(Elemente de
filosofia religiei)
II.Argumente pro și contra privind existența lui Dumnezeu
4)Argumentul cosmologic
Bazat
pe cauzalitate și, tocmai
de aceea, numit uneori etiologic
(aetios=cauză), argumentul cosmologic (cosmos=lume ordonată) a pornit de la
existența finită a lumii, respectiv
de la o condiție a acesteia (cum ar
fi schimbarea), trăgând concluzia că trebuie să fie o Cauză sau o Rațiune suficientă a existenței și funcționării ei.
Deoarece,
așa cum am arătat până aici,
argumentul teleologic și cel
moral depind de principiul cauzalității în ceea ce privește validitatea lor, iar argumentul ontologic „nu este
valid sub aspect logic” (Kant), de unde trebuința transformării lui într-un fel de argument cosmologic
prin faptul că pornește de la
ideea că există ceva, iată de ce toate speranțele teiștilor
se leagă de argumentul cosmologic: dacă acesta nu se dovedește perfect valid, cad toate probele teistice în favoarea
existenței lui Dumnezeu!
Neîndoios
că și fără demonstrații riguroase, credința în Dumnezeu este plauzibilă pentru toți oamenii și de neclintit pentru aceia care au depășit faza despicării firului în patru. Atâta doar că „fără
dovezi, obiectul acestei credințe
nu este demonstrabil din punct de vedere filosofic” (Geisler).
Cum,
după toate probabilitățile,
numărul argumentelor cosmologice este egal cu cel al abordărilor din punct de
vedere filosofic a lumii văzutelor și nevăzutelor, căci fiecare cugetător lua ca început al
demonstrației sale ceea ce i se
părea a fi mai important sau mai evident, în cele ce urmează voi menționa doar pe acelea cu adevărat referențiale în filosofia religiei:
a)Pe drept cuvânt Platon este
considerat primul filosof care a prezentat argumente de tip cosmologic, mai
întâi prin Primul Mișcător sau
Sufletul lumii (în Legile și Phaedros),
apoi prin Demiurg sau Formatorul lumii (în Timaeus)
și Binele din Republica, de unde concluzia că „există
atât un Formator al tuturor lucrurilor bune (Demiurg), cât și o formă a binelui (Binele) după care sunt formate toate
lucrurile bune”.
Argumentul
lui Platon în favoarea Binelui (numai unul poate fi Cel mai Bun sau Binele
absolut, toți ceilalți „bine” căpătând formă și măsurându-se după El) va avea mult mai multă influență asupra teismului ulterior decât argumentul în favoarea
Sufletului lumii. De reținut că
activitatea creatoare a Demiurgului este eternă printr-o cauzalitate eficientă,
că Binele plotinian are o funcție
cvasireligioasă (este obiectul ultim al adevărului și meditației)
și că, totuși, El nu este „nici Dumnezeul creator și nici Dumnezeul personal de derivație iudeo-creștină” (N. Geisler).
b)În argumentul lui ontologic,
Aristotel pornește de la
schimbare („Lucrurile se schimbă, fapt stabilit prin observarea mișcării, cea mai evidentă formă a schimbării”), apoi introduce
regresul infinit și Cauza
Primă, concluzionând că „există numai un singur cer și un singur Mișcător Nemișcat”.
Cu precizarea că, spre
deosebire de Demiurgul lui Platon, Cauza Primă a Stagiritului este Forma Pură
sau Realitatea, altfel spus o cauză finală (orientată spre un scop) și neinfinită (la greci era considerat infinit numai ceva
fără formă sau nedefinit) și
că Mișcătorul său Nemișcat nu era un Dumnezeu personal și nu avea nicio semnificație religioasă (nu pretindea închinare). În plus, nici Demiurgul
platonician și nici aristotelicul
Mișcător Nemișcat nu sunt identice cu Ființa absolut perfectă a creștinismului. Mult mai târziu, prin combinarea și dezvoltarea argumentelor ontologice ale vechilor greci,
se va ajunge la configurarea Dumnezeului creștin.
c)Un rol semnificativ în
acest amplu și anevoios proces i-a
revenit lui Plotin (204-270 e.n.), fondatorul neoplatonismului. Am arătat deja
că Dumnezeul lui Plotin este Unul, la care se poate ajunge prin meditație mistică, nicidecum pe cale rațională.
Dar deși Dumnezeul lui Plotin nu este Cel al teismului creștin (n-a creat lumea din nimic, ci din El Însuși, printr-o necesară emanație; este dincolo de orice existență și definiție pozitivă; este simplitatea absolută, care nu posedă în
Sine niciun fel de caracteristici, ci – aidoma unei semințe – trebuie să se dezvolte până la realizarea tuturor
perfecțiunilor posibile), totuși, concepția
plotiniană a exercitat importante influențe asupra creștinismului pe următoarele direcții:
c1)A
identificat Binele platonician cu Dumnezeul suprem;
c2)Acest
Dumnezeu unic și absolut este cauza
eficientă a tot ce există;
c3)Având o
semnificație religioasă clară,
Dumnezeul astfel conceput este „obiectul” închinării și al meditației religioase.
d)Argumentul derivat din
adevăr al lui Augustin nu este altceva decât un neoplatonism adaptat. Cum
acesta reprezintă culmea abordărilor grecești despre Dumnezeu, avem și explicația
de ce tradiția plotiniană a
exercitat asupra creștinismului
o influență mult mai puternică
decât aristotelismul.
Convins că obiectivitatea
adevărului este confirmată de faptul că diferiți oameni văd același adevăr, chiar dacă ei nu pot să-l cauzeze, și că Dumnezeu este Mintea care cauzează acest adevăr în
mintea fiecărui om, care afirmă Adevărul sau pe Dumnezeu de fiecare dată când
afirmă un adevăr, Augustin își
concepe argumentul într-o formă aposteriori, astfel că din premisa „Există
adevăruri atemporale și
imuabile” (de pildă, „Îndoiala absolută este imposibilă prin aceea că noi știm că ne îndoim”, respectiv „Noi știm că existăm”) și din premisa „Adevărul nu poate fi cauzat nici de
lucrurile sensibile (ceea ce este neschimbător nu poate fi cauzat de ceea ce
este schimbător) și nici de
mințile finite (Adevărul este
nu doar independent, ci chiar conduce mințile noastre), faimosul gânditor teologal extrage
concluzia: „De aceea, trebuie să existe o Minte atemporală și imuabilă, care să cauzeze aceste adevăruri imuabile”.
e)Cele trei dovezi
cosmologice aposteriori aduse de Anselm:
e1)Primul
argument anselmic pornește de la
bine („Există lucruri bune”) și
ajunge la concluzia platoniciano-plotiniană că „Toate lucrurile își derivă binele dintr-un bine unic” și că „Acest bine unic este Binele suprem”, datorită
faptului că este bun doar prin Sine Însuși.
e2)Al doilea
argument pornește de la perfecțiune („Unele fințe sunt mai aproape de perfecțiune decât altele” și „Lucrurile nu pot fi mai aproape de perfecțiune decât dacă există ceva cu totul perfect, prin care
ele să poată fi comparate și
judecate”), concluzionând că „Trebuie să existe o Ființă de o perfecțiune absolută”.
e3)În fine,
cel de-al treilea argument anselmic, care are cel mai evident caracter
cosmologic, pornește de la
existență („Ceva există, fiind
contradictorie negarea acestui lucru”, „Orice are existență, există fie prin ceva, fie prin nimic”, „Întrucât numai
nimicul există prin nimic, ceva nu poate exista prin nimic”, „Acest ceva prin
care ceva există, este fie unul, fie mai mulți”, „Trebuie să fie o Ființă prin care să existe toate celelalte ființe”, „Această Ființă trebuie să existe prin ea însăși”, „Oricine există prin sine, există în gradul cel mai
înalt dintre toate”) și trage
concluzia că „Există o Ființă
de o perfecțiune supremă, care
există în cel mai înalt grad dintre toate”.
Argumentele anselmice
ilustrează, pe de o parte, modul cum teiștii creștini
transformă unele premise din filosofia greacă, apoi că Dumnezeu este
identificat cu Binele suprem în manieră plotiniană, nu într-una platoniciană,
că – spre deosebire de Aristotel – Dumnezeu este văzut drept Cauza eficientă,
iar nu cea finală a lumii și
că, în comparație cu Platon și Aristotel, ele susțin că această Cauză eficientă nu acționează doar în lumea materială eternă, ci constituie
cauza oricărui lucru, inclusiv a materiei sau a însăși existenței.
Pe de altă parte, nu doar
argumentele lui Anselm, ci în general toate argumentele creștino-teistice sunt, ne informează Norman Geisler,
rezultatul combinării cauzalității
eficiente (Formatorul lui Platon din Timaeus)
cu Ființa absolut perfectă (ce
decurge cu necesitate din identificarea lui Dumnezeu cu Binele lui Platon) și cu concepția iudeo-creștină, potrivit căreia Dumnezeu este cauza a tot ce
există, nu numai a formelor de existență.
f)Cele „Cinci Căi”
(argumente ontologice) ale lui Thomas d’Aquino vin după argumentul gânditorului musulman Alfarabi
(872-950) în favoarea existenței
necesare și după argumentul
Cauzei prime al lui Avicena (980-1037), care în esență susțin
același lucru („Trebuie să existe
o Cauză primă a existenței, a
cărei esență și existență
sunt identice, adică o Ființă
necesară și nu doar posibilă,
asta deoarece toate lucrurile posibile nu-și explică propria lor existență”), precum și după argumentul evreului Moses Maimonides (1135-1204),
sursă de inspirație
thomistă în ceea ce privește Primul
Mișcător, Cauza primă și Ființa
necesară a primelor trei dintre cele cinci căi, respectiv pentru faimosul „Eu
sunt” din Vechiul Testament, care în
concepția maimonidică desemnează
existența absolută (numai Dumnezeu
are existență la modul necesar și absolut), existența tuturor creaturilor fiind aidoma unui „accident”
adăugat esenței acestora de către
Cauza lor.
Vasăzică, cu o filosofie
mai aristotelică decât a majorității predecesorilor săi creștini, Thomas d’Aquino n-a creat niște argumente noi, atâta vreme cât influențele lui Alfarabi și Avicena se
resimt în primele două, cea maimonidică este incontestabilă în primele trei,
iar argumentul anselmic cu perfecțiunea este asemănător cu cea de-a patra cale thomistă. În
plus, cea de-a cincea dovadă, încă din secolul al XII-lea adaptată de Thierry
de Chartres (1100-1150) după argumentul lui Platon din Timaeus, este mai mult un argument teleologic.
f1)Bazat pe mișcare („Lucrurile se mișcă, mișcarea
fiind cea mai evidentă formă a schimbării”, „Schimbarea este o trecere de la
potențialitate la realitate”, „Nu
poate exista un infinit lanț
regresiv de realizatori sau de mișcători”), primul argument thomistic are drept concluzie
„Trebuie să existe un Prim Mișcător
nemișcat, fără nicio potențialitate în el care să nu fie realizată, și acesta este Dumnezeu”.
f2)Al doilea
argument, bazat pe cauzalitatea eficientă sau producătoare, susține în concluzia sa că „Trebuie să existe o Primă Cauză
eficientă necauzată a tuturor cauzalităților din lume, al cărei nume este Dumnezeu”.
f3)Bazat pe
contingență (posibilitate și necesitate), cel de-al treilea argument
cosmologico-thomistic conchide că „Trebuie să existe o Ființă primă, care este necesară în ea însăși (nedependentă de alta în ceea ce privește existența ei)”.
f4)Fundamentat
pe gradele diferite de perfecțiune
ale existențelor, cel de-al
patrulea argument concluzionează că „Trebuie să existe o Ființă perfectă, pe care o numim Dumnezeu și care cauzează perfecțiunile lucrurilor mai puțin perfecte”.
Așadar, toate cele patru căi au pornit de la o
caracteristică a existenței
(schimbare, cauzalitate, contingență, perfecțiune),
scopul raționamentului fiind
acela de a ajunge la concluzia în care
se susține necesitatea existenței unei Cauze prime.
f5)În fine,
pornind de la dependență („Există
unele ființe și lucruri dependente”, „Toate lucrurile dependente
trebuie să aibă o cauză a existenței lor dependente”, „Este imposibil un infinit lanț regresiv de cauze dependente ale existenței”), Thomas d’Aquino trage concluzia pentru cel de-al cincilea argument
că „Trebuie să fie o Cauză primă necauzată a existenței fiecărui lucru dependent și că această Ființă independentă (este imposibil să existe mai mult decât o
singură ființă absolut necesară și independentă) este identică cu acel «EU SUNT» din Vechiul Testament”.
g)Argumentul aposteriori
al lui René Descartes pleacă de la îndoiala mintală a omului („Eu mă îndoiesc”,
„Dacă mă îndoiesc, eu gândesc, căci îndoiala este o formă a gândirii”,
„Lipsindu-i certitudinea, îndoiala este o formă de gândire imperfectă”, „Din
cunoașterea imperfecțiunii trebuie să rezulte conștiența
perfecțiunii”, „Dar cum mintea mea
imperfectă nu poate fi cauza ideii de perfecțiune pe care o am, numai o Minte perfectă este cauza
adecvată pentru așa ceva”) și ajunge la concluzia că „Trebuie să existe o Minte
perfectă, care constituie cauza acestei idei de perfecțiune”.
Înrudit cu argumentul lui
Augustin (amândouă, pentru a putea ajunge la Adevărul ultim, se bazează pe un
adevăr indiscutabil), procedeul utilizat de Descartes este aposteriori (de la
efect la cauză). În plus, și
asta face ca raționamentele
de acest tip să prezinte asemănări cu argumentul ontologic, el se bazează pe
gândirea limitată și nu,
aidoma grosului argumentelor cosmologice, pe existența finită.
h)Seria Gottfried
Leibniz-Christian Wolff-Richard Taylor a argumentelor bazate pe rațiunea suficientă, pornește în formularea sa incipient-leibniziană de la schimbare
și existența rațiunii
suficiente pentru orice lucru, concluzionând că „Trebuie să existe o Cauză
primă a lumii, Cauză care nu are o rațiune dincolo de ea, ci își este propria rațiune suficientă”.
Varianta ușor modificată de Christian Wolff, elevul lui Leibniz
(„Sufletul uman există”, „Nimic nu există fără a avea o rațiune suficientă mai degrabă pentru a exista decât pentru
a nu exista” etc.), a devenit modelul cosmologic în lumea modernă.
Cu toată subtila reformulare
a lui Taylor („Universul ca un tot nu-și explică propria existență”, „Orice lucru care nu-și explică propria existență, cere o explicație dincolo de sine”, „Pentru că nu reușim să-i dăm o rațiune suficientă, un regres infinit de cauze este
imposibil”, „Prin urmare, trebuie să existe o Cauză primă independentă a
întregului univers”), argumentul său cosmologic tot cade în „cursa tradiției” Leibniz-Wolff prin aceea că, deși admite în premise că „Este logic posibil ca principiul
rațiunii suficiente să nu fie
adevărat”, iar prin aceasta „nu oferă o concluzie inevitabilă sub aspect rațional” (Geisler), el (argumentul taylorian), susținând că trebuie să existe o Cauză primă a întregii lumi,
de fapt pledează în favoarea unui argument articulat pe principiul rațiunii suficiente.
În aceste
condiții, firește că argumentul cosmologic n-a scăpat nici de necruțătorul scepticism humean (cum „Numai o cauză finită poate
fi dedusă din efecte finite”, concluzia care se poate trage din argumentul
cosmologic este aceea că „există în cel mai bun caz un Dumnezeu finit”;
întrucât nimic din ceea ce se bazează pe experiență „nu este logic demonstrabil”, „Nicio propoziție despre existență nu poate fi logic necesară”; fiind întotdeauna posibil
că ceva, inclusiv Dumnezeu, poate să nu existe și că dacă inexistența lui Dumnezeu este posibilă, atunci existența Sa nu este necesară, rezultă că „nu are sens să spunem
că ceva este o Ființă logic
necesară”; devine inevitabilă alternativa „fie că universul este o Ființă necesară, fie că Dumnezeu este indestructibil”; nefiind
nimic prioritar în timp pentru o serie eternă, înseamnă că „o serie infinită
este posibilă”; având în vedere faptul că legătura cauzală are ca temei
obiceiul, rezultă că „argumentul cosmologic se întemeiază pe o falsitate post hoc”; deoarece totul este necesar,
iar părțile sunt contingente, și deoarece „principiul rațiunii suficiente se aplică numai părților dinăuntrul universului ca tot”, rezultă că numai părțile au nevoie de cauză, nu și universul ca tot; „Argumentele teistice îi conving
numai pe cei cărora le place raționamentul
abstract”) și nici de „tunurile”
criticismului kantian (cel puțin șapte la număr), unele dintre obiecțiile gânditorului german fiind paralele, altele suprapuse
peste cele ale lui Hume: Prin saltul ontologic (necesar dar nevalid) de pe
tărâmul experienței în cel
conceptual, argumentul cosmologic face dovada că depinde de cel ontologic, care
nu este valid; din faptul că necesitatea nu este o caracteristică a existenței, ci a gândirii (doar afirmațiile sunt necesare, nu lucrurile și ființele),
rezultă că afirmațiile
existențiale nu sunt necesare;
pentru că nu se știe ce
este realitatea, ci numai că ea este, și pentru că despre cauzalitate se știe că „este doar o caracteristică a gândirii care se
suprapune realității, dar nu
este un constituent al realității”,
rezultă că este nepermisă trecerea de la un efect din domeniul aparenței sau fenomenului la o cauză din domeniul realității sau numenului, adică taman ceea ce argumentul
cosmologic autorizează; inevitabilul rațional nefiind necesarmente real (este posibil să fie
necesar să gândești că ceva
există, cu toate că în realitate nu-i așa), înseamnă că „Ce este logic necesar, nu este ontologic
necesar”, respectiv că nicio Ființă logic necesară nu ar trebui să existe în mod necesar;
argumentul cosmologic duce la contradicții de felul „Există o Cauză primă” și, în același timp, „Nu poate exista o Cauză primă”, ambele judecăți fiind cerute din punct de vedere logic de către
principiul rațiunii suficiente; cum
principiul rațiunii suficiente susține că „Orice trebuie să aibă o cauză” și cum nu există niciun motiv temeinic de-a nu mai căuta
cauza anterioară atunci când se ajunge la o anumită cauză din serie, iată că
din punct de vedere logic este posibil un lanț regresiv infinit.
Apărătorii
argumentului cosmologic l-au reformulat, așa că acesta pornește de la „Existența ființelor
schimbătoare limitate” și, nerenunțând la discutabila premisă „Nu poate exista un lanț regresiv infinit de cauze ale ființei”, ajunge la concluzia „Există o Cauză primă a existenței prezente a acestor ființe”, care trebuie să fie „infinită, necesară, eternă,
simplă, neschimbătoare și una
singură”, adică identică cu Dumnezeul tradiției iudeo-creștine. În reformulare s-a renunțat la modelul leibnizian al necesității logice și s-a pornit de la modelul lui Thomas d’Aquino al incontestabilității existenței, care are la bază principiul cauzalității existențiale.
5)Argumentul metalogic
Cel mai
simplu, mai evident și,
totodată, mai presus de chițibușara logică umană este argumentul metalogic. Argumentul,
la îndemâna oricărui om cu scaun la cap și întărit prin surprinzătoarele declarații ale unor reputați oameni de știință
(fizicieni, chimiști,
medici, biologi, astronomi etc.), mulți dintre ei redutabili atei sau evoluționiști,
are următoarea structură:
a)Lumea
văzutelor și nevăzutelor este
infinită în spațiu, timp,
profunzime și complexitate, lucru
confirmat de către absolut toți
cercetătorii;
b)Întrucât
tot ce există (de la particulele subcuantice și până la roiurile de galaxii) ascultă de niște legi atât de ferme și precise, încât infinita lor multiplicitate produce
infinita armonie universală, ne obligă pe noi, oamenii, să admitem că există o
Inteligență Superioară și că totul funcționează potrivit Planului Său;
c)Dacă, așa cum constatăm, există acest Plan elaborat de o Minte
metalogică în raport cu logica umană, atunci cu certitudine există și Planificatorul;
d)Prin
urmare, Planificatorul fiind totuna cu Dumnezeul creștin, există Dumnezeu, iar calea garantată de a-L cunoaște nu este logica, ci credința extralogică.
Sighetu
Marmației, George PETROVAI
mai-iunie 2017
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu