de Gheorghe Pârja
Astăzi nu mă voi referi la învăţământul românesc, care are multe neadaptări la timpul prezent.
Mai ales la vremea ce vine. Am citit recent o analiză tristă a profesorului
Vlaston. Zice autorul că 48 la sută dintre absolvenții de gimnaziu nu știu
la absolvire cele patru operații și formulele simple de arii și volum. Este adevărat? La care se adaugă
peisajul de necrezut al analfabeților
funcţionali. Cui îi pasă de această
stare de fapt? Ni se prezintă unități
de învățământ cu zero randament școlar. Nu-mi vine a crede. La fel cum
privesc cu mirare proiectul pentru un euromanual de istorie.
Dacă la noi sunt discuții
aprinse la ce vârstă trebuie să înceapă copilul școala,
Franța a decis ca școlarizarea copiilor să devină obligatorie
cu vârsta de 3 ani. În Europa, doar Ungaria a mai luat o măsură similară.
Copiii din Luxemburg intră în sistemul de școlarizare
obligatorie la 4 ani, cei din Marea Britanie și
Olanda la 5 ani. În majoritatea țărilor
europene copiii merg la școală la 6
ani, iar Suedia consideră vârsta potrivită de școlarizare
la 7 ani. Ministrul francez al învățământului
vorbea de o educație republicană, care
trebuie începută foarte repede. Cotidianul „Le Monde”, citat de prietenul Matei
Vișniec, scrie că în spatele acestor
fraze se află o realitate neliniștitoare,
în multe familii provenite din imigrație
se pun de la 3 ani bazele unei educații
islamiste. Măsura adoptată de Franța naște o legitimă întrebare: la ce vârstă și cum să se dea o educație europeană copiilor? Dacă așa ceva s-ar putea face. Mersul Europei în
această cadență de a fi laolaltă nu
exclude o mai bună cunoaștere
organizată a statelor Uniunii.
S-a avansat ideea elaborării unui manual de istorie comun,
adoptat de toate țările membre, în
scopul creării unei națiuni europene.
Cu toată înțelegerea pentru viitor, mi
se par proiecte utopice, cu multe praguri de trecut. Cum să predai istoria
Europei pruncilor germani, francezi, unguri, români, polonezi, greci, spanioli?
Fără să spui câte frământări au dominat epocile, câtă durere s-a cuibărit în națiuni, câte războaie le-au pus la încercare.
Acum, printr-un euromanual de istorie, dascălii să le spună elevilor că trebuie
să construiască un destin comun, ba au un trecut cu care se pot mândri. Mi se
pare un proiect haiducesc, mai ales că educația
este în răspunderea fiecărei țări.
Ideea nu este chiar nouă, deoarece după Primul Război Mondial, minți trezite din vârtejul naționalismului au lansat reflecția ca predarea istoriei să nu mai fie
dirijată politic, să nu fie îmbibată de revanșă
sau de dominație. Aceste îndemnuri au
fost spulberate de ascensiunea nazismului. Totul s-a dat peste cap.
În ultima vreme, ideile comune au început din nou să
circule. În țările europene se caută obținerea unei reflecții, pentru a găsi un consens în educație. Așa încât pruncii
Europei să nu învețe ura între nații, dorințe
de răzbunare a suferinței înaintașilor. Un gest meritoriu, cu valoare de
unicat, este cel asumat de Franța și Germania, care au reușit să alcătuiască un manual de istorie
comun. Toată lumea știe ce rivalitate a
existat între cele două țări. După
ultimul război, fără o împăcare franco-germană pacea în Europa nu era posibilă.
Manualul de istorie îi învață pe
tinerii nemți și francezi că fără o fuziune de interese nu este posibilă liniștea în Europa. Acest manual este pe băncile
elevilor din cele două țări de vreo
zece ani. Este o viziune franco-germană asupra viitorului.
Este posibilă extinderea acestei experiențe în condițiile
în care, în Europa, pasiunile naționale,
diferendele teritoriale au rămas teritoriu de confruntare. Ne mai întrebăm dacă
statele din UE vor renunța la
prerogativele naționale în domeniul
educației. Se va lansa un Minister
European al Educației? Prietenul Matei,
trăitor la Paris, se întreabă și el
când vor reuși germanii și polonezii să redacteze un manual de
istorie comun? Dar italienii cu austriecii? Mai ales walonii și flamanzii când își vor liniști trecutul?
Nu uit rivalitatea dintre sârbi și croați. Dar noi, românii, cu vecinii unguri, când
vom elabora un manual din care să dispară animozitățile care mocnesc?
Pe parcursul scrierii acestui text m-am dumirit că în numele
păcii trebuie să renunțăm la ura din
timpurile trecute. Cine poate face asta, aparține
unor vremi de pace. Deci ceva trebuie făcut. Cum ceva se face în Europa.
Experimentul franco-german este o temă de meditație.
Să nu uităm că în 1963, s-a semnat, între cele două țări, Tratatul de la Elysee, un veritabil certificat de naștere a tandemului franco-german. Unii
privesc experiența cu manualul ca fiind
absurdă, alții o tratează cu toată atenția. După euro și
europarlamentari, iată, se preconizează un euromanual de istorie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu