(semnal editorial; autor Vasile Bele)
Azi, voi cere, „… din cer, bunătate”, pentru a
se împlini porunca biblică: „dați, Cezarului, ce-i a Cezarului!”. O știți, cu
siguranță! Am să încerc, atât cât îmi este cu putință, să semnalez apariția
editorială a volumului „Cer, din cer,
bunătate”, apărut la Editura Cartea Ta, Oradea, 2020, ISBN
978-606-94675-9-6, 108 p., autor Elena Claudia Drugă. Am citit volumul și,
precum alte volume și alți autori, se arată interesant. Poezii de factură
clasică, rezonând mai mult sau mai puțin cu realitatea cotidiană, îți stârnesc
interes pentru lectură.
Nimic nu este
întâmplător sub soare, zice o vorbă! Această vorbă se potrivește autoarei, pe
care nu o cunosc personal, dar pot spune că se află la început de drum înspre
literatură. Foarte bine. Scrie cu patos. Aș zice că scrie și cu o oarecare
naivitate, dar nu aș vrea să fiu înțeles greșit. Nu scrie copilării și nici
copilărisme. Scrierea-naivă aș declara-o poezie-apel la… bunătate, precum,
bunătatea din titlul volumului.
Probabil, de aici vine titlul acestui volum…
„cer, din cer…”. Întrebare: oare să mai fi cerut, până acum, cuiva, ceva, și nu
s-a rezolvat? Poate da! Poate nu! Dar, faptul că, cere-Cerului, nu este o
cerere oarecare. Este, de fapt, poate ultimul lucru și loc, de unde mai poate
să vină soluția cererilor ei.
Volumul și poeziile sunt marcate de o
profunzime pe care chiar și eu o bănui. O profunzime aparte, soră cu
naivitatea, soră cu credința, cu rugăciunea, cu clopotul vestitor al zilei, cu
Biserica Mireasă.
Nu o scriere
naiv-copilărească, ci una cu responsabilitate. Responsabilitatea unuia care a
trecut prin viață, care știe „mejda” dintre bine-rău, alb-negru,
lumină-întuneric, dintre pământesc-nepământesc, dintre puterea lui Dumnezeu și
răutățile lumești. Deci, cu siguranță nu povestim de cineva/ceva imatur.
Se vede o oarecare experiență dar și o provocare… o
provocare a vieții, pe care ea, autoarea dorește să o depășească. O vom susține
și îi vom aprecia micile creații cu o tematică diversificată. M-a atras titlul
volumului… „Cer, din cer, bunătate”.
Doamne, cât de frumos! Și cât de
adevărat, pentru că de-acolo, ne vin toate… din cer, de la Bunul și Dreptul
Dumnezeu.
Nu afirm că am
în față o scriitoare doar de factură tradiționalistă, dar cred că este o
credincioasă, cu frică de Dumnezeu Tatăl, care își dorește o lume mai bună, mai
sinceră… așa cum, poate (și așa ar trebui să fie!), ne-o dorim fiecare din noi.
Ne-o dorim, dar, oare, facem ceva pentru a o avea așa? Mai mult sau mai puțin…
„Cer, din cer, o viață
bună,
Dar în cer fulgeră, tună”,
zice autoarea, undeva, într-o strofă din poezia „Cer, din cer”, (p. 5), parcă știind că
din cer se văd toate pe pământ… Așa și este… toate se văd! Cu rele, cu bune.
Din păcate, dar nici nu aș vrea să credeți că am preluat rolul judecătorului
pământesc, sunt prea multe rele și prea puține bune. Vinovații? Toți! Cu toții…
Și-atunci,
vine, novicea-autoare și, parcă, trage un semnal. Parcă, ar vrea să se/ne
întrebe: „până când atâtea rele?”. O face într-o formă sau alta, nu așa,
direct. Poemul „Inimă”, (p. 7), este
iar un exemplu. Este, în fapt, inima unui „nepregătit-pregătit” pentru viață, a
unuia care încă speră într-o lume curată și bună, cinstită și sinceră:
„Inimă… atâtea ode,
poezii, romane și povești
Ți s-au dăruit ție,
dar tu încă nu ești
Pregătită de război,
nici măcar de luptă
Aștepți miracole, dar
uiți, c-o pagină e ruptă”.
Îmi place
poezia „Dragă răsărit”, (p. 6), pe
care mi-o închipui o scrisoare, adresată soarelui aflat în răsărit și scrisă de
unul care se bucură de această zi, cu toată inima, dar care, nu își dorește, în
această zi, să atingă idealuri, irealuri, dimpotrivă, vrea doar, nici n-o să
credeți… simplitate – o lume simplă, „locuri curate”, speranță și magie,
„bucurie”… iată, strofa:
„Dragă răsărit, sper
într-o magie,
Să îmi fii aproape,
să-mi dai bucurie.
E greu de găsit, e
atât de rară,
Mai e doar o clipă și
o să dispară.
Lasă-mă, te rog, să
cred în minuni,
Că există oameni,
iubitori și buni!
N-aș vrea să devin cu
suflet de piatră,
Să aparțin parcă, de
la cort, din șatră”.
Aici, nu mai
poți vorbi despre naivitatea unui copil. Avem un matur, care mulțumește
răsăritului că i-a dăruit această zi. Cu toții am putea face acest lucru. Și
cum o putem face? Prin rugăciune! Autoarea, alăturat rugăciunii, găsește
curajul de a se adresa cuiva, prietenește, unuia care ar putea-o ajuta, într-o
formă sau alta – răsăritul. Frumos. Acest răsărit de zi, de soare, de viață, nu
are nicio vină, pământeștilor pricini și răutăți. Din punctul de vedere al
autoarei, răsăritul este salvarea cotidiană.
Încadrez
poemele la cele cu tentă religioasă. De ce, cu tentă, religioasă? Cu siguranță
o să mă întrebați… Pentru că, ele, poeziile, sunt adresate Cerului și celor
de-acolo, din Cer. Poezii-rugăciune. „Doamne, care le poți pe toate, atât îți
cer… eu, umilul rob al Tău, dar nu-mi da osândă. Iartă tuturor, „precum în Cer,
așa și pe pământ!”. Trimite bunătate, fericire, iubire Nu vi se pare că avem
tenta religioasă?
Iată, alt
exemplu, care-mi vine în sprijin:
„Dacă
eram cu frică diafană și fără de credință,
Găseam măcar în vis,
stropi de făgăduință”,
din poemul „Dacă era…”,
(p. 9), cu un final excepțional, cu o asumare, cu responsabilitate și credință:
„Dacă era, erau, eram,
oricând, oriunde și oricum,
Orice poveste-a fost,
oricum, eu mi-o asum”.
Autoarea, după scrisoarea către răsărit, cheamă stelele,
nu una, nici două, nici trei… ci, cinci - „Cinci
stele”, care să îi fie ajutor și călăuză, în labirintul lumesc. „Cinci stele”, (p. 10), fiecare cu
puterea sa – norocul (steaua cu noroc), zâmbetul (steaua care „nu mă lasă să
fiu tristă”), steaua iertării și a îmbrățișării („îmi dă grija pentru suflet și
iertarea”), puterea („cea de-a patra cu putere”) și, în fine, cea din urmă,
steaua cu numărul cinci - „îmi dă frica de urât și de viață grea”).
Antonimul
trecut-prezent îl găsim în poemul: „O
clipă”, (p. 11):
„Clipa ce desparte
trecutul de present
e-o graniță
impunătoare,
plină de lacrimi și
regret”.
- antonimul prieten-dușman, îl găsim în poemul „Te iubesc, prostuțo!”, (p. 12:
„Timpul ce-mi va fi?
Prieten sau dușman?
Ziua o s-o simt, lungă
cât un an?”.
Dacă tot vorbim de antonimele din lirica
Elenei C. Drugă, nu putem trece cu vedere: alb-negru, frumos-urât,
sărman-bogat, blând-crud:
„Viață! Ești doar una, fii un pic mai blândă,
Nu mai sta cu bățul după gard la pândă.
Viață! Viață dragă, nu fi așa crudă,
Lasă-ne iubirea, fără multă trudă!”,
(„Viață…”, p. 25).
- bine-rău:
„Dacă-i bine, dacă-i
rău,
Ce-ai făcut de capul
tău.
Dacă-i roșu, dacă-i
verde,
Oricum, nimeni nu mai
crede”, („De la dulce ne stricăm…”, p. 27), sau,
aceeași poezie, strofa următoare:
„Nici în rău, dar nici în
bine,
Ei cred doar ce le
convine.
N-au nici umbra
luminoasă,
Se pitesc la ușa
roasă”.
Sau antonimie?
Clar, folosirea antonimelor este evidentă. Și, încă un exemplu, relevant –
antonimul prietenie/prieten-dușmănie/dușman:
„Văd des intenții
pline de răzbunare,
Dar mi-acopăr ochii cu
floare de cicoare.
Văd cum prietenia se
transformă-n dușmănie,
Însă-mi pun pe răni
multă alifie…”.
Și exemplele pot continua. Am remarcat, câtă autenticitate
dau aceste antonimii, versului și
autoarei. Vă las pe dumneavoastră să le descoperiți pe următoarele. Mie acestea
mi-au fost de-ajuns să mă conving de faptul că autoarea este, în fapt, una de
factură complexă.
Dar de trilogiile următoare ce veți zice?
- trilogia „a fi, a cere, a avea”, „E bine să fii, să ceri și să ai, o dată în viață”, din poemul „O dată în viață”, (p. 55);
- „a spera, a ierta, a găsi” - „E bine să speri, să ierți, să găsești, o dată în viață”, idem
supra;
- „a ști, a cunoaște, a ajuta”, - „E bine să știi, să cunoști, să ajuți, o dată în viață”, idem supra;
- „a șterge, a arunca, a ignora”, - „E bine să ștergi, să arunci, să ignore, o dată în viață”, idem
supra;
- „a căuta, a ridica, a relua”, - „E bine să cauți, să ridici, să reiei, o dată în viață”, idem supra;
- „a sparge, a lovi, a goni”, - „E bine să spargi, să lovești, să gonești, o dată în viață”, idem
supra:
Cu siguranță,
trilogii mai găsim, depinde de fiecare din noi cum le vedem și la ce ne
raportăm, atunci când vorbim despre trilogii, nu? Dacă vorbim de interdicții,
ce ați zice de următorul exemplu de trilogie format din… sintagme, din poezia „E interzis”:
„… să intri cu
bocancii într-o viață străină” / „… să uiți de oamenii ce te-au iubit” / „… să
mergi pe cioburi de oglindă”. În acest context, aș face o propunere - a se vedea poezia „Focuri”, de unde am mai putea da un
exemplu de trilogie, formată din sintagmele: „Sunt focuri…”, „… ce nu se mai sting” / „… care cad din
cer” / „… ce au ars de mult și ultima chemare”…
Oare despre ce
povestim? Simplitatea poetei? Cu siguranță, nu! Elena Claudia Drugă – un poet
actual, al actualului, al lumescului ce ne înconjoară, al originalității de
exprimare, un poet al religiosului din noi… sau feminizată exprimarea, (pentru
a nu da apă la moara cârcotașilor!) – o poetă actuală, a clipei prezente, a
lumii în care trăim și respirăm, o poeta originală.
Deocamdată, atât, lăsând și altora posibilitatea de a
recenza/semnala această carte, care nu este altceva decât un dar, un răspuns la
cererea, făcută de către autoare, Cerului, Divinității. Un răspuns din Cer
către sufletul autoarei. Este o eliberare. Este o realitate de care am vrea să
fi cuprinși – o lume mai bună, mult zâmbet, sinceritate absolute, „stop-ură”,
„stop-minciună”, „stop-nedreptate”…
Folosind sintagma
„cere și ți se va da!”, acestei autoare, chiar i s-a dat – har și talent.
Finalizez, oarecum, standard – parafrazând - „carte frumoasă, cinste cui te-a
scris!”, dar, mare atenție, „carte frumoasă, să ai parte de cititori pe măsura
sufletului tău!”. De aici încolo, să vorbească noblețea din sufletul autoarei,
eu mai citez o strofă, extraordinară:
„Nici eu nu-s ca ieri,
nici mâine ca azi,
Nu ne găsim locul, ca
niște nomazi.
Ne dorim să ne crească
rădăcină,
Dar, probabil,
pământul e de vină!”, („Niște nomazi”, p.
56).
Vasile Bele, Chiuzbaia
(MM), 28 ianuarie 2023
Membru U.Z.P.R.,
Filiala Vâlcea;
Membru L.S.R., Filiala
Cluj-Napoca;
Președinte ASCIOR –
ARIA Maramureș;
Asociația Scriitorilor
din Maramureș.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu