joi, 9 februarie 2023

FLORIN DOCHIA, Prizonier în lumea cuvintelor, Marginalii la o epidemie postmodernă, Editura ECREATOR, Colecția ESEU, Baia Mare, Maramureș

 

Motto: „A inventa o modalitate de a scrie, o modalitate de a citi care să fie la înălțimea, poate, a ceea ce textul povestește. Iată ce înseamnă a face critică.”-Jean-Pierre Richard

Există mulți oameni prizonieri în lumea cuvintelor atât cititori, cât și critici literari-dar, autorul acestei cărți-culegere de articole literar-critice-eseuri, Florin Dochia- aduce în fața cititorilor texte inedite axate pe ideile de contemporaneitate. Subtitlul semnificativ „Marginalii la o epidemie postmodernă” ne relevă o serie de argumente critice prezentate la spiritul cultural al vremii noastre, la aparițiile editoriale curente, la istoria „romanului” ca specie literară din antichitate până-n zilele noastre, toate ideile fiind trecute prin filtrul personalității sale de scriitor, comentator, critic, poet, istoric și...în general de...om erudit...fiind un om al cărții citite și studiate.

Coperta cărții cu titlul de mai sus ar vrea să ne închidă în „nebulozitatea cuvintelor”-dar... în dreapta sus se deschide foaia albă de hârtie a gândurilor prizonierului?! Ultima copertă conține o subtilă și temeinică prezentare a personalității autorului realizată de poetul, criticul și editorul-Ioan Romeo Roșiianu.

Ca un literat, cititor, critic și analist literar-ce se dovedește a fi, Florin Dochia trece în revistă imaginea scriiturii de tip „roman” prin schimbările ce le-a suferit de-a lungul timpului  la diferiți autori atât din România cât și din Franța.  Astfel în intervenția analitică  cu titlul „Scriitură și haos” aduce-n prin plan cititorul înrăit al zilelor noastre plictisit de mijloacele de informare în masă, gen TV- care nu te relaxează/informează...și astfel „te apuci de lectură dacă te-ai trezit și-ai constatat că exiști și vezi” iar „literatura este pentru aceia care caută sens în viața de fiecare zi.”deși e mereu în criză, „propune căi, direcții noi de analiză a realului și de comunicare a imaginarului”. Se analizează personaje și orientări literare de-a lungul timpului: M-dame Bovary, Virginia Woolf, Aristotel... În haosul scriiturii actuale Florin Dochia se întreabă dacă mai e nevoie să citești în secolul XXI în cazul în care te nemulțumesc celelalte canale de comunicare care în cea mai mare parte a lor sunt virusate și partinice, tot autorul răspunde afirmativ aducând  exemplul personal in discuție.

Se încearcă o analiză a evoluției ideii de cultură, roman, literatură modernă:

-„romanul s-a așezat în haosul lumii și caută o ordine, o coerență imposibilă”;

„exuberanța descriptivă balzaciană”;

„literatura absurdului ca semn al postmodernității”;

„în artă ceea ce se revendică de la real nu se referă niciodată numai la acesta...astfel:

 „scriitura a devenit o aventură și „romanul s-a îndreptat în această direcție a ficțiunii ca aventură a scriiturii”...iar Sartre opina:

„Nous ne somme separes des choses pa rien”-sec XX fiind al vitezei, sec XXI al accelerației schimbărilor produse în progresul scriiturii adaptată cititorilor și înfluențelor exterioare conceptului de „artă pentru artă”, la Kafka opera sa ne îmbogățește cu noi atribute ale absurdului existenței umane, scriitura sa fiind mereu actuală...astfel noul curent postmodern are o valoroasă moștenire literară prin operele înaintașilor...„ideea realului e mai adevărată decât realul”...„romanul răspunde chemării imposibilului real”...caută „imposibilul existenței dincolo de cuvinte”...revărsarea realului în ficțiune este evidentă, posibilul se suprapune pe real...

Franz Kafka vine cu o altă direcție stilistică de care orice analist  al evoluției literaturii scrise va ține seama, acest scriitor prin „Metamorfoza”, „Procesul” și „Castelul” e considerat un autor pitoresc și exotic, „primul scriitor care zugrăvește absurditatea vieții folosind simboluri de mare forță-să te trezești într-o dimineață transformat într-o gânganie de pădure iar „condiția umană, pentru Kafka este mult dincolo de a fi tragică sau deprimată, este absurdă. Dicționarul dă două sensuri adjectivului „absurd”, se dă: contrar rațiunii și bunului simț și propune ca sinonim nerezonabil, nebun dar și extravagant, prost...e o lume absolut irațională. Kafka mărturisește în „Jurnalul” său „inspirația, acest cuvânt rătăcitor care nu se poate termina, este noaptea lungă a insomniei.”

Autorul „Străinului”-Albert Camus a fost influențat de Kafka. Acțiunea se desfășoară în Alger-parte a Franței metropolitane, eroul și-a pierdut obiceiul de a-și observa sentimentele...și fără un motiv anume împușcă un arab, apoi se duce la ghilotină și nici măcar nu-i pasă de asta...„Gândirea existențială după Camus repetă cu mijloacele modernității speranța care a animat creștinismul primitiv.”

Despre Marcel Proust se spune că: „el e prezent  în fiece clipă în lumea în care trăim, e implicat intim în conformația,  în structura prezentului material și spiritual. De la Proust încoace, scriitorul a aflat că poate pune tot ce vrea în roman, poate face un roman total, cu istorie generală sau a artelor, cu geografie, poezie, antropologie, teorii științifice...”

Pierre Jourde:

„A scrie înseamnă a visa cu o asemenea intensitate, încât să reușești să smulgi lumii o bucată.”

„Substratul tensiunii poetice” a prozei prin scrierile japonezului Haruki Murakami (o scriere melancolică și relaxantă)  unde „iluzia este chemată să dezvăluie resursele ascunse ale personajului și ale întâmplării-cartea dă sens realității în construcția ei, adevărul apare nu ca adecvare la realitate, ci ca dovadă a realului”.

„ Amestecul de ficțiune, fantastic și real se face fără a uza de nici un fel de frontiere.”-

-scriitura lui Mukarami înseamnă fraze scurte, precise și fluide, și multe descrieri amănunțite. O asemenea scriitură permite cititorului grăbit să se lase acaparat de lectură în absența vreunui stres posibil.”

Sursă de informație-dar și ...reamintire a romanelor citite de-a lungul timpului, cartea scriitorului Florin Dochia se adresează în primul rând celor interesați de critica literară și istorică a timpului prezent și mai apoi publicului larg. Aflăm astfel că:

Marele premiu pentru Roman  s-a acordat de către Academia Franceză în 2020 creatorului de viață scrisă, jurnalistului Etienne de Montety pentru romanul său „La Grande Epreuve”(Marea încercare) carte care s-a inspirat din atacul de la Saint-Etienne prezentând mecanismele violenței, inevitabile atunci când o religie devine paranoidă.„-fiind în ultimă instanță un roman cu adevărat creștin”.

Pentru anul 2021 scriitorul Emilienne Malfatto a câștigat premiul „Goncort” pentru cartea „Că pentru tine curge Tigrul”-unde acțiunea e situată în Irakul rural  modern și prezintă o tânără fată într-o relație romantică în afara căsătoriei. Autoarea pictează un portret  al dezastrului în Irakul pe care-l cunoaștea bine. Tânăra e sortită morții-„deoarece o fiică moartă este mai bună decât o fiică mamă”-roman scurt ca o tragedie antică, dar este o dramă contemporană. Amis-fratele mai mare-cel ce-și va ucide sora doar pentru faptul că este însărcinată iar  viitorul soț nu se va mai întoarce niciodată din război. Imaginea „sângelui” și a „negrului” sunt peste tot în roman:

„sângele oamenilor care merg la război și nu se mai întorc niciodată”;

„sângele fecioarelor care sunt mândria soților”;

„sângele femeii necredincioase care trebuie să moară pentru a salva onoarea familiei”;

„negrul tunicilor islamice care patrulează pe Tigru, fumul negru care scapă dintr-un nou atac”.

Premiul cărții incorecte care a fost creat în 2006 se referă la acei scriitori/ cărți, istorici/ romancieri care au succes la public prin  scrierile lor tocmai din cauza „incorectitudinii lor”-de a se înscrie împotriva curentului gândirii unice iar în 2017 a fost acordat istoricului Camille Pascal-fiind o carte de istorie în care autorul „s-a angajat în lupta pentru salvarea identităților”construind în poporul francez acel sentiment de „ales”, în acel prim pământ fertil pentru toate umanismele, se amintește pe bază de fapte că: „timp de 15 secole credința în Dumnezeu a fost adevăratul motor și singura justificare a celor care au guvernat Franța, în roman bogata istorie a Franței ni se dezvăluie încă o dată și ne încântă.”( Poporul francez, noul popor ales al Noului Legământ, Franța-o nouă țară promisă și regii ei, Noul David și Noul Iisus, regele Ludovic cel Sfânt răscumpără Sfânta Coroană de Spini de la Împăratul Bizanțului, o face ca să „îl aducă pa Cristos în Franța și să facă din Paris Noul Ierusalim).

Philippe Joyaux-cunoscut ca Sollers scrie romanul „Beaute” (Frumusețe) care ar fi de fapt un set de cronici scurte legate de un fir: dragostea naratorului pentru Lisa, o grecoaică tânără, pianistă talentată care susține recitaluri în lumea întreagă. Cu această ocazie se descriu frumusețile Greciei antice/ ale Atenei-se amintesc poeții care s-au inspirat din operele grecilor antici iar comentariile despre frumusețe încântă cititorul: ( „Frumusețea este insolentă, ea crede numai în sine, insultă legea și credința”).

Probabil că o parte din ficțiunea ce o conține un roman ar aparține realității( redată în mod artistic) acest lucru îi determină pe unii cititori  să se identifice cu personajele din roman. Acesta e și subiectul  articolului „Ficțiuni cu tărăboi” scris de criticul literar Florin Dochia.  

Autoarea Emilie Freche după ce scrie un roman inspirat din atacurile de la Betaclan scria că:

„ambiția mea cu acest roman a fost de a explora modul în care am putea trăi împreună în societatea franceză după atentate,  atât pe plan intim, cât și colectiv...toți scriitorii sunt inspirați de realitate sau de propria experiență, ceea ce este, în sine, însuși principiul scrisului...autoarea explică și se explică...Nu luați romanele drept realitate!  Să lăsăm ficțiunii ce-i al ficțiunii și realului ce-i al său. Și așa nu fugim de adevăr!”

La secțiunea a la francaise „Despre scrierea inclusivă” care să numească atât scriitorii bărbați sau femei:

„această scriere numită inclusivă e o armă puternică întru vizibilitatea femeilor...

-franceza e o limbă suficient de liberă pentru a accepta orice expresii...

-nu trebuie să fii șocat de „ o doamnă ministru”...

-tradiția ar trebui să primeze...

-90 la sută din francezi s-au pronunțat contra scrierii inclusive într-un sondaj publicat de Le Figaro iar la români se folosește( „Doamna Director... )”.

În articolul „Progresul și progresismul” se reamintesc ideile filozofului Immanuel Kant care „identifica progresul ca fiind o mișcare de îndreptare de barbarism și apropiere de civilizație iar gânditorul Marquis Condorcel credea că progresul politic ar implica dispariția sclaviei, creșterea alfabetizării, diminuarea inegalităților dintre sexe, reformele închisorilor dure și declinul sărăciei.

În „Artă și alienare”:

-o veritabilă operă de artă este ceva care a fost produs cu intenția de a suscita o contemplare dezinteresată...

-arta-ea nu mai furnizează cunoștințe-precum știința, ci o cunoaștere de tip spiritual, interioară, prin emoții, prin sentiment, trăiri valoroase prin ele însele, prin impactul particular și irepetabil;

-modernismul va relua tema autonomiei artei...

-artistul a progresat mult în câștigarea libertății sale față de moralism, mercantilism, utilitarism, fluturând drapelul autonomiei...

-arta se înstrăinează, se separă de restul societății...

-romanul este o forță cu greutate în viața culturală a societății...

-existența artei murale-graffiti-care conservă istoria locală la Philadelphia.”

Să fie postmodernitatea definită ca o civilizație dominată de mass-media?

Se incearcă o definire a postmodernității în care:

-„discontinuitatea îngrijorează ( Vicor Hugo);

-eliminarea legăturilor face ca lucrurile să se lovească unele de altele;

-realul îmbracă hainele iluziei;

-refuzul timpului;

-înlocuirea colectivului prin individual, a generalului prin particular.”..etc

Scriitorul Florin Dochia e optimist( „Există scriitori vii?”) în ceea ce privește receptarea operelor literare de către tinerii de azi, unde există o Românie paralelă cu cea etalată la televiziuni sau cum ar zice actorul Dan Puric -există o Românie „profundă” chiar și la tineri.

Confruntarea poeziei cu filozofia în articolul „Viziune și clarviziune”:

-poezia dă întâietate și valoare mișcării, vieții, filosofia e reflexie asupra fluturelui din insectar iar poezia e reflecție asupra fluturelui care zboară...

-niciodată rațiunea nu a putut explica emoția estetică...

-nu e suficient să fii filozof, dacă nu ești cât de puțin și poet...

-muzica este cea mai înaltă filozofie, aș adăuga  cu materialul cel mai...imaterial...

-filozoful este cel mai bun pentru a formula întrebări, să nu i se ceară răspunsuri...

-poetul va căuta umbrele obiectelor adevărate iscate de lumina soarelui...

-poezia devine speculativă și se va înălța la nivelul clarviziunii...

-Novalis: poezia este cheia filozofiei...lumea trebuie să fie romantizată, poezia romantică  este o poezie universală și progresivă...

-poezia își reafirmă propriul adevăr... oferind în același timp hrană pentru gândire și pentru trăire, în și prin limbaj, poetul este conceput ca un artizan sau un lucrător al limbajului, știe că nu poate exista creație la comandă...

-poezia este atât cuvânt, cât și provocare tăcută, disperată a ființei noastre, rezistentă la degradare, imperisabilă...e singura care triumfă vizibil asupra morții materiale...

-așa este frumusețea, frumusețea adâncului mării, care a apărut încă de la începutul luminii noastre, uneori ridicol de conștientă, alteori luminos prevenită...”

Jean-Pierre Richard: „a promovat o critică empatică, ce ascultă ecourile afective și senzitive, descifrând peisaje psihice mai degrabă decât explicații, obsesii și fantasme-mai degrabă decât forme. Această cronică descrie jocul de lumini primite și trimise.....și vorbește imaginarului nostru despre imaginarul scriitorilor. Se referă apoi la elementul tematic care permite ordonarea diversității textului, după lectura textului abordarea psihanalitică a lui și elementul formal....Tematică, psihanaliză, formalism-o triadă ce sintetizează trei mari orientări ale Noii Critici. Critica deschide operele, ea pune în joc în texte în permanență înțelegerea  diferită a marilor scriitori. Este o critică a descoperirii.”

Scriitorul acestei cărți Florin Dochia se aliază ideilor de mai sus-ridicându-se în peisajul „Literelor” cu eleganță și noblețe.

Prof. OLIMPIA MUREȘAN, membru UZPR, Ulmeni, Maramureș, 2023

-

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu