Pentru teoretizarea acestei noi realități sau a
”bravei lumi noi”, de circa 100 de ani se filosofează de la Vladimir Ilici
Lenin la Karl Popper, Aldous Huxley sau Zygmunt Bauman. Participăm la o
filosofie a flexibilității, fluidității și transformării social-economice și
politice fără fundamentele clasice societare cunoscute. Se încearcă, pornind de
la Școala de la Frankfurt, instaurarea unei societăți fluide, în care valorile
biologice se schimbă cu cele ale autosuficenței și autonomiei umane. De fapt,
suntem contemporani la o rupere de drepturile omului prin naștere, printr-o
respingere a credinței, o desfacere de Biserică, în fapt la repudierea lui
Dumnezeu de către o societate autonomă bazată doar pe o antropologie
social-culturală autosuficentă. În ultimii ani se încearcă trecerea la un nou
nivel a repudierii societății umane așa cum o știm. În acest context, Biserica
este o piedică în transformarea noii lumi după chipul autonomiei umane dintr-o
societate controlată de corporația transnațională. Pe plan filosofic, Zygmunt
Bauman, un fost membru al serviciilor secrete militare poloneze comuniste și
admirator al lui Stalin, care s-a refugiat în Israel în 1968, a teoretizat
filosofia societății ”fluide” sau ”lichide”, care stă la baza noului
post-modernism actual. La mijlocul până la sfârșitul anilor 1990, Bauman a
început să exploreze postmodernitatea și consumismul. Acesta a susținut că a
avut loc o schimbare în societatea modernă în a doua jumătate a secolului XX.
Se schimbase dintr-o societate a producătorilor într-o societate a
consumatorilor. Potrivit lui Bauman, această schimbare a inversat compromisul
„modern” al lui Freud – adică, securitatea a fost renunțată în schimbul unei
libertăți mai mari, a libertății de a cumpăra, a consuma și a se bucura de
viață. În cărțile sale din anii 1990, Bauman scria despre aceasta ca pe o
trecere de la „modernitate” la „post-modernitate”. Cărțile lui Bauman au
încercat să evite confuzia din jurul termenului „postmodernitate”, folosind
metaforele modernității „lichide” și „solide”. În cărțile sale despre
consumismul modern, Bauman scrie în continuare despre aceleași incertitudini pe
care le-a descris în scrierile sale despre modernitatea „solidă”; dar în aceste
cărți scrie despre temerile care devin mai difuze și mai greu de identificat.
Într-adevăr, sunt, pentru a folosi titlul uneia dintre cărțile sale, „frici
lichide” – frici despre pedofilie , de exemplu, care sunt amorfe și nu au nicio
referință ușor de identificat. Lucrările lui Bauman se concentrează pe
conceptul de artă influențat de lichiditatea aprecierii. Autorul propune ideea
că „dorim și căutăm o realizare care constă de obicei într-o devenire constantă
, într-o dispoziție permanentă de devenire ”. Scopul nostru nu este obiectul
dorului nostru, ci acțiunea dorului în sine, iar cel mai grav pericol este
atingerea unei satisfacții complete. Bauman explorează modul în care arta se
poate poziționa într-o lume în care trecătorul este paradigma dominantă. Arta
este în mod substanțial ceva care contribuie la conferirea nemuririi practic
oricărui lucru: de aceea filosoful se întreabă: „Poate arta să transforme
efemerul într-o materie eternă?”.Bauman concluzionează că realitatea actuală
este caracterizată de indivizi care nu au timp și nici spațiu pentru a se
relaționa cu eternul, cu valori absolute și stabilite. Arta și relația
oamenilor cu ei, atât în crearea ei, cât și în participarea la ea, se schimbă
dramatic. Citându-l pe Hannah Arendt, afirmă că „un obiect este cultural dacă
persistă; aspectul său temporar, permanența sa, este opus culturii funcționale
[…] se vede amenințată atunci când toate obiectele din lume, cele produse astăzi
și cele din trecut , sunt considerate exclusiv din punct de vedere al
utilității pentru procesul social de supraviețuire „. Cu toate acestea,
conceptul de cultură și artă poate găsi un sens în societatea lichidă numai
dacă renunță la înțelegerea sa tradițională și adoptă abordarea deconstructivă.
Este o modă contemporană ca totul să fie relativ.
Omul trebuie să fie consumator fărăr suflet, un fel de cyborg? Deci în această
societate deconstructivă, lichidă și flexibilă o cultură ”solidă” bazată pe tradiții
și valori nu-și mai are locul în noua resetare. Biserica, credința și
democrația clasică în acest nou cadru social poate fi o piedică a societății
fluide și flexibile. În această cheie trebuie ”citite” atacurile și
vandalizările asupra bisericilor, dar și a relativizării credinței. Noua
societate care ni se pregătește prin această filosofie a fluidității este o
”brave new world” un fel de ”1984”, în care omul nu trebuie să mai aibă valori
”solide”, ci să fie, nu o ”trestie gânditoare” așa cum îl concepea Pascal, ci o
trestie în bătaia unor interese superioare social-politice și economice. Ne
îndreptăm spre o dictatură gramaticală a corectitudinii politicie, ca premisă a
instaurării societății fluide, un nou tip de totalitarism. Democrație este
complexitatea expresiei naturii și societății umane, reducerea modalităților d
eexpresie sunt doar fragmente graduale de instaurare a dictaturii. Orice
lipsire sau absență de libertate este o formă de totalitarism. Un om fără
rădăcini ”solide” poate fi ușor decompensat, manipulat și dezrădăcinat, conform
unor interese care pentru majoritatea oamenilor sunt indicibile. Paradoxul,
noii antropologii fluide este anti-umanismul. Omul schimbător, fără repere
”solide” este ușor de manipulat și pervertit ideologic de către preconcepții
ideologice în beneficiul unei elite tot mai subțiri și mai bogate. Se oferă
ținte false omului, iar instrumentele de presiune ale propagandei sunt tot mai
contondente, dar nu în interesul lui. În comunism, beneficiarul noii societăți
nu a fost clasa muncitoare, deși a reprezentant un instrument de presiune
favorizant, ci o nomenclatură subțire lacomă și imorală. Azi, instrumentul de
acțiune și presiune, care acționeză în numele minorității radicale nemulțumite,
nu va fi desigur beneficiarul noului val post-modern, ci sunt doar unelte
trecătoare ale unei caste tot mai bogate și mai nesățioase. Un om fără
credință, fără valori și ierarhii culturale asumate poate fi cel mai bun
cetățean prelucrat spre ”omul transformer” înspre viitorul unei lumi robotizate
și cibernetice, în care cei care sunt la butoane vor ști să facă cel mai bun
soft social și programarea unei lumi globale în interesul noii aristocrații ale
nomenclaturii. Paradoxul intoleranței ”toleranței” societății fluide este
tocmai incompatibilitatea cu democrația și drepturile omului în viziunea
europeană.
Ionuț
Țene
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu