marți, 5 decembrie 2023

Tăcerea și dreptul de veto

 

                                                                                 de Gheorghe Pârja

Suntem atât de prinși în hora cotidiană, în mărunțișurile vieții, că nu luăm seama la evenimente care ne pot marca viața noastră și a țării. Adică nu vedem pădurea din cauza copacilor. Cămașa ne este mai aproape de trup decât pardesiul european. Noua ordine mondială nu este doar un concept de învățat la școală, ci o realitate crudă, care își caută loc în lume cu multe sacrificii. Cele două războaie, în curs de desfășurare, sunt o tragică înverșunare de a se așeza altfel sferele de influență. Dat fiind ritmul curent al avansului tehnologic, se vântură prin întâlniri mai discrete dacă statele, așa cum le știm noi azi, vor supraviețui. Nevoia de pământ, de noi teritorii, încrâncenează mulți lideri fascinați de propria statură.

Am constatat un fenomen suficient de îngrijorător. În jurul unor hotărâri esențiale se păstrează o tăcere suspectă. Sunt decizii care se iau la Bruxelles, care ne privesc și pe noi, românii, care sunt strecurate sub forma unor știri esopice, din care nu pricepem mare lucru. Tăcerea din publicațiile din statele vestice, din Uniunea Europeană, dar și de la noi, în legătură cu restrângerea masivă a dreptului veto al statelor din UE este această dovadă. Nimic explicit despre raportul federalizării, nimic despre diluarea suveranității. Mai zilele trecute am citit un text pe această temă, semnat de confratele Cornel Nistorescu. Așa am căutat să dau de urma unor hotărâri inițiate la Bruxelles și care ne privesc. Mai ales că un grup de români, adică europarlamentari, a votat pentru modificarea Tratatelor Uniunii Europene și pentru simplificarea procedurilor de suspendare a unor drepturi ale statelor membre. Deci și ale României.

Este vorba de modificări în Tratatul de Aderare și Tratatul de la Lisabona, care reprezintă baza funcționării Uniunii Europene. Votul din Parlamentul European este parte dintr-o operațiune ce se vrea încheiată, cu desființarea dreptului de veto al țărilor membre și cu trecerea la decizii luate prin majoritate calificată. Grupul de români din Parlamentul European, care au ridicat mâna pentru aceste modificări, sunt de la USR și Reperul lui Cioloș. Spun comentatorii că și președintele României și Bogdan Aurescu, când era ministru de externe, au decis această direcție. Domnul Nistorescu ne sugerează că amândoi trebuie trecuți pe lista patrioților periculoși pentru țară. Mai sunt ca ei. Unii vorbesc despre o trădare. Îmi aduc aminte cu limpezime de anul aderării României la Uniunea Europeană și am înțeles că deviza: unitate prin diversitate este convenabilă. Adică participăm la concertul european al țărilor componente ale UE și ne păstrăm identitatea națională.

Adică articolul 1 din Constituție: „România este stat național, suveran, unitar și indivizibil” nu are nicio atingere. Dar prin cancelariile de la Bruxelles se fac planuri care nu au reflexe democratice. UE a mimat un soi de dezbatere într-o Conferință pentru viitorul Europei, încheiată în tăcere. A fost un fel de simulare de dialog cu cetă­țenii Europei, dacă sunt de acord cu ideile funcționarilor de la Bruxelles. Adică dacă România este de acord cu pierderea dreptului de veto, iar UE să funcționeze cu majoritatea calificată. Cei pricepuți spun că nu este o formulă fericită de vot. Cu majoritatea calificată te poți trezi târât într-un război fără voia ta. De ce nu s-a făcut un referendum în fiecare țară, așa cum s-a procedat la aderare. Am votat atunci pentru un Tratat și ne-am trezit cu o convenție. Zic comentatorii, puțini câți sunt, că se preconizează un suprastat cu Guvernul la Bruxelles și Parlamentul la Strasbourg și cu mai multe popoare.

Nu este greu de înțeles că țările mici și mijlocii vor avea influența diminuată. Se vede că un grup restrâns, susținut de birocrația europeană, are nevoie de mai multă putere. Unele state au reacționat la acest simulacru de dezbatere. Croația vorbește de o trădare națională, fiind vizați cei care au ridicat mâna la Convenția cu pricina. Polonia crede că este vorba de anularea suveranității. Slovacia s-a opus. Celelalte state nu au luat atitudine fermă față de raportul de federalizare, nimic despre diluarea demnității naționale. Este adevărat că noi, oamenii de rând, până acum nu avem date mai clare despre această aventură europeană, cu multe taine. Mă întreb pe față: noi nu ne vom folosi de dreptul de veto, pentru a ne apăra interesele naționale? Eu cred că vremea statelor naționale nu a trecut. Priviți în jur și vă veți lămuri. Dar despre riscurile centralizării puterii la Bruxelles, mă voi documenta, și voi mai scrie. Mi se pare un fenomen care ne privește și pe noi. Sau mai ales pe noi.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu