu mai vorbim de împrejurarea că ea
este altceva și decât „intelectul” sau stabilirea și generalizarea de stări de
lucruri din trecut sau de azi, sau decât „specularea”, fie și în noi limbaje,
în jurul a ceea ce se cunoaște. Opțiunea primordială a „gândirii” este
abordarea întregului – firește, cu întreaga suită de mijloace disponibile și cu
civismul și etica pe măsură.
Această optică privind misiunea gândirii a avut-o cu
siguranță și Kant, dincolo de extraordinarele sale distincții pe harta
cunoașterii și de principiile sale în domeniul eticii și al artelor. Proiectul
de pace eternă al lui Kant nu doar că a rămas mereu o provocare în coasta
conflictelor, dar pune întrebări stimulative și astăzi. La două sute de ani de
la vestitul proiect Zum ewigen Frieden (1795), cel care a reconstruit
transcendentalismul kantian la nivelul timpului nostru, ca transcedentalism
lingual și comunicațional, Jürgen Habermas, a reconstruit și concepția kantiană
asupra atingerii păcii. În Kants Idee des ewigen Frieden – aus dem historischen
Abstand betrachtet (1995), concepția kantiană a fost lărgită cu noi
condiționări ale păcii.
Caut să duc mai departe subiectul păcii înăuntrul
sistematizării filosofice a „pragmatismul reflexiv”. Această filosofie unește
acum analize, concepte și teoreme dintr-o seamă domenii care favorizează
explorarea păcii. În rezumat, este vorba despre: o „viziune” asupra realității
prin prisma sensului; o „interpretare a cunoașterii” plecând de la întrebarea
ce se pune de către subiect; o „teorie a acțiunilor” presupuse de reproducerea
umană a vieții; o „logică” ce consideră formalismul ca sistem al întemeierii
argumentative; o „metodologie” care lărgește sfera metodelor dinspre observații
factuale și legi cauzale, spre funcționalitate și trăirea vieții; o
„monografiere a filosofiei contemporane” ca șir de inițiative de a
conceptualiza sensul; o „teorie a societății” axată pe delimitarea mediilor
reproducerii culturale a vieții și a unității și evoluției lor; o „teorie a
modernității” care face față diferitelor fragmentarisme în care aceasta a
derapat; o „filosofie a istoriei” axată pe interacțiunea sistemelor care s-au
constituit în realitatea vieții, din care îi rezultă sensul; o „filosofie a
dreptului” care readuce libertățile și drepturile la originea lor în
recunoașterea demnității ființei umane,
așază sistemul de drept pe tripticul relații de putere, cooperare și
comunicare și-l trece prin legitimarea democratică; o „filosofie politică” care
abordează statul de drept din perspectiva
tripartiției factuale a puterilor, a sporirii controlului aleșilor de
către cetățeni și a „democrației deliberative”; o „filosofie a educației” axată
pe formarea de competențe, abilități de bază și familiarizarea cu valori, în
condiții de formare în libertate; o „filosofie a religiei” care-și asumă
emergența „societății postseculare” și un aggiornamento în tradiția
iudeo-creștină; o „filosofie a artei” ca expresie elaborată estetic a vieții
trăite; o „etică” concentrată pe valorile integritate și onoare; „studii
românești” în optica democratizării până la capăt a României – o democratizare
unită cu meritocrația; „studii strategice” care trag consecințe dintr-o nouă
explorare a Uniunii Europene, SUA și Chinei, marii actori ai scenei lumii
zilelor noastre, și iau în seamă schimbarea lumii la care suntem martori din
perspectiva modernă a suveranității și a cooperării mutual avantajoase.
Fiecare dintre aceste componente a fost dezvoltată
în scrierile pe care le-am publicat atât cât a fost necesar pentru a profila
viziunea asumată. Se înțelege că aceste componente sunt interdependente, încât
fiecare se susține împreună cu celelalte. Dezvoltarea a fost întreprinsă
plecând de la considerentul că filosofia nu-și poate satisface misiunea fără
cuprinderea în conceptele ei a întregului experienței umane a lumii.
Evenimentele istorice au astăzi o complexitate fără
precedent și iau o nouă viteză. Ele provoacă teoriile existente, iar urgențele
sunt acum noi. Ne aflăm în războaie, deja reale sau încă potențiale, care au în
fond o rădăcină comună – chestiuni nerezolvate până la capăt din perioada
postbelică.
Cu această premisă m-am încumetat să duc mai departe,
cu volumul de față, abordarea păcii din locul în care au ajuns cei doi
gânditori de referință universală, Kant și Habermas. Am plecat, se înțelege, de
la tensiunile duse la extrem de astăzi și caut să le fac față cu rezolvări.
Valorific punctul în care au ajuns Kant și Habermas
în privința păcii. Planul de pace al lui Kant din 1795 avea o lacună în subtext
– asumpția că republicile ieșite din iluminism vor fi mai pacifice decât
concurentele lor. Această asumpție nu s-a confirmat. Habermas a corectat lacuna
în 1995, transferând asigurarea păcii organizațiilor internaționale rezultate
din două războaie mondiale. Dar și această asumpție rămâne abia un ideal.
Sunt de părere că este în interesul Europei să se
preocupe de pace, să ia în considerare cele două proiecte de pace și să accepte
înnoiri. Concepția expusă în volumul Pacea astăzi, în materia analizelor
factuale, poate fi sintetizată în cinci măsuri: 1. Anularea sub toate aspectele
a Pactului Ribbentrop – Molotov (1939); 2. recunoașterea faptului că între
state intervin acorduri, declarații, memorandumuri, dar dreptul internațional a
fost și rămâne dreptul tratatelor; 3. elaborarea, semnarea și ratificarea
tratatelor de încheiere până la capăt a celui de Al Doilea Război Mondial și a
„războiului rece”; 4. aranjament de securitate generală sub asumpția că astăzi
securitatea proprie include securitatea vecinului; 5. reașezarea sistemului de
relații internaționale pe temelia cooperării reciproc avantajoase a statelor
suverane.
Reunesc în acest volum analize de pe parcursul
anilor din urmă care au ca orizont pacificarea. Miezul concepției lor îl
alcătuiesc articolele Proiect al păcii durabile (2024), în care fac distincția
între „pace compromis”, „pace durabilă” și „pace eternă”, și Sensul păcii
(2024), în care precizez condițiile păcii durabile. Întrucât războaiele țin de
„dosare” diferite, aloc, firește, părți distincte celor două războaie de
astăzi, în desfășurarea lor de până în luna martie a anului în curs.
Autor:
Andrei Marga
(Din
Introducerea la volumul Andrei Marga, Pacea astăzi, Editura Tribuna,
Cluj-Napoca, 2024).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu