MILIAN OROS SAU „RADIOGRAFIA CLIPEI”
Motto
„Învață de la ziua de ieri, trăiește pentru astăzi și speră la ziua de mâine. Cel mai important
lucru este să nu te oprești
niciodată din întrebat”. Albert Einstein
Termenul de
radiografie se folosește mai mult în
medicină și anume o radiografie
înregistrează pe film fotografic imaginea structurală a unui obiect, se permite
astfel examinarea obiectelor netransparente pentru lumină pe baza proprietății acestor radiații(gama sau x) de a fi penetrante.
În cele ce
urmează voi încerca să prezint o radiografiere dincolo de cuvinte sau pornind
de la ele în lumina iubirii față de
actul creator a romanului „Jurnalul”scris de Milian Oros –o carte de comunicare
și iubire.
Romanul devine transparent în urma unei analize a factorului
„timp. Așa
cum spune Biblia „dacă dragoste nu e, nimic nu e” acel „nimic”prezentat de
carte e „clipa prezentă” sau „prezența
clipei” trăită într-un décor geografic românesc, cu personaje care au
preocupări și gândiri românești-cu un stil autentic adoptat de scriitor.E
o bucată de timp în mintea și ochii
unor oameni, niște oameni obișnuiți,
preocupați pentru„mai bine” care caută
răspunsuri la probleme pertinente ale existenței
umane, astfel romanul este o frântură de viață
adevărată.
La prima
vedere, pentru cei care în urma lecturării cărții
urmăresc doar iubirea dintre cele două
personaje ale romanului: Călina și
Lucian s-ar putea trage concluzia că
această „lucrare lirico-epică” ar fi o „filozofie a iubirii” un roman de
dragoste … și atât. Dar acest lucru nu
este întru totul adevărat!
ști, apoi împlinirea iubirii prin apariția unui copil – privind spre viitor, dar pe
lângă toate acestea există multe alte aspecte care pot fi luate în considerare.
Da, este un roman de dragoste, dar iubirea e doar un pretext! E urmărită înfiriparea dragostei, dezvoltarea treptată a sentimentelor dintre cei doi protagoni
Cel mai important
aspect este „COMUNICAREA”, e descoperită „lumea în care trăim”- ca pe o minune și aici revin
la genialul Einstein care scria că : „Există două moduri de a există în
viață. Unul de parcă nimic nu ar fi un
miracol, al doilea de parcă orice este miracol.” Este o comunicare permanentă și
agreabilă între cele două suflete pereche atât din punct de vedere sentimental,
comportamental cât și științific.
Fiind cercetători la un Institut de Inginerie Genetică - cei doi își unesc forțele
pentru a realiza planul trasat de proiectul „Genomul uman”. Munca la același proiect îi apropie sufletește.
Dacă am realiza O
SECȚIUNE PERFECTĂ A SUFLETULUI celor două personaje în
care jumătatea sferei din stânga cu punctele care-o delimitează de centru și o fac un tot să reprezinte trecutul -fără
de care nu ar putea exista prezentul; la
mijlocul sferei să fie prezentul- prezent- iar sfera din dreapta va fi
viitorul, atunci am avea o imagine perfectă
a planurilor „sferei literare” prezentate în roman care pendulează cu
prezentarea trecutului sentimental spre viitor. Prezentul gândurilor
cercetătorului Lucian e mereu legat de „jurnalul Sofiei” jurnal ce este dat
spre lecturare Călinei care încearcă să-l înțeleagă
mai bine pe iubitul ei, luând în
considerare și o a doua părere -cea a
iubitei care-l părăsise fără a-i da nici o explicație actualului său prieten.
Prezentul se
derulează paralel cu trecutul, nici nu se putea altfel, e o explicație a atitudinilor din timpul prezent. Luând
în considerare că timpul prezent, trecut și
viitor sunt prezente în același roman,
sunt legate și se explică unul pe altul
-putem trage concluzia că romanul „Jurnalul” e o radiografie a clipei prezente,
o prezentare a sentimentelor, gândurilor, frâmântărilor personajelor principale
raportate la timpul prezent.
E un prezent la
care istoria e la ea acasă, sunt cercetate urmele cetății de scaun a lui Burebista de la Popești, cartea e interesantă și
prin evocarea sub o formă sau alta (amintire, excursie, trecere cu mașina pe lângă…) -vizita la Mănăstirea Rohia
cu a sa bibliotecă minunată, vizitarea
unor locuri istorice sau încărcate de
istorie- dar… toate din România. Astfel apar nume ca: George Pop de Băsești - tribun al Ardealului unit cu țara, localitatea Purcăreț din M.M. unde tinerii merg în vizită la
mama soacră (care de data aceasta nu e ca „o poamă acră”)- drumuri, obiceiuri și
tradiții din Ardeal. Scriitorul acordă
ca și-n alte cărți ale sale o atenție
sporită pentru tot ce-i românesc(„tot ce-I românesc, nu piere”). Astfel
cercetarea sitului arheologic de la Argedava din România se face paralel cu cea
din Deșertul Colorado din renumita Vale
a Morții –locuri unde s-au găsit
schelete asemănătoare de oameni gigantici.
Pornind de la
harta genetică a omului s-ar fi putut merge mai departe cu imaginația îmbrățișând ideea realizării unui om care să nu fie
atât de înalt ca scheletul de la Argedava, dar nici ca omul de azi-omul zilelor
noastre. În urma transformărilor făcute de ingineria genetică acest „nou om” ar
avea cele cinci simțuri mult mai
dezvoltate(o vedere de pisică, la deplasare o viteză de șoim, un auz care să perceapă mult mai multe sunete etc: ținând seama că din cele 35000 de gene multe
sunt comune tuturor ființelor, atunci
se vor lua în considerare numai genele specifice omului; dar, în acest caz am
fi trecut în domeniul fantasticului și
probabil acest orizont nu a fost în atenția scriitorului.
Felicităm
intenția autorului de a realiza un
roman captivant cu un dialog asemănător cu cel din „Arta conversației” cartea Ilenei Vulpescu, cu niște
personaje care-și urmăresc visul
cercetării și-l realizează, cu scene de
dragoste realizate parcă de un spirit feminin, cu trimiteri la locuri și peisaje românești minunate, cu povestea istoriei care străbate timpurile.
Olimpia Mureşan,
membră a Ligii Scriitorilor din România, filiala Maramureş


Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu