Cu un titlu mai mult decât sugestiv UCRAINA CREDE ÎN LACRIMI (Casa Cărții de Știință, 2022), Dumitru Cerna alege, prin cartea poemelor sale însoțitoare,calea cea mai sigură de a atinge corzi sensibile, rezonând într-un context contemporan cumplit, care ne avertizează că suntem la cea mai mică distanță posibilă de declanșarea unei catastrofe mondiale.
Poetul simte presiunea brutală a realității
dramatice din imediata preajmă, fiind adeptul unui ton confesiv care trădează o
sinceritate absolută, ca reflex al unui profund sentiment de fraternitate și de
iubire netăgăduită, față de cei aflați în volbura unei istorii nemiloase.
Deși, aparent, am putea să considerăm că UCRAINA
CREDE ÎN LACRIMI este un volum de poezie religioasă, în sensul propriu al
cuvântului, de fapt avem de-a face cu o carte a teologisirilor lirice în care,
adesea, „se aude Iisus gângurind”, căci autorul, nu la întâmplare, l-a ales
prefațator al volumului său, tocmai pe Ioan Chirilă, unul dintre cei mai de
seamă teologi ai ortodoxiei românești contemporane.
Citind cu atenție poemele lui Dumitru Cerna, mi-am
adus aminte de Chateubriand, care în lucrarea sa „Memorii de dincolo de
mormânt” spunea că moartea nu este altceva decât o glorioasă schimbare la față.
Pornind, oarecum, de la această fabuloasă glosă a lui Chateubriand, constatăm
că autorul merge mai departe și sapă adânc prin cotloanele misterului
existențial, ajungând la concluzia uluitoare că „Moartea este frumoasă doar în
linare” căci altfel „zdreanța roșie din haina” ei e doar un „steag victorios al
deșertăciunii”.
Creația lui Dumitru Cerna din această etapă este
lacrimă și bucurie, revoltă și împăcare, deopotrivă, în care „războiul
împotriva/ sanctității Vieții”, „rătăcește/ luându-se la harță cu Moartea”,
conflictul din țara vecină devenind pentru autor o rană deschisă proiectată pe
retina memoriei sale afective, căci „deasupra tancului, ca aburul însoțitor al
nădejdii” plutește „plânsetul îmbătrânit al copilăriei” sfârtecate de
neîndurare.
Tocmai de aceea, discursul poetic refuză orice
artificiu, orice gest teatral, poezia devenind aici o depoziție în favoarea
unei umanități suferinde, o oglindire a sinelui în care voluptatea rostirii
adevărurilor devine pentru autor un miraculos fel de a fi.
Utilizând un limbaj poetic de o mare încărcătură
emoțională, apelând uneori chiar la metafore fruste, autorul abordează un
registru grav, dar în același timp și melancolic, în care „peste Ucraina s-a
abătut/ vraiștea Golgotei”, „conflagrațiile au vuiet de tsunami”, caii mor „cu
boturile fulgerând”, orașul Mariupol devine o “pasăre oprită în zbor/ jumătate
Maică/ jumătate văzduh”, iar “pe pământ se lasă eclipsele/ sărăcindu-l” !
Printr-un permanent ritual de afectivitate lirică,
autorul reușește să meargă cu sufletul acolo unde nu poate să ajungă cu pașii,
reușind să retrăiască în chip lăuntric drama unui popor peste care „ninge cu
Moarte”, iar „ninsoarea nu mai vestește/ sărbătoarea Nașterii/ ci/ sfâșierea
ieslei” și să vadă cum „din pământul sfârtecat/ prin metalul încă arzând/ al
unui blindat/ a răsărit/ firul de busuioc”, adică fărâma de speranță care
„poate revigora ținutul Morții” prin simpla, dar „sublima Lui (Iisus) arătare”.
„UCRAINA CREDE ÎN LACRIMI” este, totodată și urcarea
poetului spre împăcare, deoarece, în accepțiunea lui Dumitru Cerna, aceasta nu
se poate realiza sub nicio formă lutnic, adică rămânând cu sufletul, aici, în
sfera materială a viețuirii pământești. Împăcarea are pentru autor o dimensiune
transcedentală și presupune trei etape distincte – împăcarea cu sine, împăcarea
cu ceilalți și împăcarea cu Dumnezeu.
Abia după ce toate aceste etape sunt parcurse,
poetul este cu adevărat pregătit și capabil de a lua parte la marea împăcare a
popoarelor și a lumii, care se realizează empatic, dar și ființial, doar și
numai prin POEZIE!, căci „Calea spre Poem este jertfelnică” iar „trupul și
sângele Poemului devin cuminecătură”. Iată deci, cum, pornind de la tragedia
războiului din Ucraina, printr-un veritabil exercițiu de înțelegere superioară
a lucrurilor, dar și prin rafinatul său talent literar, poetul ajunge să
redefinească într-un chip transfigurator moartea și poezia: moartea –bucurie
alinării și poezia – împărtășanie a împăcării.
Așadar, la fel ca și rugăciunea, poezia reprezintă
pentru Dumitru Cerna esența viețuirii sale întru spirit și de aceea, ea devine
pentru autor spațiul sacrosanct al împăcării dar și văzduhul miraculos în care,
toți poeții lumii se caută frenetic, strigându-se din stea în stea, până când
se zăresc.
MARIUS
ȚION
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu