Le-am citit cu multă dragoste cele 100 de poezii din
prezentul volum deoarece mă regăsesc în multe dintre acestea şi îmi amintesc,
asemeni poetului, cu nostalgie de vremurile trecute, de copilărie, de lucrurile
care erau mai aşezate şi orânduite firesc în timpul acela.
Autorul abordează teme specifice curentelor literare tradiţionalism,
semănătorism şi romantism iar universul său liric e generos: satul natal,
părinţii şi casa natală, câmpul şi şesul, izvorul, peisaje de munte, natura în
toate aspectele ei, istoria locului şi a neamului, iubita şi primul sărut,
dragostea, icoanele, credinţa, colindul, amfiteatrele şi sălile de curs, viaţa
lui într-un cuvânt.
Inspirat şi titlul volumului „Un semn al nemuririi”, editura „NapocaNova” Cluj Napoca,
pentru că asta doreşte Ioan Meteş Morar-Chelinţanu, să lase un „semn” al
trecerii lui pe acest pământ, este dacă vreţi „moştenirea” cea mai de preţ pe care o dăruieşte celor trei fii al lui:
Călin Ioan, Horea Flaviu şi Florin Vasile.
Consider, şi sper să nu greşesc, că volumul de faţă
este o carte-confesiune din care aflăm multe lucruri despre poet, despre crezul
său poetic, despre concepţia lui despre viaţă, familie, nemurire. Şi am să
exemplific ceea ce am afirmat. În primul poem al volumului „Pelerinaje-mi
amintesc” aflăm că: „Doar Iisus şi Maica Sfântă sincer mă iubesc,/Rostind o
rugăciune, pelerinaje-mi amintesc,/Iubirea-mi pentru Ei este eternă şi
profundă!/N-o poţi compara, inima mea nu o confundă.” În poezia „Eu voi să ar
cu pixul”, ars-poetica lui Ioan Meteş
Morar-Chelinţanu aflăm că: „Brazdă lângă brazdă-s versurile mele/ce umplu coala
albă întinsă ca pustiul,/Însetat, pe care-l udă lacrimile mele/stând sub
copacul ce-mi va da sicriul.//Fără ploi şi lacrimi copacul singuratic/se usucă,
versu-mi pare mai dramatic!/Eu voi să ar cu pixul multe coli întinse/să semene
cu-n cer, cu stele aprinse!”; în „Stări de nostalgie” descoperim la poet că:
„În tot ce spun şi tot ce fac/e o scânteie, e un mic fior./Mi-e dor de prispa
casei cu cerdac/n-o pot uita, încet mă sting şi mor.//Mă copleşeşte-un dor de
ducă/când ninge cu petalele de măr,/Şi stări de nostalgie mă apucă/în nopţile
de vară-n care sufăr.//Să scap de bătrâneţe eu m-ascund/între culorile de
toamnă întârziată,/Iarna, în fulgi ca mieii mă scufund/să mai apuc o primăvară
minunată”; iubirea are şi ea „urcuşuri” şi „coborâşuri” şi ne dăm seama despre
aceasta în poezia „Valul noilor vremi”: „Nu ştiu de ce s-a stins iubirea
noastră/sau poate te-a luat valul noilor vremi!?/mi te doream ca pe o floare-n
glastră/dar ai inima rîtăcită, tu nu mă chemi.//Visele şi drumurile mele nu-s
acelea/care au fost când mă amăgeai frumos,/Poate mă credeai un prinţ
asemenea/sau poate mai zglobiu ca Făt Frumos.”; vechiul regim este pus la zid
în poezia „Blestemul meu”: „Îmi privesc linia vieţii din palmă/şi văd c-am
trecut de multe nevoi,/Îmi amintesc de-a mamii sudalmă/pe comunişti, Iisus să-i
facă strigoi.”; despre lipsa de perspective a tineretului actual scrie în
poezia „Lumina vie dintr-o carte”: „Se-ntorc cu diplome de doctori,
ingineri,/Dezamăgiţi că n-au un post şi azi ca ieri,/Au uitat prea repede
vizita unor mineri/Orbiţi de întuneric ce băteau tinerii ieri.//Dacă mă uit în
ochii lor văd disperare/Şi-s dezamăgit, durerea lor mă doare,/Că-s pierduţi
pe-un drum fără scăpare,/Pentru orori, nu-i nimeni la-nchisoare!”; o adevărată
autobiografie o întâlnim în poezia „Sufletul mi-e jar”: „Sunt omul moral, sunt
o fiinţă cerebrală,/Într-o lume cu dorinţe, vise, o viaţă normală,/Îmi cânt
dorurile multe şi-ale mele gânduri/Înainte de-a mă pune între patru
scânduri.//Asemenea cu matca din stupul de albine/Îmi apăr soţia şi copiii, voi
să le fie bine,/Mascând emoţiile multe şi lacrimi reci/Pe care nu le vezi când
nepăsătoare treci.”; pentru poet iubirea are mai multe „feţe”: „Iubire, tu ai
multe feţe!/Sufletului de copil te-arăţi un înger,/Iar inimii de-adolescent îi
pui aripi/Şi îl laşi să zboare prin arşiţă, prin ger,/Până îşi dă seama că-i
major, stingher,/Şi luptă să se înalţe într-o societate/Muncind, pierzând,
plătind în rate/Şi cu dobândă” iubirea lui de frate.//Iubire, tu ai multe
feţe!/Se-nsoară iubindu-i zestrea la
mireasă/Şi toată viaţa-i trist ca ginere într-o casă,/Trăgând la carul greu
înglodat în zloată”; dorinţa de a fi bunic o descoperim în poezia „Ciorne şi nimicuri”:
„Mă macină dorinţa de a fi bunic/Şi-n taină scriu poeme şi amintiri,/Din vremea
când vorbeam peltic/Şi din tinereţile cu tainice iubiri.//Dar culmile de vis pe
care le-am clădit/În nopţi şi zile, ani întregi de-a rândul!/Dorinţa de a fi
bunic, brusc s-a prăbuşit/Văzându-mi copiii cum îi bate vântul.”; un poem
metaforic, trist, deosebit de real în viaţa autorului este „Povara timpului”
din care transcriu ultimele două strofe: „Mă uit la siluetele copacilor
încovoiate/Sub povara timpului şi chiciurii căzute,/Şi îmi zboară gândurile-n
stol pierdute/În lumea cea de veci, adâncuri nevăzute.//În vis, un sânge cald,
parcă nu-i atât de rece,/Cuprind în braţe copacul ce-l simt cald/Şi parcă-s
viu, voios în lumea lui Arald”; poetul are „golgota” lui, are durerile şi
neputinţele lui iar cel mai pregnant se vede în poezia „Rugăciune”: „Vreau
să-mi dau totul, şi sufletul din mine,/Dar cui? Lui Horea-Flaviu să-i fie
bine,/ şi nu-Ţi cer Doamne averile să-mi crească,/Te rog! Dă-i fiului meu,
liniştea sufletească.”; poetul sătul de actuala clasă politică care ne conduce
prost de peste 30 ani îşi doreşte monarhia: „Unde-i lumea noastră de-a pururea
ferice?/Care sper, măcar nepoţii noştri s-o apuce,/Copiii noştri să fie conduşi
de-o monarhie/Pe care-o doresc, sper, şi simt că o să vie” (Nu pot uita);
dragostea pentru fosta diriginta Doina Brâncuşi dar şi pentru terasa OJT, locul
unde se adună boema băimăreană o găim în poezia „Harul luminatei frunţi”: „Când
stau pe terasa Academiei la cafea/Trece
rar doamna ce mie îmi pare sfântă,/Şi este unică în felul ei, e diriginta
mea!/Care şi azi ca-n viaţa de elev mă-ncântă.//Lacrimi îmi inundă ochii când
mă ridic,/fac o plecăciune, apoi sărut mâna-i zic,/-Bună Meteş, ea-mi răspunde
surâzând/Amintindu-şi că i-am fost elev în gând”; pentru poet sărbătorile şi
tradiţiile păstrate cu sfinţenie la Chelinţa, din moşi-strămoşi, sunt un motiv
de bucurie, aşa cum ne spune în poezia „Ruga cea curată”: „Dezleagă-mi limba
Doamne să rostesc colinde/în seara sfântă de Crăciun, acolo în locul
unde/rugăciunea către Tine eu mi-o rostesc cu frică,/în casa Ta cea primitoare
ce-o numim Biserică.//În loc de colăcei, mie luminează-mi calea/către Tine,
şi-mi dă iubirea cea adevărată,/nu lăsa să rătăcesc, să mă-nsoţească jalea,/şi
dă-mi puterea să rostesc ruga cea curată.”; un poem plin de semnificaţii
asemeni unui cerc este şi poezia „Viaţa şi visele”: „În cei şapte ani de-acasă
am învăţat/Să râd, să cânt, să zbor, să vorbesc/Florilor, cu fluturii, cu astru
ceresc,/Viaţa şi visele-s greu de descifrat.//Azi nu mai râd, dar cânt în
versuri/Zborul păsării, din cuvinte compun/Poezii cu astrul ceresc şi cu
fluturi,/Pe care în crepusculul vieţii-i adun.”; definiţia pertinentă a
destinului o găsim în poezia „Un strop de libertate”: „Ce-i destinul?/destinul
în viaţa pe care o trăieşti/doar învăţând mai îl croieşti,/Destinul, este viaţa
pe care o duci!/În funcţie de drumul pe care apuci.//Ce-i destinul?/Drumul
firului de praf în Univers ca-ntr-o cetate/Unde eu şi tu, amăgiţi, fără strop
de libertate,/Umbre vii, ce-au dorit să trăiască ca doi amanţi!/Care n-au ştiut
să-şi înmulţească, cei doi talanţi!”; timpul este nemilos cu toată lumea, deci
şi cu poetul Ioan Meteş Morar-Chelinţanu: „Am trecut prea uşor peste
anotimpuri/Premergătoare, scriind puţine rânduri,/pe umeri mă apasă tot mai
greu gândul/Dacă în iarnă mai poate înflori poemul.”; poetul este şi un bun
creştin iar asta descoperim în poezia „Daruri cereşti”: „Sărbători precum
naştere, botez şi moarte/Toate-s cuprinse-n a neamului sfântă carte,/Mai la
urmă vine minunea, Sfânta Înviere!/dacă ţi-ai pregătit locul cum Iisus ne
cere.”; şi totuşi dragostea lui secretă este poezia: „Răvăşit de-o iubire
neîmpărtăşită/De-o zână numită simplu, poezie,/O recitesc, să văd cum este
făcută/De-mi umple sufletul de frenezie.//Doar urcând pe urma lacrimilor
sfânte/Mă voi apropia de izvorul freneziei,/Bătătorind cărările de jos spre
munte/Eu voi gusta din frumuseţea poeziei.” („Frumuseţea poeziei”) sau „În eter
să trimiţi doar simfonia lui Enescu/versuri cu rimă şi măsură de la Eminescu,/Şi-i
rog pe toţi vecinii de pe-o altă planetă/Să aducă în pace, doar poezia! Nu
vendeta.” (Doar poezia).
Nu ştiu dacă am cuprins tot universul poetic al
poetului Ioan Meteş Morar-Chelinţanu, dar am deprins o concluzie: poetul
iubeşte poezia cu sinceritate, este un mod sigur şi poate singura variantă de
a-şi potoli şi astâmpăra dorurile, durerile, eşecurile, mai mari sau mai mici,
pe care fiecare om le are într-o viaţă de om. Şi gândindu-mă la o axiomă, pot
spune, în ceea ce-l priveşte pe Ioan Meteş Morar-Chelinţanu: POEZIA ESTE TOTUL.
Profesor dr. Terezia Filip, scrie în prefaţa cărţii
„Un semn al nemuririi” atât de adevărat despre autor „...Ioan Meteş Morar-Chelinţanu
duce la bun sfârşit fiecare din cele 100 de poeme. Uneori unul sau două versuri
salvează un întreg poem. Alteori poemul întreg convinge prin reverberaţia
emoţională. Virtuozitatea lirică, perfecţiunea şi perfecţionarea expresiei, a
imaginii, rămân mereu năzuinţe pentru toţi poeţii, oricât de geniali, de
performanţi sau faimoşi ar fi.”
Felicitări autorului şi îl aşteptăm şi cu celelalte
manuscrise „Stâlpii care sprijină cerul”, „Ferestrele firii” care are nevoie de sponsori generoşi!
Gelu
DRAGOŞ, U.Z.P.R.
Felicitari Ioan Metes Morar Chelintanu!
RăspundețiȘtergere